bubo3d
کاربر متخصص انیمیشن
سلام
این چیزی که من میخوام بگم مشکلی ـه که خیلی وقته اعصابم رو خورد کرده و ازش سر در نمی اوردم و فکر میکردم مشکل و باگ مکس هست تا این که تو مایا هم دیدمش، پیش خودم گفتم: پَـــهَ ، مایا هم باگ دار شد.
یکی هم این به صورت غیر مستقیم این سوال رو توی بخش مایا پرسید ولی کسی نبود که به صورت قانونی جوابش رو بده.
شاید خیلی و خیلی از دوستان جواب و این نکته رو بدونن ولی چون خودم بعد جستوجو های متعدد تو فروم های خارجی هم چیزی گیرم نیومد و بعد با سر کله زدن پیداش کردم میخوام اینجا هم بگم تا اگه کسی هست و به این مشکل خورده و نتونسته حلش کنه به صورت قانونی بودن مشکل چیه و راه حل چیه.
خوب مشکل: نمیدونم تا حالا شده که برای انیمیت جسم یا عضوی از بدن رو توی یه محور بچرخونید و توی فریم بعد بخواین تو محور دیگه به صورت local بچرخونیدش و بعد از اتمام کار ببینید که چرخش دوم جسم به صورت عجیب و غریبی مشکل دار بشه و جسم برای رسیدن به اون چرخش و زاویه ی پایانی به دور خودش پیچ بخوره و در آخر تو زاویه پایانی به ایسته.
این مشکل من رو دیوانه کرده بود و هیییــــــــچ نمیفهمیدم مشکل چیه.
حالا من یه Video با سرعت بالا گذاشتم از مشکل و راه حل و توضیحاتی هم همینجا مینویسم.
نمیدونم تا حالا تو تب Motion دیدین که هر جسمی برای rotate تو بخش Euler یه سری پارامتر داره؟ یه پنجره ی کرکره ای هست به نام Axis order که گزینه هایی مثل: ، XYZ ــ XZY ــ YXZ ــ YZX و... هست.
یکی از دوستان تو بخش مایا پرسیده بود این چیه و کسی جوابی بهش نداد چه برسه یه جواب الکی.
من بعد بر خورد به این مشکل حس کردم که برای حل مشکلم باید به این سر بزنم، حالا مشکل از کجاست، این کار رو تو video انجام دادم ولی توضیح هم میدم: شما یه sphere ایجاد کنید، به فریم 10 برید با Auto Key روشن Sphere رو تو محور Y ـ 45 درجه بچرخونیدش و بعد از فریم 10 تا 20 حدود 180 درجه تو محور Z بچرخونیدش (( نکته: همه این rotate ـها رو با حالات Local انجام بدین )). حالا انیمیت sphere رو ببینید، حرکت تو بخش دوم بهم ریخته شده.
دلیل نوع انتخاب Axis Order تو بخش Motion tab> Rotation> Euler Parameters هست. اینم بگم انتخاب درست این گزینه مشکل رو به طور کلی حل نمیکنه و برای من عجیبه چرا این مشکل حل نشده، اگه شده من نمیدونم و اگه کسی خبر داره همینجا مطرحش کنه ممنون میشم.
خوب نوع انتخاب ما باید چجوری باشه؟! اولین و مهمترین گزینه محور عمود جسممون هست، مثلا الان تو همین Sphere ایجاد شده محور عمود Z هست ولی توی Bone ـها همیشه محور عمود X هست.
شما باید اولویت رو بر اساس محور عمود جسم قرار بدین و محور بعدی محور ارجع تر نصبت به محور سوم.
البت همه این ها باز بستگی به خواسته شما در مورد چرخش جسم هم داره که باید ببینید کدوم بهتره.
مثلا اگه شما مود rotate ـتون رو تو بخش assign Controller بذارید روی Linear Rotation چنین مشکلی پیش نمیاد ولی برای اصلاح هیچ Curve ـی هم توی Graph Editor ندارین.
نیدونم چرا تو دو محور اصلی و اولی درسته ولی وقتی بعد چرخش های متعدد میخوای محور سوم رو بچرخونی همه محور ها با هم کلید میخورن.
حالا باز همینجا درخواست میکنم اگه کسی اطلاعات بهتر و دقیق تری داره اینجا بیان کنه تا هم من هم دوستانی که این مشکل براشون اساسیه بتونن مشکلشون رو حل کنند.
حق یارتون
>>>>>>> ویرایش
اشتباها محور عمود sphere رو بجای Z ــ Y معرفی کردم که اصلاح شده
این چیزی که من میخوام بگم مشکلی ـه که خیلی وقته اعصابم رو خورد کرده و ازش سر در نمی اوردم و فکر میکردم مشکل و باگ مکس هست تا این که تو مایا هم دیدمش، پیش خودم گفتم: پَـــهَ ، مایا هم باگ دار شد.
یکی هم این به صورت غیر مستقیم این سوال رو توی بخش مایا پرسید ولی کسی نبود که به صورت قانونی جوابش رو بده.
شاید خیلی و خیلی از دوستان جواب و این نکته رو بدونن ولی چون خودم بعد جستوجو های متعدد تو فروم های خارجی هم چیزی گیرم نیومد و بعد با سر کله زدن پیداش کردم میخوام اینجا هم بگم تا اگه کسی هست و به این مشکل خورده و نتونسته حلش کنه به صورت قانونی بودن مشکل چیه و راه حل چیه.
خوب مشکل: نمیدونم تا حالا شده که برای انیمیت جسم یا عضوی از بدن رو توی یه محور بچرخونید و توی فریم بعد بخواین تو محور دیگه به صورت local بچرخونیدش و بعد از اتمام کار ببینید که چرخش دوم جسم به صورت عجیب و غریبی مشکل دار بشه و جسم برای رسیدن به اون چرخش و زاویه ی پایانی به دور خودش پیچ بخوره و در آخر تو زاویه پایانی به ایسته.
این مشکل من رو دیوانه کرده بود و هیییــــــــچ نمیفهمیدم مشکل چیه.
حالا من یه Video با سرعت بالا گذاشتم از مشکل و راه حل و توضیحاتی هم همینجا مینویسم.
نمیدونم تا حالا تو تب Motion دیدین که هر جسمی برای rotate تو بخش Euler یه سری پارامتر داره؟ یه پنجره ی کرکره ای هست به نام Axis order که گزینه هایی مثل: ، XYZ ــ XZY ــ YXZ ــ YZX و... هست.
یکی از دوستان تو بخش مایا پرسیده بود این چیه و کسی جوابی بهش نداد چه برسه یه جواب الکی.
من بعد بر خورد به این مشکل حس کردم که برای حل مشکلم باید به این سر بزنم، حالا مشکل از کجاست، این کار رو تو video انجام دادم ولی توضیح هم میدم: شما یه sphere ایجاد کنید، به فریم 10 برید با Auto Key روشن Sphere رو تو محور Y ـ 45 درجه بچرخونیدش و بعد از فریم 10 تا 20 حدود 180 درجه تو محور Z بچرخونیدش (( نکته: همه این rotate ـها رو با حالات Local انجام بدین )). حالا انیمیت sphere رو ببینید، حرکت تو بخش دوم بهم ریخته شده.
دلیل نوع انتخاب Axis Order تو بخش Motion tab> Rotation> Euler Parameters هست. اینم بگم انتخاب درست این گزینه مشکل رو به طور کلی حل نمیکنه و برای من عجیبه چرا این مشکل حل نشده، اگه شده من نمیدونم و اگه کسی خبر داره همینجا مطرحش کنه ممنون میشم.
خوب نوع انتخاب ما باید چجوری باشه؟! اولین و مهمترین گزینه محور عمود جسممون هست، مثلا الان تو همین Sphere ایجاد شده محور عمود Z هست ولی توی Bone ـها همیشه محور عمود X هست.
شما باید اولویت رو بر اساس محور عمود جسم قرار بدین و محور بعدی محور ارجع تر نصبت به محور سوم.
البت همه این ها باز بستگی به خواسته شما در مورد چرخش جسم هم داره که باید ببینید کدوم بهتره.
مثلا اگه شما مود rotate ـتون رو تو بخش assign Controller بذارید روی Linear Rotation چنین مشکلی پیش نمیاد ولی برای اصلاح هیچ Curve ـی هم توی Graph Editor ندارین.
نیدونم چرا تو دو محور اصلی و اولی درسته ولی وقتی بعد چرخش های متعدد میخوای محور سوم رو بچرخونی همه محور ها با هم کلید میخورن.
حالا باز همینجا درخواست میکنم اگه کسی اطلاعات بهتر و دقیق تری داره اینجا بیان کنه تا هم من هم دوستانی که این مشکل براشون اساسیه بتونن مشکلشون رو حل کنند.
حق یارتون
>>>>>>> ویرایش
اشتباها محور عمود sphere رو بجای Z ــ Y معرفی کردم که اصلاح شده
پیوست ها
آخرین ویرایش: