Babak Sateli
Active Member
با سلام
اگر دوستان مقاله هاي قبلي من را مطالعه كرده باشند حتماْ به كلماتي مانند Pixel ، PixelArt ، Isometric آشنا مي باشند. ضمناْ يك پيش زمينه براي شروع طراحي توسط پيكسل را دارند و در نهايت قسمت چهارم مقالات كه طرز ساختن يك مكعب به صورت Isometric است را آموخته اند. اگر موفق به مشاهده اين مقالات نشده ايد پيشنهاد مي كنم قبل از مرور اين مقاله ، آنها را مطالعه نماييد :
>|< ●●● هنر PixelArt ●●●
>|< ●●● هنر طراحي PixelArt به صورت Isometric ●●●
>|< ●●● هنر طراحي PixelArt و آماده سازي Photoshop ●●●
>|< ●●● هنر طراحي PixelArt و شروع طراحي ●●●
.
.
.
خوب اگر از مقاله قبلي به خاطر داشته باشيد ما توانستيم يك مكعب توسط هنر PixelArt و قانون Isometric بسازيم :
حال مي خواهيم يك نورپردازي مناسب براي اين مكعب به كار ببريم تا احساس 3 بعدي بودن در آن به واقعيت نزديكتر شود. براي اين كار فايل تمرين مقاله قبلي را باز كنيد تا بر روي آن شروع به كار كنيم ... همان طور كه مشاهده مي فرماييد تصوير بالا از نظر نورپردازي كامل نيست. چرا كه تمامي ابعاد اين مكعب رنگهاي يكسان دارند. در صورتي كه در دنياي حقيقي اين درست نيست. چرا كه نور ما هميشه در يك مكان قرار دارد و بر روي اجسان مختلف توليد روشني يا سايه مي كند. براي فهم اين مطلب به شكل زير توجه كنيد :
توجه كنيد كه ما به طور مثال منبع نورمان را كه در اينجا خورشيد است در پشت شكل خود قرار داده ايم و فرض را بر اين داشتيم كه نور ما از پشت و تقريباْ سمت چپ مكعب تابيده مي شود. معمولاْ در طراحي Isometric منبع نور را به همين صورت انتخاب مي كنند. البته اين يك امر اختياري است و شما مي توانيد متناسب با سليقه خود آن را تغيير دهيد.
اكنون موقع تغيير رنگ يا همان نور پردازي است ... براي اين كار از قدرت تخيل خود استفاده نماييد. فرض كنيد زماني كه يك نور از بالا و سمت چپ يك مكعب بتابد ، نور وجه هاي آن مكعب به چه صورتي مي شود ؟ اگر ما يك مقدار نور وجه بالايي مكعب را روشن تر كنيم و به مقدار نصف آن وجه سمت چپ آن را نيز روشن تر كنيم ، نتيجه اي كه مي خواهيم را بدست خواهيم آورد. به شكل زير توجه كنيد :
حال اگر مي خواهيد بدانيد چگونه به راحتي اين نور را انتخاب كنيد ، به شكل زير توجه كنيد. فرض كنيد رنگ مكعب شما مانند رنگ شماره 1 است. به صورت تفريبي رنگ شماره 3 را براي وجه بالايي مكعب انتخاب كنيد و آن را رنگ كنيد. سپس ميان اين دو نور ، يعني نور شماره 2 را انتخاب كنيد و وجه سمت چپي مكعب را با آن رنگ كنيد. با اين كار مي توانيد يك تركيب نوري و رنگي درست انتخاب نماييد.
تقريبا هر شكلي در طبيعت يك نقطه و يا نقاط شفافي دارد كه نور را منعكس مي كند و نور آن قسمت ها از تمامي سطوح ديگر بيشتر است. يك فلز را مجسم كنيد كه وقتي نور به آن مي تابد يك قسمت آن به صورت بسيار نوراني ، نور اصلي را منعكس مي كند. ما مي تواني اين حالت را نيز در شكل خود به كار ببريم. براي اين كار تنها كافيست قسمتهاي نوراني شكل خود را حدس بزنيم و آنها را با رنگ بسيار نوراني رنگ كنيم. به شكل زير دقت كنيد كه من چگونه لبه هاي مكعب را با استفاده از نور بسيار زياد رنگ كرده ام :
خوب کار ما تقریباً تمام شده. تنها مانده کمی هنر دستی که به نوردهی این جسم زیبایی ببخشد. تنها کافیست به صورت تصادفی و با استفاده از ابزار Pencil خودتان بر روی شکل یک مقدار سایه و نور بیشتر ایجاد کنید. این کار قانون مشخصی ندارد و بیشتر حالت تجربی دارد. این کار می بایست با ظرافت زیادی انجام شود تا نتیجه خوبی هم گرفته شود. من در تصویر زیر این کار را کردم و در انتها یک سایه نیز در زیر مکعب کشیده ام تا نورپردازی ما کامل شود. در اینجا ما یک مکعب با نور پرداری مناسب داریم که می تواند نمونه کامل یک شکل Isometric باشد.
.
.
.
در انتها یادآوری می کنم که نورپردازی اشکالی که توسط Pixel درست می شوند و از قانون Isometric حمایت می کنند اصلاً شباهتی با برنامه های 3 بعدی ساز مانند 3DStudio MAX ندارد. چرا که این کار توسط دست انجام می شود و درصد خطای دست بسیار زیادتر از محاسبات دقیق این نوع برنامه ها است. ضمناْ در برخي طراحي هاي پيكسلي سايه اجسام را در نظر نميگيرند و آنها را طراحي نمي كنند. پس هیچگاه نتیجه ای مانند این نوع برنامه ها انتظار نداشته باشید. این PixelArt است و هنر دست.
در قسمت بعدي مقالات هنر PixelArt به بررسي و چگونگي ساخت اشكال مختلف به صورت Isometric مي پردازم.
موفق باشيد
اگر دوستان مقاله هاي قبلي من را مطالعه كرده باشند حتماْ به كلماتي مانند Pixel ، PixelArt ، Isometric آشنا مي باشند. ضمناْ يك پيش زمينه براي شروع طراحي توسط پيكسل را دارند و در نهايت قسمت چهارم مقالات كه طرز ساختن يك مكعب به صورت Isometric است را آموخته اند. اگر موفق به مشاهده اين مقالات نشده ايد پيشنهاد مي كنم قبل از مرور اين مقاله ، آنها را مطالعه نماييد :
>|< ●●● هنر PixelArt ●●●
>|< ●●● هنر طراحي PixelArt به صورت Isometric ●●●
>|< ●●● هنر طراحي PixelArt و آماده سازي Photoshop ●●●
>|< ●●● هنر طراحي PixelArt و شروع طراحي ●●●
.
.
.
خوب اگر از مقاله قبلي به خاطر داشته باشيد ما توانستيم يك مكعب توسط هنر PixelArt و قانون Isometric بسازيم :
حال مي خواهيم يك نورپردازي مناسب براي اين مكعب به كار ببريم تا احساس 3 بعدي بودن در آن به واقعيت نزديكتر شود. براي اين كار فايل تمرين مقاله قبلي را باز كنيد تا بر روي آن شروع به كار كنيم ... همان طور كه مشاهده مي فرماييد تصوير بالا از نظر نورپردازي كامل نيست. چرا كه تمامي ابعاد اين مكعب رنگهاي يكسان دارند. در صورتي كه در دنياي حقيقي اين درست نيست. چرا كه نور ما هميشه در يك مكان قرار دارد و بر روي اجسان مختلف توليد روشني يا سايه مي كند. براي فهم اين مطلب به شكل زير توجه كنيد :
توجه كنيد كه ما به طور مثال منبع نورمان را كه در اينجا خورشيد است در پشت شكل خود قرار داده ايم و فرض را بر اين داشتيم كه نور ما از پشت و تقريباْ سمت چپ مكعب تابيده مي شود. معمولاْ در طراحي Isometric منبع نور را به همين صورت انتخاب مي كنند. البته اين يك امر اختياري است و شما مي توانيد متناسب با سليقه خود آن را تغيير دهيد.
اكنون موقع تغيير رنگ يا همان نور پردازي است ... براي اين كار از قدرت تخيل خود استفاده نماييد. فرض كنيد زماني كه يك نور از بالا و سمت چپ يك مكعب بتابد ، نور وجه هاي آن مكعب به چه صورتي مي شود ؟ اگر ما يك مقدار نور وجه بالايي مكعب را روشن تر كنيم و به مقدار نصف آن وجه سمت چپ آن را نيز روشن تر كنيم ، نتيجه اي كه مي خواهيم را بدست خواهيم آورد. به شكل زير توجه كنيد :
حال اگر مي خواهيد بدانيد چگونه به راحتي اين نور را انتخاب كنيد ، به شكل زير توجه كنيد. فرض كنيد رنگ مكعب شما مانند رنگ شماره 1 است. به صورت تفريبي رنگ شماره 3 را براي وجه بالايي مكعب انتخاب كنيد و آن را رنگ كنيد. سپس ميان اين دو نور ، يعني نور شماره 2 را انتخاب كنيد و وجه سمت چپي مكعب را با آن رنگ كنيد. با اين كار مي توانيد يك تركيب نوري و رنگي درست انتخاب نماييد.
تقريبا هر شكلي در طبيعت يك نقطه و يا نقاط شفافي دارد كه نور را منعكس مي كند و نور آن قسمت ها از تمامي سطوح ديگر بيشتر است. يك فلز را مجسم كنيد كه وقتي نور به آن مي تابد يك قسمت آن به صورت بسيار نوراني ، نور اصلي را منعكس مي كند. ما مي تواني اين حالت را نيز در شكل خود به كار ببريم. براي اين كار تنها كافيست قسمتهاي نوراني شكل خود را حدس بزنيم و آنها را با رنگ بسيار نوراني رنگ كنيم. به شكل زير دقت كنيد كه من چگونه لبه هاي مكعب را با استفاده از نور بسيار زياد رنگ كرده ام :
خوب کار ما تقریباً تمام شده. تنها مانده کمی هنر دستی که به نوردهی این جسم زیبایی ببخشد. تنها کافیست به صورت تصادفی و با استفاده از ابزار Pencil خودتان بر روی شکل یک مقدار سایه و نور بیشتر ایجاد کنید. این کار قانون مشخصی ندارد و بیشتر حالت تجربی دارد. این کار می بایست با ظرافت زیادی انجام شود تا نتیجه خوبی هم گرفته شود. من در تصویر زیر این کار را کردم و در انتها یک سایه نیز در زیر مکعب کشیده ام تا نورپردازی ما کامل شود. در اینجا ما یک مکعب با نور پرداری مناسب داریم که می تواند نمونه کامل یک شکل Isometric باشد.
.
.
.
در انتها یادآوری می کنم که نورپردازی اشکالی که توسط Pixel درست می شوند و از قانون Isometric حمایت می کنند اصلاً شباهتی با برنامه های 3 بعدی ساز مانند 3DStudio MAX ندارد. چرا که این کار توسط دست انجام می شود و درصد خطای دست بسیار زیادتر از محاسبات دقیق این نوع برنامه ها است. ضمناْ در برخي طراحي هاي پيكسلي سايه اجسام را در نظر نميگيرند و آنها را طراحي نمي كنند. پس هیچگاه نتیجه ای مانند این نوع برنامه ها انتظار نداشته باشید. این PixelArt است و هنر دست.
در قسمت بعدي مقالات هنر PixelArt به بررسي و چگونگي ساخت اشكال مختلف به صورت Isometric مي پردازم.
موفق باشيد