آشنایی با روش های حمل دریایی بار

yashar021

New Member
حمل دریایی یکی از روش های مهم حمل و نقل بین الملی بار و کالاهای مختلف به شمار رفته و نقش مهم و اساسی در توسعه تجارت جهانی و امر صادرات و واردات دارد. اگر بخواهیم روش های حمل دریایی را نام ببریم می توان به موارد زیر اشاره کنیم:
  • حمل کانتینری
  • حمل فله ای
  • حمل تانکری
  • حمل کراس استاف
  • حمل کالاهای خطرناک
  • حمل گروپاژ
  • حمل ترانشیپ

حمل کانتینری
روش حمل و نقل کانتینری یکی از رایج ترین روش های حمل و نقل تجاری اقیانوسی است. با این روش بارگیری و تخلیه آسانتر و ایمن تر است. در روش کانتینری کالای مورد نظر در داخل کانتینر قرار می گیرد و کانتینرها بر روی کشتی بارگیری می شوند. ناگفته نماند که بارهایی که احتمال خراب شدن دارند در ظروف یخچال قرار می گیرند.


حمل فله ای
در روش حمل فله ای بار، محموله ها اغلب بدون بسته بندی بر روی کشتی های فله بارگیری می شوند. این نوع کشتی ها ظرفیت بالایی دارند و یکی از اقتصادی ترین روش های حمل بارهای سنگین محسوب می شوند. محموله‌های فله‌ بر معمولاً شامل موادی مانند کود، سنگ معدن، ماشین‌آلات، مواد غذایی، غلات و غیره است.


حمل تانکری
روش حمل و نقل تانکری برای انتقال مایعاتی مانند گاز و نفت استفاده می شود. تانکرها اندازه های مختلفی دارند و طول برخی از مدل های بزرگ به 500 متر می رسد. معمولاً صنایعی مانند نفت از ایمن ترین تانکرها از این روش حمل و نقل دریایی استفاده می کنند.

حمل کراس استاف
یکی دیگر از روش های حمل و نقل که برای صادرات و واردات به کشورهای تحریم شده مانند ایران یا کشورهای دارای بنادر کوچک استفاده می شود، کراس استافینگ است. در این روش بار از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می شود. در واقع، یکی از کشتی ها باید یک جرثقیل برای تخلیه یا بارگیری داشته باشد.

حمل کالاهای خطرناک
کالاهای خطرناک مانندمواد سمی، رادیواکتیو، مواد شیمیایی و عطرها نیز از طریق کشتی های حمل دریایی جابجا می شوند. لازم به ذکر است که حمل این محصولات نیاز به مجوز دارد و کشتی ها باید شرایط و قوانین خاصی برای حمل این نوع کالا داشته باشند.

حمل گروپاژ
اگر کالاهای کوچکی برای حمل و نقل دریایی دارید، روش حمل و نقل گروپاژ مناسب ترین گزینه است. در این روش کلیه محموله های مشابه از واردکنندگان یا صادرکنندگان مختلف در یک کانتینر قرار می گیرند و بارنامه آنها از نوع گروهی می باشد. به همین دلیل هزینه حمل و نقل آنها کاهش می یابد.

حمل ترانشیپ
اگر امکان حمل بار به کشور مقصد وجود ندارد یا شرایطی برای پهلوگیری کشتی وجود ندارد، روش ترانشیپ بهترین گزینه پیش روی شماست. این روش حمل از طریق یک بندر میانی انجام می شود. یعنی محموله کشتی ابتدا در بندر تخلیه می شده و سپس از طریق هوا یا زمین به کشور مقصد می رسد.

هر یک از روش های معرفی شده با توجه به نوع بار بکار گرفته شده و انتخاب هر یک وابسته به شرایط بارهای ارسالی دارد. برای انتخاب درست و صحیح در این زمینه می توانید از شرکت های حمل و نقل دریایی کمک بگیرید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا