آموزش ایندیزاین Adobe InDesign CS5

odrakoola

Well-Known Member
این مطلب به صورت هفتگی به روز میشود

attachment.php


آموزش ایندیزاین Adobe InDesign CS5
آموزش نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ ، ایندیزاین ، فلش و ... به شکل کامل و 100 درصد کار خیلی مشکلی است و به نظرم غیر ممکن چون حتی اگر کارآموز در کلاسهای آموزشی هم شرکت کند و به شکل حضوری با استاد در تماس باشد باز هم استاد قادر است حداکثر 30 تا 40 درصد مطالب رو به کارآموز بیاموزد و برای یادگیری مابقی مطالب کارآموز باید تمرین مداومی داشته باشد تا بتواند حداکثر به 70 درصد یادگیری نرم افزار برسد . با سالها کار و تجربه شاید بتوان گفت فردی 100 درصد نرم افزارهایی از این دست رو یاد گرفته است.
در این مطلب سعی شده به مرور زمان و در طی چند جلسه تمام آموخته های خودم و تمام نکاتی که در حین کار با اساتید دیگر داشتم به صورت مختصر و مفید ارائه کنم، امیدوارم برای دوستانی که با ایندیزاین آشنایی ندارند و علاقه به یادگیری این نرم افزار سودمند رو دارند مؤثر باشه.
ایندیزاین بیشتر به عنوان اصلی ترین نرم افزار صفحه آرایی و طراحی نشریات ، مجلات ، بروشورهای تبلیغاتی و ... شناخته میشه و اکثراً هم در این مورد ازش استفاده میشود اما ابزار های بسیار قوی و سودمندی که در این نرم افزار برای امور مربوط به تایپ و استایل بندی متون وجود دارد میتواند در بسیاری از موارد روزمره به کمک افراد بیاید تا بتوانند سندهای متنی بسیار زیباتر و شکلیل تری ایجاد کنند .
بیشتر مواقع دیده میشود که افراد مختلف برای کارهای تایپی خود از نرم افزار Microsoft Word استفاده میکنند که برای کارهای ساده عمل درستی است اما خیلی ها برای صفحه آرایی کتاب های قطور هم از همین نرم افزار استفاده میکنند که صد البته کار اشتباه و غلطی است که وقت بسیاری از فرد صفحه آرا میگیرد اینجاست که قدرت نرم افزار InDesign خود را نشان میدهد.

سرفصل های آموزشی:
فصل اول : آشنایی با محیط کار Workspace و تنظیمات اولیه
فصل دوم : تایپ و تکنیک های مربوط به آن
فصل سوم : استایل بندی متون
فصل چهارم: کار کردن با عکس
فصل پنجم : کار کردن با اشیاء
فصل ششم : استفاده از جداول
فصل هفتم : STROKING, ALIGNING & TRANSFORMING
فصل هشتم : تکنیک های رنگ بندی
فصل نهم : استفاده کردن از افکت ها
فصل دهم : نکاتی درمورد Find/Replace
فصل یازدهم : صفحه بندی و کار با صفحات
فصل دوازهم : LIBRARIES & SNIPPETS
فصل سیزدهم : نکات مربوط به خروجی گرفتن
فصل چهارهم: ساخت کتاب
فصل پانزدهم: استفاده از XML
فصل شانزدهم: استفاده از adobe Incopy

سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7
 

پیوست ها

  • 8.jpg
    8.jpg
    35.4 کیلوبایت · بازدیدها: 1,286
آخرین ویرایش:

odrakoola

Well-Known Member
سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=61129&page=7
قسمت اول :
فصل اول : آشنایی با محیط کار Workspace و تنظیمات اولیه
درس اول : ایجاد سند جدید New Document
درس دوم : آشنایی با محیط کار Workspace
درس سوم : شخصی سازی پنل ها Panels و محیط کار Workspace
درس چهارم : معرفی و آشنایی با Navigation و ابزار دست Hand tool
درس پنجم : تنظیمات اولیه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درس اول : ایجاد سند جدید New Document
پس از این که نرم افزار را نصب و اجرا کردید اولین پنجره ای که با روبرو میشوید پنجره خوش آمد گویی ایندیزاین است که در سمت راست آن شما میتوانید سندی جدید ایجاد کنید و در سمت راست میتوانید سندهایی که قبلا ایجاد کرده بودید را ویرایش کنید.
attachment.php
همان طور که در سمت راست میبینید سه گزینه Document و Book و Library وجود دارد که در مورد Book در فصل چهاردهم و Library در فصل دوازدهم بحث میکنیم.
اگر Document را انتخاب کنید پنجره سند جدید نمایان میشود که قسمت های مهم این پنجره را توضیح میدهم.
1-قسمت document Presets برای ذخیره کرده ابعاد سند مورد نظر شما استفاده میشود. زمانی که شما سند جدیدی با ابعاد خاص خودتان ایجاد و گزینه Save Presets را انتخاب کنید این ابعاد با نام انتخابی شما ذخیره میشوند.
نکته1: اگر بخواهید ابعاد سندتان در همان حالت Default وجود داشته باشد از منوی آبشاری Page Size آخرین گزینه یعنی ...ِِِِCustom Page Size را انتخاب و ابعاد خود را مشخص کنید .
نکته2: اگر میخواهید تنظیمات Default را تغییر دهید از منوی File از قسمت document Presets گزینه Define را انتخاب کنید.
نکته3: ممکن است بخواهید ابعاد سندتان در محل کار را به منزل یا محلی دیگر ببرید برای این کار در همان پنجره Define… گزینه Save را انتخاب کرده پس از انتقال آن به کامپیوتر مقصد با گزینه Load آن را فراخوانی کنید.

2-قسمت Number of Page برای تعداد صفحات
3-قسمت Start Page برای مشخص کردن صفحه آغازین
4-قسمت Page Size برای مشخص کردن اندازه صفحه
5-قسمت Facing Pages برای صفحاتی که روبروی هم هستند مانند صفحات روزنامه
6-قسمت Master Text Frame به منظور ایجاد فریم متن در تمام صفحات ایجاد شده (فریم های ایجاد شده به هم متصل هستند)
7-قسمت Orientation عمودی یا افقی بودن سند را مشخص میکند
8-قسمت Binding مشخص میکند که سند شما از کدام سمت آغاز میشود. (اسناد فارسی از راست آغاز میشوند و انگلیسی از چپ)
9-قسمت columns تعداد ستون ها و فاصله ی بین ستون ها Gutter را مشخص میکند ( این ستون ها به شکل خطوط راهنما هستند که برای ایجاد فریمهای متن مورد استفاده قرار میگیرند)
نکته: اگر گزینه Master Text Frame را تیک زده باشید هر تعداد ستونی که در بخش columns مشخص کنید ، فریم متن ایجاد شده در تمام صفحات همین تعداد ستون را خواهد داشت)
10-قسمت Margins حاشیه صفحات را مشخص میکند.
11-قسمت Bleed & Slug نواحی هستند که چاپ نخواهند شد . Bleed برای نوار قرقره چاپگر در نظر گرفته شده و Slug برای اطلاعات چاپ و چاپگر که در برش نهایی از بین میروند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درس دوم : آشنایی با محیط کار Workspace
محیط کار ایندیزاین بسیار شبیه سایر نرم افزار های شرکت ادوبی با همان رنگ خاکستری زیبا و پنلهای کاربری است.
attachment.php

همانطور که در تصویر میبنید پنل ابزار ها در سمت چپ ، Menu Bar در بالای پنجره اصلی ، Control Panel زیر Menu Bar ، تب های اسناد باز شده در زیر Control Panel ، پنل های کاری در سمت راست و محیط کار اصلی که در وسط تصویر کاملا مشخص است.
نکته: اگر چند سند را بازکرید و این اسناد در تب های متفاوتی هستند میتوانید با کلیدهای ترکیبی Ctrl+~(tide بین آنها جابه جا شوید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درس سوم : شخصی سازی پنل ها Panelsو محیط کار Workspace
شما میتوانید محیط کاری مخصوص به کار خود را از منوی Windows قسمت Workspace فعال کرده و از آن استفاده کنید. حتی میتوانید پنل ها را با چیدمان شخصی بچینید و آن را به عنوان یک محیط کاری جدید ذخیره کنید.
attachment.php

نکته1: اگر هرکدام از محیط های کاری را انتخاب و آن را تغییر دهید با دستور Reset که در همان منوی Workspace موجود است میتوانید محیط کاری مد نظر را به حالت اولیه برگردانید.
نکته2: ابزارها و دکمه هایی که در نوار Control Panel وجود دارند را میتواند شخصی کرد . برای انجام این کار در سمت راست این نوار دکمه کوچکی به شکل وجود داردکه با کلیک بر روی آن پنجره ای باز شده که در این پنجره شما میتوانید این نوار را شخصی کنید.
attachment.php

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درس چهارم : معرفی و آشنایی با Navigationو ابزار دست Hand tool
زمانی که سند ایندیزاین ایجاد شد شما میتوانید انواع فریم های متن و تصویر و گرافیک و .... را داخل سند ایجاد کرده و آنها را ویرایش کنید اما برای تغییر نمای دید شما نسبت به سند و تغییرات مربوط به آن چند نکته قابل ذکر است.
نمای دید در نسخه های قبلی با استفاده از پنجره Navigation قابل تغییر بود اما در نسخه جدید ایندیزاین پنجره Navigation یا همان راهبری نمای دید حذف شده است ، شما با استفاده از چند کلید ساده و ابزار Hand میتوانید راهبری سند خود را به دست بگیرید.
زمانی که دید شما روی قسمت خاصی از سند است با فشردن کلید Space و نگه داشتن آن میتوانید به شکل موقت ابزار دست را فعال کرده نمای دید خود را جابه جا کنید.
نکته1: زمانی که در حالت تایپ هستید این عمل با فشردن دکمه Alt محقق میشود.
نکته2: زمانی که ابزار تایپ را انتخاب کردید اما هنوز از آن استفاده نکرده اید این عمل با فشردن همزمان دکمه های Space و Alt محقق میشود.
نکته3: زمانی که ابزار دست فعال است با فشردن کلیک چپ موس و نگه دشتن آن میتوانید خود نمای دیدتان را انتخاب کنید (حتما امتحان کنید!)
نکته4: فشردن همزمان Ctrl و عدد 0 تمام صفحه سند شما را نمایان میسازد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درس پنجم : تنظیمات اولیه
قبل از شروع به کار و استفاده از فریم های مختلف آشنایی با چند تنظیمات اولیه ذکر میگردد.
با فشردن همزمان کلید Ctrl+k پنجره Preferences نمایان میشود که از منوی Edit هم قابل دسترسی است.
در این پنجره شما میتوانید انواع تنظیمات ایندیزاین را تغییر دهید که سعی شده است در قسمت های آینده نکات مهم آن ذکر گردد اما در شروع به کار چند تنظیم اولیه را انجام دهید.
attachment.php

1- در قسمت Composition تنظیمات مربوط به Text warp آخرین گزینه آن را فعال کنید.( فعال کردن این گزینه بعدها در زمانی که از Text warp استفاده میکنید بسیار مفید خواهد بود)
2- در قسمت Units & Increments تنظیمات مربوط به Ruler Units یا همان خطکش واحد اندازه گیری که با آن کار میکنید را انتخاب کرده تا این واحد در تمام قسمت های نرم افزار استفاده شود.
3- در قسمت Display Performance تنظیمات مربوط به Adjust View Settings در حالی که حالت انتخابی Typical است قسمت های Raster و Vector را به High Resolution تغییر دهید تا هر زمان که عکس یا وکتوری وارد نرم افزار کردید با بالاترین کیفیت دیده و پرینت گرفته شود.
4- قسمت Appearance Of Black تنظیمات مربوط به On screen را روی Display All Accuratley قرار دهید تا چشم به مرور زمان که با تایپ میکنید و یا با متون کار میکند خسته نشود.
5- ممکن است یک کلمه و یا یک جمله در سند شما به دفعات تکرار شود برای این منظور در قسمت Autocorrect تیک مربوط به Enable را بزنید و با فشردن گزینه Add پنجره جدیدی میبینید حال در قسمت اول این پنجره عبارتی مثل (ممم) را تایپ کنید و در قسمت پایین عبارتی مانند (نشریه هفتگی سایت ما) و در نهایی دکمه OK .
حال هر زمان که عبارت (ممم) را تایپ کنید نرم افزار به صورت خودکار عبارت (نشریه هفتگی سایت ما) را وارد میکند.
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    42.4 کیلوبایت · بازدیدها: 1,270
  • 2.jpg
    2.jpg
    103.6 کیلوبایت · بازدیدها: 1,266
  • 3.jpg
    3.jpg
    37.2 کیلوبایت · بازدیدها: 1,252
  • 4.jpg
    4.jpg
    18.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1,236
  • 7.jpg
    7.jpg
    42 کیلوبایت · بازدیدها: 1,253
آخرین ویرایش:

odrakoola

Well-Known Member
سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7



قسمت دوم

فصل دوم : تایپ و تکنیک های مربوط به آن
درس اول : تفاوت بین Type ToolوRectangle Frame Toolو Rectangle Tool برای استفاده در تایپ
درس دوم : کلید های ترکیبی مهم در تایپ
درس سوم : ریسمان کردن فریم های متن به هم.
درس چهارم : ایجاد فریمهای چند ستونی.
درس سوم : تایپ کردن روی مسیرهای مختلف.
درس چهارم : درج متون متغییر Text Variables
درس پنجم : قرار دادن عکس در متون مختلف
درس ششم : همترازی متون با خطوط Baseline

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درس اول : تفاوت بین Type Toolو Rectangle Frame Toolو Rectangle Toolبرای استفاده در تایپ
همانطور که میدادنید اصلیترین کار در ایندیزاین تایپ کردن یا همان درج مطالب مختلف است . این کار در این نرم افزار به سه صورت امکان پذیر است .
شما میتوانید از هریک از ابزارهای Type Toolیا Rectangle Frame Toolیا Rectangle Toolبرای تایپ کردن استفاده کنید .
attachment.php


Type Tool:
اصلی ترین ابزار برای تایپ میباشد به این شکل که شما با رسم فریم مورد نظر با این ابزار بلافاصله به محیط تایپ وارد میشوید و میتوانید تایپ و یا مطالب خود را درج کنید.
Rectangle Frame Tool و Rectangle Tool:
این 2 ابزار هم میتوانند برای عملیات تایپ استفاده شوند به این شکل که ابتدا با هریک از این 2 ابزار فریم مورد نظر را رسم میکنید و سپس با ابزار Type Tool داخل آن فریم کلیک کرده و به عملیات ویرایش متون میپردازید.
اگر از منوی Windows و قسمت Style سپس Object Styleرا تیک بزنید پنجره مربوط به Object Style نمایان میشود حال اگر با هریک از این سه ابزار فریمی رسم کنید میبینید که یکی از سه حالت مختلف برای استایل فعال میشود . مثلا برای Rectangle Frame Tool گزینه None فعال میشود . این به این معنی است که تنظیمات پیشفرض این ابزار قابل تغییر نیست و هر فریمی که با این ابزار رسم میکنید باید به طور جداگانه قالب بندی شود . اما اگر میخواهید تمامی فریم های متن شما تنظیمات پیشفرضی مانند رنگ و استایل و ... داشته باشن از ابزار Type Tool استفاده کرده و با دو بار کلیک بر روی Basic Text Frameتنظیمات پیشفرض را تغییر دهید.
نکته: برای برگرداندن تنظیمات به شکل اولیه با گرفتن دکمه Alt روی Basic Text Frame یک بار کلیک کنید.
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــ
درس دوم : کلید های ترکیبی مهم در تایپ
بسته به کاری که انجام میدهید کلیدهای ترکیبی خاصی را استفاده میکنید اما مهمترین کلیدهای ترکیبی مربوی به تایپ موارد زیر هستند:
1- افزایش و کاهش سایز قلم 2 مرتبه : Shift+Ctrl+< or >
3- افزایش و کاهش سایز قلم 10 مرتبه: Shift+Ctrl+Alt< or >
4- توپر کردن متن : Shift+Ctrl+B
5- مورب (کج) کردن متن : Shift+Ctrl+I
6- زیرخط دار کردن متن : Shift+Ctrl+U
7- راستچین ،چپچین و مرکزچین کردن متن : Shift+Ctrl+L or R or C
8- چیدن متن از دو طرف: Shift+Ctrl+ F or J
9-افزایش و کاهش Tracking یا همان فاصله بین حروف : Shift+Left Arrow or Right Arrow
10- باز شدن پنجره Tab درست بالای فریم متن:Shift+Ctrl+T
11- انتخاب فونت فعال : Ctrl+6 و پس از آن با کلید های جهت نمای بالا و پایین فونت متن را درحالی که تغییرات را میبینید تغییر دهید.
12- تب راست چین که برای اسم نویسنده استفاده میشود: Shift+Tab
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ
درس سوم : ریسمان کردن فریم های متن به هم.
هر فریم متن 2 دستگیره مربع شکل در بالا سمت راست و در پایین سمت چپ خود دارد که دستگیره بالا سمت راست ورودی و دستگیره پایین سمت چپ دستگیره خروجی متن است (در فریم های لاتین برعکس است) . این دستگیره ها برای ریسمان کردن فریم های به هم به کار میروند .
برای ریسمان کردن دو یا چند فریم، خروجی یک فریم را به ورودی فریم دیگر و یا برعکس وصل کنید به این شکل که روی دستگیره فریم اول کلیک کرده و در محیط فریم دیگر دوباره کلیک کنید.
attachment.php


زمانی که دو فریم به هم ریسمان میشوند در صورتی که متن در فریم اولی سرریز کرد ادامه آن به فریم دوم میریزد حال اگر فریم دوم هم پرشد دستگیره خروجی این فریم به شکل قرمز در می آید که نشان گر این است که این فریم باید به فریم دیگری ریسمان شود تا تمامی متن باقی مانده به نمایش درآید.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
درس چهارم : ایجاد فریمهای چند ستونی.
تایپ و درج متن در فریمی با یک ستون ظاهر زیبایی نخواهد داشت . برای این که فریم متن خود را چند ستونی کنید پس از انتخاب فریم مورد نظر کلیدهای ترکیبی Ctrl+B و یا با راست کلیک و گزینه Text Frame Optionرا انتخاب کنید.
attachment.php


در پنجره باز شده Numberمربوط به تعداد ستون و Gutter مربوط به فاصله بین ستون هاست.
قسمتWidth عرض ستون ها را نمایش میدهد.
نکته : اگر قسمت Fixed Column Width را تیک بزنید و پنجره را OK کنید و عرض فریم را تغییر دهید شاهد خواهید بود که دیگر عرض ستون ها تغییر نخواهد کرد و به جای آن تعداد ستون ها کم و زیاد میشود.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ
درس پنجم : تایپ کردن روی مسیرهای مختلف.
تایپ روی مسیر درست مثل تایپ در فریم های مختلف است با این تفاوت که برای این کار باید ابزار تایپ روی مسیر را انتخاب کنید که با کلیک کردن روی ابزار تایپ و نگه داشتن آن ابزار فوق نمایان میشود.
پس از انتخاب این ابزار قادر خواهید بود روی هر مسیر بسته یا بازی متن درج کنید و در صورتی که متن شما سرریز کرد ادامه آن را به یک مسیر دیگر یا فریم دیگری بریزید (به وسیله ریسمان کردن).
پس از این که با این ابزار روی یک مسیر کلیک و متن خود را درج کردید به احتمال زیاد به شکل دلخواهتان نخواهد بود بدین منظور برای تغییر ظاهر این متن هم به شکل دستی و هم با تنظیمات خاص قادر به تغییرات دلخواه خواهید بود.
تنظیمات دستی
:‌ اگر به مسیری که روی آن تایپ کردید توجه کنید 2 دستگیره به شکل خطوط عمودی در ابتدا و انتهای آن و یک دستگیره در وسط آن میبینید (دستگیره های ریسمان به شکل مربع هستند). دستگیره های انتهایی نشان دهنده ی حدود درج متن هستند که با جابه جایی آنها محل قرار گیری متن هم تغییر میکند. دستگیره میانی هم برای برعکس کردن متن نسبت به خط مرجع به کار میرود.
attachment.php


تنظیمات خاص
: از منوی Type گزینه Type on a path قسمت Option

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــ
درس ششم: درج متون متغیر Text Variables
گاهی احتیاج به درج متون متغیر مثل تاریخ و شماره صفحه پایانی سند خود دارید . برای این منظور باید از متون متغیر استفاده کنید.
متن متغیر را از مسیر Type قسمت Text Variables و سپس Insert درج کنید.
برای مثال اگر میخواهید تاریخ نشریه خود را به صورت روزنه یا هفته گی مشخص کنید باید از گزینه Modification Date استفاده کنید اما این شکل از تاریخ به احتمال زیاد برای استفاده در نشریه و جلد آن مناسب نیست بنابراین روی گزینه Define کلیک کنید تا پنجره Text Variables باز شود حال در این پنجره Modification Date را انتخاب و Edit را کلیک کرده و تنظیمات خاص خود مطابق با نشریه خود را اعمال کنید.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
درس هفتم : قرار دادن عکس در حروف و کلمات
شما میتوانید هر گرافیک و عکسی را در یک حرف خاص از حروف الفبا ، یک کلمه و یا در یک جمله و حتی پاراگراف درج کنید برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
تصور کنید میخواهید کلمه ((سلام)) به جای این که با رنگ سیاه پر شود یک عکس در زمینه آن دیده شود (مطابق تصویر زیر) . ابتدا در یک فریم متن یا یک مسیر متن سلام را تایپ کنید و سپس این کلمه را به وسیله ابزار تایپ انتخاب کنید و در پایان از منوی Type گزینه Create Outlines را انتخاب کنید.
حال از کلمه ((سلام)) یک مسیر ساخته شد . پس از انتخاب این مسیر از منوی File گزینه Place را انتخاب کنید و در پنجره باز شده عکس مورد نظر خود را از هارد کامپیوتر انتخاب و آن را Open کنید و در پنجره باز شده OK را انتخاب کنید، همانطور که مشاهده میکنید عکس در کلمه سلام دیده میشود.
درتصویر زیر پس زمینه کلمه ((سلام)) عکسی از گلهای زردرنگ است.
نکته: زمانی که میخواهید یک عکس را در پس زمینه یک چند پاراگراف بگذارید پس از این که از متن انتخابی خود یک مسیر ساختید از منوی Object گزینه Ungroup را انتخاب کنید ، مشاهده میکنید که هر کدام از پاراگراف ها به یک مسیر مجزا تبدیل شد حال برای این که تمام این چند پراگراف یک مسیر شود تمام آنها را انتخاب کرده از منوی Object قسمت Paths گزینه Make Compound Path را انتخاب کنید. حال میتوانید عکس خود را در کل پس زمینه چند پاراگراف درج کنید.

درتصویر زیر پس زمینه کلمه ((سلام)) عکسی از گلهای زردرنگ است.
در عکس زیر 3 پراگراف وجود دارد که پس زمینه آنها عکسی از یک گل است.

attachment.php



سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7
 

پیوست ها

  • 11.jpg
    11.jpg
    16 کیلوبایت · بازدیدها: 1,162
  • 12.jpg
    12.jpg
    38.5 کیلوبایت · بازدیدها: 1,175
  • 13.jpg
    13.jpg
    22.8 کیلوبایت · بازدیدها: 1,164
  • 14.jpg
    14.jpg
    44.9 کیلوبایت · بازدیدها: 1,159
  • 9.jpg
    9.jpg
    39.6 کیلوبایت · بازدیدها: 1,151
آخرین ویرایش:

odrakoola

Well-Known Member
از صمیم دل بابت تاپیکی که گذاشتید تشکر میکنم خیلی دنبال فایل pdf آموزش InDesign گشتم پیدا نشد اما این عالیه ممنون
greenstars.gif
greenstars.gif
greenstars.gif
greenstars.gif
greenstars.gif
greenstars.gif
greenstars.gif
greenstars.gif


سلام .تشکر بابت زحمتی که کشیدی برای اموزش اگه ممکنه این آموزش ها رو به صورت کاملش pdf کنی و آپ کنی واقعا ممنون میشیم.

راستش من دارم مطالب رو تایپ میکنم و هنوز تموم نشده که به صورت pdf بزارم روی سایت اما قول میدم زمانی که تموم شد این کارو انجام بدم.
دلیل این که صبر نکردم تا مطالب تموم بشه و بزارم هم به این خاطر بود نمیدونستم میتونم تا آخرش ادامه بدم و شاید نتونم (به خاطر خدمت سربازی).
 

odrakoola

Well-Known Member
سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7
قسمت سوم

فصل دوم : تایپ و تکنیک های مربوط به آن (قسمت دوم)

درس هشتم : همترازی متون با خطوط
Baseline
درس نهم : وارد کردن متن از سایر نرم افزارها(مانند
Microsoft Word) و صادر کردن نرم افزار از ایندیزاین
درس دهم : جریان یافتن متون در ستون ها

درس یازدهم : استفاده از
Glyphs همان علائم ، نشانه ها و حروف فونت های مختلف
درس دوازدهم : استفاده از مزیت های فونت های
Open Type
درس سیزدهم : استفاده از
Tabs تب
درس چهاردهم : استفاده از
Eyedropper


درس هشتم : همترازی متون با خطوط
Baseline
اگر به نشریات و روزنامه های اطراف خود دقت کرده باشید و یکی از مطالب چند ستونی آنها را دیده باشید متوجه این موضوع خواهید شد که تمام خطوط یک ستون با ستون های کناری همتراز است. این موضوع با این که بسیار با اهمیت است در بسیاری از نشریات رعایت نمیشود اما شما در نشریه خود این نکته مهم را همیشه رعایت کنید .
برای این که خطوط یک پاراگراف با خطوط پایه یا همان Baselineهمتراز باشد در پنل Paragraph قسمت پایین سمت راست دو دکمه برای همترازی با خطوط پایه و غیر همترازی با این خطوط وجود دارد ؛ سعی برای همه ی پاراگراف هایی کا متن آنها حجیم است گزینه همترازی با خطوط پایه فعال باشد . در مورد تیترها و سوتیترها بهتر است متن با خطوط پایه همتراز نباشد.
نکته: سوتیتر به متونی گفته میشود که مابین متن اصلی میآیند که قسمت هایی از متن اصلی هستند و برای جلب توجه بیننده برای خواندن مطلب ایجاد میشوند. سوتیترها معمولا ظاهری متفاوت از متن اصلی دارند برای مثال فونت و استایل و شاید رنگ آنها متفاوت است.
14.jpg


برای تغییر دادن فاصله مابین خطوط Baseline به Preferences نآآاسیب
قسمت Grids رفته و عدد Increment Every را تغییر دهید.(توصیه میشود برابر با 120٪ بگذارید)

درس نهم : وارد کردن متن از سایر نرم افزارها(مانند
Microsoft Word) و صادر کردن نرم افزار از ایندیزاین.
وارد کردن متن:

زمانی که شما در یک نشریه مشغول به کار هستید به احتمال زیاد مطالب در قالب سندهای نرم افزار Microsoft Word به دست شما میرسد ، اینجاست که باید متن را به صورت یکجا به ایندیزاین وارد کنید.
برای وارد کردن متن به ایندیزاین از منوی File گزینه Place را انتخاب کنید. در پنجره باز شده سند متنی خود را انتخاب و گزینه Show Import Option را تیک بزنید در پایان OK.
پنجره باز شده نشان دهنده ی تنظیمات ورود متن به ایندیزاین است که میتوانید این تنظیمات را تغییر دهید. از قسمت های مهم این پنجره بالا و پایی این پنجره است ، برای وارد کردن Footnotes و Endnotes و Table Of Contents و Index از سند متنی گزینه های مربوط به هر کدام را تیک بزنید.
مهمترین قسمت این پنجره بخش Formatting مربوط به تعیین استایل پاراگراف ها و کارکترهاست :
از قسمتRemove Style and Formatting میتوانیم مشخص کنیم تمامی استایل ها از متون حذف شوند .
در قسمت Preserve Style and Formatting مشخص میکنیم که استایل ها از نرم افزار ورد به ایندیزاین وارد شود و در قسمت Customize Style Import مشخص میکنیم که هر استایل در ورد به چه استایلی در ایندیزاین تبدیل شود ( تیک این گزینه را بزنید و با فشردن دکمه Style Mapping در پنجره باز شده مشخص کنید هر استایلی به چه استایلی تبدیل شود) .
15.jpg


صادر کردن متن:

شما میتوانید متون تایپ شده در ایندیزاین را با پسوند RTF به سایر نرم افزارهای ویرایش متن صادر کنید به شکلی که تمامی تغییرات ظاهری که در متون اعمال کردید در متون باقی میماند، برای این کار باید در فریم متنی که متن شما داخل آن است یک بار کلیک کنید و سپس از منوی File گزینه Export را انتخاب کنید، در پنجره باز شده در قسمت Save as type: گزینه Rich Text Format را انتخاب کنید.
نکته : حتما باید در داخل فریم متن کلیک کرده باشید تا این گزینه فعال شده باشد.
حال میتوانید سند ایجاد شده را داخل نرم افزار Microsoft Word ویرایش کنید.
درس دهم : جریان یافتن متون در ستون ها

تصور کنید میخواهید متن خود را در یک صفحه چند ستونی درج کنید ، ابتدا متن را در ستون اول با یک فریم متن درج کرده اید اما این فریم برای متن شما کوچک است و متن باید با ریسمان شدن به سایر ستون ها جریان یابد. اگر یک فریم دیگر در ستون بعدی رسم کنید و آن فریم را با فریم اولی ریسمان کنید ادامه متن با این ستون میریزد حال اگر متن شما چندین صفحه باشد انجام کار فوق و ایجاد ستون های متعدد و ریسمان کردن آنها به هم کار بسیار دشوار و وقت گیری است، ایندیزاین قابلیت بسیار خوبی در اختیار کاربران قرار داده با نام Smart Text Reflow . برای این کار روی علامت قرمز رنگ ستونی که برای متن کوچک است کلید کنید و در ستون بعدی با گرفتن همزمان کلید Shift کلید کنید(ظاهر مکان نما تغییر میکند) ، مشاهده میکنید متن تا زمانی که پایان نیابد در ستون های بعدی و حتی در صفحه های بعدی جریان می یابد.
نکته : برای استفاده از این قابلیت باید در پنجره Preferences قسمت Type بخش Smart Text Reflow را فعال کنید.
درس یازدهم : استفاده از
Glyphs یا همان علائم، نشانه ها و حروف فونت های مختلف.
برای خود من بسیار پیش آمده که به دنبال یک حرف خاص، یا یک علامت خاص ( مثلا علامت رادیکال در ریاضیات) باشم ، برای درج این علامت ها و یا حروف خاص دیگری که کلیدی روی صفحه کلید ندارند میتوانید از پنل Glyphs استفاده کنید که در منوی Windows زیرمنوی Type & Tables موجود است.
شما میتوانید علائمی که زیاد استفاده میکنید را به صورت یک Glyph Set ذخیره کنید.
16.jpg


درس دوازدهم : استفاده از مزیت های فونت های
Open Type
فونت هایی که در قالب Open Type ایجاد شده اند امکان نگه داری بیش از 6000 حرف و نشانه را در خود دارند ( برخلاف فونت های True Type که حداکثر 200 کاراکتر در خود نگاه میدارند). این قابلیت امکاناتی به این فونت های اضافه میکند که بسیار سودمند است.
البته تمام فونت های Open Type این قابلیت ها را ندارند .
برای مثال زمانی که یک کسر به صورت 2/1 (حتما به زبان انگلیسی چون این فونت ها در زبان فارسی عمل نمیکنند) درج کرده اید این کسر را گرفته از پنل Character منوی آبشاری بالا سمت راست پنل قسمت Open Type گزینه Subscript/Inferior را فعال کنید، شاهد خواهید بود که این کسر به شکل یک کسر ریاضی یعنی عدد 1 بالا و عدد 2 پایید درخواهد آمد.
سایر امکانات این فونتهای Open Type را خودتان کشف کنید.
17.jpg



درس سیزدهم : استفاده از
Tabs تب
پنل Tabs یکی از مهمتیرین بخش های نرم افزار است (مانند نرم افزار Word) که یادگیری کامل آن میتوانید در ایجاد سندی زیبا و شکیل شما را بسیار کمک کند.
در یک فریم متن مقداری متن که با Tab از هم جدا شده اند را تایپ کنید و سپس از منوی Type گزینه Tabs را کلیک کنید تا پنل Tabs باز شود.
حال میتوانید مشخص کنید که تب شما به چه شکل عمل کند برای مثل چپ چین ، راست چین ، وسطچین و یا عطف به کاراکتری خاص. در قسمت Leader میتوانید تعیین کنید که حدفاصل تب شما چه کاراکتری درج شود برای مثال در فهرست مطالب این حدفاصل با نقطه پر میشود.
18.jpg


درس چهاردهم : استفاده از
Eyedropper
ابزار Eyedropper که به شکل یک قطره چکان است در نرم افزاری مانند فوتوشاپ هرجا استفاده شود رنگی که روی آن قرار دارد را برای استفاده بعدی کپی میکند، در نرم افزار ایندیزاین این ابزار عمل فوق را انجام میدهد اما کاربرد اصلی آن مانند ابزار Format Painter در نرم افزار Word است یعنی زمانی که شما میخواهید تغییرات ظاهری و پاراگرافی که به متنی خاص داده اید به متن دیگر بدهید با این ابزار روی متن اولی کلید کرده و سپس روی متن دومی کلیک میکنید.
اگر روی این ابزار 2 بار کلیک کنید خصوصیاتی که این ابزار از یک کلمه یا یک شی کپی میکند و به کلمه و شی دیگر میدهد را خواهید دید.
در شکل زیر ابتدا با ابزار Eyedropper روی متن سمت چپ کلیک شده و سپس روی قسمتی از متن سمت راست کلیک شده.
19.jpg



سوالات خود را در تاپیک زیر مطرح کنید
http://forum.majidonline.com/showthr...t=61129&page=7
 

hooshtoolak

New Member
پس ادامش چی شد آقا داشتی خیلی خوب پیش میرفتی
من دارم باری اولین با یک ماه نامه میزنم توی اتریش
خیلی از مطالب شما استفاده کردم
امیدوارم که ادامه بدین
 

odrakoola

Well-Known Member
سلام دوست خوبم .
اولش از این که ادامه ندادم متاسفم و عذرخواهی میکنم . امیدوارم بتونم یه روزی ادامه این مطلبو آماده کنم.
دلیل اصلی این که این آموزش ناتموم مونده استقبال نکردن دوستان دیگه از اونه . انگیزه اصلی من برای آماده کردن این آموزش ارائه مطلبی برای عزیزانی بود که مثل اوایل کار خودم هیچ منبعی برای استفاده نداشتند اما وقتی دیدم استقبال چندانی از مطلب نشد انگیزه خیلی کمی برای ادامه کار موند .
همون طور که میدونید برای ارائه آموزش با این حجم تنها انگیزه شما میتونه استقبال دیگران و احساس این که مطلب شما به درد خورده باشه اما زمانی که میبینید از نتیجه ساعت ها کار شما تنها 3 یا 4 نفر استفاده میکنند و نه بیشتر به این نتیجه میرسی که یا مطلب ضعیفه یا دوستان اطلاعاتشون بالاست و نیازی به آموزش دادن ندارند و یا اینکه آموزش به شیوه ی غلطی ارائه شده که در سه حالت تصمیم به ادامه آموزش کاری عبث و بیهوده ایه .
امیدوارم توجیهی که برای ادامه ندادن کار آوردم قابل قبول باشه .

خیلی دلم میخواست دانسته هامو در مورد ایندیزاین با دیگران به اشتراک بذارم اما مثل این که دیگران زیاد علاقه ای ندارند.
البته شاید بعدها این آموزش به درد کسی خورد...
شاید.
 

majid_a95

Active Member
سلام
آخه عزیز دلم قبول دارم یه کم استقبال کم شد وای این دلیل نمیشه شما کارو نصفه بزاری که حتی اگه یه نفر هم ایندیزان رو از شما یاد بگیره بردی :wink: در ضمن مدیر کل سایت حمایت کرده ها :wink:
شما به کارت ادامه بده ، به یه جاهایی که رسید اصلا یه انجمن ایندیزان میشه اضافه کرد و ....... :)
من خودمم یکی از طرفدارای اولیه بودم ولی به دلیل مشغله زیاد نتونستم دنبال کنم متاسفانه :-?
منتظرم pdf های نهایی بیاد !!:green:
یاعلی:rose:
 

designbidesign

New Member
سلام عزیز جون ، اگه راه داره و امکانش هست ، حتما ایبوکش کن . . . . . .
این جوری بد جوریه . . . . . . ، اگه پسری ، داداشی موفق باشی . اگه دختری ، خانمی موفق باشی .
:green:
 

kalpoosh64

New Member
دستت درد نکنه واقعاً به موقع بود و به دردم خورد ولی اگه می تونی ادامه اش هم بذار ....الهی که خیر ببینی داداش
 

hadi65

New Member
salam
kheilia mikhoonan
baba dele shekaste



ghol midam az in be bad tahvil begirim
kheily aghaeeeeeee
montazerim
:rose:
 

kalpoosh64

New Member
سلام دوست عزیز من هنوز منتظر ادامه اش هستم ...خیلی تر وتمیز نوشتیش...حیفه نیمه کاره بمونه...تازشم تا تموم نشه کارت ناقص میمونه این یه کم !!!
خلاصه دستت درد نکنه خیلی کارمو را انداختی.:rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا