bake یعنی اینکه ساختن نرمال مپ در مکس یا برنامه هایی مثل xnormal & ...
حالا خود نرمال مپ چیه؟
نرمال مپ یک جور بامپ خیلی قوی هستش که در برابر نور خودش رو نشون میده.
البته اینجوری بزار بگم
شما یک مدل لا پلی ( کم جزئیات ) و یک مدل های پلی ( پر جزئیات ) میسازی
بعد مدل های پلی رو به برنامه میدی و مدل کم پلی رو همیطور
بعد وقتی شما رندر نرمال مپ درست کردی. ( یعنی از مدل های پلی نرمال مپ ساختی ) این رو تو برنامه مکس مثلا به همون لا پلی میدی ولی وقتی رندر میگیری هاپلی نشونت میده.
اینجوری خیلی سبک تره و رندرش هم سریع تره و بهتره. برای بازی ها هم از این سیستم استفاده می شه. به اینکه اگر قرار باشه تو بازی همه چیز های پلی باشه. یک سیستم 20 ملیونی احتمالا برای بازی کردن نیاز میشه.
تو سایت cgtuts برو و آموزش modeling dumpster رو دانلود کن. قشنگ یاد میگیری. نیازی به انگلیسی هم نیست . راستی یک آموزش فارسی هم تو سایت 3dxpromotion هست که آموزش ساخت شیرونی رو یاد میده. اونم تو همین مایه ها هستش.