DAW چیست ؟ همه چیز در مورد نرم افزار های آهنگسازی میزبان و انواع DAW ها

baranbax

New Member
DAW چیست ؟

کلمه ای که در سایت باران بکس و در محافل موسیقی با آن زیاد سر و کار داشته اید و فراوان به گوشتان خورده است. اگر در حوزه موسیقی فعال باشید حتما نام نرم افزار آهنگسازی میزبان DAW ها را شنیده اید. اما دقیقا DAW چیست ؟ امروزه تولید هرگونه موسیقی به خصوص موسیقی در سبک های الکترونیک و جدید ( و حتی سبک های کلاسیک ) نیازمند پیاده سازی بر روی یک نرم افزار میزبان است که اصطلاحا به آن DAW گفته می شود. DAW یکی از پرکاربردترین اصطلاحات آهنگسازی است که در این پست بطور کامل به مفهوم آن خواهیم پرداخت.



نرم افزار آهنگسازی میزبان DAW چیست ؟
DAW به صورت اختصاری ، خلاصه ای از عبارت Digital Audio Workstation یا ایستگاه دیجیتال تولید صوت می باشد ! نرم افزاری که تمامی مراحل تولید یک آهنگ از نت نویسی ، پترن های مختلف ، ساز بندی قطعه ، ضبط صدا ، ویرایش صدا ، میکس و مسترینگ و پالایش نهایی پروژه به صورت کامل در آن انجام می شود. هرجا نام DAW را دیدید ، ” نرم افزار میزبان آهنگسازی “ بخوانید ! تلفظ آن نیز به صورت ” دی ، اِی ، دبلیو ” و یا ” دَو ” می باشد. به عنوان یک موزیسین و تنظیم کننده ، برای پیاده سازی ایده و یا آهنگ ، همواره نیازمند یک DAW هستید.




DAW های مطرح و شیوه کارکرد هریک
شیوه کارکرد DAW ها بطور کلی یکسان بوده و همگی کار تولید آهنگ را به صورت کامل انجام میدهند. تمامی آنها قابلیت اضافه کردن وی اس تی ، پلاگین ، افکت ، نت نویسی و … را دارا می باشند. اما تفاوت های جزئی در نحوه ضبط ، پلی لیست ، میکسر و … را می توان در نرم افزارهای میزبان آهنگسازی مشاهده نمود. نمونه های برتر و برجسته نرم افزار های میزبان عبارتند از : اف ال استودیو ، کیوبیس ، لاجیک پرو ، استودیو وان ، سونار ، پروتولز و … که در سرتاسر دنیا بسیار محبوب بوده و از آنها استفاده می شود.



حالات مختلف DAW
البته این توضیحات نباید شما را گمراه سازد و گمان کنید DAW تنها در حالت نرم افزاری است. DAW ها دو گونه هستند. حالت اول Integrated DAW بوده که تمامی اعمال تولید یک موسیقی بر روی سخت افزار ها و کنسول های میکس انجام میشود. این حالت در زمان فعلی به اندازه حالت دوم مرسوم نیست. حالت دوم Software DAW بوده که تمامی اعمال تولید یک موسیقی را بر روی یک نرم افزار انجام می دهیم و این حالت ، حالت پرطرفدار این روزهاست.




تصویری مربوط به یک Integrated DAW سخت افزاری



لیستی از DAW ها
در بالاتر لیستی از DAW های مطرح درج شد. اما این تمام ماجرا نیست و DAW های دیگری نیز وجود دارند که نام آنها را مشاهده می کنید :

  • FL Studio
  • Steinberg Cubase
  • Pro Tools
  • Ableton Live Sutie
  • Cakewalk Sonar
  • Reason
  • Bitwing Studio
  • Mixcraft
  • Cockos Reaper
  • و دهها مورد دیگر …


از کدام DAW برای آهنگسازی استفاده کنیم ؟
سوالی بسیار مرسوم در میان اهالی موسیقی و تازه کاران در این زمینه … ! انتخاب DAW موردی کاملا سلیقه ای بوده و بسته به ارتباط گرفتن شما با محیط ، کاربری و امکانات هر نرم افزار میزبان می باشد. در ایران افراد بسیاری را دیده ایم که برای تنظیم از FL Studio و برای ضبط صدا و میکس و مسترینگ از نرم افزار Cubase استفاده می کنند. نهایتا اینکه در کدام DAW اقدام به آهنگسازی نمایید کاملا وابسته به خودتان است. امکانات تمامی DAW ها کامل بوده و خروجی نهایی دریافتی نیز در همه آنها با کیفیت بسیار مناسب می باشد.




