پاسخ به سوالات در مورد ر یگ ، انیمیشن و اسکریپت

مطالب و روند پیشرفت آنها چه اندازه مفید است؟

  • مطالب مفید نیست ولی روند پیشرفت آن خوب است.

    رای: 0 0.0%
  • مطالب و روند پیشرفت آن ضعیف است.

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    10

animations

Active Member

احتمالا قضیه ی دیگه ایه​
Animations عزیز. چون کاراکترهای آماده مثل بایپد ریگ چندانی ندارن و بیشتر character setup هستن تا rig. من نگفتم که بایپد مشکل داره بلکه گفتم تو انیماتوری سخته و نشونه هایی هم که شما از شخصیت دومیه گفتی هم با بایپد مطابقه. ممکنه یک plug-in شبیه به بایپد باشه نمیدونم. حالا از این حرفا گذشته مقصود من اینه که لذت انیماتوری با کاراکتری که ریگ شده اون هم توسط انیماتور یه چیز دیگه است . من سعی می کنم یکی دو نمونه از ریگهای کاراکترهای orginal که تو کارهامون استفاده می کنیم بذارم تا ببینید چه سلاطینی هستن. ولی باید قول بدید آموزشش رو از من نخواید چون من هنوز قراردادم با مداد جادو تموم نشده و حق انتشار اطلاعاتش رو ندارم. قول می دم آموزشهای مفید دیگه ایی بذارم که رضایتتون جلب بشه... اگر جواب سوالتو نگرفتی یه کم بیشتر توضیح بده تا سعی کنم بهتر جوابتو بدم...


arminAnim جان، تا حالا که جواب سوالاتم رو داده ای، و خیلی هم ازت ممنونم.
با این چیزهایی که گفتی، فهمیدم که من اصلا تفاوت ریگ و Character Setup رو نمی دونم. :cry:
 

arminAnim

کاربر متخصص
arminAnim .
با این چیزهایی که گفتی، فهمیدم که من اصلا تفاوت ریگ و Character Setup رو نمی دونم. :cry:
character setup برای ریگ کردن هم استفاده میشه و توی مراجع همون ریگ کردنه اما در عملا بیشتر به setup یک شخصیت توسط نرم افزارهایی مثل بایپد بکار میره.
ریگ به چیزی اتلاق میشه که خودت با خون جگر و عرق ریختن روح و فکر انجامش بدی...

ببینم اگر بخواهید یه ماشین رو ریگ کنید باز هم از بایپد می تونید استفاده کنید؟ ماشینی که با حرکت خودش بتونه دست انداز رو شبیه سازی کنه یا حد اقل یک پارامتر برای کنترل اتوماتیک دست انداز داشته باشه... پس بهتره به ریگ فقط از جنبه ی شخصیت اونم از نوع انسانی نگاه نکنیم.
 
آخرین ویرایش:

hamed-ddd

Well-Known Member
character setup برای ریگ کردن هم استفاده میشه و توی مراجع همون ریگ کردنه اما در عملا بیشتر به setup یک شخصیت توسط نرم افزارهایی مثل بایپد بکار میره.
ریگ به چیزی اتلاق میشه که خودت با خون جگر و عرق ریختن روح و فکر انجامش بدی...

ببینم اگر بخواهید یه ماشین رو ریگ کنید باز هم از بایپد می تونید استفاده کنید؟ ماشینی که با حرکت خودش بتونه دست انداز رو شبیه سازی کنه یا حد اقل یک پارامتر برای کنترل اتوماتیک دست انداز داشته باشه... پس بهتره به ریگ فقط از جنبه ی شخصیت اونم از نوع انسانی نگاه نکنیم.
کاملا درسته ...مثلا کسی از دوستان هست یه دوچرخه درست کنه که با عقب جلو رفتن اتوتماتیک چرخهاش طوری بچرخه که انگار رو زمین حرکت میکنه؟
قطعا خیلی مشکله که حرکت چرخها دقیقا به اندازه جابجایی دوچرخه باشه یعنی مقدار طی شده رو زمین برابر مقداری باشه که محیط چرخ طی میکنه...
با درک بهتر روابط در مکس میشه چیزهایی ساخت که کنترلش مثل یه اسباب بازی تو دستای شما راحته
 

arminAnim

کاربر متخصص
و اما نوبت می رسه به آخرین مبحثی که لازمه قبل از شروع آموزشها توضیح بدم و قبلا راجع بهش مختصر توضیح دادم Animation Constraint ها بودن که اینجا انواعش رو با نحوه ی عملکردشون نام می برم... همه ی محدود کننده هایی که قراره بحث بکنیم از منوی Animation> constraint قابل دسترسی هستند. برای استفاده از اونها شما باید یک object در حالت انتخاب داشته باشید و بعد از انتخاب نوع محدود کنندتون از منویی که گفتم object دوم رو انتخاب بکنید تا object01 به object02 محدود بشه...
1- attachment
این محدود کننده به شما این امکان رو می ده تا یک object رو از نقطه ی Pivot اون , به سطح خارجی یک آبجکت دیگه که همون پلیگن ها هستن متصل کنید. مثل شبیه سازی حرکت قایق روی موج آب. البته این محدود کننده قابلیت Animate نداره یعنی شما نمیتونید کاری بکنید که در همون حالی که قایق روی آب شناوره به جلو هم حرکت بکنه. این کار رو براتون طوری انجام می ده که قایقتون بعضی جا ها از سطح سرفیس آب بالاتر یا پایین تر قرار می گیره که زیاد جالب نیست.
2-Surface
این محدود کننده دقیقا مانند Attachment هست با این تفاوت که انیمیت هم میشه و همیشه روی سطح ثابته و ازش هم رد نمی شه. ولی مشکلش اینه که فقط Primitive objects رو پشتیبانی می کنه و پلیگن های پیچیده ای رو که شماره ی پلیگن های اونها منظم نیست رو نمیشناسه.این لیست مواردی هست که پشتیبانی می کنه,از هیچی بهتره:
Sphere
Cone
Cylender
Torus
Quat Patches
Loft onject
NURBS object

این دو حدودکننده هایی که نام بردیم Surface Constraints محسوب می شدن. دوتای بعدی Position Constraints هستن:

3-Path
این محدود کننده بسیار پر کاربرده و اکثر دوستان با اون آشنایی دارن که به ما قابلیت حرکت آبجکتها رو روی هر شیپی می ده, نرم و دقیق. بچه های Architect از اون برای حرکت دوربین روی لاین استفاده می کنن.

4-Position
و اما Position Constraint یکی از 3 تا محدودکننده ی پر کاربرد مورد علاقه ی من هست که در ر یگ کاربرد زیادی داره. عملکردش هم به این صورته که position آبجکت مورد نظر ما رو به Position یک آبجکت دیگه مربوط می کنه. مثلا هم نداره ! تا به ر یگ نرسیم نمی تونم یک مثال عملی واستون بزنم شرمنده.

دو تای بعدی جزء Rotation constraint ها هستن که چرخش آبجکت ما رو محدود می کنن.

5- lookAt
این محدود کننده همون طور که از اسمش پیداست عمل " نگاه کن به..." رو انجام می ده. یعنی طوری چرخش آبجکت ما رو محدود می کنه که همیشه یک محور اون رو به آبجکت دیگری قرار می گیره. دقیقا مثل Target lights و Target Camera که همیشه نقطه ی Target اونها نقطه ای هست که دوربین رو به اون قرار داره, اصطلاحا face یا Align هست. اینم دومین محدود کننده ی مورد علاقه ی من بود.

6-Orientation
و اما سومین محدود کننده ی مورد علاقه ی من که آخرین محدود کننده هم هست Orientation constraint هست و به ما این قابلیت رو می ده که چرخش آبجکتمون متاثر از چرخش آبجکت ثانویه ای باشه که در واقع آبجکت اول رو کنترل خواهد کرد.

7- Link Constraint
اینو نمی گم چون بدرد ریگ نمی خوره , اگر جایی لازم شد توی آموزشها حتما توضیح می دم.

تا اینجا سوال یا نقطه ی نا مفهومی بود بپرسید. ولی قبلش یک بار خودتون توی مکس عملا باهاشون روبرو بشید و ازشون استفاده بکنید تا سوالاتتون شکل درستی بگیره.

خوب من دیگه چیزهایی رو که لازم بود قبل از ریگ بطور مختصر دونسته بشن رو گفتم. حالا نوبت گوی و میدانه یعنی باید بریم عملی باهاشون آشنا بشیم. البته نه همین حالا.
در آینده با چند آموزش و مثال ساده شروع می کنم که به درک مفاهیم مطرح شده کمک بکنه. ولی اول باید انیمیت پلانم رو تموم بکنم.

اگه تا الان همه ی مطالب من رو دنبال کردید ممنونم. مطمئن باشید بدردتون خواهد خورد. چیزی رو که نباید فراموش کنید تلاش نیست, نظره !.. نظر یادتون نره . تلاشم بعد نظر ...
 
آخرین ویرایش:

arminAnim

کاربر متخصص
اینم از نظرسنجی مبحث ببینم دیگه بهانه ای برای نظر ندادن می آرید. مطلع باشید که من مطالب آینده ام رو بر اساس این نظرسنجی تبعیین خواهم کرد. نظرات رو صرفا از دید خودتون بگید نه از دید سطح عمومی بازدید کننده ها البته بجز مدیران محترم.
اگر نتیحه ی نظرسنجی امیدوارکننده باشه تا اسکر یپت هم پیش می ر یم.
پیشاپیش ازتون ممنونم.
 
آخرین ویرایش:

D.Abedi

Member
اموزشات واضح، قوی و اصولیه؛
که این نشون دهنده درک بالا و تسلطت نسبت به موضوعه... بهت تبریک میگم... و ازت ممنونم
 

arminAnim

کاربر متخصص
اموزشات واضح، قوی و اصولیه؛
که این نشون دهنده درک بالا و تسلطت نسبت به موضوعه... بهت تبریک میگم... و ازت ممنونم
ممنون داوودجان اصلا انتظار چنین برخوردی رو نسبت به مباحث مطرح شده نداشتم. قرار نیست اینجا ما مدام از همدیگه تشکر کنیم ولی نمی تونستم جواب این یکی رو ندم.بازم ممنونم ازت همینکه مباحث رو دنبال می کنی برای من ارزش داره.
 

arminAnim

کاربر متخصص
در همین لحظه که ساعت و تاریخ پست نشون می ده (البته GMT من ایراد داره و الان ساعت 5 صبحه)بلاخره پلانی که انیمیت کردم آپلود شد که در چند بخش براتون می گذارم.
لینک اول خود پلان هستش؛ برای انیماتورها و کسانی که به انیماتوری علاقه دارن پیشنهاد میشه.
http://www.4shared.com/file/56565065/b4a97e03/Render.html
لینک دوم انیمه و ر یگ شخصیت در کنار هم توی تصویره؛ برای کسانی که به ریگ علاقه دارن و دوست دارن ر یگ رو هم ببینن پیشنهاد میشه.size 2.06 MB
http://www.4shared.com/file/56565272/30520e8f/Render-Rig.html

لینک سوم هم لیپسینک پلان هست, بدون حرکت بدن و نمای نزدیک از صورت؛ اینم برای انیماتورها پیشنهاد میشه.size 2.054 MB
http://www.4shared.com/file/56565536/561c1917/Face.html

دو تا لینک زیر هم snapShot از پلاگین هایی است که ساخته ی خودمه و توی این پلان ازش استفاده شده. این پلاگین شامل سه مدیفیر با مدیریت کامل مورف هست که کاربر می تونه بعد از ساختن مورفهای آبجکتش اونها رو بطور کامل مدیریت کنه. حتی نیازی هم نیست که اونها رو توی morpher انتخاب یا pick بکنه چون این پلاگین این کار رو هم انجام میده. تا 60 تا مورف رو هم پشتیبانی می کنه. یک مودیفیر برای مدیریت حالات چهره یا میمیک هست, یک مدیفیر برای مدیریت لیپسینک یا حالات لب و یک مدیفیر برای قراردادن و load کردن morph channel ها هست. قابلیت دیگرش هم اینه که با تایپ کردن حروف و یک سری تنظیمات دیگه خودش لیپسینک رو میزنه.توی عکسها تقریبا معلومه.
روی هم 5-6 هزار خط اسکریپته ! خودم هم وقتی تموم شد تعجب کردم و تدوینش 3 ماه طول کشید.
http://www.4shared.com/file/56564722/f3525f44/Plug-in_Preview01-1.html
http://www.4shared.com/file/56564743/d20fc854/Plug-in_Preview02-1.html

توضیح دیگه ایی که باید بدم اینه که ریگ شخصیت خیلی ساده است و اگر موفق به دیدنش شده باشید متوجه میشید که خیلی جاهاش کنترلر نداره و من خود بن هارو انیمه کردم. تقریبا کاراکتر رو از انباری آوردم و قدیمیه. نمی گم انیمش خوب شده یا نه خودتون قضاوت کنید و منم در جریان بذارید. به رندرش هم توجه نکنید چون روش کار نکردم.
یه نکته هم راجع به تاپیک بگم که نظرسنجی این تاپیک ربطی به این پست نداره و صرفا برای مطالب و آموزشهای این تاپیک قرار داده شده.

از حوصلتون ممنونم که لینکها رو دانلود می کنید امیدوارم پشیمون نشید.
 
آخرین ویرایش:

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
آفرین کارت حرف نداره
خیلی جالب شد
فقط یه سوال؟؟
با چه ابزاربی لیپسینگ رو انیم کردی؟
پلاگین؟
 

animations

Active Member
ایول، خیلی باحاله. فقط کاش توی گالری می ذاشتیش. انیمیتش خوبه. لیپسینکش هم که محشره، فقط به نظر من دهنش وقتی باز می شه زیاد اغراق نداره، که اونم فکر کنم از خصوصیات کاراکترت باشه. یعنی ایراد نیست. کارت درسته arminAnim جان.
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
خوب نمیخوای اسم این پلاگینو بگی؟
میخوای دلمونو آب کنی؟
حتما Di-o-matic رو شنیدی
خیلی دوست دارم با این پلاگین کار کنم اما حیف کرک نمیشه....:sad:
ممنون
 

arminAnim

کاربر متخصص
ایول، خیلی باحاله. فقط کاش توی گالری می ذاشتیش. انیمیتش خوبه. لیپسینکش هم که محشره، فقط به نظر من دهنش وقتی باز می شه زیاد اغراق نداره، که اونم فکر کنم از خصوصیات کاراکترت باشه. یعنی ایراد نیست. کارت درسته arminanim جان.
از پیشنهادت ممنونم سعی می کنم اونجا هم لینکشو بذارم.
راجع به لیپسینکش هم باید بگم که دوست داشتم یک تاپیک هم راجع به انیمیشن و انیماتوری می ذاشتیم تا اونجا تبادل اطلاعات می کردیم و در نظر هم داشتم تا بعد از به سر و سامون رسیدن مبحث ریگ حتما این کار رو بکنم. ولی حالا که بحثـــش شد این مورد رو می گم که اغراق یکی از مهمترین کارهایی هست که انیماتور باید انجام بده و همینطور خطرناک ترین. اغراق بی موقع و نابجا میتونه انیمه رو به یک افتضاح تبدیل بکنه... در مورد این پلان هم باد بگم همونطور که خودت گفتی اغراق توی قالب این شخصیت قرار نمی گیره و همینطور دیالوگش هم اغراق نداره. اگر دقت کرده باشی آخرین حرف آ رو که تلفظ می کنه بیشترین حد ممکن باز میشه اونم بخاطر دیالوگی که داره,ولی به شما دوست عزیز بگم که یکی از اشتباهاتی که خودم تا چند وقت پیش مرتکب می شدم این بود که توی لیپسینک در باز و بسته کردن دهان اغراق می کردم و هیچوقت هم نتیجه ی لیپسینک ها اونطور که باید از آب در نمیومد که البته اونموقع متوجه ایراد کار نبودم و فقط می دونستم یه جای کار می لنگه.
این رو از من اگر قابل می دونی قبول کن:
در لیپسینک کمترین اغراق در باز و بسته شدن دهان اتفاق می افته و بیشترین در باز و بسته شدن گوشه های لب, و هیچ کدوم اتفاق نمی افته مگه اینکه دیالوگی که روی پلان هست این اجازه رو بده...

راستی حواسم نبود که همین تاپیک راجع به انیمیشن هم هست پس فعلا که خودمونیم همینجا پستهاشو می زنیم تا بعد اگر دوستان هم به بحث اضافه شدن تاپیک رو به جای دیگه می بریم...
از دقتی هم که روی پلان داشتی ممنون.
راستی هیچکس متوجه ماهیچه های داینامیک بازوهای کاراکتر نشد؟ اگر نشدید معلومه خوب از آب در نیومده...
 

arminAnim

کاربر متخصص
خوب نمیخوای اسم این پلاگینو بگی؟
میخوای دلمونو آب کنی؟
حتما Di-o-matic رو شنیدی
خیلی دوست دارم با این پلاگین کار کنم اما حیف کرک نمیشه....:sad:
ممنون
عزیز من گفتم که پلاگین نوشته ی خودمه.. دقیق بخون
حالا اگه اسم پلاگین رو می خوای بدونی حرف دیگست. اسم اونی که باهاش لیپسینک رو زدم LipSink Manager هست. در ضمن لیپسینگ اشتباهه , درستش لیپسینکه.
 

Divine Love

Well-Known Member
Holy cow! That's damned too good.
:eek:
ايولله. خيلي خفن بود. ماهيچه هاشم خيلي باحال بود. دمت گرم. :razz:
كارت درسته بابا. فكر نمي كردم ريگر حرفه اي تو ايران داشته باشيم. معلمومه اشتباه فكر مي كردم. :neutral:
آفرين. :wink:
 

geo_vahid

Member
خیلی جالب بود
حرکت موهاش هم زیبا بود . چجوری این کارو کردی؟
در مورد اسکریپتی که نوشتی.
آیا حرکات رو بصورت اتوماتیک ذخیره داره و کمی تغییر دستی میخاد یا مثل مورف عمل میکنه و باید خودت ایجادشون کنی؟
آیا امکانش هست اسکریپت رو برامون بذاری؟ (میبخشید اینقدر پر رو هستما)
 

arminAnim

کاربر متخصص
خیلی جالب بود
حرکت موهاش هم زیبا بود . چجوری این کارو کردی؟
در مورد اسکریپتی که نوشتی.
آیا حرکات رو بصورت اتوماتیک ذخیره داره و کمی تغییر دستی میخاد یا مثل مورف عمل میکنه و باید خودت ایجادشون کنی؟
آیا امکانش هست اسکریپت رو برامون بذاری؟ (میبخشید اینقدر پر رو هستما)
حرکت موهاشو شما از کجا دیدی؟ چون از این نما ز یاد معلوم نیست ولی خوشحالم که دیده شده. بخاطر شکل خواصی که موهاش داره که در واقع مو هم نیستن ,چربیهای او یزون از سرشه که از Cloth استفاده شده, یعنی با cloth پروسس شده.
اسکر یپت هم نمی تونم بذارم البته با ارض شرمندگی چون اسکریپته که مشابهش نیست و فعلا توی استودیوی مداد جادو داره استفاده میشه.
سوال دومتون هم جوابش اینه که شما مرفها رو باید خودت بسازی مثل اکثر پلاگینها ولی تمام کارهای بعد از اون با پلاگین مدیریت میشه
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا