Gimp 2.8 با بهبودهای بی‌شمار منتشر شد

amirsport

Member
بعد از گذشت بیش از چهارسال توسعه مداوم که شبیه به چهار قرن بود، امروز Gimp 2.8 منتشر شد. Gimp 2.8 امکانات و بهبودهای بیشماری نسبت به نسخه پایدار قبلی (2.6) داره که در ادامه آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم.
امکانات جدید Gimp 2.8

هنوز چند ساعتی از انتشار سورس کد Gimp 2.8 سپری نشده و نکات انتشار آن نگاشته نشده؛ اما من در این چند سال توسعه Gimp را قدم به قدم دنبال کردم و از اکثر ویژگی‌های جدید اون اطلاع دارم:
حالت تک‌پنجره‌ای

بدون شک مهترین ویژگی Gimp 2.8 حالت تک‌پنجره‌ای است و از این به بعد می‌توانید تمام اجزاء Gimp مثل جعبه‌های ابزار، داک، تصویر باز شده و … در یک پنجره قرار دهید. البته در مورد طرز قرار گیری پنجره‌ها انتخاب دارید و می‌توانید به حالت قبل برگردید. همچنین می‌توان این دو حالت را با هم ترکیب کرد؛ مثلا چند داک را در قالب یک پنجره گذاشت و در کنار پنجره اصلی قرار داد. در واقع بهتر از مدیریت پنجره‌های Adobe Photoshop !
gimp-single-window-mode-550x321.png

گروه بندی لایه‌ها

یکی از قابلیت‌هایی که کاربران بیش از همه چشم به انتظارش بودند حالا پیاده سازی شده. در نسخه‌های قبلی کافی بود تعداد لایه‌ها از ۱۰ بیشتر بشه تا gimp عملا از کار بیوفته. در Gimp 2.8 هرچندتا لایه رو که دوست داشتید گروه بندی کنید و اعمال متداولی مثل جابه‌جایی / کپی / نمایان سازی / پاک کردن و … را روی آن گروه پیاده کنید.
ابزار جدید ورود متن

یکی از اعصاب خوردکن‌ترین قسمت‌های Gimp وارد کردن متن بود که تقریبا هیچ موقع درست کار نمی‌کرد! Gimp 2.8 سیستم کاملا جدیدی برای وارد کردن متن داره که روی بوم کار می‌کنه و امکان تغییر درجا استایل متن ورودی رو ممکن کرده. Gimp به طور کامل از زبان پارسی پشتیبانی می‌کنه و نسخه‌ای به نام ME هم نداره!
on-canvas-text-editing-550x270.png

بهبود قلم‌موها

برای کسانی که با Gimp نقاشی می‌کنند قلم‌موها، ابزاری حیاتی است. Gimp 2.8 تغییرات زیادی در زمینه قلم‌موها داشته؛ مجموعه قلم‌های پیش‌فرض به طور کامل تغییر کرده و قلم‌موها عجیب و غریب اون حذف شده. امکان جدیدی برای Tag زدن قلم‌موها و تمام منابع (الگوها، Gradient ها و …) اضافه شده و مدیریت آن‌ها را ساده کرده. همچنین سیستم تنظیم داینامیک قلم‌مو به طور کامل بازنویسی و امکان تغییر تنظیماتی چون کدری، اندازه، کاشی‌کاری، چرخش، استحکام و … را با کمک یک ماتریکس انتخاب، ممکن کرده. لازم به گفتنه که قلم‌موهای داینامیک فقط در تبلت‌ها طراحی کاربرد دارند.
سیستم جدید خروجی فایل

در این نسخه، گزینه‌های Save و Save as فقط برای ذخیره فایل در قالب مخصوص Gimp یعنی XCF به کار می‌روند و برای داشتن خروجی‌هایی مثل png و jpg باید از export استفاده کرد. همچنین گزینه‌ای با عنوان overwrite اضافه شده که با یک کلیک می‌توان تصویر باز شده را بازنویسی کرد. ترکیب چهار گزینه Save, Save as, Exort و Overwrite گرفتن خروجی و ذخیره تصاویر را بسیار سریع و ساده‌تر کرده.
کلیدهای ترکیبی جدید و بهبودیافته


  • کلیک به همراه Alt + Super روی یک لایه = گرفتن آلفا از آن لایه
  • Ctrl + Shift + E = گرفتن خروجی
  • Ctrl + E = خروجی سریع
  • Ctrl + Shift + R = تغییر سایز بوم به سایز پنجره
  • Ctrl + R = تغییر سایز پنجره به سایز بوم
و دیگر تغییرات:


  • زمان شروع کوتاه‌تر
  • اکثر ویرایش‌‌های تصویری به GEGL پورت شده و GEGL هم روی GPU اجرا میشه. پس Gimp دیگر با باز کردن یک تصویر بزرگ، هنگ نخواهد کرد.
  • ظاهر بهتر به مدد استفاده از ویجت جدید اسلایدر و ابزارهای که به Cairo پورت شده‌اند.
  • Gradient ها جدید و پراستفاده‌تر
  • نمایان شدن درصدی به عنوان بازخورد (Feedback) ، درصورت انجام فعالیت گرافیکی سنگین
  • تغییر مجوز به GPL v.3
  • گرفتن اسکرین‌شات از تمام یک وب‌سایت
  • خروجی PDF که سعی می‌کنه گرافیک‌ها رو به vector تبدیل و فونت‌ها رو هم پیوست کنه. البته هنوز کامل نیست.
دریافت و نصب

زمان زیادی از انتشار Gimp 2.8 نمیگذره و تا رسیدن آن به مخازن توزیع خود باید صبر کنید. کد منبع Gimp 2.8 را از این آدرس دریافت کنید.


منبع
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا