پاسخ به سوالات در مورد ر یگ ، انیمیشن و اسکریپت

مطالب و روند پیشرفت آنها چه اندازه مفید است؟

  • مطالب مفید نیست ولی روند پیشرفت آن خوب است.

    رای: 0 0.0%
  • مطالب و روند پیشرفت آن ضعیف است.

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    10

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
شرمنده علی جان
من وفتی پست رو زدم بعد پست تورو دیدم
نمیخواستم ...
 

Farrokh

Active Member
سلام
علی آقا
من با نظر هادی موافقم
آرمین جان ببخشید که یه ذره تاپیک به بحث های حاشیه ای کشیده شد
ولی خوب انجمن برای بحثه دیگه

ممنون از زحماتت
آموزشی خوبی بود
ادامه بده
موفق باشی
 

arminAnim

کاربر متخصص
راجع به مطالب آموزشی که گذاشته می شه باید بگم بدلیل اینکه ریگ به هیچ عنوان آماتوری نیست و حتما لازمه قبل از اون چیزهای واضح رو بدونیم و همچنین به دلیل تمرکز روی یک موضوع برای بهتر انجام شدنش , مساءلی که خارج از موضوع ر یگ هست بهش پرداخته نخواهد شد و دوستانی که به هر دلیلی از قسمتهایی بجز ریگ سوال دارند توی تاپیکهای دیگه مطرح بکنن تا تمرکز موضوعی این تاپیک از بین نره ... با تشکرات فراوان حامد جان از شما هم ممنونم اگر موضوعی مفید رو سراغ داری حتما پست بزار تا آموزشش رو بزارم
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
مرسی فرخ جان
منم بازم از ارمین و علی و حامد جان و بقیه افراد به خاطرانحراف از موضوع معذرت میخوام
موفق باشی
 

animations

Active Member
بسیار ممنونتم arminAnim جان، من تا اینجا خیلی استفاده کردم.

البته در مورد آموزشی که دادی دو تا سوال دارم که فکر می کنم، یعنی حتما، خیلی مبتدیانه ست.
اول اینکه، توی فایل pdf که گذاشتی، صفحه 7، قسمت 6 رو نفهمیدم. یعنی می دونی... نفهمیدم کجا باید سر اصلی رو انتخاب کنیم، کجا اون سری که مورف داره رو. :cry:

دوم، اینجا که گفتی:

... به سر اولیه morpher می دی<راست کلیک روی یکی از channel های خالی>pic target و انتخاب سر دومی
این رو هم درست متوجه نشدم (البته فکر کنم آموزشی که آقا حامد گذاشته بود راجع به همین قسمت بود. مرسی آقا حامد)


arminAnim جان، بازم ممنونم از زحمتت. من دوست دارم ریگ رو یاد بگیرم. راجع به اسب که reactor_master جان گفت، اگه برای ما خیلی پیچیده ست، اگه ریگ یه کاراکتر ساده ساده رو یاد بدی، من یکی که حداقل اصول اولیه ش رو یاد می گیرم.
حالا اگه ترجیح می دی سوال جواب بدی تا اینکه از صفر آموزش بدی، تا حداکثر دو سه ماه دیگه با یه لیست بلند بالا سوال می یام مزاحم می شم. :wink:
 

arminAnim

کاربر متخصص
Animations جان عزیز مرسی که آموزش ها رو دنبال می کنی هیچی منو به اندازه ی آدمای علاقه مند خوشحال نمی کنه. راستش باید بگم که ر یگ در مکس یک اصول خاص داره که بدون دونستن اون اصول انجام دادن ر یگ از روی دستورالعمل دور باطل زدنه. از این جهت سعی می کنم که کم کم اصول ریگ در مکس رو بصورت پست بگذارم تا در آینده اگر استقبال شد مثالها و آموزشها مون رو شروع کنیم و در آخر همه رو گرد آوری کنیم تا یه چیز منسجم در بیاد. سوالات هم نگران نباش اگر زیاد شد همه رو سعی می کنم جواب بدم ... ولی از الان یه چیزی رو بگم اونم اینه که ر یگ آنسان سخت ترین ریگه پس تا از اعضا و آمادگیشون مطمعن نشم نمیرم سراغش.
 
آخرین ویرایش:

arminAnim

کاربر متخصص
بسیار ممنونتم arminAnim جان، من تا اینجا خیلی استفاده کردم.

البته در مورد آموزشی که دادی دو تا سوال دارم که فکر می کنم، یعنی حتما، خیلی مبتدیانه ست.
اول اینکه، توی فایل pdf که گذاشتی، صفحه 7، قسمت 6 رو نفهمیدم. یعنی می دونی... نفهمیدم کجا باید سر اصلی رو انتخاب کنیم، کجا اون سری که مورف داره رو. :cry:

دوم، اینجا که گفتی:


این رو هم درست متوجه نشدم (البته فکر کنم آموزشی که آقا حامد گذاشته بود راجع به همین قسمت بود. مرسی آقا حامد)


arminAnim جان، بازم ممنونم از زحمتت. من دوست دارم ریگ رو یاد بگیرم. راجع به اسب که reactor_master جان گفت، اگه برای ما خیلی پیچیده ست، اگه ریگ یه کاراکتر ساده ساده رو یاد بدی، من یکی که حداقل اصول اولیه ش رو یاد می گیرم.
حالا اگه ترجیح می دی سوال جواب بدی تا اینکه از صفر آموزش بدی، تا حداکثر دو سه ماه دیگه با یه لیست بلند بالا سوال می یام مزاحم می شم. :wink:
شما یک سر اصلی دارین که مورف رو به اون اعمال می کنید از سرهای کپی هم برای حالات مختلف سر اصلی استفاده می کنید که سرهای کپی رو به این صورت به سر اصلی نسبت میدین:
انتخاب سر اصلی>کلیک راست بر روی نوشته های empty در morpher>بعد pick target > و انتخاب سرهای کپی
امیدوارم به اشتباه نیفتی چون من توی آموزشم اصلا به سرهای کپی کاری ندارم و فقط از channel مورف اونها استفاده می کنم.
 
آخرین ویرایش:

animations

Active Member
Animations جان عزیز مرسی که آموزش ها رو دنبال می کنی هیچی منو به اندازه ی آدمای علاقه مند خوشحال نمی کنه. راستش باید بگم که ر یگ در مکس یک اصول خاص داره که بدون دونستن اون اصول انجام دادن ر یگ از روی دستورالعمل دور باطل زدنه. از این جهت سعی می کنم که کم کم اصول ریگ در مکس رو بصورت پست بگذارم تا در آینده اگر استقبال شد مثالها و آموزشها مون رو شروع کنیم و در آخر همه رو گرد آوری کنیم تا یه چیز منسجم در بیاد. سوالات هم نگران نباش اگر زیاد شد همه رو سعی می کنم جواب بدم ... ولی از الان یه چیزی رو بگم اونم اینه که ر یگ آنسان سخت ترین ریگه پس تا از اعضا و آمادگیشون مطمعن نشم نمیرم سراغش.

خیلی ممنونم ازت :)
حالا بازم سوال. توی پست اولت گفتی که بایپد با اعتقاداتت سازگار نیست. من برام سوال پیش اومد که چرا. ببین (هر جا رو که غلط گفتم بگو. چون اطلاع زیادی از این موضوع ندارم)، برای استخوان بندی کاراکتر دو روشه، بایپد و بن. درسته؟ حالا این دو تا چه فرقهایی با هم دارند. بایپد آماده ست و بن نه؟
بعدش هم بن ها رو می شه طوری ساخت که از امکاناتی که بایپد داره هم بشه استفاده کرد؟ مثلا موقع انیمیت، یه مقداری پیش حرکت و پس حرکت خودش درست کنه و footstep و این چیزها رو هم داشته باشه؟ و منوهای layer و MotionCapture و... هم کار کنند؟
 

arminAnim

کاربر متخصص
خیلی ممنونم ازت :)
حالا بازم سوال. توی پست اولت گفتی که بایپد با اعتقاداتت سازگار نیست. من برام سوال پیش اومد که چرا. ببین (هر جا رو که غلط گفتم بگو. چون اطلاع زیادی از این موضوع ندارم)، برای استخوان بندی کاراکتر دو روشه، بایپد و بن. درسته؟ حالا این دو تا چه فرقهایی با هم دارند. بایپد آماده ست و بن نه؟
بعدش هم بن ها رو می شه طوری ساخت که از امکاناتی که بایپد داره هم بشه استفاده کرد؟ مثلا موقع انیمیت، یه مقداری پیش حرکت و پس حرکت خودش درست کنه و footstep و این چیزها رو هم داشته باشه؟ و منوهای layer و MotionCapture و... هم کار کنند؟
تمام چیزهایی که به عنوان امکانات بایپد مثال زدی , دقیقا چیزهایی بودن که با اعتقادات من سازگار نبودن. اینها رو بارها واسه دوستانی که با من بیشتر آشنا هستند مثال زدم و الان هم اینجا دوباره می گم چون به نظر من مهمه:
1- اول از همه اینکه بایپد برای "انیماتوری" ساخته و طراحی نشده بلکه برای "استفاده, تلفیق و ادیت " حرکت های آماده ی motion capture ساخته شده و این مورد بدترین اونهاست. "تمام ارزش انیمیشن به انیمیت کردن اونه و نه هیچ چیز دیگه". این حرف من تنها نیست بلکه باور قلبی تک تک کسانیه که این هنر رو پایه گذاری کردند و ما الآن دنباله روی اونها هستیم.
2- انیمیشن مفهومی تنگاتنگ با اغراق داره که بدون اون, دیگه نمیشه بهش گفت انیمیشن, و بایپد به هیچ عنوان قابلیت اغراق نداره مگر اینکه بازم با bone ترکیب بشه که اونم محدوده
3- اگر بخواین انیماتوری بکنید, تازه می فهمید که بایپد چقدر افتضاحه , چون نه تنها کنترل نداره بلکه لایه بندی های پیش فرض اون اعصاب انیماتور رو خرد می کنه و دلیل دیگه این که انیماتور به Controller برای انیماتوری نیاز داره که بایپد نداره و این خیلی بده.
4- آخر انیمیشن Ratatouille می نویسه "100% guaranted, no motion capture used" که خیکی چیزها رو ثابت می کنه.

متاسفانه ما ایرانیها تصورمون اینه که بهترین راه همیشه سریع ترین راهه و این درست نیست چرا که انیماتورهای پیکسار می گن "هنر عجله بردار نیست".
و برای جمع کردن مبخث می گم که bone از تمام امکانات مفید biped برخورداره بجز استفاده از موشن کپچر. بقیه ی امکاناتی رو که bone نداره به درد انیماتورها نمی خوره, مبارک خود بایپد باشه!!!
از خودتون بپرسید, آیا خلق شخصیت بی نظیری مثل Wall-e با بایپد یا پلاگین های مشابه امکان پذیره ؟؟
---
اگر هنوزم هر کدوم از دوستان شبهه ای راجع به این موضوع دارند بگن تا بحث بکنیم.
 
آخرین ویرایش:

arminAnim

کاربر متخصص
طبق قولی که داده بودم این پست رو اختصاص می دم به ابزارها و مفاهیم ر یک در مکس تا یک قدم دیگه به جلو برداریم.
همونطور که قبلا گفتیم هدف از ر یگ کردن, بخشیدن قابلیت حرکت به object ها, character ها ودر کل هر چیزیه که باید توی محیط گرافیکی ما حرکت بکنه. و اما مکس برای این کار چه ابزاری رو در اختیار ما قرار میده ؟....
مکس سه نوع ابزار خیلی مهم برای این موضوع داره که بهشون اشاره می گنیم:
1-محدود کننده های حرکتی یا animation constraint
محدودکننده های حرکتی توابعی هستند که به ما اجازه میدن موضوع خودمون را به گونه های مختلفی از نظر حرکتی محدود کنیم. این محدود کردن به معنی " گرفتن توانایی حرکت" نیست بله در واقع " دادن توانایی حرکت تحت تاثیر پارامترها یا توابع دیگر " هست. به عنوان مثال شما نیاز دارید که با چرخیدن یک محور ( محور الف), محور دیگری (محور ب) به چرخش در بیاد. در این زمان کاری که شما می کنید اینه که چرخش محور ب رو به چرخش محور الف محدود یا constraint می کنید. به همین ترتیب می تونیم از انواع محدود کننده های حرکتی استفاده کنیم که سعی می کنم در پست های بعدی انواع محدود کننده های حرکتی رو معرفی کنم.

2- Wire parameters and parameter listing
اگر بخوایم توی کل مکس یک ابزار بدون ایراد و قدرتمند نام ببریم که همیشه قابل اطمینان باشه, میشه Wire parameters رو نام برد. ابزار Wire parameters هم توابعی هستند که به ما این اجازه رو میدن تا ما درون مکس هر پارامتری رو به پارامتر دیگری مربوط, مشروط یا محدود کنیم. با این ابزار شما میتونید برای مثال رنگ یک موضوع رو به جابجایی یک موضوع دیگه مرتبط کنید که هر چند بی ربط به نظر می رسه ولی بسیار قدرتمند و کارآمد هست. مواردی که شما با wire parameters می تونید مرتبط کنید به سه بخش تقسیم میشه:
الف- خصوصیات حرکتی: این مورد تمامی پارامترهای حرکت object ما رو شامل میشه مثل position, rotation ,scale
ب- خصوصیات object: این مورد هم تمام خصوصیات object ما رو در بر می گیره مثل پارامترهای طول و عرض و ارتفاع و پارامترهای مودیفیرها. برای مثال, پارامتر عرض یک box که همون Width هست یا پارامتر زاویه در مودیفیر bend.
ج-خصوصیات متریال: این مورد هم همونطور که از اسمش پیدا هست شامل تمام پارامترهایی هست که متریال آبجکت ما رو کنترل می کنه مثل specular color,specular level,opacity:
نگته ای که باید در این باره گفت اینه که پارامترهای boolean یا 0/1 مثل check box ها و enable/disable ها در هیچ دسته ای از پارامترها قرار نمی گیرن و از محدوده ی وایرها خارج هستن. پس فعلا به فکر کنترل کردن اونها نباشید تا یه فکری براشون بکنیم.
و اما parameter listing, این ابزاریه که به ما قابلیت منشعب کردن پارامترها رو میده؛ به این صورت که یک پارامتر رو به چندین پارامتر زیر مجموعه تقسیم می کنه بطوری که نتیجه ی همه ی پارامترهای زیر مجموعه در نهایت روی پارامتر سرشاخه اعمال میشه. مثلا شما میتونید پارامتر X position یک ابجکت رو با لیست کردن به چندین پارامتر تقسیم کنید و هر کدوم از اونها رو هم توسط Wire Parameters به یک پارامتر دیگه مربوط کنید بطوری که نتیجه ی همشون در آخر فقط روی X posirion آبجکتتون اعمال بشه.

3- MaxScript: و اما مکس اسکریپت آخرین ابزاری هست که ما در ریک بهش متوسل می شیم. Maxscript تشکیل شده از یک زبان برنامه نویسی با همین نام در مکس که به ما امکان کد نویسی و کنترل هر چیزی رو میده. اینجاست که شما می تونید پارامترهای boolean,on/off رو که از محدوده ی wire خارج بود رو کنترل بکنید. MaxScript هم مثل وایر به قدرت ریگ در مکس اضافه می کنه و دست شما رو خیلی باز می گذاره. Script در مکس یک زیر مجموعه هم به نام script expression داره که کدهایی مختصر شده از Maxscript رو پشتیبانی می کنه. لازم به یادآوریه خود WireParameters توابع سهل الوصول شده ی MaxScript هستن که هنوز Expression ها در اونها فعالن و میشه از توابعشون در Wire ها استفاده کرد.
-----------------
تنها چیزی که موکول شد واسه آینده , انواع محدودکننده های حرکتی بود که بزودی راجع به اونها هم در پستهای بعدی صحبت می کنیم. این یه مقدمه ی خوبی شد تا بتونیم یک مرجع کوچیک واسه آموزشهای ریگمون داشته باشیم که اگر مثلا من زمانی گفتم که از Wire استفاده کنید, و کسی راجع به وایرها توضیح خواست، من قبلا راجع بهش در اینجا توضیح داده باشم. با امید اینکه بتونیم مطالب مفید تری برای علاقه مندان در آینده مطرح کنیم. فعلا بای...
 
آخرین ویرایش:

arminAnim

کاربر متخصص
تا اینجا هم سوالی اگر بود من در خدمتم, نظراتتون رو هم بگید به خدا نه کار سختیه و نه وقت گیر
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
آفرین
فقط میتونم بگم خدا خیرت بده پسر .. من با آموزش هات خیلی حال میکنم .. دمت گرم
خیلی دوست دارم اسکریپت یاد بگیرم ولی یه جوریه . انگار آدم رو جذب نمیکنه .. اگه ریگ تموم شد اسکریپت رو از پایه آموزش میدی؟
ادامه بده
 

Divine Love

Well-Known Member
امين جاي خيلي باحالي
من آدمايي كه دانششون رو انتقال مي دن خيلي دوست دارم.:d
 

CG_Master

کاربر متخصص انیمیشن
سلام آرمین جان
کارت درسته
مادلینگت که عالیه مخصوصا اون دایناسوره که توپ شده
موفق باشی
 

animations

Active Member
ممنونم دوست عزیز. من خیلی مشتاقم زودتر برسیم به بخش عملی آموزش. ولی مطمئنا این اطلاعاتی که می گی رو باید قبلش داشته باشیم. :)

دو تا سوال داشتم. البته نمی خوام موضوع تاپیک رو منحرف کنم. اگه فکر می کنین سوالم بی ربطه، بگین که ادامه ش ندم. اونها رو bold می کنم چون وسط حرفهام گم شدن!!


ببین، توی شرکت به من دو نوع کاراکتر می دن که انیمیت کنم. ظاهر هیچ کدومشون شبیه کاراکتر بایپد آماده مکس نیست. اول می خواستم بپرسم این دو توی ریگ کردن با هم فرق دارن که خصوصیاتشون فرق داره، یا قضیه دیگه ایه؟

مدل اول کاراکتریه که برای کلید زدن، فقط می تونم از Set Key در زیر timeline استفاده کنم (مثل اجسام ساده). برای پیش حرکت و پس حرکت، باید کاملا دستی کلید بزنم و انیمیت کنم. درست و حسابی نمی شه براش سیکل حرکتی درست کرد. حالتهای Footstep Mode و Figure Mode و Copy/Paste و اینها رو نداره (یعنی کلا در قسمت Motion، زیر منوهاش اصلا انگار مال یک کاراکتر نیستند). ولی در Curve Editor می شه حرکتهاش رو دستکاری کرد.

مدل دوم کاراکتریه که برای کلید زدن، باید برم Motion\ Key Info\ Set Key. تا حدی پیش حرکت و پس حرکت ها رو اتوماتیک درست می کنه. می تونم پاهاش رو به زمین قفل کنم، راحت FootStep هاش رو دستی تغییر بدم. به راحتی سیکل حرکتی براش بسازم، و اگه لازم شد از یک سری پزها، یا حرکت هایی که ساختم، بوسیله منوی Copy/Paste چند بار در جاهای مختلف استفاده کنم. مهمتر از همه، می تونم بوسیله layer حرکات رو با هم ترکیب کنم، مثلا کاراکتر همینطور که راه می ره، با دستهاش بازی کنه، یا به اطرافش نگاه کنه، و اگه از هر قسمت حرکتش خوشم نیومد، فورا بصورت دستی edit ش کنم. ولی Curve Editor براش کار نمی کنه.
همونطور که گفتم اصلا شبیه Biped آماده مکس نیست. ولی در قسمت Motion کاملا قسمت Biped ش کار می کنه.


معمولا کاراکترهای ساده تر رو با خصوصیات اولی بهم می دن، و کاراکترهایی که دست و پا دارن رو با خصوصیات دومی.

فکر کنم این مشکلاتی که گفتی راجع به بایپد آماده مکس باشه، نه خصوصیات کاراکتر دومی که من گفتم. درسته؟

1- اول از همه اینکه بایپد برای "انیماتوری" ساخته و طراحی نشده بلکه برای "استفاده, تلفیق و ادیت " حرکت های آماده ی motion capture ساخته شده و این مورد بدترین اونهاست. "تمام ارزش انیمیشن به انیمیت کردن اونه و نه هیچ چیز دیگه". این حرف من تنها نیست بلکه باور قلبی تک تک کسانیه که این هنر رو پایه گذاری کردند و ما الآن دنباله روی اونها هستیم.
2- انیمیشن مفهومی تنگاتنگ با اغراق داره که بدون اون, دیگه نمیشه بهش گفت انیمیشن, و بایپد به هیچ عنوان قابلیت اغراق نداره مگر اینکه بازم با bone ترکیب بشه که اونم محدوده
3- اگر بخواین انیماتوری بکنید, تازه می فهمید که بایپد چقدر افتضاحه , چون نه تنها کنترل نداره بلکه لایه بندی های پیش فرض اون اعصاب انیماتور رو خرد می کنه و دلیل دیگه این که انیماتور به Controller برای انیماتوری نیاز داره که بایپد نداره و این خیلی بده.
4- آخر انیمیشن Ratatouille می نویسه "100% guaranted, no motion capture used" که خیکی چیزها رو ثابت می کنه.

متاسفانه ما ایرانیها تصورمون اینه که بهترین راه همیشه سریع ترین راهه و این درست نیست چرا که انیماتورهای پیکسار می گن "هنر عجله بردار نیست".
و برای جمع کردن مبخث می گم که bone از تمام امکانات مفید biped برخورداره بجز استفاده از موشن کپچر. بقیه ی امکاناتی رو که bone نداره به درد انیماتورها نمی خوره, مبارک خود بایپد باشه!!!
از خودتون بپرسید, آیا خلق شخصیت بی نظیری مثل Wall-e با بایپد یا پلاگین های مشابه امکان پذیره ؟؟
---
اگر هنوزم هر کدوم از دوستان شبهه ای راجع به این موضوع دارند بگن تا بحث بکنیم.


من در مورد اینهایی که گفتی باهات موافقم. انیمیشن رو باید از صفر ساخت. انیمیشنی که اغراق نداشته باشه، اصلا انیمیشن نیست. کاراکتری که کنترلر نداشته باشه رو نمی شه درست انیمیت کرد...
راستی، این که گفتم قسمت MotionCapture ش کار می کنه، منظورم این نیست که بیایم از حرکت آماده استفاده کنیم (من اگه بهم بگن از مدل آماده، حرکت آماده، عکس آماده، یا هر چیزی که کپی رایتش مال خودمون نباشه، استفاده کنم، بهم بر می خوره). من از قسمت MotionCapture فقط برای لوپ کردن حرکتی که ساختم استفاده می کنم.

چقدر حرف زدم!! آقا چه مدل های خوبی زدی. مخصوصا دایناسورها و گوزن های بابا نوئل. من که خیلی حال کردم. مرسی.
 
آخرین ویرایش:

hamed-ddd

Well-Known Member
بسیار عالی بود...هم شرکت فعال بچه ها تو بحث و هم توضیحات عالی آرمین...آرمین جان کاشکی انقدر ذهنم درگیر نبود...خیلی دلم میخواد مثل گذشته اون حس شدید کنجکاویم زنده بشه
 

arminAnim

کاربر متخصص
می شه که بشه حامد جان این جمله از خودمه
"همیشه سرزمینهای تازه ای برای کشف کردن وجود داره.. " پس بریم و اونها رو کشف کنیم
 

arminAnim

کاربر متخصص
اول می خواستم بپرسم این دو توی ریگ کردن با هم فرق دارن که خصوصیاتشون فرق داره، یا قضیه دیگه ایه؟

فکر کنم این مشکلاتی که گفتی راجع به بایپد آماده مکس باشه، نه خصوصیات کاراکتر دومی که من گفتم. درسته؟

احتمالا قضیه ی دیگه ایه​
Animations عزیز. چون کاراکترهای آماده مثل بایپد ریگ چندانی ندارن و بیشتر character setup هستن تا rig. من نگفتم که بایپد مشکل داره بلکه گفتم تو انیماتوری سخته و نشونه هایی هم که شما از شخصیت دومیه گفتی هم با بایپد مطابقه. ممکنه یک plug-in شبیه به بایپد باشه نمیدونم. حالا از این حرفا گذشته مقصود من اینه که لذت انیماتوری با کاراکتری که ریگ شده اون هم توسط انیماتور یه چیز دیگه است . من سعی می کنم یکی دو نمونه از ریگهای کاراکترهای orginal که تو کارهامون استفاده می کنیم بذارم تا ببینید چه سلاطینی هستن. ولی باید قول بدید آموزشش رو از من نخواید چون من هنوز قراردادم با مداد جادو تموم نشده و حق انتشار اطلاعاتش رو ندارم. قول می دم آموزشهای مفید دیگه ایی بذارم که رضایتتون جلب بشه... اگر جواب سوالتو نگرفتی یه کم بیشتر توضیح بده تا سعی کنم بهتر جوابتو بدم...

 

جدیدترین ارسال ها

بالا