آموزش آشنایی با اصول اولیه طراحی و ساخت بنر در فلش

سلام به همه دوستان عزیز

با توجه به درخواست بعضی از دوستان مبنی بر آموزش طراحی بنر حرفه ای در فلش تصمیم گرفتم در چند قسمت مختلف این آموزش رو ارائه بدم

با توجه به اینکه برای طراحی بنر در فلش باید با مباحث اولیه انیمیت و کمی کد آشنایی داشته باشیم به این شکل مباحث رو دسته بندی کردم و سعی می کنم به صورت مختصر هر قسمت رو شرح بدم تا در پایان این آموزش علاقمندان خودشون بتونند بنر حرفه ای خودشون رو بسازند. اگر چه این مبحث با عنوان طراحی بنر منتشر شده می تونه برای دوستانی که کمتر با محیط و ابزار فلش آشنا هستند هم مفید باشه . اما سر فصل ها:

طراحی بنر و تنظیمات اولیه

آشنایی با TimeLine

آشنایی با برخی از ابزار طراحی


آشنایی با Symbols Graphic و MovieClip و Shape و Library


آشنایی با انواع انیمت در فلش شامل :

Shape Tween
Classic Tween
Frame by Frame
Motion Tween

استفاده از Filters برای MovieClip استفاده از Mask کار با Guid

تنظیمات و کار با صدا و تصویر

کمی کد نویسی

طراحی یک بنر حرفه ای


در همه مباحث سعی بر آن است که مطالب به اختصار بیان شود و علاقمندان با جستجو و کار تجربه ی کافی را کسب کنند به زودی و به ترتیب کار رو شروع می کنم
:neutral:
 
طراحی بنر و تنظیمات اولیه

با یاد و نام خدا کار رو با ایجاد یک سند جدید در فلش آغاز می کنیم از اونجایی که در این آموزش کدها رو در اکشن 3 می نویسیم از قسمت Create New یک سند ActionScript 3 ایجاد می کنیم ،
همونطور که در تصویر پایین می بینید شما می تونید تنظیمات اولیه شامل طول و عرض بنر رو در قسمت Width و Height مشخص کنید و در قسمت Frame rate سرعت و تعداد
فریم های بنرتون رو برای نمایش در یک ثانیه مشخص می کنید منظور از Frame rate تعداد فریم هایی هست که در یک ثانیه نمایش داده می شه برای مثال Frame rate 24
یعنی در یک ثانیه 24 فریم پخش می شه و بالعکس 24 فریم در یک ثانیه نمایش داده میشه. معمولا برای تولید انیمیشن در فلش Frame rate 24 یا 25 رو استفاده می کنند
و برای نمایش در وب معمولا از 12 استفاده می شه.
در قسمت Background color نیز می تونید رنگ پس زمینه سند فلش رو مشخص کنید . در ضمن در قسمت Template نیز می تونید نمونه های بنر آماده رو ببینید.

1.png


همچنین می تونید این تنظیمات رو در داخل خود فایل و در پنجره Properties و در قسمت Properties ایجاد کنید و یا تغییر بدید.
در قسمت Publish Setting نیز می توانید تنظیمات مربوط به فایل خروجی را انجام دهید با کلیک روی این دکمه و باز شدن پنجره
Publish Setting می توانید در قسمت Target ورژن پلیر خروجی را مشخص کنید از آنجایی که به طور معمول در ساخت بنر کد
چندانی به کار نمی رود و به دلیل اینکه برخی کاربرها ورژن پلیر فلششان بروز نیست بهتر است خروجی تنظیمات پلیر را روی ورژن
های قدیمی تر تنظیم کنیم برای مثال ورژن Flash Player 9 یا 10.3 همچنین می توانید تنظیمات Target را به طور مستقیم در پنجره
Properties تغییر دهید.

2.png

در فلش به طور معمول برای کاهش حجم فایل خروجی کیفیت فایل های صوتی و تصویری که وارد سند فلش
می شود کم می شود شما می توانید در این پنجره کیفیت فایل های صوتی و تصاویری را که در سند فلش استفاده می کنید را تغییر دهید
به کمک گزینه های JPEG Quality که به صورت پیش فرض روی 80 درصد است و Audio stream و Audio event که روی حالت Mp3 تنظیم شده است.

3.png

تنظیمات مربوط به یک سند فلش خیلی بیشتر از توضیحات ارائه شده می باشد اما از آنجایی که هدف آموزش طراحی یک بنر است به این مقدار اکتفا می کنیم.
در ادامه به سراغ موضوع آشنایی با TimeLine می رویم.
:neutral:
 
آشنایی با TimeLine

به نام آنکه مدار زندگیمان گرد او می چرخد . در ادامه بحث به معرفی خصوصیات و مشخصات نوار زمانی یا همان TimeLine
می پردازیم در این بخش مطالب را به دو قسمت تقسیم می کنیم قسمت اول پنجره TimeLine و خصوصیات و گزینه های
کنترلی مربوط به آن و در قسمت دوم به شرح مختصری از نام ها و کاربردهای فریم ها و لایه های متفاوت مورد استفاده
در TimeLine می پردازیم.
شما می توانید از سربرگ Windowبا کلیک بر روی گزینه TimeLine، نوار زمانی را فراخوانی نمایید . با توجه به تصویر پایین
و شماره های درج شده در تصویر نام و در برخی موارد کاربرد هر بخش را بررسی خواهیم کرد :
2-1.png

شماره 0 : Active Layer
با انتخاب یک لایه از TimeLine مشاهده می کنید که رنگ آن لایه نسبت به لایه های دیگر تیره تر می شود این لایه لایه
انتخابی شما یا همان Active Layer می باشد همچنین شما قادر هستید همزمان چندین لایه را انتخاب کنید .

شماره 1 :Show/Hide Layer
با استفاده از این گزینه که مانند چشم است شما قادر خواهید بود محتویات لایه ها را پنهان نموده و یا با کلیک مجدد
نمایش دهید با کلیک بر روی این دکمه نقطه ی سفید رنگی که زیر آن قرار دارد با یک علامت X قرمز رنگ پوشانده
می شود شما می توانید با کلیک بر روی این نقطه تنها محتویات لایه انتخابی خود را پنهان نموده و یا نمایش دهید.

شماره 2 : Lock/Unlock Layer
با کلیک روی این گزینه لایه ها قفل شده و کاربر قادر به تغییر محتویات آن ها نمی باشد در این مورد نیز برای قفل نمودن
لایه ای خاص می توانید از همان نقطه ی سفید رنگ زیر دکمه Lock استفاده نمایید.

شماره 3 : OutLine Layer
با کلیک بر روی این گزینه هر لایه با توجه به خصوصیات رنگی که دارد محتویات خود را با همان رنگ و تنها با استفاده از
خطوط محیطی آن نمایش می دهد . برای تغییر خصوصیات رنگی این گزینه شما می توانید پس از انتخاب لایه از سربرگ
Modifay گزینه TimeLine و انتخاب Layer Properties رنگ مربوط به این لایه را تغییر دهید در این پنجره گزینه های دیگری
نیز هست که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

شماره 4 : OutLine Color
با کلیک بر روی این گزینه اشیای موجود در آن لایه به صورت خطوط محیطی نمایش داده می شود . همچنین با دو یار
کلیک بر روی این گزینه پنجره ی Layer Properties ظاهر میشود که تنظیمات بیشتری در ارتباط با لایه و خصوصیات آن
در اختیار کاربر قرار می دهد خصوصیاتی شامل نام لایه، رنگ خطوط محیطی اندازه نمایشی عرض لایه و نوع لایه و
نمایش محتویات و قفل کردن لایه.

شماره 5:Add Layer
با استفاده از این گزینه شما قادر خواهید بود لایه جدیدی را ایجاد نمایید برای تغییر نام لایه می توانید روی لایه ای که
فعال است دو بار کلیک نموده و نام لایه را تغییر دهید. همچنین می توانید با کلیک بروی لایه و کشیدن آن به سمت
بالا و پایین موقعیت آن لایه را بین دیگر لایه ها جابجا نمایید همچنین با کشیدن لایه روی لایه ای با نوع پوشه ای آن
لایه را به پوشه خاص منتقل نمایید.

شماره 6 : Add Layer Folder
به کمک این گزینه شما می توانید پوشه ای با قابلیت نگهداری مجموعه ای از لایه ها را ایجاد نمایید در واقع لایه ای
از نوع پوشه را ایجاد می کنید .
در پروژه هایی که تعداد لایه ها زیاد است این قابلیت نظم بیشتری به پروژه ها می دهد.

شماره 7 : Delete Layer
برای حذف لایه فعال از این گزینه استفاده می شود در فلش به صورت پیش فرض یک لایه وجود دارد و شما قادر به
حذف آن نیستید برای استفاده از این گزینه باید بیش از یک لایه در TimeLine باشد.

شماره 8 : Playhead یا Current Frame indicator
Playhead یا همان مربع قرمز رنگ که خطی از آن به سمت پایین کشیده شده نشان دهنده فریمی است که در آن
حضور داریم با درگ کردن Playheadبه چب و یا راست می توانیم در نوار TimeLine جابجا شویم .Playhead فقط تا
قسمتی که انیمیت داده شده و یا محتویات نوار تایملاین کشیده شده قابل درگ می باشد.

شماره 9 : Center Frame
شماره 10 : Loop
با انتخاب این گزینه قسمتی از TimeLine انتخاب می شود که با زدن دکمه Enter اجرا شده و هر بار در همان موقعیت
مشخص شده تکرار می شود .برای تست برخی قسمت ها می توانید از این گزینه استفاده کنید.

شماره 11 : Onion skin
این گزینه شما را قادر می سازد چندین فریم از یک انیمیشن را به طور همزمان مشاهده نمایید با استفاده از
دو کروشه ای که این گزینه در اختیارتان قرار می دهد می توانید محدوده ای را برای این کاربرد در نوار زمانی
مشخص نمایید.

شماره 12 : Onion skin OutLine
این گزینه نیز شما را قادر به دیدن چندین فریم با خطوط محیطی محتویاتشان به طور همزمان می نماید .

شماره 13 : Edit multiple frames
در گیزینه Onion skin شما تنها قادر به ادیت فریمی بودید که در آن حضور داشتید اما به کمک این گزینه قادرید محتویات
همه فریم های میانی را نیز تغییر داده و یا جابجا کنید .

شماره 14 : Modify Onion markers
به کمک این گزینه شما قادر خواهید بود کنترل مجموعه گزینه های Onion skin را به دست بگیرید و رفتار آنها را بر اساس
نیاز خود سفارشی کنید. برای مثال مشخص می کنید که هر بار با انتخاب گزینه Onion skin تنها 5 فریم انتخاب شده و
همزمان نمایش داده شود.

شماره 15 : Current frame
شماره فریمی که Playhead در آن است یا همان فریمی که در آن حضور داریم را مشخص می کند.

شماره 16 : Current rate
این گزینه نمایش دهند Frame rate یا همان frames per second (fps)تعداد فریم اجرا شده در یک ثانیه می باشد.
به طور معمول مقدار آن 12 می باشد . شما می توانید از این قسمت نیز frame rate را تغییر دهید.

شماره 17 : Elapsed time
نمایش دهنده زمان سپری شده تا آخرین فریمی که در آن حضور داریم بر اساس ثانیه می باشد.

شماره 18 : TimeLine header

شماره 19 : Frame view option
این گزینه تنظیمات نمایشی TimeLine را در اختیار ما قرار می دهد تنظیماتی از قبیل نحوه و سایز نمایشی فریم های TimeLine .

در این قسمت به پایان بخش اول از مبحث آشنایی با TimeLine رسیدیم در این قسمت نیز سعی بر آن بوده تا با جزییات
بیشتری از TimeLine آشنا گردیم اگر چه توضیبحات این قسمت نیز می توانست بیش از این باشد با توجه به سر فصل
آموزشی به این مقدار اکتفا می کنیم در ادامه به قسمت دوم از مبحث آشنایی با TimeLine می پردازیم.
:neutral:
 
آشنایی با TimeLine قسمت دوم

با یاد حضرت دوست قسمت دوم از بحث آشنایی با TimeLine را آغاز می کنیم .در این قسمت به شرح مختصری از نام ها و انواع لایه ها و کاربرد هایشان و همچنین به
معرفی حالت نمایشی انواع انیمیت در تایملاین می پردازیم. با توجه به تصویر زیر و به ترتیب شماره گذاری هر بخش را معرفی می کنیم :

2-2.png
شماره 1 : Keyframe
هر فریمی که در آن محتویاتی مانند تصاویر و وکتور و .. قرار داشته باشد Keyframe می گویند این نوع فریم با یک دایره تو پر سیاه رنگ در TimeLine نمایش داده می شود.

شماره 2 : Blank keyframe
فریمی که هیچ محتویاتی ندارد و با یک دایره تو خالی در TimeLine نمایش داده می شود.

شماره 3 : Property Keyframe
این شکل خاص از فریم به طور مشخص تنها در انیمیشن نوع Motion Tween به کار می رود و زمانی ایجاد می شود که در طول نوار Motion Tween خصوصیتی از شی ای که
انیمت داده شده را تغییر دهیم در این زمان یک کلید شامل تمام تغییرات و خصوصیات جدید شی در هر قسمت از نوار Motion Tween که باشیم ایجاد می شود و با یک چهار
ضلعی لوزی شکل سیاه نمایش داده می شومد.

شماره 4 : Frame span
به فاصله فریم آغازی تا فریم پایانی Frame span گفته می شود.با دو بار کلیک بر روی ناحیه Frame span کل فریم ها انتخاب می شود انتهای یک Frame span با یک مستطیل
تو خالی نمایش داده می شود و ابتدای آن بسته به آنکه فریم دارای محتویات باشد یا نباشد به صورت یک دایره تو پر و یا تو خالی نمایش داده می شود.

شماره 5 : Frame by Frame animation
نوع خاصی از انیمیشن ، انیمیشن Frame by Frame می باشد در این نوع انیمیشن تغییرات به صورت دستی و سفارشی در هر فریم انجام می شود برای مثال برای حرکت دادن
یک کاراکتر در طول یک مسیر فریم به فریم حرکت کاراکتر طراحی و ایجاد می شود.

شماره 6 : Tween Animation
6-1 : Object based Motion Tween
Motion Tween که با رنگ آبی نمایش داده می شود و تنها بر روی symbol قابل اجراست و این نوع انیمیشن نیازی به فریم پایانی ندارد .
6-2 : Classic Motion Tweens
این نوع انیمیشن نیز با رنگ آبی و یک فلش نمایش داده می شود . این نوع انیمیشن نیز تنها بر روی symbol قابل اجراست و برای اجرا به فریم پایانی نیاز دارد.
6-3 : Shape Tween
این نوع انیمیشن با رنگ سبز و یک فلش نمایش داده می شود و بر روی همه اشکال به صورت Shape که Ungrouped باشند قابل اجراست و برای اجرا به فریم پایانی احتیاج دارد.
6-4 : Broken Tween
در صورتی که در انیمیشن های نوع Shape Tween و یا Classic Motion Tweens فریم کلیدی پایانی وجود نداشت باشد انیمیت انجام نمی شود و شکل ظاهری آن به صورت خطی
از نقطه چین ها نمایش داده می شود.

شماره 7 : Mask Layer
لایه Mask برای نمایش محدوده خاصی از لایه زیرین خود یا همان لایه Masked به کار می رود .

شماره 8 : Guid Layer
از لایه Guid برای راهبری و تعیین مسیر برای انیمیشن نوع Classic Motion Tweens استفاده می شود در این حالت این لایه با نماد یک نیم دایره از نقطه ها نمایش داده می شود.
در صورتی که لایه ای به تنهایی Guid باشد محتویات آن در TimeLine نمایش داده می شود اما SWF خروجی شامل این لایه نمی باشد.

شماره 9 : Frame Lable
Frame lable برای استفاده و ارجاع دادن به یک فریم خاص به جای اشاره به شماره آن فریم می باشد. برای استفاده از Frame lable روی فریم مورد نظر کلیک نموده و در پنل Properties
در قسمت Lable در قسمت name نام مورد نظر را وارد کنید. در هنگام کد نویسی برای ارجاع به فریمی خاص می توان از Frame lable استفاده کرد.

شماره 10 : Comment
Comment نوع خاصی از Lable ها می باشد که با // آغاز می گردد و توضیحاتی که مد نظر کاربر است را شامل می شود. Comment نیز مانند Frame Lable ایجاد می شود.
ropertieasرد نظر کلیک نموده یک فریم خاص به جای اشاره به شماره آن فریم می باشد.شماره 11 : Frame Actionفریمی که کد نویسی پروژه ها در آن صورت گرفته برای
ایجاد این فریم روی فریمی مشخص کلیک کرده و کلید F9 را می زنیم تا پنجره کد نویسی ظاهر شود و با درج کد در این پنجره فریم مورد نظر به Frame Action بدل می شود.

شماره 12 : Wave Frame
این فریم نیز نمایش دهنده صداهای موجود در TimeLine است برای داشتن این نوع فریم نیز روی فریم کلیک کرده و از پنجره Properties در قسمت Sound صدایی را که در کتابخانه
پروژه قرار دارد را انتخاب می نماییم در این صورت یک نوار آبی رنگ در طول فریم ایجاد می شود.

در اینجا به پایان مبحث آشنایی با TimeLine رسیدیم در ادامه به
آشنایی با برخی از ابزار طراحی می پردازیم.
 
آشنایی با برخی از ابزار طراحی

در ابتدا وظیفه خودم می دونماز دوستانی که بحث ها رو دنبال می کنند و در کامنت ها ابراز محبت کردند تشکر ویژه کنم
امیدوارم علاقمندان بهره کافی و وافی رو از مطالب ببرند وکمبودها رو به لطف خودشون بر من ببخشند.

به نام راهنمای و ره نمای همه مخلوقات بحث را با معرفی ابزار های طراحی در فلش پی می گیریم .

ابزارهای فلش به چند دسته از جمله ابزارهای انتخاب ، ابزار های طراحی Geometric ، ابزارهای برای ایجاد افکت ها و کنترل و چرخش و ... اشیا و ابزار های
دیگر طراحی می باشد در این قسمت نیز با تقسیم بحث به چند قسمت کار رو پیش می گیریم مباحث این قسمت شامل :

1) توضیح مختصر پیرامون ابزارهای طراحی و استفاده از Shape

2) استفاده از Drowing Tool و Permitive tools

3) تنظیمات و
حالت هایابزار Brush و Eraser

4) استفاده از Pentool در تولید Line و Curves

5) آشنایی با Fill و Stroke و تنظیمات مربوط به آنها

6) استفاده از ابزارهای انتخاب یا Selection tools

7) Align و Scaling و Rotation اشیا و تنظیمات آن

8) آشنایی با Edit menu

9) ایجاد الگوهای گرافیکی با ابزارهای Spray Brush و Deco

اگر چه ابزارهای دیگری نیز باقی می ماند که خالی از اهمیت نیست ولی همچنانکه قبل تر عنوان شده بود با توجه به سرفصل به این مقدار اکتفا می نماییم
البته بعضی از ابزارها را در فصل های بعد بیشتر توضیح خواهیم داد.

4.png

1) توضیح مختصر پیرامون ابزارهای طراحی و استفاده از Shape

در ابتدا به بیان نام های ابزارهای ابتدایی طراحی می پردازیم ، ابزارهای ابتدایی طراحی شامل Line ,Oval, Rectangle , PolyStar, Pencil , Brush و Eraser که
هر کدام شامل تنظیمات اولیه تا سطح پیچیده و پیشرفته تنظیمات می باشند.
ابزارهای انتخاب شامل Selection ، Lasso و Subselection می باشند که در قسمت بالای نوار ابزار قرار دارند و در حکم دستان شما در محیط طراحی فلش هستند
و شما را قادر به انتخاب جابجایی و حتی تغییر اشیا و خطوط در صحنه می نمایند.
ابزارهای دیگری که در قسمت ابزارهای انتخاب می باشند شامل Free Transform و 3D tools می باشد .

ابزار Pen نیز ابزار مناسبی برای طراحی با تنظیمات مختلف می باشد ترکیب این ابزار و Subselection شما را قادر به تولید خطوط خاص و تولید و تغییرات دلخواه در
shape می نماید. این ابزار درست مانند Pen در Illisturator می باشد شما می توانید در هنگام کار با این ابزار با استفاده از کلید Spcace در صفحه کلید جابجا شوید
و پس از رها کردن Space نقطه بعدی را برای Pen مشخص نمایید.

برای تولید اشکال گرافیکی آماده که بر مبنای Shape می باشند شامل دایره ، مستطیل و ستاره و چند ضلعی از ابزار Rectangle استفاده می کنیم برای استفاده
ازاشکال گرافیکی دیگر می توانید با کلیک بر روی Rectangle و نگهداشتن آن دیگر ابزارها را مشاهده و استفاده نمایید.

برای مشخص کردن رنگ خطوط و زمینه اشکال می توانید از ابزار Fill و Stroke Color استفاده نمایید در آینده تنظیمات و توضیحات بیشتری را برای آن ارائه خواهم داد.
برای قسمت اول به این مقدار اکتفا می کنیم در ادامه به شرح کاملی از Drowing tool و Permitive tools می پردازیم.
:neutral:





 
آخرین ویرایش:
2) استفاده از Drowing Tool و Permitive tools

با یاد و نام نیرو بخش همه عالم آموزش هارو پیگیری می کنیم.

آموزش رو با شرح Oval Tool از مجموعه Permitive tools ادامه می دهیم .
برای استفاده از این ابزار شما می توانید از کلید میانبر O در صفحه کلید استفاده کنید. با انتخاب Oval tool و کلیک بر روی صحنه و درگ دایره
یا بیضی مورد نظر خود را بسازید .
با انتخاب این ابزار مجموعه ای از خصوصیات آن در پنجره Properties نمایش داده می شود شما می توانید رنگ پس زمینه و خطوط محیطی
دایره را در قسمت FILL AND STROKE تغییر دهید همچنین خصوصیاتی چون عرض خطوط محیطی و نوع آن و نحوه اتصال نقاط را در همین قسمت
مشخص کنید .
شما می توانید هنگام کار با Oval Tool با نگهداشتن دکمه Shift در صفحه کلید یک شکل دقیق دایره ای را ایجاد کنید.
Oval Primitive Tool : اگر نیاز به تولید شکل پیچیده تری دارید که بر پایه شکل دایره می باشد مانند ربع دایره یا اشکالی از این دست می توانید از
این ابزار استفاده کنید . برای دسترسی به این ابزار می توانید دو بار کلید O را از صفحه کلید فشار دهید و یا از منوی پایین افتادنی Oval Tool آن را انتخاب کنید .

با انتخاب این ابزار می توانید از پنجره Properties به خصوصیات آن دسترسی پیدا کنید از قسمت OVAL OPTION شما قادر خواهید بود زاویه شروع و زاویه پایان
و شعاع دایره داخلی را از قسمت های Start angle و End angle و Inner radius مشخص نمایید. در حالت پیش فرض گزینه Close path در قسمت OVAL OPTION
انتخاب شده است اگر می خواهید تنها خطوط محیطی را داشته باشید این گزینه را از حالت انتخاب در آورید.

4-1.png

همچنین شما می توانید برای دسترسی به یک پنجره مخفی از خصوصیات این ابزار پس از انتخاب Oval tool و یا Oval Permitive Tool با نگه داشتن کلید ALT از
صفحه کلید و کلیک بر روی صحنه در پنجره ظاهر شده طول و عرض دایره مورد نظر خود را مشخص کرده و تایید نمایید تا در جایی که کلید کرده اید و یا با توجه به
تنظیمات در وسط صحنه آن را ترسیم نماید.

4-2.png


Rectangle tool و Rectangle Primitive tool : برای دسترسی به این ابزار می توانید از کلید میانبر R برای Rectangle tool و فشردن دو بار کلید میانبر R از صفحه کلید
برای Rectangle Primitive tool استفاده کنید و یا با کلیک بر روی ابزار های Primitive tool آن را انتخاب کنید.
با انتخاب این ابزار نیز در پنجره Properties می توانید به خصوصیات FILL AND STROKE دسترسی پیدا کنید که تئضیحات آن مانند دیگر ابزار Primitive tool می باشد
همچنین برای تولید کردن مربع های متناسب ، در حالت انتخاب این ابزار از کلید میانبر Shift استفاده کنید .

هم چنین مانند دیگر ابزار Primitive tool برای دسترسی به خصوصیات پنهان دیگر می توانید در حالت انتخاب Rectangle tool یا Rectangle Primitive tool دکمه ALT را
نگه داشته و بر وری صحنه کلیک کنید تا پنجره ای شامل خصوصیات طول و عرض و شعاع انحنا گوشه های مستطیل و مکان رسم آن مشخص شود.
در حالت انتخاب این ابزار شما قادر خواهید بود از پنچره Properties از قسمت RECTANGLE OPTIONS شعاع انحنا گوشه های مستطیل یا مربع خود را مشخص نمایید
که می تواند عددی در بازه -100 تا +100 باشد.

Poly Star tool : برای ایجاد چند ضلعی و ستاره از این ابزار استفاده می نماییم برای دسترسی به این ابزار روی قسمت Primitive Tool در نوار ابزار کلیک کرده و چند ثانیه
نگه می داریم تا گزینه Polystar tool را از منوی آن انتخاب کنیم.
این ابزار نیز خصوصیاتی مانند دیگر ابزارهای Primitive Tool دارد اما ویژگی TOOL SETTINGES برای این ابزار گزینه ای به نام Options دارد با کلیک بر روی آن پنجره ای شامل
خصوصیات Style که می تواند ستاره یا چند ضلعی باشد و Number of Sides که تعداد گوشه های شکل را مشخص می کند و Star point size که مقادیر بین 0 تا 1 را
می پذیرد و در حالت ستاره فاصله یا عمق نقاط ستاره را مشخص می کند.

4-4.png



Line tool : این ابزار نیز برای ترسیم خطوط به کار می رود و خصوصیاتی مشابه ابزار Primitive Tool دارد برای فراخوانی آن از کلید میانبر N استفاده کنید.
در این بخش به همین توضیحات در مورد Primitive Tool بسنده نموده و به سراغ Drowing tool می رویم.



بحث رو با شرح Pencil tool از مجموعه ابزار Drowing tool ادامه می دیم این ابزار مانند یک مداد عمل می کند و می توانید با آن آزادانه طراحی های اولیه
خود را از ایده خود انجام دهید و یا یک اتد از موضوعی بزنید در قسمت خصوصیات نیز می توانید نوع خطوطی را که با این ابزار رسم می شود انتخاب کنید .
برای استفاده از این ابزار می توانید از کلید میانبر Y استفاده نمایید.
با انتخاب این ابزار در پایین نوار ابزار Tools گزینه ای به نام Pencil Mode ظاهر می شود که سه حالت Straighten و Smooth و Ink را شامل می شود که
همانطور که از اسامیشان بر می آید هر کدام شامل خصوصیات متناسب با اسامی خود هستند .در پایین می توانید طرحی را که با استفاده از این ابزار کشیده ام
را مشاهده نمایید در این طراحی از هر سه نوع خصوصیات خط استفاده شده شما می توانید با کمی تمرین متوجه تفاوت میان این خطوط شوید.

4-5.png

در ادامه به توضیح و شرح ابزار Brush و Eraser و خصوصیات آنها می پردازیم. :neutral:
 
آخرین ویرایش:
3) تنظیمات و حالت های ابزار Brush و Eraser

با یاد و نام هستی بخش همه زندگی ها.

Brush tool : ابزار Brush شامل تنظیمات و خصوصیاتی از قبیل Brush mode که پنج حالت مختلف را شامل می شود وsize و Shape برای رنگ آمیزی با خصوصیت
Fill به کار می رود.کلید میانبر ابزار Brush حرف B روی صفحه کلید می باشد.


برای درک حالت های مختلف Brush ابتدا یک مستطیل با Stroke به اندازه 5 و رنگ دلخواه خود رسم کنید.یادآوری برای رسم مستطیل کلید میانبر R را می فشردیم
و از پنجره Properties اندازه و نوع Fill , Stroke را مشخص می کردیم.


حال با انتخاب ابزار Brush خصوصیاتی از قبیل Brush Mode در پایین نوار ابزار ظاهر می شود که به ترتیب به شرح خصوصیات هر یک می پردازیم:


تذکر : بهتر است رنگ Fill را متفاوت از رنگ مستطیلتان انتخاب نمایید تا راحت تر متوجه کارایی این ابزار و خصوصیات آن گردید.


Paint Normal mode : با انتخاب این خصوصیت هر نقشی که با ابزار brush بر روی مستطیل تولید کنید بالای Fill و stroke مستطیلتان قرار می گیرد.


Paint Fills mode : این خصوصیت موجب می شود هنگام کار با Brush و نقاشی روی مستطیلتان خطوط شما جایگزین رنگ مستطیل یا همان Fill شود
و روی خطوط Stroke تاثیری ندارد و روی آنها چیزی رسم نمی شود.


Paint Behind mode : این ویژگی باعث می شود تنها محیط خارج از شکل شما که شامل Fill و Stroke و ... می باشد رنگ آمیزی شود .


Paint Selection mode : اگر ابزار Brush روی این خصوصیت تنظیم با شد تنها بخشی از شکل یا صحنه را رنگ آمیزی می کند که از قبل توسط ابزار انتخاب ،
به حالت انتخاب درآمده است برای این منظور ابتدا با ابزار Selection قسمتی از مربع را انتخاب نموده و سپس با ابزار Brush شروع به تست این مطلب نمایید.


Paint Inside mode : در این قسمت بسته به آنکه از کجا شروع به نقاشی کرده اید تنها درون فضایی که از آنجا شروع به ترسیم نموده اید رنگ آمیزی می شود.
در دو قسمت Brush Size و Brush Shape به ترتیب می توانید اندازه و نوع قلم موی خود را به سادگی مشخص نمایید.


Eraser tool : این ابزار نیز همانند محیط های طراحی و گرافیکی کاربردی مشابه دارد و برای اطلاح و پاک کردن طرح ها در صحنه به کار می رود و کلید میانبر این
ابزار در صفحه کلید E می باشد .

با انتخاب این ابزار خصوصیات آن که مشابه ابزار Brush می باشد در پایین نوار ابزار نمایان می گردد به همین دلیل از توضیح Eraser mode خودداری می نماییم و
تنها خصوصیت Faucet را که در پایین نوار ابزار ظاهر می شود به طور مختصر توضیح می دهیم.


Faucet : با انتخاب این گزینه که شبیه شیر آب می باشد شما قادرید با ابزار Eraser هر محیط بسته رنگی را پاک نمایید با انتخاب این گزینه و کلیک بر روی مستطیل
رنگ درون آن به یکباره حذف می گردد و یا با کلیک بر روی خطوط تا قسمتی که خط منقطع گردد پاک می گردد به طور کلی با این خصوصیت می توانید هر محیط بسته
شامل Fill یا Stroke و Line را پاک نمایید.

5.1.png

در ادامه به یاری خدا به شرح ابزار Pentool می پردازیم.
 
آخرین ویرایش:
4) استفاده از Pentool در تولید Line و Curves

با یاد صاحب مطلق همه ثروت های عالم , قسمت آشنایی با ابزار رو با معرفی Pen tool ادامه می دهیم.


این ابزار برای ترسیم دقیق خطوط مستقیم و منحنی و خمیده به کار می رود . کلید میانبر این ابزار حرف P روی صفحه کلید می باشد. با انتخاب این ابزار و مرحله
به مرحله کلیک بر روی صحنه قادر خواهید بود تا خطوط مستقیم و یا شکل مورد نظر خود را ایجاد نمایید برای تولید خطوط منحنی لازم است پس از کلیک در نقطه
مورد نظر کلیک موس را رها نکرده و با جابجا کردن آن زاویه دلخواه را به خط بدهید .


اما تنظیمات پنهانی هم برای استفاده بهتر از این ابزار وجود دارد شما می توانید از مسیرEdit/ Preferences/ Drowing به آن دست پیدا کنید همچنین می توانید
با کلید میانبر Ctrl + U پنجره Preferences را فراخوانی نموده و روی قسمت Drowing در سمت چپ کلید نموده تا به سه گزینه انتخابی Pen tool دست یابید که در
ادامه به شرح این گزینه ها می پردازیم.

6.1.png


Show pen preview : با انتخاب این گزینه پیش نمایشی از خط فرضی ارائه می شود ، در واقع بدون اینکه شما کلیک بعدی را برای مشخص نمودن نقطه بعدی یا
پایانی انجام دهید پیش نمایشی از خط مورد نظر را به شما نشان می دهد.


Show solid points : با انتخاب این ابزار تنظیمات اصلی مربوط به انتخاب نقاط در خطوطی که با این ابزار رسم می شود برعکس می گردد. به طور معمول در ترسیم
خطوط با این ابزار آخرین نقطه ای که رسم می شود به صورت یک دایره تو پر می باشد و بقیه نقاط قبلی به صورت دایره تو خالی با انتخاب گزینه Show solid points
این موضوع برعکس می گردد.


Show precise cursors : با انتخاب این گزینه نماد نشانگر موس تغییر پیدا می کند و برای طرح هایی که جزییات بیشتری دارند و به دقت بیشتری نیاز دارند برای راحتی
کار توصیه می شود از این گزینه استفاده شود.


همچنین شما می توانید از کلید میانبر Caps LocK برای تغییر حالت نشانگر موس بین این دو حالت استفاده نمایید.


اما چهار ابزار دیگری که در قسمت ابزار Pen tool قابل مشاهده است :


Add Anchor : با انتخاب این ابزار با کلید میانبر = شما می توانید نقاطی را در میان اشکال و خطوطی که قبلا با این ابزار رسم نموده اید اضافه نمایید .


Delete Anchor : با انتخاب این گزینه با کلید میانبر در صفحه کلید می توانید هر نقطه اتصال در شکل خود را با کلیک بر روی آن حذف نمایید.


Convert Anchor : با انتخاب این ابزار با کلید میانبر حرف C در صفحه کلید شما قادر خواهید بود با کلیک بر روی هر خط یا شکلی که با Pent tool یا ابزار های دیگر طراحی
رسم نموده اید آن را به شکل خطوطی با نقاط کنترل متعدد درآورید برای مثال با ابزار Pencil با کلید میانبر Y شکلی رسم کنید و سپس با استفاده از Convert Anchor با
فشردن کلید میانبر C شکلی را که رسم کرده اید انتخاب نمایید خودتان متوجه موضوع خواهید شد ای گزینه می توانید در طزاحی های پیچیده بسیار مورد استفاده قرار گیرد.



هنگام کار با گزینه Pen tool با نگه داشتن کلید Ctrl قادرید ابزار انتخاب Subselection را در اختیار بگیرید با این ابزار شما می توانید با کلیک بر روی نقطه ای در شکلتان آن ها
را جابجا نمایید. این ابزار کاربرد های متعدد دیگری در هنگام ترسیم با ابزار Pentool دارد که علاقمندان با کمی جستجو می توانند آن ها را فراگیرند.


در پایین می توانید نمونه ای از طرح هایی که با این ابزار انجام شده را مشاهده فرمایید. اگر چه توضیحات این ابزار مفصل تر از مطالب ارائه شده است اما با توجه
به موضوع این آموزش در این قسمت به این مقدار اکتفا می کنیم.

6.2.png
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا