کنتراست در عکاسی

akasha.ir

New Member
کنتراست (contrast) یکی از اساسی ترین عناصر تصویر است. کنتراست در لغت به معنای “تضاد” است و در زبان عکس و تصویر نشان دهنده میزان اختلاف شدت نور و رنگ های موجود است. اگر عکس کنتراست خیلی زیادی داشته باشد به نظر خشن می آید و از طرف دیگر اگر کنتراست کافی نداشته باشد به نظر تخت و بدون بعد می رسد. تسلط بر روش های تصحیح کنتراست در کل تصویر یا به صورت موضعی، از اولین مراحل بهبود عکس در ویرایش است.

کنتراست و ابزار Levels در فوتوشاپ
مهمترین ابزار برای تغییر کنتراست و روشنایی تصویر levels است. ابزار levels در مسیر Image>Adjustments>Levels و ابزار پیشرفته آن در مسیر Image>Adjustments>Curves قرار دارد که با آن می توانید هم levels را داشته باشید و هم روی منحنی (curves) تغییراتی اعمال کنید. پنجره curves هیستوگرام تصویر را نشان می دهد؛ که دو مثلث سفید و سیاه متحرک در زیر نمودار و یک خط قطری داخل آن وجود دارد که از طریق آنها می توانید منحنی کنتراست را تنظیم کنید. با حرکت دادن مثلث ها مشاهده می کنید که روشنایی و کنتراست تصویر تغییر می کند. اگر مثلث نقطه 0 (سیاه) را به سمت راست حرکت دهید، مثلاً به سطح (level) روشنایی 30؛ همه اطلاعات مربوط به مناطق 0 تا 30 از بین خواهند رفت و سطح 30 نقطه سیاه جدید خواهد شد. در واقع پیکسل هایی که روشنایی 30 داشتند تا حد 0 تاریک می شوند و عکس تاریک تر و پر کنتراست تر می شود. و اگر مثلث سفید را به سمت چپ حرکت دهید، عکس پر کنتراست تر و روشن تر می شود.

زمانی که هیستوگرام عکس شما لبه های ابتدایی و انتهایی را لمس نمی کند، ابزار levels بسیار مفید است. در چنین مواردی عکس شما کم کنتراست است و با حرکت دادن مثلث های متحرک سیاه و سفید می توانید مناطق خالی هیستوگرام را حذف کنید و کنتراست تصویر را بالا ببرید. اگر هیستوگرام عکس را قبل و بعد از تنظیم levels مقایسه کنید، مشاهده می کنید که در حالت دوم نمودار هیستوگرام در طول بازه 0 تا 255 بیشتر پخش شده است و محدوده وسیع تری از روشنایی بین سیاه تا سفید را پوشش می دهد.

e793c141518b71ae06fc9fa46da1a9c9_view.jpg


کنتراست و ابزار curves
136fc731eebbca5e50525982e717c39b_view.jpg




در سمت راست عکس را قبل از تنظیمات ابزار curves می بینید، که کنتراست مطلوبی ندارد، و در سمت چپ عکس بعد از تنظیمات قابل مشاهده است.

اگرچه تنظیمات ابزار levels کاملاً عکس را بهبود می دهد، اما گاهی کافی نیست و نیاز به استفاده از curves دارید. برای همین می توانید همان تنظیمات levels را از ابتدا در curves انجام دهید. خط قطری در پنجره curves نشان دهنده روشنایی است؛ در گوشه سمت چپ پایین سیاه خالص، در مرکز نور و رنگهای میانی و در گوشه بالا سمت راست سفیدی مطلق است. من اغلب منحنی S مانند را برای بهبود کنتراست به کار می گیرم. روی نیمه پایینی خط قطری کلیک کنید و آن را کمی به سمت پایین بکشید، و روی نیمه بالایی کلیک کنید و آن را کمی به سمت بالا ببرید؛ به همین سادگی!
curves ابزارversatile است که می تواند به روشهای گوناگونی برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گیرد، اما در اینجا آن را فقط برای تنظیم کنتراست استفاده می کنیم.


ابزار Shadow/Highlight
Shadow/Highlight ابزاری قدرتمند برای استخراج جزئیات از درون سایه ها و مناطق پر نور است. به این مسیرImage>Adjustment>Shadow/Highlight بروید و بعد از باز شدن پنجره روی Show More Options کلیک کنید. در اینجا کنترل های مختلفی وجود دارد اما من تنها از Amount (مقدار) و Tonal Width استفاده می کنم.

در قسمت Shadows (سایه ها) Tonal Width محدود روشنایی هایی که آنها را به عنوان سایه در نظر می گیرد تعریف و Amount مقدار روشن کردن آن سایه ها را تعیین می کند. مقدار پیش فرض (۵۰٪ برای هر دو کنترل) در بیشتر موارد زیاد است و استفاده از آن منجر به زیادی روشن شدن سایه ها و جزئیات می شود و کنتراست عکس از بین می رود. من معمولاً هنگام استفاده از این ابزار،‌Amount را روی ۵-۱۰٪ Tonal Width را ۱۰ تا ۳۰٪ تنظیم می کنم؛ که البته مقدار دقیق اینها بستگی به عکس شما دارد.

3b04a911124a3fb9437296f9ad3e1536_view.jpg


قسمت مربوط به مناطق روشن (Highlight) نیز به همان صورت است. Tonal Width محدوده روشنایی هایی که به عنوان highlight (مناطق پر نور) در نظر می گیرد را تعریف و Amount مقدار تاریک کردن آن مناطق را تعیین می کند. من معمولاً Tonal Width را ۱۰-۳۰٪ و Amount را ۱۰ تا ۵۰ ٪ بسته به عکس تعیین می کنم. در اینجا هم مجدداً باید توجه داشته باشید که در تغییرات اعمالی اغراق نکنید.

17c4273474a6b637d6117db989fd0b1d_view.jpg


ابزار Shadow/Highlight بسیار مؤثر عمل می کند اما تمایل به ایجاد هاله در عکس دارد؛ بنابراین باید توجه زیادی به لبه ها داشته باشید، مخصوصاً در مواردی که ناحیه بزرگی به صورت یکنواخت در تصویرتان دارید. اگر متوجه بوجود آمدن هاله شدید می توانید مقادیر Amount و Tonal Width را کاهش دهید و یا اینکه با ایجاد یک لایه ماسک از تأثیر این ابزار بر لبه های موضوع جلوگیری کنید. علاوه بر این ها باید به یاد داشته باشید که افزایش نور تصویر باعث زیاد شدن نویز می شود؛ بنابراین اگر عکسی با ایزو بالا گرفته اید وجود نویز ها در استفاده از این ابزار محدودتان خواهد کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا