hdri

ببین اینایی که من گزاشتم در واقع اچ دی آر نیست . فرق اچ دی آر و عکس 360 درجه متاسفانه یه مقدار بین کاربران نرم افزار های سه بعدی بد جا افتاده . اچ دی آر در اصل مخفف high dynamic range هست . به معنی تفکیک پذیری بالا . ولی نه از لحاظ رزلوشن بلکه از لحاظ رنگ . در واقع خیلی از رنگ هایی که ما به صورت سفید میبینیم توی تصویر های اچ دی آر با همدیگه فرق دارن امما همشو مانیتور در حالت دو بعدی به ما سفید نشون میده اما وقتی که در حالت سه بعدیی که اچ دی آر رو ساپرت کنه این تصاویر رو میزاریم اون موقع متوجه میشیم که با فاصله گرفتن دوربین و یا کم کردن مقدار نور ورودی به دوربین خیلی از رنگهایی که ما اونها رو سفید کامل میدیدیم تیره تر میشن و خیلی از رنگهای دیگه که ما اونا رو سفید میدیدیم همون سفید باقی میمونن (بستگی به f number ) داره
امما خب از اونجایی که تصاویری که هم اچ دی آر هستند و هم به صورت 360 درجه ثبت شدن در بین اچ دی آر هایی که کاربران نرم افزار های سه بعدی استفاده میکردند محبوبیت بیشتری داشت و بعد مدتی موتور رندر ها هم پشتیبانی از تصاویر 360 درجه ای که اچ دِی آر نیستند رو شروع کردند و خروجیی خیلی شبیه به اچ دی آر ارائه کردند خیلی از کاربران نرم افزار های سه بعدی بحث اصلی فرمت اچ دی آر رو فراموش کردند و هر عکس 360 درجه ای رو اچ دی آر نام گزاری کردند .
و اما خب چیزی که شما دنبالش هستید فکر میکنم همین عکس های 360 درجه باشه که نمونه هاشو توی پست قبلیم گزاشتم که میتونید با یه سرچ کوچیک توی گوگل پیداشون کنید
این ها هم مثال هایی از سرچ هاییه که من انجام دادم

http://www.graphicsoptimization.com/blog/wp-includes/images/go_examples/2007_11/cottonwood2000.jpg
 

farhad5252

New Member
واقعا ممنون از پاسخ جامع شما منم دقیقن همین طوری فکر می کردم حالا قضیه بیشتر روشن شد مرسی
 

taghi abbas

Well-Known Member
می خواسنم بدونم hdri ها بیشتر در کجا کاربرد دارن یا اصلا برای چی استفاده میشن؟:cool:
 
ثبت تصویر اچ دی آر فقط با دوربین های مخصوص اچ دی آر امکان پذیره . و فرقش با فرمت هایی مثل jpg اینه که میتونه تفکیک بیشتری برای نور قائل بشه . در محاسبات رندر نور ها به صورت خیلی دقیق و اعشاری محاسبه میشن برای همینه که شما در یک نقطه یک نور تری دی مکس رو که بزاری خود منبع نور رو سفید میبینی (البته اگه تیک 'invisible رو بر نداشته باشی) و ممکنه بتونی با اون نور فقط محدوده کوچیکی از یک اتاق رو روشن کنی و اما اگه شدت نور رو بیشتر کنی تا باهاش بتونی کل اتاق رو روشن کنی باز هم خود منبع نور رو سفید میبینی (چون موتور های رندری مثل وی ری در حالت معمولی در تصویر خروجی برای هر پیکسل از عدد 1.000000 مقدار بیشتری تعین نمیکنن و اگع تعین کنند هم مانیتور شما قدرت نمایش سفید تر از سفیدی رو نداره) اما در مورد تصویر اچ دی آر اینطور نیست . توی تصویر اچ دی آر ممکنه عدد یک نقطه از تصویر 3.000000 ثبت بشه و عدد یک نقطه دیگه که نورش کمتره 1.000000 ثبت بشه اما در حالت عادی شما هم نقطه ای رو که 3 ثبت شده و هم نقطه ای که 1 ثبت شده رو سفید میبینی حتی وقتی تصویر رو توی رندر هم میبری باز هم هر دو نقطه رو سفید میبینی اما قسمتی که براش 3.000000 ثبت شده نور بیشتری نسبت به قسمتی که براش 1.000000 ثبت شده به محیط میده .
اما در تصویر هایی با فرمت هایی مثل jpg هیچ نقطه ای براش عددی بیشتر از 1.000000 ثبت نمیشه و برای همینه که اگه خورشید توی عکس کاملاً سفید باشه و بقل دستش یک کاغذ سفید هم توی عکس باشه هر دوتاشون یک مقدار نور رو به محیط میدن . ولی اگه تصویر اچ در آر باشه مسلماً نوری که برای خورشید ثبت شده خیلی بیشتر از نوریه که برای یک کاغذ سفید ثبت شده واسه همینه که نقطه ای که خورشید ثبت شده توی تصاویر اچ دی آر آی به هنگام رندر هم عیناً یک خورشید عمل میکنه و نور طبیعی تری به محیط میده اما اگه تصویر جی پی جی باشه چنین امکانی وجود نداره .
استفادشم مثل موافعیه که شما میخوای یک خونه ای رو که مدل کردی رو داخل یک شهر قرار بدی . مسلما غیر از نوری که از سمت خورشید به سمت خونه میاد نور هایی هم از سمت سطح شهر و یا خیابان و یا خانه های اطراف و یا ابر های داخل آسمان به سمت خونه بازتاب میکنه که اگه بخوای همشو شبیه سازی کنی باید کل دنیا رو بدون نقص مدل کنی و متریال های دقیقشو بهش بدی :green::shock:
این موقست که شما میتونی با استفاده از یک دوربین اچ دی آر به مکانی که میخوای خونه رو روش منتاژ کنی بری و تمام نور هایی که از 360 درجه به اون سمت میاد رو ظرف چند ساعت ثبت کنی و عیناً همون ها رو به سمت خونه ای که مدل کردی بازتاب کنی . اما برای راحتی کار نیاز نیست 100% عین چیزی که توی واقعیت هست در بیاد برای همین میتونی از نور هایی که اشخاص دیگه ای از جاهای مختلف دنیا ثبت کردند استفاده کنی .
ببخشید اگه طولانی شد سعی کردم به ساده ترین حالتی که بلد هستم جوابتون رو بدم
 
آخرین ویرایش:

I-like-DDD

Well-Known Member
خب شما میتونید خودتون هم عکس های HDR درست کنید با یک دوربین دیجیتالی که تنظیمات Exposure داشته باشه
که فک میکنم اکثرا دارن در برخی دوربین ها گزینه هایی مثل A-EV یا BKT یا AEB وجود داره که برابر گزینه Expsure هست
شما میتونید با کم وزیاد کردن روشنایی عکس های مختلف بگیرید مثلا شما به 3 تا عکس نیاز دارید یکی با روشنایی یاد
یکی روشنایی خیلی کم و یکی هم در حالت متوسط . (زیاد = +2 متوسط = 0 کم = -2)
لازمه که بگم شما میتونید این کار رو در حالت پاناروما هم انجام بدید که عکستون 360 درجه هم بشه . بعد میتونید اون
عکس هاتون رو توی نرم افزاری مثل Photomatix Pro باز کنید و تنظیمات مورد نظر نتیجه ای که میخواید رو به دست بیارید.
اینم بگم که با فتو شاپ هم میشه این عکس هارو درست کرد و اینکه پسوندشون رو باید HDR ذخیره کنید.
 
آخرین ویرایش:

hesam_sn

کاربر VIP
hdr با hdri فرق میکنه.
http://supersnappz.deviantart.com/gallery/
تو این لینک عکسا hdr هستن که فرمتشونjpeg هست. عکس hdri رو نمیشه با windows photo viewer دید.
عکس hdr رو با سه تا ev مختلف میگیرن و با فوتوشاپ درست میکنن. عکس hdri اگر خوب باشه حجمش به 150 یا 200 مگ میرسه
 

I-like-DDD

Well-Known Member
خب حرف شما درست ، ولی وقتی با پسوند HDR فایل رو ذخیره کنی میتونی از منبع نور عکس استفاده کنی
توی نرم افزار های سه بعدی پس میشه همون HDRI که شما میگی اگه دقت کنی پسوند فایل های HDRI همون
HDR هست قرار نیست همه HDRI ها حجمشون بالا باشه برای مثال پک Evermotion HDRI توش از 7 مگ فایل HDRI
هست تا 20 مگ !! اینهایی که شما لینکش رو گذاشتید همونطور که خودتون گقتید Jpeg هستند و قابلیت استفاده در
نرم افزار سه بعدی رو ندارند منظورم برای استفاده از منبع نورشون هست.
معنی HDR با پسوند HDR فرق میکنه دوست عزیز
 

جدیدترین ارسال ها

بالا