آموزشهای گروهی : <شماره 11> : دانشنامه ی مبانی گرافیک

aliReza

Well-Known Member
تو این سایت عضو بشید
ضرر نمی کنید
مرجع متخصصین ایرانه
هر متخصص میتونه نیازهاشون را توش حل کنه

ممنون از قوت قلبي كه به من داديد به خاطر مقالاتي كه گفتم، واقعا ممنون.
لطف كاربراي سايت هميشه و در همه حال به من زياد بوده :sad:

دست همگی درد نکنه. مطالب خوبی رو دارید عنوان میکنید.

فقط احساس میکنم خیلی از مطالبی که اینجا داره عنوان میشه، قبلا توی تاپیک "مبانی هنرهای تجسمی" هم بوده. مثل همین تناسب طلایی! اونجا مفصلا توضیح داده شده. یا فضاها یا ....
به نظرم بد باشه قبل از عنوان پست اونجا رو هم یه نگاهی بندازید. شاید بعضی مطالب اصلا به اونجا مربوط بشه. لینکش هم توی "لینک تاپیکهای آموزشهای گروهی" موجود ئه.

بهر حال تا اینجا خیلی خوب پیش رفته، امیدوارم همینطوری ادامه بدید. منم اگه مطالب بیشتری میدونستم میگم حتما.

موفق باشید

راستش من اسمتون رو نميدونم، از اين هم با شما آشنا شدم خيلي خوشحال و خرسندم.
در رابطه با اون هم، راستش من هدف اين بود كه دانشنامه رو گرد بيارم، اول براي خودم.
چون بعضي موقع ها لازم ميشه، نكات مهم بايد يك جا جمع باشه.
اين دانشنامه بايد حاوي همه چيز باشه، حال تكراري يا غير تكراري، كه به نظر من چون هدف مون مهمه تداخل چند موضوع به نظر من زياد مهم نيست.


دانشنامه بايد كامل باشه، حتي اگه مطالب تكراري هم داشته باشه

ولي اين چند موضوع تركيب بندي كه گفتيم رو به خاطر درخواست يكي از بچه ها بود.
به هر حال شما مديريد و من كاربر جديد!

عليرضا :rose:
 
آخرین ویرایش:

memol_515

Active Member
اوه نه، منظوم این نبود که عنوان نکنید. خیلی خوبه، مطالب چه تکراری چه غیر تکراری عنوان بشه. اما خوب بعضی مطالب واقعا جاشون اونجاست.

شما نگاهی به تاپیک بندازید متوجه منظورم میشید. مطالب رو طبق سرفصل عنوان کردیم و از دوستان خواستیم ادامه بدن.

خوب به نظر بهتر میاد مطالبی که جزو اصول مبانی گرافیک ئه، اونجا مطرح بشه دیگه ! چنانچه یکبار هم دربارشون بحث شده باشه، که دیگه این لزوم رو بیشتر میکنه !

بهر حال اینکه کجا عنوانش کنید به شما مربوط میشه. من توضیحات لازم رو خدمتتون عرض کردم.

موفق باشید
 

MrHossein

Well-Known Member
آخرین ویرایش:

aliReza

Well-Known Member
ضمن اینکه باید تشکر کنم از پیگیری تون، راستش دلیلش یه کم کمبود وقت هست :rose:
کاش توی فایل پی دی اف، تمامی تصاویر رو با سایز اصلی شون گذاشته بودید، مثل تصویر مربوط به کنتراست و تصویر مربوط شارپنس!

شما اگه میبینید مفهومی کم و کسر داره خودتون اضافه کنید، منم مطمئن باشید باهاتون همکاری میکنم و توضیحات خودم رو اضافه میکنم!
متاسفانه این روزا هم دیر و زود داره، هم سوخت و سوز! :-?

به هر حال خودمم تو فکر یه سری مفاهیم جدید هستم که به زودی اضافه میکنم،

ممنون از پیگیری
علیرضا :rose:
 
آخرین ویرایش:

aliReza

Well-Known Member
اول باید بگم اینجا تاپیک آموزش گروهی هست، نه حل مشکلات مربوط به حساب کاربری شما!
ممنون از اسپم های بی مورد، بدون ربط به موضوع اصلی و البته مکرر و پشت سر هم!

در جواب به شما باید بگم که همه مطالبی که از جای دیگری کپی برداری شده اند، دارای ذکر منبع و مطالب دیگر از اطلاعات خود بچه هاست، که ممکن هست در بقیه سایت ها هم وجود داشته باشه...

با توجه به گسترده بودن مطالب ممکنه محتوای این تاپیک داخل هر فروم دیگه ای هم پیدا بشه، چون اسمش هست "مبانی گرافیک".

پس لزوما کپی مستقیم از جای دیگری نیست!

موفق باشید
علیرضا :rose:
 

mahdiloti

New Member
سلام دوست عزیز
من یک نظری دارم که چندان بدون ربط به مبحث نیست
اینه که:
لطف کنی در مورد روانشناسی رنگ هم در این حد که کدام رنگ برای چشم انسان لذت بخش تر کدام نیست بنویسید
بذار خودمونی بهت بگم
کدوم رنگ تو ی چشم است کدوم رنگ چشم رو جذب خودش می کنه
برای طراحی لوگو و بنر های تبلیغاتی خوبه
اگه این رو بذاری فکر کنم برای همه هم فایده داشته باشه
اون چرخه رنگ هم خوندم عالی بود
این بحثی که گفت جزئی از همونه
یا علی
 

MrHossein

Well-Known Member
سلام علیرضا جان
عزیز اون پستی رو که برای من زده بودی به میلم نیومده بود یا متوجه نشده بودم تا پست آقا مهدی برایم میل شد و دوباره به این تاپیک سر زدم. چشم . من پی دی اف رو اصلاح میکنم و اگر مطلب مفیدی در زمینه مبانی گرافیک پیدا کردم اضافه می کنم. به هر حال ببخشید . لینک پی دی اف جدید رو توی همین پست قرار میدم.
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
چند روز پیش که سرچ میکردم این پیدا کردم ببینید بدرد کسی می خوره

این جدول های برای رنگ ساختن cmyk است
 

پیوست ها

  • CMYK.rar
    164.2 کیلوبایت · بازدیدها: 44
  • cmyk 1997.rar
    103.9 کیلوبایت · بازدیدها: 30

mohsen_online_007

Active Member
سلام . دست همه عزیزان درد نکنه. خوب پس چرا بحث تعطیل شده . نکنه خدایی ناکرده . . .

این هم pdf مطالب درج شده توی تاپیک تا اینجا. منتظر مطالب جدید و مفید دوستان هستیم.

http://www.forum.majidonline.com/newattachment.php?do=manageattach&p=835456&qeiajax=1
http://sites.google.com/site/grhossein/download




در پناه حق موفق و پیروز باشید

خسته نباشید ولی ..
مباحث به خوبی از هم تفکیک نشده، ..
 

mahdiloti

New Member
ما یک نظری دادیم در مورد روانشناسی رنگ ها دادیم ولی خوب زیاد مورد استقبال قرار نگرفت
ولی خوب من یک توی همین مجید آنلاین گشتم یک چیزایی پیدا کردم
که به نظر من دونستنش جز مبانی هستش
 

mahdiloti

New Member
روان شناسي رنگ ها

رنگ هميشه معرف و وسيله اي براي ایجاد ارتباط و بيان عقايد و احساسات بوده و هست به طوري كه مي توان با زبان رنگ ها با هم صحبت كرد. حتی در زبان روزمره نيز از اصطلاحاتي مثل "همه چيز را سياه دیدن" و يا "از عصبانيت قرمز شدن" زياد استفاده مي كنيم.

تقریباً همه مردم تمايز بين رنگ هاي گرم(قرمز، زرد، نارنجي) و رنگ هاي سرد (سبز، آبي، بنفش) را مي شناسد.
رنگ هاي گرم، تحريك كننده، سبب فعاليت و جنب و جوش هستند در حاليكه رنگ هاي سرد، بر عكس نشانگر حالت هاي سكون، بي حركتي و آرامش هستند. در روان شناسي نوين رنگ، رنگ ها يكي از معيارهاي سنجش شخصيت به شمار مي آيند چرا كه هر يك از آن ها تاثير خاص روحي و جسمي را در يك فرد باقي مي گذارد. رنگ نشانگر وضعيت رواني و جسمي فرد مي باشد. اين موضوع با توجه به پيشرفت هاي دو دانش فيزيولوژي و روان شناسي به اثبات رسيده است. البته بايد به اين نكته توجه كرد يك رنگ به تنهايي بيانگر شخصيت نيست بلكه در انتخاب گروه ها و زوج هاي رنگي است كه شخصيت افراد مشخص مي شود.
رنگ ها همواره پيرامون بشر را احاطه كرده و وي را تحت نفوذ خود در آورده اند. امروزه هر چيزي را كه بشر مي سازد داراي رنگ است. هزاران رنگ به وجود آمده اند و تقريباً براي هر منظوري رنگ خاصي موجود است. علاوه بر اين كه ما رنگ آبي آسمان، رنگ سرخ غروب آفتاب و رنگ سبز درختان و تمام رنگ هاي طبيعي را در اختيار داريم استفاده روز افزون از رنگ ها همراه با رقابت فزايندۀ ميان توليد كنندگاني كه مشتاق افزايش فروش محصولات خود هستند، تحول زيادي را در زمينه روان شناسي رنگ پديد آورده است. جالب است بدانید که امروزه در هواپيماهائي كه رنگ هاي به كار رفته براي تزئين داخلي كابين به طرز صحيحي انتخاب شده اند اضطراب های ناشي از پرواز (حتي در ترسو ترين مسافران) تا حدودي كمتر شده و فشار عصبي كمتري را بر آن ها وارد مي سازد و آنان را با حالتی نسبتاً آرامتر به مقصدشان مي رساند. اين نمونه و نمونه هاي شبيه آن نشانده تاثير خاص روحي و جسمي رنگ در افراد مختلف مي باشد.

هر رنگ از معناي خاص روحي و جسمي برخوردار مي باشد كه اصطلاحاً ساختار رنگ ناميده مي شود. در كتاب روان شناسي رنگ ها براي بررسي رابطه شخصيت با رنگ ها، از هشت رنگ استفاده مي كند كه عبارتند از: زرد ، سبز ، آبي ، قرمز ، بنفش ، قهوه اي ، خاكستري و سياه .

در اينجا شرح مختصري درباره هشت رنگ به صورت مجزا آورده می شود:

رنگ خاكستري
خاكستري خنثي است، نه اضطراب آفرين است و نه آرام بخش. رنگ خاكستري به معناي گوشه گيري، عدم فعاليت و بي تفاوتي است. رنگ خاكستري به معني عدم مشاركت يا كاري به كار ديگران نداشتن است.

رنگ آبي
رنگ آبي نشان دهنده آرامش كامل است. انديشيدن درباره اين رنگ از يك تاثير آرام بخش در سيستم اعصاب مركزي برخوردار است، فشار خون، نبض و تنفس كاهش مي يابد.
رنگ آبي نمايانگر حقيقت، اعتماد، عشق و ايثار، تسليم و فداكاری است. رنگ آبي مظهر ابديت بي انتها و نشانه سنت و ارزش هاي پايدار است. هر كس كه طالب رنگ آبي است خواستار آرامش، محيطی بي سر و صدا و به دور از ناراحتي ها و اضطراب هاست.

رنگ سبز
رنگ سبز نشان دهنده پشتكار و استقامت و اراده در انجام كار است. محتواي عاطفي رنگ سبز غرور است. رنگ سبز نشان دهنده مقاومت در برابر تغييرات است.

رنگ قرمز
رنگ قرمز نشانگر يك شرايط جسماني پر انرژي است. رنگ قرمز يعني محرك، اراده براي پيروزي و تمام شكل هاي شور و زندگي و قدرت و لذا معناي آرزو و تمام شكل هاي ميل و اشتياق را در خود دارد.

رنگ زرد
رنگ زرد نشانگر تسكين و انبساط خاطر است. زرد از لحاظ نمادي شباهت به گرماي دلپذير نور آفتاب و روحيه شاد و خوشبختي دارد.
رنگ زرد نشانگر اميد به حل مشكلات و انتظار خوشبختي بزرگتر را داشتن است. زرد نشانگر پيشرفت و حرکتی رو به جلو، اميد به سعادت، تحول و ترقي است.

(
رنگ آبي ، زرد ، قرمز ، سبز جز، رنگ هاي اصلي هستند)

رنگ بنفش
بنفش تركيبي است از قرمز و آبي. اگر چه رنگ مستقل و مشخصي به شمار مي آيد ولي مايل به حفظ خواص هر دو رنگ ياد شده است.
بنفش تلاش مي كند تا جنبه سلطه گرانه رنگ قرمز و تسليم آرام رنگ آبي را حفظ كند. رنگ بنفش نشانگر روحيه شاعرانه و رومانتيك، دوستدار هنر و زيبايي و متكي بودن بر ديگران را نشان مي دهد.

رنگ قهوه اي
رنگ قهوه اي حكايت از اهميت خانه و خانواده و امنيت اجتماعي و خانوادگي است. رنگ قهوه اي نشانگر نيازمند شديد به آسايش جسمي و روحي و علاقه بسيار زياد به خانواده است.

رنگ سياه
رنگ سياه در واقع خود را نفي مي كند و نقطه پاياني است كه در فراسوي هيچ چيز وجود ندارد. سياه نشانگر نوعي رفتار افراطي است. رنگ سياه حكايت از بي علاقگي به زندگي، نفي هر چيز، بدبيني، ناباوري و لجاجت است.
(
رنگ بنفش، قهوه اي، خاكستري و سياه جزء رنگ هاي فرعی هستند)
 

mahdiloti

New Member
با سلام خدمت دوستان
امروز می خوام در مورد چند مفهوم صحبت کنم
معنای‌ اصطلاح‌ «هنر مفهومی‌» ( conceptual art ) می دونید. آیا ترجمه‌ی‌ آن‌ به‌ هنر مفهومی‌ در زبان‌ فارسی‌ درست‌ است‌؟

واژه‌ی‌ «مفهوم‌» معادل‌ دقیقی‌ برای‌ concept نیست‌، زیرا این‌ كلمه‌ در این‌جا معنایش‌ ادراك‌ مشخص‌ است‌ و كاملاً مشابه‌ امپرسیون‌ ( ssion إ impr ) [دریافت‌ ] فرانسوی‌ است‌. در فرانسه‌ وقتی‌ كسی‌ این‌ كلمه‌ را به‌كار می‌برد، منظورش‌ این‌ است‌ كه‌ برداشت‌ و احساسش‌ درباره‌ی‌ چیزی‌ چیست‌. بنابراین‌، كانسپچوال‌ آرت‌ را نمی‌توان‌ به‌ هنر «مفهومی‌» ترجمه‌ كرد. «مفهوم‌» مرحله‌ای‌ از ادراك‌ است‌ كه‌ پس‌ از تصور ( e إ id ) در ذهن‌ شكل‌ می‌گیرد. فرضاً از تصور درختان‌ مختلفی‌ كه‌ در ذهن‌ ما هست‌، مفهوم‌ «درخت‌» كه‌ كلی‌تر از تصور درختان‌ مختلف‌ است‌، شكل‌ می‌گیرد. معنای‌ دقیق‌ كانسپچوال‌ را باید در امپرسیون‌ جست‌ كه‌ درك‌ مبهم‌ و احساس‌ بی‌واسطه‌ بدون‌ دخالت‌ قوای‌ عقلانی‌ است‌. در واقع‌، فهمی‌ است‌ كه‌ به‌ مرحله‌ی‌ ادراك‌ عقلانی‌ و منطقی‌ نرسیده‌ است‌؛ فهمی‌ است‌ مبهم‌.


معنای‌ دقیق‌ كانسپچوال‌ را باید در امپرسیون‌ جست‌ كه‌ درك‌ مبهم‌ و احساس‌ بی‌واسطه‌ بدون‌ دخالت‌ قوای‌ عقلانی‌ است‌. در واقع‌، فهمی‌ است‌ كه‌ به‌ مرحله‌ی‌ ادراك‌ عقلانی‌ و منطقی‌ نرسیده‌ است‌؛ فهمی‌ است‌ مبهم‌


یک خورده مبهم شد نه:green:

وقتی‌ می‌گوییم‌: «من‌ این‌طوری‌ درك‌ می‌كنم‌»، به‌ این‌ معنی‌ است‌ كه‌ درك‌ شخصی‌ و احساس‌ شخصی‌ من‌ این‌ است‌ و نمی‌توانم‌ آن‌ را با كلمات‌ مفهومی‌ به‌ شما منتقل‌ كنم‌. در حالی‌كه‌ وقتی‌ می‌گوییم‌: «چیزی‌ را می‌فهمم‌»، قاطعیت‌ در آن‌ است‌. قاطعیت‌ در فهمیدن‌ تعقلی‌ است‌ چون‌ در فهمیدن‌ عقلانی‌ ادله‌ و براهین‌ وجود دارد. انسان‌ زمانی‌ چیزی‌ را می‌فهمد كه‌ عقل‌ او بر آن‌ صحّه‌ بگذارد. در كانسپت‌ دلیل‌ و بُرهان‌ نیست‌ و كانسپت‌ ، ادراكِ فردی‌ از چیزی‌ است‌. مثلاً من‌ چند چیز را با هم‌ بررسی‌ می‌كنم‌ و سپس‌ آن‌ها را كنار هم‌ می‌گذارم‌ و یك‌ ادراك‌ از آن‌ پیدا می‌كنم‌؛ این‌ می‌شود كانسپت‌ من‌. اما اگر این‌ كنار هم‌ چیدن‌ها حساب‌شده‌ و عقلانی‌ باشد، دیگر به‌ آن‌ نمی‌توان‌ گفت‌ كانسپت‌ . اثر هنری‌ تا یك‌ درجه‌ای‌ از فهم‌ و ادراك‌ عقلانی‌ برخوردار است‌. اوج‌ آن‌ می‌شود هنر آبستره‌ كه‌ تماماً انتزاعی‌ و تجریدی‌ است‌. بنابراین‌، نباید تصور كرد كه‌ اثر هنری‌ بدون‌ اندیشه‌ و ادراك‌ و فهم‌ عقلانی‌ امكان‌ ظهور پیدا می‌كند. در واقع‌، داعیه‌ی‌ هنرمندان‌ كانسپچوال‌ همین‌ است‌ كه‌ معتقدند بدون‌ آن‌ كه‌ ادراكات‌ حسی‌ آن‌ها به‌ مرحله‌ عقلانی‌ برسد، صرفاً هنگامی‌كه‌ این‌ احساسات‌ در حد مفاهیم‌ و تصورات‌ قرار گرفته‌اند، كار هنری‌ انجام‌ داده‌اند. به‌ عبارت‌ دیگر، آن‌ها مدعی‌ هنرِ بدون‌ اندیشه‌اند و فقط‌ تصورات‌ و مفاهیمی‌ راكه‌ هنوز در بوته‌ی‌ عقل‌ گداخته‌ نشده‌ است‌ به‌ كار می‌برند.
فکر می کنم تو همین سطح کافی باشه
 

MadikaCo

Well-Known Member
مفهوم گرافيك در كامپيوتر

مفهوم گرافيك در كامپيوتر

گرافيك در مفهوم عام آن يعني هر چيزي كه به غير از متن كه از نمايشگر يا مانيتوركامپيوتر نمايش داده ميشه.ولي مفهومي كه از گرافيكك كامپيوتري رواج دارد به معني تصاويري است كه در برنامه هاي گرافيكي مثل فتوشاپ ايجاد مي شود و ياتوسط اسكنر اسكن ميشود.
تصاوير در كامپيوتر به دو دسته اصلي تقسيم ميشوند:تصاوير ثابت و تصاوير متحرك.براي كار با هر يك از دو نوع نرم افزار هاي خاصي وجود دارد كه تعدادشان هم كم نيست.ما در اينجا با دسته اول يعني تصاوير ثابت كار داريم.


چرا فتوشاپ
در دنياي كامپيوتر براي هر كاري چندين ابزار كه هر كدام نقاط قوت و ضعفي دارند.ما توجه به هدفي كه داريم و با مقايسه بين ابزارهاي موجود،بهترين انها را انتخاب ميكنيم.در مورد گرافيك هم همينطور.براي كار گرافيك در كامپيوتر ما ميتوانيم از:
Corel draw,Corel Photo Paint,Adobe illustrator,Macromedia Free Hand
و هزاران ابزرديگر استفاده كنيم.مهمترين دليلي كه باعث ميشود ما فتوشاپ را انتخاب كنيم قدرتمند بودن و در عين خال ساده بودن ان است.در عالم گرافيك كامپيوتري تقريبا كاري وجود ندارد كه فتوشاپ نتواند انجام دهد.با وجود اين فراگيري آن اسان است و هر كسي با كمي نمرين ميتواند كار با فتوشاپ را آغاز كند.اين باعث شده كه همه،از گرافيست هاي حرفه اي گرفته تا كاربران مبتدي،به فتوشاپ روي بياورند.از سوي ديگر فتوشاپ ،به روايت امار،محبوب ترين برنامه گرافيكي در تمام دنيا است و همين امر باعث شده منابع فراواني براي يادگيري ان وجود داشته باشد.


قتوشاپ براي چه كساني كاربرد دارد
فتوشاپ ابزاري است براي همه كساني كه در كامپيوتر با گرافيم ثابت(و حتي متحرك)سروكار دارند.گرافيست ها ،ناشرين كتب و مجلات ،چاپخانه ها،شركت هاي تبليغاتي ،طراحان نرمافزار ها ،انيميشن سازها و ...... به فتوشاپ احتياج دارند.شما نيز اگر ميخواهيد در حد رفع نيار خودتون به گرافيك كامپيوتري آشنا شويد،طرحي را آغاز كنيد ،عكس هاي خانوادگي خود را ويرايش كنيد يا فقط صرفا به گرافيك كامپيوتري علاقه منديد فتوشاپ بهترين انتخاب براي شماست.


منبع:کتاب کلید1(ترفند های فتوشاپ)

امیدوارم مفید بوده باشه موفق باشید:paint:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا