Skinning in maya: Interactive Problem

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام

بعد از مدتها امدم و بعد از مدتهای زیاد دیگه یه سوال از حرفه ای ها.

همون طور که خوب میدونید skin مایا دو حالت برای مقدار دهی به vertex ـها داره که داخل گزینه normalize weights قرار داره، یکی interactive و دیگری post.

تو حالت interactive هر vertex ـها یه مقدار 1 داره برای وزن گیری از joint ـهای ریگمون، ولی توی حالت post اینجوری نیست و هر vertex میتونه از هر joint یه مقدار یک بگیره. بیشتر توضیح نمیدم چون کسانی که میخوان جواب من رو بدن خودشون بهتر از من میدونن.

skin با حالت post مقداری سخت هست در صورتی که دست آدم رو برای ایجاد اصلاح بیشتر باز میذاره ولی خب زمان بر و پیچیده تر میکنه کار رو ولی حالت interactive کار رو سریعتر انجام میده.

حالا سوال و مشکل: وقتی normalize weights رو میذارم رو مود interactive موقع pint skin دچار مشکل میشم، اینجوری بگم، مثلا وقتی دارم اثر گذاری استخون شماره 2 کمر رو paint میکنم و نرم میکنم اثر گذاریش رو و بعد استخون شماره 3 رو همین کار میکنم و بعد این کار بر میگردم رو joint شماره 2 میبینم pint ـی که انجام دادم مشکل دار شده، به این صورت که بخش مشترک این دو joint در هنگام نرم کردن تاثر گذاری دچار اختلال میشه، وقتی رو joint شماره 2 کار میکنم میرم رو joint شماره 3 میبینم paint از بین رفته و یه سری vertex دیگه از joint شماره 3 وزنی نگرفتن.

این مشکل اصلا نمیذاره شما کاری بکنی و دائم در هنگام pint skin در چار پرش و از بین رفتن وزن دهی یه سری joint دیگه هستی. به نوعی میتونم بگم کار مختل میشه.

حالا آیا این یه bug ـه یا کالا حالت interactive چنین مشکلی داره، من هر کاری کردم نشد که نشد، باید بگم قبلا میگفتن skin مایا خیلی هوشمنده الان با این حالت ببخشیدا باید بگم هوشمند که نیست هیچ خنگ هم میزنه.

دوستان راه نمایی کنند، آیا راه حلی جز استفاده از post هست یا خیر.

........................... ویرایش
باید بگم مشکل یه جورایی میشه گفت تو انتقال و تخصص دادن وزن vertex ـها به joint ـها ست که اشتباها وزن vertex ـها رو به joint ـهایی میده که هیچ ربطی به vertex ندارن. به قول معروف الله بختکی میزنه واس خودش. (( این لاتیش بود، خواستم به سیبیالم بیاد )).

حق یار همه
 
آخرین ویرایش:

mahdilal

Member
خوب این مشکل از قدیم بوده تا آنجا که من در جریانش هستم حتی در ورژن های قدیم مایا یک چنین چیزی بود یک دفعه من این مشکل را حل کردم یادم نیست دقیقا فکر کنم می رفتم و آن join در قسمت skin , قفل می کردم یا lock ولی و اما در حال حاضر با توجه به گزینه هایی که در قسمت ویرایش skin در مایا گذاشته پیچیده ترین مدلها را خیلی سریع می شه درست کرد و اصلا به آن روش دیگه نیازی نیست فقط اگر دوستان از skin heat weights استفاده می کنند حتما قبل از اینکه برن برای انیمت و کنترل گذاری حتما یک خروجی Fbx از کاراکتر و join ها بگیرند و بعد لودش کنند چون با این روش یک مشکل وجود داره و آن هم اینکه وقتی کاراکتر یک مقدار حرکت میکنه و از جای خودش دور میشه اسکین به هم میخوره ولی با این کار دیگه این مشکل وجود نداره
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام و ممنون
روش lock کردن رو رفته بودم ولی دیشب یه سرچی کردم دیدم نه انگار فقط و فقط باید با post برم جلو.

خیلی ممنون رفیق
 

davoodice

Well-Known Member
یه شعار که من تو اسکین درست کردم اینه

"فقط وزن رو اضافه کن "

یعنی وزن کم کردن باعث خرابی میشه چون مایا اون وزن های کم شده رو یه جایی باید اضافه کنه و معمولا خراب کاری میکنه.

دوم اینکه :

در اسموس کردن وزن ها هیچ وقت جاهایی که وزنشون بیشتر از 0.5 هست رو اسموس نکن. بجاش براش رو رو جاهایی که وزنشون کمه بکش. اینم در راستای همون شعاره فقط وزن رو اضافه کن هست.

با این روش تقریبا مشکلی پیش نمیاد.
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام داوود جان، خوبی عزیز؟
آقا ممنون و بگه که این مشکل تو حالت interactive هست دیگه؟ آره؟
چون الان من دارم با post کار میکنم و مشکلی ندارم، به نوعی تو حالت interactive نمیشه paint کرد و این یعنی سختی و زمان زیاد روی کار.
من قبلا یه کاراکتر کامل ریگ و skin کردم تو مایا ولی حس میکنم اون موقع چنین مشکلی نداشت.
الان دارم با post جواب میگیرم.
حالا یه سوال: حالت post که مشکل تو کار نمیندازه؟ چون حس میکنم چیز جالبیه.
در مورد کلید تشکر هم الان با گوشیم امدم بعدا میام تشکر رو میزنم :-D

Sent from my GT-I9100G using Tapatalk now Free
 

davoodice

Well-Known Member
سلام سید . حقیقتا با پست زیاد کار نکردم. یکم از حالت استاندارد خارجه فک کنم. همیشه تو حالت اینتر اکتیو کار کردم دستت تو هر روشی راه بیفته همون راحتتره. من که تو اینتر اکتیو مشکلی ندارم با پینت. تو آخرین کارمم 15 تا کاراکتر رو اسکین زدم با همین روش . شایدم پست بهتر باشه . کارت که تموم شد نتیجشو بگو. :rose:
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا