normal map in zbrush

mehrdard_hell

New Member
سلام به بچه ها
یکسری اطلاعات کامل میخوام در رابطه با نرمال مپ تو زی براش
چونکه های پلی که نمیشه کار کرد نرمال مپ خیلی مهمه

آموزش
نمونه کار
اطلاعات:rose:
 

ehsun3d

Member
من هم موندم حالا كه Zmapper ، ZBrush3.5 نداره چطور ميشه نرمال مپ اكسپورت كرد . اگه كسي اطلاعي داره ممنون ميشم راهنمايي كنه
 
آخرین ویرایش:

ehsun3d

Member
دوستان ، بعد از يه روز كامل جستجو و به هر دري زدن بالاخره همه ماجرا دستم اومد و مشكل حل شد .

اولا اينكه Zbrush 3.5 كه آخرين ورژن زيبراش هست Zmapper نداره و دستي بايد نرمال مپ ها رو اكسپورت كنيد كه اگه خواستيد بهتون ياد ميدم .

ولي بهترين كار اينه كه ZBrush 3 رو دانلود كنيد و بعد يه برنامه اي رو از وبسايت Pixologic دانلود و نصب كنيد تا زيبراش 3 به 3.1 تبديل بشه . در اينصورت Zmapper در بالا ظاهر ميشه و خيلي بهتر و راحتتر نرمال مپ اكسپورت مي كنيد .

خلاصه اينكه الان قيد Zbrush 3.5 رو زدم و با 3.1 كار مي كنم و همه چي هم راحت و بهتره
 
ممنونم دوست !
میشه بگید چطوری میتونیم نرمال مپ درست کنیم و اون رو به یک جسم تعلق بدیم!
چون من در این زمینه واقعاً مبتدی هستم , با تشکر
 

ehsun3d

Member
من خودم هم مبتدي ام و تازه چند روزيه زيبراش رو شروع كردم.

عرضم حضورت كه يه آبجكت رو از مكس يا مايا به فرمت obj اكسپورت ميدي و مياريش تو زيبراش .

قبل اينكه شروع كني رو آبجكت كار كني ، سمت راست تو قسمت Geometry دكمه smt رو غيرفعال كن تا شكل كلي آبجكت تغيير نكنه و دكمه Divide رو هم 6 بار بزن تا پليگون ها زياد بشه.

بعد اينكه تغييرات رو دادي و مي خواي نرمال بگيري:

1) [shift] + [D] رو بزن كه آبجكت به حالت اوليه برگرده . تغييراتي كه دادي محو ميشه ولي نگران نباش .

2) سمت راست ، قسمت Normal map رو باز كن و اين سه تا دكمه رو به ترتيب بزن:

tangent

create normal map

clone normal map

كلون كه مي كني نرمال مپ ميره تو قسمت تكسچر


3) بالا منوي Texture رو باز كن و دكمه اكسپورت رو بزن و ذخيره كن

4) برو مكس يا مايا نرمال مپي رو كه ذخيره كردي به آبجكتت لود كن .

معمولا بايد چند بار برگردي و تو قسمت تكسچر زيبراش ، نرمال رو Flip يا inverse كني تا جاش بيافته .

راستي تغييرات رو تو زيبراش رو يه لايه مجزا بذار كه بعد بتوني با Intensity بازي كني

ديگه ساده تر از اين نميتونستم بهت بگم . اميدوارم كه كارت را بيافته . اين نتيجه اقلا پنج ساعت جستجو تو اينترنته . برو حالشو ببر
 

ehsun3d

Member
ممنونم دوست !
میشه بگید چطوری میتونیم نرمال مپ درست کنیم و اون رو به یک جسم تعلق بدیم!
چون من در این زمینه واقعاً مبتدی هستم , با تشکر


ببينم استاد ، مشكل شما حل شد ؟

جواب سوالت رو كه گرفتي فلنگ رو بستي ؟

خوش معرفت اقلا يه كليك بزن اين بغل يه تشكر خشك و خالي كه كاري نداره .


دوستاني كه اين متن رو مي خونن تشكر يادشون نره لطفا . مخلص همه .
 
ببينم استاد ، مشكل شما حل شد ؟

جواب سوالت رو كه گرفتي فلنگ رو بستي ؟

خوش معرفت اقلا يه كليك بزن اين بغل يه تشكر خشك و خالي كه كاري نداره .


دوستاني كه اين متن رو مي خونن تشكر يادشون نره لطفا . مخلص همه .

من کجا در رفتم ؟

اولندش تنها کسی که از شما تشکر کرده من هستم , اگه توجه کنی!

بعدش هم من دقیقاً نمیدونم چطور باید نرمال مپ رو با unwrap جسم تطبیق بدم و هنوز همچین مشکلی دارم.

کارم هم طوری هست که باید از نرمال استفاده کنم , اگه یک آموزشی تصویری کلی بذاری قول میدم هرجا یوزرتو دیدم

ازت تشکر کنم:rose:
 

ehsun3d

Member
ايول استاد .

ببينم تو مي خواي از unwrap توي مكس استفاده كني يا تو زيبراش ؟

اگه مي خواي UV ها رو قبل اكسپورت از مكس ست كني كه بهتره از برنامه اي مثل Unfold3d استفاده كني كه سه سوت كار رو به بهترين شكل برات انجام ميده















.
 
مرسی ؛
اما , من قراره از نرمال مپ در مکس استفاده کنم!
میشه کمی درباره این Unfold3d توضیح بدید ...
 

ehsun3d

Member
خوب نرمال رو هرجا كه خواستي استفاده مي كني . ولي مسئله اينه كه قبل اكسپورت فايل از مكس بايد UV Mapping بكني تا بعدا كه نرمال رو مياري تو مكس ، نرمال سرجاش بيافته .

براي UV Mapping تو مكس كارت ساخته است و همين UV Mapping تو مكس به قدري براي من سخت بود كه بعد از يكسال كار با مكس ولش كردم و كار با مايا رو شروع كردم كه UV Mapping باهاش خيلي راحته .

ولي راحتتر از همه اينا استفاده از برنامه اي به اسم Unfold3d هست كه آبجكت رو مياري تو اين برنامه و برات UV Mapping مي كنه مامان !

ببينم اصلا ميدوني UV Mapping چي هست ؟
 
فرض کنیم که من تمام جزییات کارکتر رو انجام دادم و normal bump هم گرفتم و uv های من هم درسته حالا چطوری توی مکس ازش استفاده کنم لطفا توضیح بدین ممنون
 

جدیدترین ارسال ها

بالا