آشنایی با میکروفن AUDIO-TECHNICA 4047

امروز مجموعه صدابرداران قصد دارد شما را با یکی از میکروفن های به روز audio-Technica آشنا کند.

شرکت ژاپنی Audio-Technica میکروفن های استودیویی خود را در سه سری ۵۰۰۰ (گران قیمت و عالی) ۴۰۰۰ (متوسط و متعارف) و ۲۰۰۰ (ارزان و ساده) ارایه می کند.

در سری ۴۰۰۰ که میکروفن های معروف و معتبری هستند مدل های ۴۰۶۰ لامپی و ۴۰۵۰ ، انواع محبوب و پر کاربردی می باشند. مدل AT4047 MP که چند سالی است که به بازار ارایه شده دومین میکروفن از لحاظ قیمت در سری ۴۰۰۰ می باشد و فقط از ۴۰۶۰ لامپی،ارزان تر است.

%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%81%D9%88%D9%86.jpg


این میکروفن با دیافراگم دوتایی، دارای سه الگوی جهت وری همه سویه (Omni)، کاردیویید و دوسویه (۸) است.

این میکروفن دیافراگم بزرگ، ب ه تغذیه فانتوم ۴۸ ولت نیاز دارد و از داخل پلاریزه نشده است و دارای خروجی ترانسفورمری است که امروزه کمتر متداول می باشد. امروزه میکروفن های کمی مانند Neumann U37 از ترانسفورمر خروجی بهره می برند. اجزا ۴۰۴۷ طوری تنظیم شده اند که به همراه ترانسفورمر، تاثیر صوتی میکروفن های قدیمی FET را بدهند. شاید منظور سازنده، شبیه سازی صدای میکروفن معروف Neumann U47 fet باشد.

روی هم رفته این میکروفن ظاهر جالبی دارد: رنگ نقره ای، طولی حدود ۱۹ سانتی متر و قطری معادل ۵ سانتی متر و وزن کمی بیش از نیم کیلوگرم. توری دوتایی میکروفن، از دیافراگم محافظت می کند و طوری طراحی شده تا بازتاب های داخل محفظه ی دیافراگم را به حداقل برساند. یک کلید سه حالته ی ظریف در جلوی میکروفن برای انتخاب الگوی جهت وری و دو کلید ظریف دیگر در پشت میکروفن برای فعال سازی تضعیف ۱۰ دسی بلی و فیلتر حذف بم ۸۰ هرتزی (با شیب ۱۲ دسی بل بر اکتاو) تعبیه شده اند.

حساسیت این میکروفن برابر با ۷,۹ میلی ولت و نویز داخلی آن برابر با ۱۴ دسی بل و نسبت سیگنال به نویز آن معادل ۸۰ دسی بل است که مقادیر متوسطی هستند. برای مقایسه، همین مقادیر برای میکروفن نویمن TLM 103 عبارتند از حساسیت ۲۱ میلی ولت و نویز داخلی ۷ دسی بل ونسبت سیگنال به نویز ۸۷ دسی بل. از سوی دیگر، حد اکثر تراز صوتی ورودی (با واپیچش ۱%) برای ۴۰۴۷ به اندازه ۱۵۵ دسی بل بدون پد می باشد که بسیار زیاد است و ظاهراً در عمل نمی توان این میکروفن را واپیچیده کرد! در نتیجه اندازه گستره ی پویای به ۱۴۱ دسی بل می رسد.

پاسخ فرکانسی ۴۰۴۷ تا حدود ۳ کیلوهرتز تقریبا هموار است و در بین ۳ تا ۱۰ کیلوهرتز، چند دسی بل افزایش میابد و از ۱۰ کیلوهرتز به بعد افت می کند. این تغییرات با توجه به الگوهای مختلف متفاوت است. الگوی کاردویید، هموارترین پاسخ و کمترین اوج گیری زیر را دارد. بیشترین افزایش فرکانس های زیر و بم در الگوی دوسیه مشاهده می گردد.

به همراه این میکروفن یک کیف و یک لرزه گیر استودیویی و یک روکش مخملی برای پوشاندن میکروفن هنگام بی کاری (برای جلوگیری از گرد و خاک بر روی دیافراگممیکروفن) ارایه می شود.

لرزه گیر کمی عجیب است و نصب میکروفن در آن به انگشتان ظریف نیاز دارد ولی کاملا کارا است.

%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%AD%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%A7%DB%8C-1.jpg


آزمایش:

با وجود ادعای صدای قدیمی توسط سازنده، من چندان صدای قدیمی من از آن نشنیدم و بسیار شبیه میکروفن های جدید صدا می دهد. بر خلاف میکروفن نویمن TLM 67 که شبیه سازی خوبی برای تولید صدای قدیمی ارایه داده بود. اما ۴۰۴۷ کاملا خوب صدا می دهد. نسبت به چند میکروفن دیگری (بسیار گران تر و بسیار ارزان تر) که در کنار آنها آزمایشش کردم صدایی تقریباً سبک و کمی درخشان دارد که به تاکید با فرکانس های بالا و هموار بودن فرکانس های میانی و بم مربوط است. صدای این میکروفن کاملا صاف است و تشدیدهای بالایی زیادی ندارد. در مورد صدای خواننده، بدنه ی صدا کمی عقب تر است ولی ممنکن است در میکس های شلوغ این مزیتی تلقی گردد. در یکی از سه خواننده ای که با این میکروفن آزمودم ۴۰۴۷ بهترین نتیجه را داشت. در مورد صدای گیتار به نتیجه خوبی رسیدم که به حداقل اکولایز در میکس نیاز داشت. اصولا این خانواده به مناسب بودن برای گیتار معروفند.

در مورد فلوت، نتیجه چندان جالب نبود. گرچه میکروفن های چند الگویی در بازار کم نیستند یافتن میکروفنی با قیمت متوسط و رفتار صوتی خوب و بدون رزونانس آسان نیست. هر میکروفنی رفتار خود را دارد و این یکی میکروفنی است که اگر به درد منبع صوتی خاص شما بخورد به خوبی از پس آن بر می آید. بعضی از میکروفن ها برای هر چیزی کمی مناسبند! ۴۰۴۷ یا برای کاربردی مناسب نیست یا خیلی مناسب است!

منبع: مجله صنعت صدا و تصویر

گردآوری:صدابرداران
 

جدیدترین ارسال ها

بالا