lpi
مدیر انجمن اصول چاپ
«بخش اول»
هوالمصور
انسان مجموعه اي از توانائيها و ناتوانائيهاست. تنها راه كسب موفقيت آن است كه روي توانائيهاي خود متمركز شود.
مقدمه :
اين مجموعه، در بردانده نكاتي است كه شايد به هنگام مطالعه در نظرتان بديهي جلوه كند. اما اغلب بدون توجه به آن ، اقدام به برنامه ريزي تبلغاتي و طراحي گرافيك م يكنيم. اين عدم توجه به ويژه در ميان دانشجويان گرافيك كه قصد ورود به عالم حرفه اي گرافيك و تبليغات را دارند بيشتر به چشم مي آيد. مواردي كه در صورت توجه آنها، مسلماً منتج به خلق آثاري مناسبتر خواهد شد . از اين رو سعي شده است با مدرن كردن مهمترين نكات كاربردي كه داراي پيشينه اندكي در اين زمينه هستند كم رنگ كنيم. بديهي است در تدوين اين مجموعه فرض برآن بوده است كه مخاطبين و مراجعين اين مجموعه از سواد بصري و مباني هنرهاي تجسمي بهره داشته و الفباي گرافيك را نيز از پيش آموخته اند.
با آرزوي مفيد واقع شدن اين مجموعه براي شما خواننده محترم :
1- پيش از آغاز هر پروژه تبليغاتي تمام مواردي را كه تصور مي كنيد با پروژه شما مرتبط و ضروري است و بايد آنها را انجام دهيد ، يادداشت و فهرست كنيد.
2- در مورد موضوع سفارش اطلاعات لازم و ضروري كسب كنيد. تا زمانيكه تمامي اطلاعات ضروري يا حداقل مذكور ، اشتباه محض است.
3- اگر براي تبليغ كالاي مورد نظر ، اقدام به طراحي تصاوير الزامي است بهتر است تمامي الگوهايي را كه به ذهنتان ميرسد ، بر روي كاغذ منتقل كنيد.
4- سقف بودجه كه سفارش دهنده امكان پرداخت آنرا دارد براي شما بسيار اهميت دارد ، چرا كه به شما امكان مي دهد موارد ديگر پروژه را براساس آن مدون و محاسبه كنيد.
5- شناخت ويژگيهاي كالا يا خدماتي كه قرار است براي آن تبليغ كنيد شما را در قرار گرفتن در مسير درست تبليغ ، بسيار ياري مي كند.
6- تا حد امكان از بكار گيري تصاويري كه در ساير آثار چاپي استفاده شده اند پرهيز كنيد ولي اگر به دلايلي لازم باشد چنين كاري انجام دهيد – از جمله اصرار سفارش دهنده آنهم در صورتي تصوير مورد نظر متعلق به آرشيو خود او باشد – حتما تصوير اصلي را از او تحويل بگيريد و از اسكن كردن تصاوير چاپي خودداري نيد، زير اين امر در چاپ (افست) مجدد تصوير سبب مي شود تا تصوير از نظر جهت قرار گرفتن ترام ها دچار افت كيفيت شود. (به اين ايراد اصطلاحاً پيچازي مي گويند).
7- زمانيكه براي انجام پروژه در اختيار داريد بايد كاملا مشخص باشد در حقيقت جدول زماني تبليغاتي شما جهت ارائه محصول تبليغي در جامعه بسيار حائز اهميت است.
8- انتخاب تكنيك و شيوه متناسب با موضوع از موارد ديگري است كه در امكان موفقيت شما مؤثر است.
9- اگر مايليد ايده تبليغاتي شما منحصر به فرد و به اصطلاح (يونيك) باشد، بهتر است ايده هاي اوليه را با احتياط كنار گذاشته و به موارد ديگر فكر كنيد.
10- راهنمايي سفارش دهنده در تعيين آنچه مي خواد به عهده شماست بنابراين مطمئن شويد كه سفارش دهنده مي داند چگونه تبليغي را براي خدمات يا محصولش مي خواهد.
11- سفارش دهنده را در جريان پيشرفت مراحل كار قار ردهيد.
12- سرعت عمل در تمامي كارها مورد تأييد است اما بازنگري چند بار هر طراحي مي تواند در كاهش نقاط ضعف و افزايش نقاط قوت آن مؤثر باشد.
13- به تفاوت بين زيبايي و موفقيت توجه كنيد. اثر موفق اثري است كه تأثير لازم را در زمان پيش بيني شده در مخاطبين مورد نظر داشته باشد.
14- توجه به نظرات سفارش دهنده لازم و ضروري است ولي در ادامه اين توجه نبايد به اعمال سليقه مشتري تسليم شويد.
15- اتودهايي كه براي ارائه به سفارش دهنده كار مي شوند بايد تا حد امكان كامل بوده و با نمونه نهايي مورد نظر شما همخواني داشته باشد.
16- ترجيحاً از ارائه يك اتود طرح به سفارش دهنده خودداري كنيد.
17- در صورتي كه معتقديد نمونه اي از كارهاي ارائه شده به صاحب كار، نسبت به ديگر اتودها برتري دارد ، بطور غير مستقيم و از طريق برشمردن مزاياي آن، سفارش دهنده را نسبت به ديگر اتودها برتري دارد به طور غير مستقيم و از طريق برشمردن مزاياي آن،سفارش دهنده را نسبت به انتخاب آن راغب كنيد .
18- به ياد داشته باشيد صاحب اصلي اثر خلق شده توسط شما سفارش دهنده آن اثر است بنابراين سليقه شخصي خود را در اجراي كار به عنوان امضاي كار اعمال نكنيد.
19 – هرگز در برشمردن معايب احتمالي كاري كه انجام داده ايد پيش قدم نشويد.
20 – گاهي اوقات ايده هاي تبليغاني خوبي به سرعت در ذهن شكل مي گيرند و به همان سرعت نيز از ياد مي رورند مناسبترين راه براي حفظ اين ايده ها، انتقال بلافاصله آنها روي كاغذ به صورتكاملاً ابتدايي و همراه كردن اين اتود خام باتوضيحات نوشتاري است.
21- غالباً حساسيت بيش از حد در رعايت كيفيت، به وجود آورنده وسواسي مخرب است و زماني در اثر وجود دارد كه بايد از ايجاد تغيير در آن خودداري كرد. تشخيص دادن اي زمان اهميت ويژه اي دارد.
منبع : http://www.ronashgraphic.blogfa.com
هوالمصور
انسان مجموعه اي از توانائيها و ناتوانائيهاست. تنها راه كسب موفقيت آن است كه روي توانائيهاي خود متمركز شود.
مقدمه :
اين مجموعه، در بردانده نكاتي است كه شايد به هنگام مطالعه در نظرتان بديهي جلوه كند. اما اغلب بدون توجه به آن ، اقدام به برنامه ريزي تبلغاتي و طراحي گرافيك م يكنيم. اين عدم توجه به ويژه در ميان دانشجويان گرافيك كه قصد ورود به عالم حرفه اي گرافيك و تبليغات را دارند بيشتر به چشم مي آيد. مواردي كه در صورت توجه آنها، مسلماً منتج به خلق آثاري مناسبتر خواهد شد . از اين رو سعي شده است با مدرن كردن مهمترين نكات كاربردي كه داراي پيشينه اندكي در اين زمينه هستند كم رنگ كنيم. بديهي است در تدوين اين مجموعه فرض برآن بوده است كه مخاطبين و مراجعين اين مجموعه از سواد بصري و مباني هنرهاي تجسمي بهره داشته و الفباي گرافيك را نيز از پيش آموخته اند.
با آرزوي مفيد واقع شدن اين مجموعه براي شما خواننده محترم :
1- پيش از آغاز هر پروژه تبليغاتي تمام مواردي را كه تصور مي كنيد با پروژه شما مرتبط و ضروري است و بايد آنها را انجام دهيد ، يادداشت و فهرست كنيد.
2- در مورد موضوع سفارش اطلاعات لازم و ضروري كسب كنيد. تا زمانيكه تمامي اطلاعات ضروري يا حداقل مذكور ، اشتباه محض است.
3- اگر براي تبليغ كالاي مورد نظر ، اقدام به طراحي تصاوير الزامي است بهتر است تمامي الگوهايي را كه به ذهنتان ميرسد ، بر روي كاغذ منتقل كنيد.
4- سقف بودجه كه سفارش دهنده امكان پرداخت آنرا دارد براي شما بسيار اهميت دارد ، چرا كه به شما امكان مي دهد موارد ديگر پروژه را براساس آن مدون و محاسبه كنيد.
5- شناخت ويژگيهاي كالا يا خدماتي كه قرار است براي آن تبليغ كنيد شما را در قرار گرفتن در مسير درست تبليغ ، بسيار ياري مي كند.
6- تا حد امكان از بكار گيري تصاويري كه در ساير آثار چاپي استفاده شده اند پرهيز كنيد ولي اگر به دلايلي لازم باشد چنين كاري انجام دهيد – از جمله اصرار سفارش دهنده آنهم در صورتي تصوير مورد نظر متعلق به آرشيو خود او باشد – حتما تصوير اصلي را از او تحويل بگيريد و از اسكن كردن تصاوير چاپي خودداري نيد، زير اين امر در چاپ (افست) مجدد تصوير سبب مي شود تا تصوير از نظر جهت قرار گرفتن ترام ها دچار افت كيفيت شود. (به اين ايراد اصطلاحاً پيچازي مي گويند).
7- زمانيكه براي انجام پروژه در اختيار داريد بايد كاملا مشخص باشد در حقيقت جدول زماني تبليغاتي شما جهت ارائه محصول تبليغي در جامعه بسيار حائز اهميت است.
8- انتخاب تكنيك و شيوه متناسب با موضوع از موارد ديگري است كه در امكان موفقيت شما مؤثر است.
9- اگر مايليد ايده تبليغاتي شما منحصر به فرد و به اصطلاح (يونيك) باشد، بهتر است ايده هاي اوليه را با احتياط كنار گذاشته و به موارد ديگر فكر كنيد.
10- راهنمايي سفارش دهنده در تعيين آنچه مي خواد به عهده شماست بنابراين مطمئن شويد كه سفارش دهنده مي داند چگونه تبليغي را براي خدمات يا محصولش مي خواهد.
11- سفارش دهنده را در جريان پيشرفت مراحل كار قار ردهيد.
12- سرعت عمل در تمامي كارها مورد تأييد است اما بازنگري چند بار هر طراحي مي تواند در كاهش نقاط ضعف و افزايش نقاط قوت آن مؤثر باشد.
13- به تفاوت بين زيبايي و موفقيت توجه كنيد. اثر موفق اثري است كه تأثير لازم را در زمان پيش بيني شده در مخاطبين مورد نظر داشته باشد.
14- توجه به نظرات سفارش دهنده لازم و ضروري است ولي در ادامه اين توجه نبايد به اعمال سليقه مشتري تسليم شويد.
15- اتودهايي كه براي ارائه به سفارش دهنده كار مي شوند بايد تا حد امكان كامل بوده و با نمونه نهايي مورد نظر شما همخواني داشته باشد.
16- ترجيحاً از ارائه يك اتود طرح به سفارش دهنده خودداري كنيد.
17- در صورتي كه معتقديد نمونه اي از كارهاي ارائه شده به صاحب كار، نسبت به ديگر اتودها برتري دارد ، بطور غير مستقيم و از طريق برشمردن مزاياي آن، سفارش دهنده را نسبت به ديگر اتودها برتري دارد به طور غير مستقيم و از طريق برشمردن مزاياي آن،سفارش دهنده را نسبت به انتخاب آن راغب كنيد .
18- به ياد داشته باشيد صاحب اصلي اثر خلق شده توسط شما سفارش دهنده آن اثر است بنابراين سليقه شخصي خود را در اجراي كار به عنوان امضاي كار اعمال نكنيد.
19 – هرگز در برشمردن معايب احتمالي كاري كه انجام داده ايد پيش قدم نشويد.
20 – گاهي اوقات ايده هاي تبليغاني خوبي به سرعت در ذهن شكل مي گيرند و به همان سرعت نيز از ياد مي رورند مناسبترين راه براي حفظ اين ايده ها، انتقال بلافاصله آنها روي كاغذ به صورتكاملاً ابتدايي و همراه كردن اين اتود خام باتوضيحات نوشتاري است.
21- غالباً حساسيت بيش از حد در رعايت كيفيت، به وجود آورنده وسواسي مخرب است و زماني در اثر وجود دارد كه بايد از ايجاد تغيير در آن خودداري كرد. تشخيص دادن اي زمان اهميت ويژه اي دارد.
منبع : http://www.ronashgraphic.blogfa.com