Kinematic _ IK

از همه عذر خواهی می کنم که اینقدر دارم انجمن رو شلوغ می کنم با سوالام . از دوستان عزیز ( خصوصا اساتید گرامی << امین و . . . >> ) یه توضیح کاملی در مورد Bone - IK-Kinematic و مسائل مربوط به اون قبل از آمدن Mocca به نرم افزار c4d بدن .
من با سینما ده داشتم ور می رفتم دیدم یه چیزهایی هست که الان تو r14 و 13 نیست . رفتم پایین تر تا اینکه دیدم ای وااااااااییییییییییییییییییییییییی ! تو نسخه های XL7 اصلا امکانات Rigging به اون معنا نیست . فقط Bone داریم و IK و FK .
کار ندارم که الان این ابزار های قدیمی دیگه هیچ وقت ازش استفاده ای نمیشه و عملا نیازی به این ابزار های قدیمی نیست ( انجام عملیات ریگ و استخوان گذاری و تعریف اتوماتیک IK و FK به وسیله مجموعه ابزار هایCharacter به راحتی و وبا وسعت زیاد امکان پذیر است ) اما علم به نحوه کارکرد IK و محدود کردن حرکات در جهات مختلف به وسیله ابتدایی ترین ابزار های برنامه می تونه درک عمیقی از کینماتیک معکوس بهمون بده . می خوام بدونم اون موقع ها چه جوری ریگ و انیمیت رو انجام می دادن ( زمانی که نسخه های XL 7 و نسخه های پایینتر حرفه ای ترین ابزار ها بودند .
من یه تعداد آیکن و ابزار تو برنامه دیدم که با هم در ارتباط هستند . این ابزار ها رو با عکس براتون می زارم .
مباحثش طولانی نیست . اگه کسی بلد باشه و بتونه توضیح بده لطف بزرگی در حق بچه های 3d کار کرده و رو سر بنده منت گذاشته .


IKFK3.jpgIKFK1.jpgIKFK4.jpgILFK5.jpg
 
من شرو ع می کنم به بررسی اولیش . تگ Kinematic ( در ورژن R10 ) . یه جا خوندم که این تگ جهت ایجاد محدودیت در چرخش و حرکت در جهات مختلف استفاده می شه . من خواستم به مقدار لازم این محدودیت ها اعمال بشه که افاقه نکرد ! ( به تصویر مراجعه کنید لطفا" )

به نظر شما مال چیه ؟41.jpg
 
آخرین ویرایش:

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلام.
خب الان دیگه مازول کاراکتر با تگ ها و کانسترینت هاش به علاوه اسپرسو دست آدم رو برای انجام هر کاری تو زمینه ریگ باز می ذارن و وجود ابزار بسیار ساده ای مثل اون گره و بون لازم نیست اصلا. حذف اونها هم برای همین بود.
 
امین جان نمی خوام یه تاپیک دیگه بزنم . تو همین تاپیک سوالو می پرسم که فروم شلوغ نشه .

مشکل من با IK هستش . کارمو می تونم با هاش راه بندازم ولی یه چیزیو درک نمی کنم . تو عکس پایین نشون دادم ، یه سلسله مراتب با Joint ساختم . بین اولین و آخرین مفصل IK Chain زدم . حالا محدوده حرکت رو اتوماتیک به صورت شکل دوم اتنظیم کرده . من می خوام کمان حرکت رو به پایین باشه . نه بالا . منطقش چیه ؟ رو چه اصولی این تنظیمات رو می بنده ؟ وقتی کنترلر رو حرکت می دم نمی تونم اون چیزی که می خوام رو به دست بیارم . تو تنظیمات پارامتر های تگ IK هم نتونستم پیداش کنم . Goal رو به سمت پایین و نزدیک اولین Joint می برم ولی مثل شکل آخر می شه . یعنی هیچ راهی برای تنظیم مقادیر و مختصات نیست ؟

IKQ!.jpg

IK8.jpg

IKQ9!.jpg
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
من زیاد تو زمینه ریگ وارد نیستم. خب این ik هست اما شما کاری که می خوای همون fk محسوب می شه و نیازی به استفاده از این تگ نداری اصلا و با تگ کانسترینت می تونی اونو پیاده کنی.
یه فایل پیوست کردم ببینیش بد نیست.
 

پیوست ها

  • Mimic_1.0.rar
    428.7 کیلوبایت · بازدیدها: 10

Fa

Well-Known Member
واسه اینکه بونهات بر عکس بشن و کمان رو به پایین بشه کافیه pıvot رو 180درجه rotate بکنی . به نظر من مهمترین چیز تو بحث ریگ axıs هست
 

جدیدترین ارسال ها

بالا