PhonieX
مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
موسسه تحليلي گارتنر با اعلام اين كه استفاده از برنامههاي تلفن همراه رو به افزايش است، به تازگي فهرستي از 10 برنامه را تهيه كرده كه تا سال 2012 جزء برنامههاي برتر مورد استفاده توسط مصرفكنندگان خواهند بود.
به گزارش ایسنا، 10 برنامه برتر تلفن همراه مورد پيشبيني گارتنر براي سال 2010 كه برمبناي شماري از عوامل از جمله درآمد، هزينه، كسب و كار، ارزش مصرفكننده و ضريب نفوذ ارزيابي شده بازار انتخاب شدهاند عبارتند از:
*انتقال پول
اين سرويس به انتقال پول از طريق پيام كوتاه تلفن همراه ميپردازد و مانند پرداخت موبايل در حال حاضر بيشتر در بازارهاي نوظهور طرفدار دارد؛ با اين همه زماني فراخواهد رسيد كه با متداول شدن استفاده از اين سرويس، حتي پرداخت با كارت بدهي نيز روش قديمي به حساب بيايد.
*سرويسهاي مبتني بر مكان
اين سرويس گستردهتر از شبكههاي اجتماعي بوده و شامل برنامههايي ميشود كه با استفاده از قابليتهاي GPS گوشي، خدمات مبتني بر مكان از هر نوعي عرضه ميكند. طبق گزارش گارتنر، سرويس مبتني بر مكان يا LBS يكي از جذابترين فنآوريهاي آينده خواهد بود كه شمار كاربرانش از 96 ميليون نفر در سال 2009 به 526 ميليون نفر در سال 2012 ميرسد.
*جستوجوي
جستوجوي موبايل به دليل تاثيرگذاري بالا بر نوآوري در فنآوري و درآمد صنعتي در مكان سوم قرار گرفته است. مسلما اين برنامه جديد نيست اما در پلتفرم موبايل اندكي تحول به وجود خواهد آمد. بنابر پيشبيني گارتنر، مصرفكنندگان لزوما به استفاده از سرويسهاي جستوجويي كه ميشناسند و وب منحصر نخواهند شد و به جاي آن از خدمات فراهمكنندگان جستوجوي مختلف كه فنآوريهاي جديدي براي جستوجوي موبايل دارند، استفاده ميكنند.
*مرور
اين كه فنآوريهاي مرور موبايل در آينده بسيار مورد استفاده قرار ميگيرند، امر واضحي به نظر ميرسد اما طبق گزارش گارتنر، قابليتهاي مرور وب در حال حاضر تنها در 60 درصد گوشيهاي امروزي وجود دارد اما در سال 2013 اين رقم به 80 درصد ميرسد، يعني كساني كه هنوز از ويژگيهاي اصلي تلفن استفاده ميكنند در سالهاي آينده به طور انبوه به وب موبايل ميپيوندند.
*مراقبتهاي پزشكي
تاثير اين فنآوري در بازارهاي در حال توسعه بيشتر احساس خواهد شد و همچنان در مراحل ابتدايي رشد و بهكارگيري است و در حال حاضر عرضه آن به پروژههاي پايلوت مربوط است اما در سالهاي آينده صنعت شروع به سرمايهگذاري برروي اين تلاشها كرده و به عرضه محصولات، سرويسها و راهكارهاي مراقبت بهداشتي به سازمانهاي ارايه كننده مراقبتهاي متنوع اقدام ميكند.
*پرداخت
پرداخت موبايل نيز مانند انتقال پول، در حال حاضر در بازارهاي نوظهور متداولتر است اما اين روند به سرعت تغيير خواهد كرد. البته گارتنر اذعان كرده با وجود رشد اين نوع سرويس، چالشهايي وجود خواهد داشت و پرداخت موبايل بازار پراكندهاي خواهد داشت كه روش بهكارگيري استانداردي در آن وجود ندارد.
*سيستم ارتباط ميدان نزديك
اين فنآوري كه به اختصار NFC خوانده ميشود و براي سرويسهاي پرداخت پول مورد استفاده قرار ميگيرد، در برخي از بازارهاي اروپايي و بازارهاي آسيايي متداولتر از آمريكاست و در بسياري از تلفنهاي امروزي ويژگي استانداردي نيست اما اين روند تغيير ميكند و تلفنهاي مجهز به NFC در حجم بالا عرضه شده و آسيا در به كارگيري آنها پيشروست و به دنبال آن اروپا و آمريكاي شمالي قرار خواهند گرفت.
*تبليغات
پديده جديدي نيست اما به سرعت رشد ميكند؛ تبليغات موبايل يكي از مهمترين راههاي سرمايهگذاري برروي محتواي موبايل است. هزينه صرف شده برروي تبليغات موبايل در سال 2008 حدود 530.2 ميليون دلار بود و در سال 2012 به 7.5 ميليارد دلار رشد ميكند. تبليغات موبايل همچنين توسط شركتها به همراه تبليغاتشان شامل تلويزيون، راديو، روزنامه و فضاي آزاد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
*پيام فوري
گارتنر ميگويد تقاضاي كاربر و شرايط بازار از جمله عوامل هدايتكننده براي بهكارگيري پيام فوري موبايل هستند. اين ويژگي در بازارهاي در حال توسعه كه تلفن همراه اغلب تنها ابزار ارتباطي كاربر است، جذابيت زيادي خواهد داشت.
*موسيقي
گارتنر ميگويد در زمينه موسيقي در تلفنهاي همراه شاهد مدلهاي نوآورانه جديدي در هر دو بخش دستگاه و سرويسها خواهيم بود.
منبع