((( 1 چیزایی در مورد طراحی نشانه )))

سلام .

ایندفعه اومدم 1 تاپیک زدم در مورد طراحی آرم چون دیدم دوستان کارهای آرمشون رو دارن میگذارند و تقریبا این معقوله با استقبال مواجه شده

آرمها در کل 3 دسته اند : پیکتوگرام . لوگو تایپ . مونوگرام

در طراحی آرم به طور کلی 2 چیز مهمه : 1- ایده 2- دیزاین

تعریف ایده فقط پیدا کردن 1 موضوع یا کشف 1 رابطه از اطرافمون و بکار بردن آن در طرح هست و هیچ ربطی به قضیه اصول طراحی نداره . مثلا من برای طراحی آرم یک کمپانی سیگار سازی حتی از دود سیگار هم میتونم ایده بگیرم .

حالا که ایده به ذهنم رسید باید به دنبال چگونگی اجرای این ایده باشم . از اینجا وارد مبحث دیزاین میشیم .
دیزاین همون رعایت فضای مثبت منفی . ترکیب بندی و ... هست و همینطور ابزار در این بخش جا میگیرن .
حالا اگر هر دوی آن موارد ( ایده و دیزاین ) دمده و قدیمی باشه کار به هیچ وجه جذابیتی نخواهد داشت .
اگر ایدتون دمده هست باید سعی کنید دیزاینتون جدید باشه و همینطور بالعکس .
حالا اگر هر دو جدید و نو باشه کارتون شاهکار از آب در میاد .
در مورد ابزار باید بگم چگونگی استفاده ار آنها مهمه . اگر از آبرنگ استفاده میکنین باید بدونین برای اینکه کارتون خوب بشه چجوری ازش باید کار کشید . پس 1 جورایی استفاده مناسب از ابزار مناسب نمای کار شما رو گیراتر و جذابتر میکنه .

در پایان چند تا نکته رو اضافه میکنم :
1- حتما در طراحی آرمتون در درجه اول از دستتون استفاده کنید نه از کامپیوتر .
2- اگر دیدید 1 طرح دیگه ( ویرگول ) اون نتیجه ای رو که میخواهین نمیده ولش کنید . برید به سمت ایده ها و اجراهای جدیدتر .
3- همه کارهای آرمتون باید تعادل داشته باشه . منظور من رو با تقارن اشتباه نگیرین . همه جا تقارن جواب نمیده .
منظورم از تعادل همون مثبت منفی درست و توجه به وزن کار هست .
4- برای دیدن نمونه کار کارهای آرم : استاد قباد شیوا و استاد مصطفی اسداللهی رو بهتون پیشنهاد میکنم .
5- این صحبتهایی که کردم بیشتر مربوط به پیکتوگرام و تا حدی مونو گرام هست . در لوگو تایپ هم همین حرفها زده
میشه . فقط چند تا چیز دیگه هم باید در آن مورد توجه قرار بگیره که اگه وقت کردم راجع به اون هم مینویسم .



1 نکته مهم رو هم بگم : این چند خطی که در مورد آرم نوشتم پر نقص بود . خیلی بحث این معقوله گسترده هست که اینجا جا نمیشه . فقط خواستم که فضای ذهنتون رو درگیر و کنجکاو کنم .
همین .


اگر سوال یا نظری دارین حتما بگید .
مرسی که همشو خوندید .
موفق باشید .
 
آخرین ویرایش:

FashisT

Active Member
اینم من دارم:
23.gif

حدود 4000 سال پيش كه بشر اوليه از طريق روزگار خود را مي گذراند به منظور انتقال افكار و اميال خود به حك علائم گرافيكي بر روي صخره پرداخت تا رابطه برقرار كند و آن خط تصويري يا هيروگليف بود.



بعد از اختراع خط ميخي توسط ايرانيان كه از ساده كردن خط هيروگليف بوجود آمده بود نشانه هنوز معرف كشورها و مناطق و اقوام بود كه بر روي پرچمها نقش مي بست.

بعد از آن حكمرانان و حكومتها جهت مهر كردن احكام خود و يا اسناد ملي از نشانه استفاده مي كردند. در دنياي امروز كه ملل هاي مختلف با زبانهاي مختلف زندگي مي كنند نشانه موارد استفاده زيادي دارد. از نشانه جهت معرفي افراد خاص شركتها، دفاتر، ادارات، وزارتخانه ها، دفاتر دولتي و حكومتي، جشنواره ها، مسابقات ورزشي، هتلها، فروشگاه ها، رستوران ها، سمينارهاي ورزشي، هتلها، فروشگاه ها، رستورانها، سمينارهاي گوناگون، انتشاراتي ها، دفاتر فرهنگي هنري، علائم اخطاري، نشانه هاي راهنمايي و غيره استفاده مي كنند.

نشانه طرح گرافيك گويايي است ماندگار كه مانند زباني بين المللي جهت معرفي آسان و سريع تصويري صورت مي گيرد.
نشانه ها مالكيت حقوقي دارند. شخص استفاده كننده مالك حقوقي آن بشمار مي آيد و جاعل و يا جعل كننده آن مورد پيگرد قانوني قرار مي گيرد.
نشانه ها به طور كلي به دو گروه تقسيم مي شوند.
1- نشانه هاي تصويري
2- نشانه هاي حروفي

نكات مهمي كه درباره نشانه بايد دانست
هر اثر هنري را از دو راه مي توان مورد بحث و تحليل قرار دارد. كه طراحي نشانه از اين امر مستثنا نيست.
الف - فرم
ب- محتوا

بررسي نشانه از نظر فرم


قبل از تهيه هر نشانه بايد توجه داشت كه مورد استفاده و روش تكثير آن چگونه
مي باشد نشانه محل نصب هاي مختلفي را دارد.
بر روي انواع كارتها - سربرگ - مهر - بر روي كالاها - بر روي پارچه به صورت پرچم - روي تابلوهاي اخطاري - برچسب ها - هداياي تبليغاتي - به صورت حجم در ميادين - بر روي صفحات وب - سينما - ويدئو و فيلم - بصورت انيميشن - تابلوهاي تبليغاتي - پوسترها - كاتالوگها و غيره.
چون ممكن است يك نشانه در كليه موارد و در اندازه هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرد. بنابراين نكات مهمي را بايد هنگام تهيه آن در نظرگرفت تا جوابگوي نيازهاي ما باشد.
اندازه خطوط و مقدار سطوح تيره و يا روشن در نشانه بايد به اندازه اي باشد كه طرح مذكور هنگام كوچك يا بزرگ شدن فرم اصلي خود را از دست ندهد.



براي مثال شما يك خط نارك در نشانه اي به ابعاد 10×10 cm داريد. وقتي نشانه خود را كوچك مي كنيد تا بر روي كارت ويزيت چاپ كنيد. آن خط نازك چه اندازه اي خواهد شد؟ آيا هنوز ديده مي شود؟ نكته ديگري كه هنگام تهيه نشانه بايد در نظر گرفت. فرم رنگبندي آن مي باشد.

نشانه شما با چه فرم و تكنيكي اجرا مي شود؟
آيا از آن در مهر استفاده مي كنيد؟
آيا با مصالح ساختماني مي خواهيد حجم آن را بسازيد؟
و يا آن را با چه نوع چاپي تكثير مي نمائيد؟

براي آنكه شما هنگام استفاده هاي گوناگون از نشانه خود به مشكل برخورد نكيند حتما نظر خود را با طراح در ميان بگذاريد. و سعي كنيد نشانه خود را به صورت تك رنگ اجراء نمائيد و در صورت لزوم فرم رنگي آن را از طراح بخواهيد.
البته ممكن است شما اصلا قصد استفاده تك رنگ از نشانه خود را نداشته باشيد مانند استفاده در تصاوير وب يا تلويزيوني كه اين صورت، موضوع را با طراح خود در ميان بگذاريد.

بررسي نشانه از نظر محتوا


مهم ترين نكته اي كه از نظر محتواي نشانه بايد در نظر گرفت همسو بودن طرح با نوع موضوع آن مي باشد. بيننده بايد با ديدن نشانه به روحيه مالك آن پي ببرد. براي مثال نشانه محيط فرهنگي هنري داراي روحيه هاي خاصي مي باشد. و شما نمي توانيد يك نشانه محيط فرهنگي را بر روي بسته بندي محصولات غذايي استفاده نمائيد. بنابراين طراح هنگام طراحي نشانه شما بايد با روحيه كار شما آشنا باشد. و تحقيقاتي را در رابطه با نوع فعاليت شما بكند.
دوم آنكه حتما بايد بدانيم مخاطبين نشانه شما چه كساني مي باشند. آيا قشر خاصي از جامعه را در بر مي گيرد يا عموم مردم را؟ اين قشر خاص چه كساني هستند؟ زنان - مردان - كودكان - نوع سطح تحصيلات - نوع برخورد - نوع مذهب - صنوف خاص - موقعيت محيطي - موقعيت تاريخي - دايره شهري يا كشوري - داخلي يا صادراتي - چه نوع صادراتي و به كجا - ضريب سني مخاطبين و ...

تمام اين پارامترها نكاتي مي باشند كه هنگام تهيه نشانه بايد به آن دقت نمود.
سومين نكته از نظر محتواي بياني نشانه، گويا بودن آن مي باشد.

در اين دنياي پررفت و آمد و شلوغ شهري كه چشمان شما تصاوير زيادي را در طول روز اسكن مي كند. دقت در تهيه نشانه اي ساده، كه با زباني گويا، مخاطبين خود را مورد خطابه قرار دهد. و در ذهن حك شود و ماندگاري زيادي داشته باشد. نكته مهمي است
البته بحث آكادميك در مورد نحوه طراحي نشانه و تجزيه و تحليل هندسي آن از نظر فرم و محتوا نياز به شناخت مباني اصلي گرافيك دارد.
نقطه، خط و سطح، سه مبحث اصلي هر اثر مي باشد.
نوع نقاط - انواع خطوط و سه سطح مثلث و مربع و دايره هر كدام داراي ويژگي هاي مباني خاص مي باشند كه سعي مي كنم در آينده اي نزديك، صفحه اي را به آن اختصاص دهم.

فعلا
13.gif
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
بچه ها واقعا ممنون به نظره من هم هر چیزی اگر اصولی و پایه ای یاد گرفته باشه هیچ وقت فراموش نمی شه اکثر افراد می خوان یه شبه همه چیز رو یاد بگیرن و اصلا دنبال اصل و ریشه اون نمی رن ولی اینجوری یعنی شروع از پایه خیلی موثره

میلاد جان ممنون از توضیحاتت فقط یه پیشنهاد دارم در کنار این آموزشهای تئوری به نظره من آموزش طراحی آرم و لوگو رو بطور بصری و آموزشی نیز یاد بدی بد نیست چون این توضیحاتی که دادی بیشتر جنبه آشنایی با این هنر رو داره پس اگه می شه آموزشهایی رو هم در این رابطه بذار

راستی این دو تا استادی که معرفی کردی سایت یا وبلاگی ندارن که توش آثار یا آموزشهاشون رو گذاشته باشن؟
 
استاد شیوا که 1 کتاب دارن به نام "از سالها پیش تا هنوز هم "
از استاد اسداللهی هم 1 کتاب انتشارات یساولی چاپ کرده
سایت رو نمیدونم . ولی فکر کنم استاد شیوا داشته باشه .
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا