در این آموزش می خواهم در مورد HDR(high dynamic range) صحبت کنم . نحوه ساخت ، مورد استفاده و …. HDR چیست ؟ HDR یک فرمت خاصی از تصویر می باشد که دارای کیفیت فوق العاده ای می باشد . از این نوع تصویر بیشتر جهت ساخت بازتاب تصویر در یک جسم جلا دار استفاده می شود . به این ترتیب شما می توانید یک بازتاب واقعی از محیط اطراف را ایجاد کنید.
نحوه کار به این شکل می باشد :
1 – ساخت تصویری از محیط اطراف ( رندر محیط )
2 – ذخیره کردن عکس ایجاد شده با فرمت HDR
3 – استفاده در محیط جدید به عنوان یک Bitmap یا ….
برای این کارها می توانید از 3ds max استفاده کنید . اما من می خواهم برنامه ای را به شما معرفی کنم که جهت همین نیاز ساخته شده است . نام برنامه HDR shop می باشد . جهت دانلود برنامه می توانید به قسمت انجمن سایت manvatoo مراجعه کنید.
لینک
در این برنامه می توانید هر نوع تصویری را به عنوان ورودی قرار دهید و پس از تغییراتی مفید آن را به عنوان HDR ذخیره کنید.
برنامه hdr shop را باز کنید. و یک عکس در آن قرار دهید . سعی کنید تصاویری را که برای این کار در نظر می گیرید به اندازه کافی بزرگ باشند به عنوان مثال از اندازه های 4000*4000 استفاده کنید.
حال از منوی image و panorama گزینه panoramic Transformations را انتخاب کنید .
پنجره باز شده را مطابق زیر تغییر دهید تا پارامترهای مورد نیاز اعمال شوند .
خوب به قسمت save as… رفته و گزینه اول یعنی Radiance format را انتخاب کنید.
برنامه 3ds max را باز کنید.
سعی کنید یک محیط همانند زیر طراحی کنید .
سپس کلید 8 را از صفحه کی بورد زده تا قسمت environment باز شود . سپس بر روی دکمه none از قسمت background کلیک کرده و عکس ساخته شده را انتخاب کنید.
سپس آن را به یکی از جدولهای خالی material editor دراگ کرده و رها کنید و پنجره اخطار را بدون تغییر ok کنید.
سپس تنظیمات را مطابق زیر انجام دهید .
حال به اجسام داخل صحنه یک رنگ با بازتاب زیاد (reflection) بدهید و یک نور در صحنه قرار دهید و رندر کنید.
نحوه دیگر استفاده از این فرمت این است که از آن در قسمتهایی از vray مانند vray HDRI استفاده کنیم . در آموزشهای بعدی که می دهم سعی می کنم از این تکنیک در ساخت صحنه استفاده کنم .
منبع: من و تو