●●● هنر طراحي PixelArt و نورپردازي ●●● (قسمت پنجم)

Babak Sateli

Active Member
با سلام

اگر دوستان مقاله هاي قبلي من را مطالعه كرده باشند حتماْ به كلماتي مانند Pixel ، PixelArt ، Isometric آشنا مي باشند. ضمناْ يك پيش زمينه براي شروع طراحي توسط پيكسل را دارند و در نهايت قسمت چهارم مقالات كه طرز ساختن يك مكعب به صورت Isometric است را آموخته اند. اگر موفق به مشاهده اين مقالات نشده ايد پيشنهاد مي كنم قبل از مرور اين مقاله ، آنها را مطالعه نماييد :

>|< ●●● هنر PixelArt ●●●
>|< ●●● هنر طراحي PixelArt به صورت Isometric ●●●
>|< ●●● هنر طراحي PixelArt و آماده سازي Photoshop ●●●
>|< ●●● هنر طراحي PixelArt و شروع طراحي ●●●
.
.
.
خوب اگر از مقاله قبلي به خاطر داشته باشيد ما توانستيم يك مكعب توسط هنر PixelArt و قانون Isometric بسازيم :
pixel24.gif

حال مي خواهيم يك نورپردازي مناسب براي اين مكعب به كار ببريم تا احساس 3 بعدي بودن در آن به واقعيت نزديكتر شود. براي اين كار فايل تمرين مقاله قبلي را باز كنيد تا بر روي آن شروع به كار كنيم ... همان طور كه مشاهده مي فرماييد تصوير بالا از نظر نورپردازي كامل نيست. چرا كه تمامي ابعاد اين مكعب رنگهاي يكسان دارند. در صورتي كه در دنياي حقيقي اين درست نيست. چرا كه نور ما هميشه در يك مكان قرار دارد و بر روي اجسان مختلف توليد روشني يا سايه مي كند. براي فهم اين مطلب به شكل زير توجه كنيد :
pixel30.gif

توجه كنيد كه ما به طور مثال منبع نورمان را كه در اينجا خورشيد است در پشت شكل خود قرار داده ايم و فرض را بر اين داشتيم كه نور ما از پشت و تقريباْ سمت چپ مكعب تابيده مي شود. معمولاْ در طراحي Isometric منبع نور را به همين صورت انتخاب مي كنند. البته اين يك امر اختياري است و شما مي توانيد متناسب با سليقه خود آن را تغيير دهيد.

اكنون موقع تغيير رنگ يا همان نور پردازي است ... براي اين كار از قدرت تخيل خود استفاده نماييد. فرض كنيد زماني كه يك نور از بالا و سمت چپ يك مكعب بتابد ، نور وجه هاي آن مكعب به چه صورتي مي شود ؟ اگر ما يك مقدار نور وجه بالايي مكعب را روشن تر كنيم و به مقدار نصف آن وجه سمت چپ آن را نيز روشن تر كنيم ، نتيجه اي كه مي خواهيم را بدست خواهيم آورد. به شكل زير توجه كنيد :
pixel31.gif


حال اگر مي خواهيد بدانيد چگونه به راحتي اين نور را انتخاب كنيد ، به شكل زير توجه كنيد. فرض كنيد رنگ مكعب شما مانند رنگ شماره 1 است. به صورت تفريبي رنگ شماره 3 را براي وجه بالايي مكعب انتخاب كنيد و آن را رنگ كنيد. سپس ميان اين دو نور ، يعني نور شماره 2 را انتخاب كنيد و وجه سمت چپي مكعب را با آن رنگ كنيد. با اين كار مي توانيد يك تركيب نوري و رنگي درست انتخاب نماييد.
pixel32.gif


تقريبا هر شكلي در طبيعت يك نقطه و يا نقاط شفافي دارد كه نور را منعكس مي كند و نور آن قسمت ها از تمامي سطوح ديگر بيشتر است. يك فلز را مجسم كنيد كه وقتي نور به آن مي تابد يك قسمت آن به صورت بسيار نوراني ، نور اصلي را منعكس مي كند. ما مي تواني اين حالت را نيز در شكل خود به كار ببريم. براي اين كار تنها كافيست قسمتهاي نوراني شكل خود را حدس بزنيم و آنها را با رنگ بسيار نوراني رنگ كنيم. به شكل زير دقت كنيد كه من چگونه لبه هاي مكعب را با استفاده از نور بسيار زياد رنگ كرده ام :
pixel33.gif


خوب کار ما تقریباً تمام شده. تنها مانده کمی هنر دستی که به نوردهی این جسم زیبایی ببخشد. تنها کافیست به صورت تصادفی و با استفاده از ابزار Pencil خودتان بر روی شکل یک مقدار سایه و نور بیشتر ایجاد کنید. این کار قانون مشخصی ندارد و بیشتر حالت تجربی دارد. این کار می بایست با ظرافت زیادی انجام شود تا نتیجه خوبی هم گرفته شود. من در تصویر زیر این کار را کردم و در انتها یک سایه نیز در زیر مکعب کشیده ام تا نورپردازی ما کامل شود. در اینجا ما یک مکعب با نور پرداری مناسب داریم که می تواند نمونه کامل یک شکل Isometric باشد.
pixel34.gif

pixel35.gif


.
.
.

در انتها یادآوری می کنم که نورپردازی اشکالی که توسط Pixel درست می شوند و از قانون Isometric حمایت می کنند اصلاً شباهتی با برنامه های 3 بعدی ساز مانند 3DStudio MAX ندارد. چرا که این کار توسط دست انجام می شود و درصد خطای دست بسیار زیادتر از محاسبات دقیق این نوع برنامه ها است. ضمناْ در برخي طراحي هاي پيكسلي سايه اجسام را در نظر نميگيرند و آنها را طراحي نمي كنند. پس هیچگاه نتیجه ای مانند این نوع برنامه ها انتظار نداشته باشید. این PixelArt است و هنر دست.

در قسمت بعدي مقالات هنر PixelArt به بررسي و چگونگي ساخت اشكال مختلف به صورت Isometric مي پردازم.

موفق باشيد
 
جز سپاسگزاري از لطف و محبتتان چيزي نميتوانم بگويم.
من كه واقعا تازه با اين بحث كه خيلي دنبالش بودم به طور دقيق تري آشنا شدم و علاقه منديم دو چندان شد. و اين را مديون شخص شما بابك جان هستم. مرسي فراوان.
بهروز
 

Babak Sateli

Active Member
blaster_khafan گفت:
آقاي ساطلي آيا ميشه اين عكس رو هم نمونه اي از Pixel Art ناميد؟

بلي دوست من. هر تصويري كه توسط پيكسل شروع به طراحي شود PixelArt نام دارد. در اين هنر شخص مي بايست تنها و تنها با استفاده از پيكسل ها طراحي كند و نبايد از ابزاري مانند خط و دايراه و ... استفاده كند.

Isometric ( يا همان ايزومتريك ) حالت زاويه دار و 3 بعدي PixelArt مي باشد. لزوماْ هر طرح پيكسلي نبايد ايزومتريك باشد. اين حالت ( ايزومتريك ) طراحي پيكسلي به صورت 3 بعدي و در زاويه 30 درجه ( كه در كامپيوتر 26.565 مي گيرند ) مي باشد.

تصويري كه شما نشان داديد يك PixelArt است. اما معلوم نيست كه يك Isometric است يا خير. چرا كه تا اينجاي كار شما زاويه Isometric درست انتخاب نشده.
 

Babak Sateli

Active Member
درباره طرح دوم شما. بعيد مي دانم اين تصوير با پيكسل درست شده. اين تصور در زمان ذخيره شدن از Index رنگي پايين استفاده كرده و براي همين مورد به نظر پيكسلي مي آيد. ضمناْ‌ خير ... تصوير دوم نيز Isometric نيست. باز به خاطر اينكه زاويه درست در آن انتخاب نشده. اين طرح بيشتر به طرح Escher شبيه است در اصل !

اگر مي خواهيد نمونه هايي از PixelArt و حالت ايزومتريك آن مشاهده نماييد لطفاْ به آدرس زير برويد :
http://forum.majidonline.com/viewtopic.php?t=10204
 

Mehdi_Naissipour

کاربر VIP
بله متشكرم. تمام مقالاتتون رو خوندم .و البته استفاده كردم .
از پاسختون بينهايت ممنونم .
اما از هر ارسال شما سوالات جديدي براي من ايجاد ميشه ! Escher چيست ؟
 

aghahamidgol2

Active Member
سلام آقا بابك ! بابا اين بحث خيلي جالبه ادامه بده !
اما هر بحثي كه شما شروع مي كني يه عالمي به خدا آخرشي
باي
 
سلام، استاد بابك ساطلى
ممنونم
شما نماى جديدى از گرافيك را به من شناسانديد.
موفق باشيد
 

Babak Sateli

Active Member
سلام W3Village جان ( دات کام )
من استاد نیستم. اما تشکر می کنم که از این مقاله هایم راضی هستید. درست است ... مقوله PixelArt چیزی است که بسیاری از افراد آن را بارها و بارها دیده اند ، اما کمتر به آن توجه می کنند. من در این سری مقالات می خواهم سعی کنم تا همان طور که شما فرمودید نمایی جدید از دنیای گرافیک در دیدگاه دوستان و هنرمندان قرار بدهم تا همگی از آن استفاده بکنند.

با تشکر دوباره از شما
 

Babak Sateli

Active Member
مهم نیست تصویر از کجا آمده. دوستمان سوال کرد که آیا این تصویر با قانون Isometric هماهنگی دارد یا خیر. ضمناً هیچ کجا ایشان نگفتند که تصاویر مذکور را خودشان طراحی کرده اند. لطفاً وارد مسائل حاشیه ای نشوید.
با تشکر
 

جدیدترین ارسال ها

بالا