آشنایی کلی با بلوک هبلکس و بررسی مزایا

سبک ساران

New Member
بلوک هبلکس که با نام های دیگری مانند هپلکس یا سیپورکس شناخته میشود از پر کاربردترین مصالح برای ساخت ساختمان است البته مهمترین و پراستفاده ترین کاربرد هبلکس برای دیوار کشی ساختمان می باشد. درسال 1924 میلادی یک آرشیتکت سوئدی به نام جوهان اریکسون پس از انجام آزمایش های مختلف متوجه شد که اگر به عمل آوردن مواد به واسطه گرما و حرارت باشد یک محصول بتنی متخلخل با مقاومت خیلی بالا بوجود میاید اصطلاحا به این بلوک ها هبلکس،AAC یا Autoclaved Aerated concrete گویند. بعد از آن کشورهای سوئد، آلمان، انگلستان به جای سیلیس از خاکستر استفاده میکنند و بلوک هبلکس را جایگزین کردند، اما امروزه بیشتر از 450 تولید کننده در 41 کشور جهان ACC را تولید و به سازندگان ساختمانی ارائه میدهند.

بلوک هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟​

درواقع بلوک هبلکس یک نوع بتن متخلخل است که در ساختمان ها استفاده میشود، به مواد یا بتن هایی که که به روش اتوکلاو یا همان هوادار کردن ساخته میشود بلوک های هبلکس یا بلوک های سبک متخلخل شده می گویند. به دلیل اینکه سیلیس استفاده شده در بلوک هبلکس دارای دمای ذوب خیلی بالایی است، دارای خاصیت عایق حرارت است و همین امر باعث عایق شدن بلوک های هبلکس میشود درنتیجه استفاده از این بلوک ها برای سازندگان ساختمان جایگزین خوبی برای چوب می باشد و میتواند کمک بسیار زیادی به طبیعت بکند زیرا ترکیبات اصلی آن کاملا قابل بازیافت و برگشتن به چرخه طبیعت میباشد.

موادتشکیل دهنده بلوک هبلکس​

مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس شامل سیلیس با دانه بندی 0 تا 100 میکرون، آب، سیمان، آهک، پودرآلومینیوم و میزان خیلی ناچیزی گچ است. در یک قرن گذشته فناوری تحقیق و تولید بتن های هوادهی اتوکلاو شده یا همان بلوک هبلکس توسعه بسیاری یافته است وبرای ساخت دیوارهای A در کشور چین از بلوک های هبلکس برای ساختمان هایی با 65 درصد صرفه جویی در انرژی با درجه کلاس خود نگهدارنده به عنوان پارتیشن یا پر کردن سازه های قاب و دیوارهای کم ارتفاع استفاده میشود. طبق تحقیقات انجام شده انواع آزمایشات لازم برای ریز ساختارها و ترکیب مواد تشکیل دهنده مانند اندازه ذرات کوارتز فرآیند اتوکلاو و گردش مرطوب و خشک محیط انجام می شود.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا