mehrdad55 جان ممنون از لينكهايي كه گذاشتي اما من بدون اين لينكهاهم متوجه فرمايش شما شده بودم اما چيزي كه شما بد برداشت كرديد اين بود كه اين دو نرم افزار اين قابليت را دارا هستند كه به تنهايي كار ساخت يك بازي را بدون نياز به نرم افزار هاي جانبي انجام دهند و به قول شما فقط بعضي از صحنه هاي بازيها را با نرم افزارهاي سه بعدي طراحي ميكنند و با كمك دلفي و ويژوال بيسيك يك بازي را بطور كامل ميسازند alexhamed عزيز هم كه Open GL را يك پكيج برنامه نويسي C معرفي كردند
دوست عزيز اين تصور اشتباه است بگذاريد روشن تر توضيح بدم
هر بازي كه شما ميبينيد از سه بخش كلي تشكيل شده است
1 - لوكيشن با تمام جزييات - ابزار و لوازم موجود در بازي - كاراكترها
2 - موتور گرافيك
3 - هوش مصنوعي
تمامي چيزهايي كه در بخش اول مورد نياز هست به وسيله نرم افزارهاي 3D رايج مثل 3ds max يا Maya ساخته ميشه
بخش دوم كه همون موتور گرافيك باشه بخشي هست كه خودش شامل سه قسمت هست
1 - جمع آوري اطلاعات ورودي هاي سيستم مثل Key Board - Mouse - Game Pad و ...
2 - پردازش اطلاعات ورودي و ايجاد فعل و انفعالات لازمه
3 - بخش خروجي يا Graphic user interface
بخش سوم هم كه همان هوش مصنوعي باشه دقيقا كار كنترل Enemy موجود در بازي را بر عهده ميگيرد اين كار براي واقعي تر جلوه دادن بازيه چون اگر اين بخش نباشه Enemy و يا رقيب هايي كه در بازي داريد به صورت عجيبي خنگ خواهند بود و شما براحتي مينونيد يك بازي رو بار ها و بارها فقط از يك راه به پايان برسونيد ولي در بازيهاي جذاب و خوب دشمن شما تقريبا به اندازه خود شما خوب فكر ميكنه و خوب هم عمل ميكنه
و اما موتور گرافيك
بخش اول و دوم كه كاملا مشخصه با برنامه نويسي توسط زبان C ساخته ميشود بدليل اينكه زبان C در شبيه سازي (Simulation) طبق قوانين فيزيك قدرت بسيار زيادي دارد و همونطور كه ميدونيد نرم افزارهايي مثل 3ds max - Maya - Mechanical Desktop و... با همين زبان C نوشته شده اند
در بخش سوم موتور گرافيك از اونجايي كه ما نياز به بتصوير در آوردن بازي بدون وجود Platform و يا اجراي مستقيم و بدون واسطه توسط خود كارت گرافيك داريم نياز به Software Development Kit يكي از دو درايور Direct X و Open GL خواهيم داشت
با نصب SDK اين دو نرم افزار امكان برقراري ارتباط پكيج هاي برنامه نويسي مثل Visual Studio .Net و يا Borland با اين دو درايور را خواهيم داشت
در اينجاست كه شما بايد بازهم توسط زبان C و با استفاده از كدهاي مورد قبول اين دو درايور سعي در ارتباط بدون واسطه و يا FreePlatform با كارت گرافيك را داشته باشيد
پس از برقراري ارتباط شما موفق به ساختن موتور گرافيك براي بازي خود شده ايد اما با يك اشكال كوچك و يك حسن بزرك
اشكال كوچك اينه كه شما با اين موتور گرافيك بازي رو ميتونيد فقط به صورت SoftWare Render اجرا كنيد
حسن بزرگشم اينه كه شما مطمينين كه اين بازي در هر كامپيوتري بدون توجه به HardWare موجود در اون كامپيوتر كار ميكنه و قابل اجراست
پس اينكه شما از اين دو درايور استفاده كنيد لازم و حياتيست اما مطمينا كافي نيست
پس بايد از SDK درايور كارتهاي گرافيك معروف و رايج دنيا ستفاده كنيم و به همون ترتيب كه براي Direct X و Open GL رابط گرافيكي تعريف كرديم دوباره اين كار رو براي اونها تكرار كنيم تا بازي بر روي همه كامپيوتر ها بصورت HardWare Render اجرا بشه تمام كارت گرافيكها هم از همون توابع Direct X و Open GL استفاده ميكنند ولي با تغييرات بيشتر بخاطر نوع طراحي GPU
البته كار هاي پيچيده ديگري هم براي ساخت يك بازي لازم است كه ديگه نه چشمم ميبينه كه بنويسم نه به اين موضوع مربوط ميشه
دوست عزيز اگر كافي نبود بازم توضيح بدم
موفق باشيد
امير حسين