سلام
این کار دوقسمت داره تو انیمیشن حرفه ای:
1- ساختن مورف حالت ها
2- ساخت ابزارهای کمکی برای انیمیت و تغییر این مورف ها به همدیگه.
ساختن لیپ سینک یه کار سخته (برای من) اینقدر میدونم که حالات دهان رو بر حسب پیچیدگی میتونی به چند حالت تقسیم کنی مثلا 6 یا 9 حالت که معموله. بعد باید اونها رو بسازی. فرض کن یه تعداد بچه دستهشون رو به هم گره کردند و یه حلقه تشکیل دادند. حالا معلم میاد و یه سری رو هل میده عقب و جلو و یه جاهایی هم تغییر فشردگی انجام میشه. فرض کن اون حلقه گردی دهان باشه. شما با سافت سلکشن در حالت پلی این تغییر رو بر حسب چیزی که باید بشه و چیزی که هست انجام میدی. حالت دهان بسته، دهان با صدای او، با صدای ای...
خب بعدش برای کلمه ای مثل آبی باید دهان اول باز بشه که آ بکشه بعد رو هم بیاد که ب بگه بعد از طرفین کش بیاد که ای بکشه. خب شما از حالت صفر(حالت خنثی لیپ سینک که دهان کمی باز هست و در حالت استراحته) باید به سمت حالت آ بری. کاری که میکنی حالت آ رو از 0 تا مقدار مناسب بالا میبری و کلید میذاری بعد برای تبدیلش به ب همونجور که آ رو کم میکنی ب رو زیاد میکنی یعنی این ها جاشون رو به نرمی با هم عوض میکنند.... همه مورف ها تقریبا همینجور باید باشه: پلک زدن، بزرگ شدن چشمها، دراز شدن دماغ پینوکیو، دراز شدن گوشهای پینوکیو، تبدیل کفش اون به سم....
مورف نکته های پیچیده تری هم داره مثل تکلیف تکسچر وقتی مورف میشه (متأسفانه این رو هنوز کار نکردم)
نکته2 که تکمیلی هست اینکه با اسکریپت میشه کاری کرد که با چند تا گیزموی ساده و حرکت هندسی اونها دو تا مورف مکمل رو یا حالات یک مورف رو راحت به هم تبدیل کرد. البته یه جورایی پیچیده هست و الان خودم هم یادم رفته ولی توی این آموزش میتونی یاد بگیری
http://www.3dtotal.com/team/Tutorials/face_rig/face_rig.php
پیوست rar رو نگاه کن - وب پیج
http://www.3dtotal.com/tutorials/facecontrol/
پیوست عکس رو نگاه کن - ویدئو آموزشی