open gl

alexhamed

New Member
open GL يك package برنامه نويسي C است كه در صورت داشتن تسلط كافي به برنامه نويسي با اين پكيج مي تونه بسيار قدرتمندتر از 3D MAX باشه. در واقع كارهايي مي شه انجام داد كه با 3D max نميشه
 

=royal=

Member
چه ربطي داره؟
اون هم مثل دايركت ايكس هستش ولي با قدرت كمتر
چيز بيشتري نميدونم
 

mehrdad55

Member
با سلام
openGL يك package است كه شما مينوانيد با استفاده از آن انيميشن پويا بسازيد مانند بازيها.
بازيها تماما يا با openGL يا با directx نوشته ميشوند.
رابطه مستقيم با 3dmax يا maya و بقيه برنامه هاي سه بعدي ندارد فقط بعضي از صحنه هاي بازيها را با اينگونه نرم افزارها طراحي ميكنند و در يازيها به وسيله openGL يا directx با كاربر ارتباط برقرار ميكند
با تشكر
 
آقا alexhamed و mehrdad55 فكر ميكنم منظور شما SDK اين دو نرم افزار باشه چون OpenGL و Directx هردو درايور براي هماهنگي سيستم با كارت گرافيك هستند نه براي درست كردن انيميشن پويا گذشته از اون از SDK اين دونرم افزار براي طراحي بخشي از موتور گرافيك انواع بازي هاي سه بعدي استفاده ميشه و اگر اينطور كه شما ميفرماييد در بازيها از 3ds max و Maya براي طراحي بعضي صحنه ها استفاده ميشه در بازيهايي مثل مكس پين 1 و 2 - پين كيلر و خيلي بازيهاي ديگه
چطور از خواص Havok و Cloth استفاده ميكنند ؟؟؟؟
پس بر خلاف تصور شما دوستان عزيز اين دو نرم افزار نرم افزار ساخت انيميشن پويا نيست
من يك پكيج ساخت گيم شامل 12 سيدي دارم كه شامل SDK برنامه هاي DirectX - Open GL - Nvidia - Ati - Savage - و خيلي درايورهاي ديگه و همينطور انواع موتور گرافيك ( مثل موتور گرافيك بازي كواك آرنا و... ) و نرم افزارهاي مرتبط با ساخت بازي و برنامه نويسي بازي دارم سه سيدي هم همراه اين پكيج به صورت رايگان ارايه شده كه آموزش كاملي در ارتباط باساخت يك بازي در آن آمده ولي بباور كنيد من در اون هيچ چيزي در مورد انيميشن با اپن جي ال و دايركت ايكس نديدم
بلكه گفته شده تمام لوكيشن ها و كاراكترها و آبجكتها با خصوصياتي كه بايد دارا باشند در نرم افزار هاي متداول 3d ساخته شود بعد بوسيله برنامه نويسي با زبان C ارتباط بين اشياء ساخته شده و موتور گرافيك رو برقرار ميكنيم
كار موتور گرافيك اينه كه مثلا وقتي شما w رو روي كيبورد فشار ميديد كاراكتر شما به سمت جلو حركت ميكنه و خيلي كارهاي ديگه
بعدشم كه نوبت هوش مصنوعي بازي ميرسه و غيره و غيره
اگر كافي نبود بازم توضيح بدم
اگر هم اشتباه ميكنم لطفا منو روشن كنيد
موفق باشيد
 
mehrdad55 جان ممنون از لينكهايي كه گذاشتي اما من بدون اين لينكهاهم متوجه فرمايش شما شده بودم اما چيزي كه شما بد برداشت كرديد اين بود كه اين دو نرم افزار اين قابليت را دارا هستند كه به تنهايي كار ساخت يك بازي را بدون نياز به نرم افزار هاي جانبي انجام دهند و به قول شما فقط بعضي از صحنه هاي بازيها را با نرم افزارهاي سه بعدي طراحي ميكنند و با كمك دلفي و ويژوال بيسيك يك بازي را بطور كامل ميسازند alexhamed عزيز هم كه Open GL را يك پكيج برنامه نويسي C معرفي كردند
دوست عزيز اين تصور اشتباه است بگذاريد روشن تر توضيح بدم
هر بازي كه شما ميبينيد از سه بخش كلي تشكيل شده است
1 - لوكيشن با تمام جزييات - ابزار و لوازم موجود در بازي - كاراكترها
2 - موتور گرافيك
3 - هوش مصنوعي
تمامي چيزهايي كه در بخش اول مورد نياز هست به وسيله نرم افزارهاي 3D رايج مثل 3ds max يا Maya ساخته ميشه
بخش دوم كه همون موتور گرافيك باشه بخشي هست كه خودش شامل سه قسمت هست
1 - جمع آوري اطلاعات ورودي هاي سيستم مثل Key Board - Mouse - Game Pad و ...
2 - پردازش اطلاعات ورودي و ايجاد فعل و انفعالات لازمه
3 - بخش خروجي يا Graphic user interface
بخش سوم هم كه همان هوش مصنوعي باشه دقيقا كار كنترل Enemy موجود در بازي را بر عهده ميگيرد اين كار براي واقعي تر جلوه دادن بازيه چون اگر اين بخش نباشه Enemy و يا رقيب هايي كه در بازي داريد به صورت عجيبي خنگ خواهند بود و شما براحتي مينونيد يك بازي رو بار ها و بارها فقط از يك راه به پايان برسونيد ولي در بازيهاي جذاب و خوب دشمن شما تقريبا به اندازه خود شما خوب فكر ميكنه و خوب هم عمل ميكنه
و اما موتور گرافيك
بخش اول و دوم كه كاملا مشخصه با برنامه نويسي توسط زبان C ساخته ميشود بدليل اينكه زبان C در شبيه سازي (Simulation) طبق قوانين فيزيك قدرت بسيار زيادي دارد و همونطور كه ميدونيد نرم افزارهايي مثل 3ds max - Maya - Mechanical Desktop و... با همين زبان C نوشته شده اند
در بخش سوم موتور گرافيك از اونجايي كه ما نياز به بتصوير در آوردن بازي بدون وجود Platform و يا اجراي مستقيم و بدون واسطه توسط خود كارت گرافيك داريم نياز به Software Development Kit يكي از دو درايور Direct X و Open GL خواهيم داشت
با نصب SDK اين دو نرم افزار امكان برقراري ارتباط پكيج هاي برنامه نويسي مثل Visual Studio .Net و يا Borland با اين دو درايور را خواهيم داشت
در اينجاست كه شما بايد بازهم توسط زبان C و با استفاده از كدهاي مورد قبول اين دو درايور سعي در ارتباط بدون واسطه و يا FreePlatform با كارت گرافيك را داشته باشيد
پس از برقراري ارتباط شما موفق به ساختن موتور گرافيك براي بازي خود شده ايد اما با يك اشكال كوچك و يك حسن بزرك
اشكال كوچك اينه كه شما با اين موتور گرافيك بازي رو ميتونيد فقط به صورت SoftWare Render اجرا كنيد
حسن بزرگشم اينه كه شما مطمينين كه اين بازي در هر كامپيوتري بدون توجه به HardWare موجود در اون كامپيوتر كار ميكنه و قابل اجراست
پس اينكه شما از اين دو درايور استفاده كنيد لازم و حياتيست اما مطمينا كافي نيست
پس بايد از SDK درايور كارتهاي گرافيك معروف و رايج دنيا ستفاده كنيم و به همون ترتيب كه براي Direct X و Open GL رابط گرافيكي تعريف كرديم دوباره اين كار رو براي اونها تكرار كنيم تا بازي بر روي همه كامپيوتر ها بصورت HardWare Render اجرا بشه تمام كارت گرافيكها هم از همون توابع Direct X و Open GL استفاده ميكنند ولي با تغييرات بيشتر بخاطر نوع طراحي GPU
البته كار هاي پيچيده ديگري هم براي ساخت يك بازي لازم است كه ديگه نه چشمم ميبينه كه بنويسم نه به اين موضوع مربوط ميشه
دوست عزيز اگر كافي نبود بازم توضيح بدم
موفق باشيد
امير حسين :)
 
با كمال ميل دوست عزيز
من خودم در اين مورد eBook هاي زيادي دارم ولي متاسفانه حجم هيچ كدومشون زير 18 مگ نيست براي همين بايد صبر كني تا توي اينتر نت برات پيدا كنم
منتظر باشيد لطفا من لينكهارو كه پيدا كردم براتون ميگذارم در همين تاپيك
مرسي
 

mehrdad55

Member
سلام
دستت درد نكند
منتظريم
اگر لينكي داري كه حجمش زياد است مشكلي نيست
با تشكر
 

johnsss

New Member
[align=left:7c06f63c8b]opengl red book:
http://www.only4gurus.com/v3/preview.asp?ID=6994

(opengl programming guide)

for the record : it DOES NOT have any relations with maya or 3d studio. only the fact that both of them support this API. also, knowing OpenGL or directX will not effect the modeling and animation process. it's more for real time interactive softwares. (such as maya and 3d studio in modelling time or 3d games).

for more information about OGL visit: www.opengl.org.
for the reference guide, search "opengl blue book".

one more note: unless you know perfectly how to program, opengl or direct3d will be of no use.

one small example (drawing a triangle in OGL):
کد:
//do the initialization here.
glBegin(GL_TRIANGLES);
   glVertex3f(1.0f,0.0f,0.0f);
   glVertex3f(0.0f,1.0f,0.0f);
   glVertex3f(1.0f,1.0f,1.0f);
glEnd();

(no normal or texture information was used above! just a simple vertex drawing. in real-life animation, at least the normals have to be passed. this was only for demonstrating how opengl works!!![/align:7c06f63c8b]
 

hp2288ai

New Member
سلام
آقاي امير حسين ميتونم بپورسم تحصيلات شما چيه؟
من برنامه نويس دلفيم . 3دي مكس هم كار ميكنم. اطلاعاتتون جالب بود.اما تو دنياي برنامه نويسي اونم تو ايران كار با اين چيزها زمينه هاي خاصي مي خواهد كه خيلي كم و براي افراد خاصي شايد پيش بياد.نمي دونم شما تونستين از اين نرم افزارها استفاده كنيد يا نه؟
 
دوستان متاسفانه بايد بگم اون چيزهايي رو كه من دنبالشون ميگردم تو اينتر نت يا پيدا نميشن يا پولي هستند
شما ميتونيد از توي اين لينكي كه پايين ميگذارم بگرديد و اگه چيز بدرد بخوري پيدا كرديد براي ديگر دوستان هم بگذاريد
3d Game Programing With DirectX 9.0
حقيقتش اينه كه من زياد وقت نداشتم كه تواينهمه لينك بگردم پس زحمتش با خودتون
سلام
آقاي امير حسين ميتونم بپورسم تحصيلات شما چيه؟
من برنامه نويس دلفيم . 3دي مكس هم كار ميكنم. اطلاعاتتون جالب بود.اما تو دنياي برنامه نويسي اونم تو ايران كار با اين چيزها زمينه هاي خاصي مي خواهد كه خيلي كم و براي افراد خاصي شايد پيش بياد.نمي دونم شما تونستين از اين نرم افزارها استفاده كنيد يا نه؟
دوست عزيز hp2288ai
من ليسانس علوم ارتباطات اجتماعي يا همون رشته تبليغات خودمون هستم و از اينكه 4 سال وقت و پول خودم رو حروم كردم بسيار بسيار پشيمون هستم !!
و اما بخش دوم سوال شما
متاسفانه ما ايرانيها از اونجايي كه آدم هاي تك رو و كم بيني هستيم هيچ وقت نميتونيم اونطوري كه بايد پيشرفت كنيم به همين دليل در اكثر موارد سعي ميكنيم سنگهاي بزرگ رو به تنهايي برداريم كه مسلما موفق نميشيم
مثلا ميخوايم يك انيميشن در حد انيميشنهاي شركت light & Magic يا Pixar درست كنيم اونهم يك نفره كه خب امكان پذير نيست
و يا يك بازي مثل Prince of Persia Warrior Within درست كنيم با حد اكثر دو سه نفر آدم كه اينم شدني نيست
به همين دليل كه عرض كردم تصورمون هم از نرم افزار هاي مختلف و همچنين زبانهاي برنامه نويسي بسيار اندك و ناچيزه و هنوز هم بجاي اينكه به چيزي كه بهش علاقه منديم بپردازيم و سعي كنيم در اونچيز به درجه قابل قبولي برسيم از اين شاخه به اون شاخه ميپريم و مثلا بدون اينكه به اين مطلب توجه كنيم كه زبان اسمبلي يا زبان ماشين اصليترين زبان برنامه نويسيه به مقايسه مسخره دوزبان C با Delphi ميپردازيم كه هركدومشون جايگاه خودشون رو دارن ويا بدون در نظر گرفتن اين مطلب كه خالق دنياي سه بعدي همون زبان C هست برنامه هاي 3ds max رو با Maya مقايسه ميكنيم
پس با اين اوصاف دوست عزيز تعجبي نداره كه شما گفتن اين مطالب رو صرفا يك چيز جالب و دونستن اونرو بسته به شرايط خاص ميدونيد و البته از نحوه صحبتتون هم اينطور بر مياد كه اين حرفهاروهم كاملا قبول نكرديد چون از من ميزان تحصيلات و اينكه آيا موفق به انجام اين كار شدم يا نه رو ميپرسيد ( درضمن بگم من اين كار هارو انجام دادم ولي به تنهايي از پس يك كار خوب و حرفه اي بر نخواهم آمد چون يك كار خوب و حرفه اي يك گروه خوب و حرفه ايرو طلب ميكنه )
البته هميشه استثنا در همه چيز وجود داره
از دوستاني كه از اين قاعده كلي مستثني هستند خواهش ميكنم در مقابل اين صحبت جبهه نگيرند
اميدوارم موفق باشيد
 

جدیدترین ارسال ها

بالا