نمایی از اف ال استودیو ۲۰



تفاوت های DAW های نرم افزاری
بطور کلی تفاوت در DAW های نرم افزاری به ۴ مورد باز میگردد. مورد اول نحوه چینش لاین ها در Playlist است. در FL Studio نحوه چینش به صورت Pattern بوده و در یک پلی لیست خاص قرار میگیرند. اما در کیوبیس ، استودیو وان ، لاجیک و … Pattern و Playlist ادغام شده و آهنگساز در یک Playlist کلی اقدام به نت نویسی در اینسترومنت خود می کند.



مورد دوم ، میکسر است. میکسر به پنلی گفته می شود که وظیفه پردازش صداهای هریک از اینسترومنت ها ، فایل های صوتی و بطور کلی تمامی محتویات بکار رفته در یک پروژه را بر عهده دارد. نوع اتصال به کانال های Mixer نیز یکی از تفاوت های میان DAW ها می باشد.



مورد سوم ، نحوه اتومیشن کردن نیز ممکن است در نرم افزارهای میزبان کمی متفاوت باشد. به صورت کلی نتایج بدست آمده در صورت استفاده از هریک از نرم افزارهای میزبان ، یکسان بوده اما شاید نحوه پیاده سازی تفاوتهایی داشته باشد.



و مورد آخر مربوط به وی اس تی ها ، محتویات اختصاصی است. سمپل و لوپ ، پلاگین ها و FX های است. هر کمپانی تولید کننده یک DAW به همراه نرم افزار خود ، مجموعه Factory Bank شامل موارد ذکر شده را عرضه می نماید که در DAW های مختلف ، متفاوت است. بطور مثال نرم افزار کیوبیس در Factory Bank خود وی اس تی قدرتمندی مانند Halion و Groove Agent را عرضه کرده که دارای کیفیت بی مانندی هستند. اما ممکن است در سایر DAW محتویات اختصاصی متفاوتی را مشاهده نمایید.




نمایی از نرم افزار کیوبیس پرو ۱۰.۵

منبع : باران بکس
 

hanie9988

Member
مهاجرت به فرانسه برای ایرانیان به صورت کلی از طریق مراحل زیر انجام می‌شود:
تحصیل در فرانسه
۱. **انتخاب دوره تحصیلی و دانشگاه:**
- ابتدا باید دوره تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. می‌توانید اطلاعات مربوط به دوره‌ها و شرایط پذیرش را از وب‌سایت دانشگاه‌ها یا وب‌سایت‌های مربوط به آموزش عالی در فرانسه بدست آورید.

۲. **آزمون زبان:**
- برخی از دوره‌ها در فرانسه نیاز به تسلط بر زبان فرانسه دارند. بنابراین، شما باید آزمون مهارت زبان فرانسه مانند DELF یا DALF را بدهید.

۳. **ثبت‌نام آنلاین:**
- پس از انتخاب دوره و آماده‌سازی مدارک، باید به سایت دانشگاه یا پلتفرم ثبت‌نام آنلاین مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

۴. **پذیرش و اخذ شهادت پذیرش:**
- در صورت پذیرش، دانشگاه به شما یک شهادت پذیرش (Lettre d'Acceptation) ارائه می‌دهد.

۵. **پرداخت هزینه‌ها و درخواست ویزا:**
- بعد از دریافت شهادت پذیرش، باید هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی را پرداخت کنید. سپس می‌توانید به سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور خودتان مراجعه کرده و ویزای تحصیلی خود را درخواست کنید.

۶. **سفر به فرانسه:**
- پس از دریافت ویزا، می‌توانید به فرانسه سفر کرده و با شروع دوره تحصیلی خود، تحصیلات خود را آغاز کنید.

توجه داشته باشید که برخی از دوره‌ها و دانشگاه‌ها ممکن است الزامات خاصی داشته باشند. برای اطلاعات دقیقتر و به‌روزتر، توصیه می‌شود با دفاتر مهاجرت تحصیلی دانشگاه‌ها یا موسسات آموزش عالی در فرانسه تماس بگیرید و یا به وب‌سایت رسمی سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور شما مراجعه کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا