((( 1سوال تخصصي )))

سلام

دوستان مي خواستم بپرسم اگر من بخوام از 1 سالن آمفي تاتر عكس بگيرم تنظيمات دوربينم چه جوري باشه بهتره . دوربينم آنالوگه .
مثلا ميدونم كه بايد ديافراگم بسته بسته باشه و ...
لطفا 1 مقدار من رو راهنمايي كنيد .

در ضمن براي اين كار چه فيلمي با چه حساسيتي مناسبه ؟؟؟؟؟


ممنون


موفق باشيد
 
آخرین ویرایش:

Andisheh.

New Member
سلام

اصولآ جهت عكسبرداري از تاتر از فيلمهايي با حساسيت خيلي بالا استفاده ميشه (800 به بالا) و براي جذب حد اكثر نور بايد ديافراگم كاملآ باز باشه ( عدد بزرگتر=ديافراگم بسته تر------ عدد كوچكتر= ديافراگم بازتر ) و سرعتت رو بر اساس اون تنظيم كني و بهتر هستش كه از 3 پايه يا هر ساپورت ديگه اي كه امكانش هست به خاطر جلوگيري از لرزش دوربين و در نتيجه تار شدن عكس، در شرايط سرعت پايين استفاده كني. ( سرعت پايين تر از يك بيستم ثانيه)
اگر به دلايلي(مثلآ عمق ميدان بيشتر) نياز به ديافراگم بسته تر داشتي به همان نسبت سرعت رو كمتر تنظيم كني.
اميدوارم خوب توضيح داده باشم و بتوني استفاده كني!
 
آقا اگه حساسیت خیلی باشه که دونه ها خیلی به هم نزدیک میشه و تشخیص مرز بین اجزای ساختمان سخت میشه .
اگه ميشه بگين حساسيت نرمال در فيلمهاي عكاسي از چه آسايي تا چه آسايي هست ؟؟؟؟؟


مرسی
موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

Andisheh.

New Member
اي- اس-او نرمال 100 -200-400 هستش ، ضمنآ شما ميخواي از صحنه تاتر عكس بگيري يا از ساختمان؟
 

Andisheh.

New Member
خوب اگه اينطوره كه نياز آنچناني هم به حساسيت بالا نداري ، چون سوژه ثابت هستش ميتوني براي نور سنجي صحيح هر چقدر ميخواي سرعت رو پايين بياري فقط ممكنه در اينصورت رنگها تغيير كنند كه ميتوني بعدآ با فتو شاپ اصلاحشون كني .
حساسيت بالا براي ثبت سوژه هاي متحرك در شرايط نوري بسيار پايين استفاده ميشه مثل عكسبرداري از يه صحنه تاتر كه معمولآ اجازه ي استفاده از فلش رو نداري وحتي اگه هم داشته باشي نور فلش جو و نورپردازي صحنه رو كاملآ از بين ميبره و در نتيجه فقط يه عكس خبري خواهي داشت نه يك اثر هنري!
 

Pooriya_Online

Active Member
منم خودم زياد از عكاسي تئاتر سر در نميارم ولي همون طور كه دوست عزيز گفت بايد ايزو بالا استفاده كنيد. دون هم آنچناني نيست كه عزيز و اگه از فيلم هاي حرفه اي استفاده كنيد به حد خيلي پاييني ميرسه.
اما اگه بخواين سر تا سري عكس بگيريد بهتره از روش پانوراما استفاده كنيد.
بهتر هم هست از يجيتال استفاده بشه چون مثل عكاسي ورزشي وقتي كه عكس ميگيريد نميدونيد نتيجه چي ميشه و بايد مثلا از يه صحنه 20-30 و يا بيشتر فريم شات بزنيد.
 

reza-f828

Member
با اجازه اساتيد
اگه سوژه متحرك نداري ميتوني از سه پايه استفاده كني در اين وضعيت ميتوني از فيلم با حساسيت 50 يا 100 استفاده كني در ضمن دياف هم بايد بسته باشه وبراي دقت بيشتر از دكلانشور استفاده كن
 
آخرین ویرایش:

reza-f828

Member
miladgraphic گفت:
یعنی حساسیت 400 به دردش نمیخوره ؟؟؟

400 به بالا براي كاراي هنري بخصوص و ورزشي بيشتر استفاده ميشه براي اينكه وضوح كاملتري داشته باشي من گفتم 50 يا 100 در ضمن وقتي 3 پايه استفاده كني خيلي دستت بازتره براي عكس گرفتن
درضمن حرف پوريا هم منطقيه كه ميگه 20 30 تا عكس از سوژه بگيري با شاتر ها و دياف هاي مختلف تا عكس دلخواهتو از اونا جدا كني
موفق باشي
 

Marzban

Well-Known Member
ضمن تشکر از همه عزیزان.
سوال دوست عزیزم جناب میلاد سوال کرده بود در مورد عکسبرداری از سالن امفی تاتر بود نه عکسبرداری از صحنه تاتر.
خب بنده سعی میکنم که این مسئله را با ذکر یک خاطره باز تر کنم.
مدتی پیش در اصفهان یک همایشی برگزار شده که کار عکسبرداری آن با بنده بود.(در نظر داشته باشید که دوربین بنده مکانیکی می باشد.)
خب من قصد داشتم که از جمعیت حاضز در سالن عکس بگیرم نور محیط تقریبا برای کار من مناسب بود ولی باز هم باید از فلاش استفاده میکردم تا نور مناسبی به دست اورم.
حال اگر من از فلاش استفاده میکردم عمق کمی از کار داری نور مطلوب می شد و و ما بقی کار تقریبا تیره می شد.
خب من دوربین را روی سه پایه نصب کردم و دکلانشور را نیز بر روی شاتر بستم.
حال بار افزایش عمق میدان وضوح دو عمل را انجام دادم.اول اینکه فاصله کانونی را به حداقل رساندم(از لنز واید 28 میلیمتر استفاده کردم)و همینطور درجه دیافراگم را تا اخرین حد بستم(بر روی رنج 22 قرار دادم).
فوکاس تصویر را نیز سعی کردم تا در نقطه وسط سالن قرار دهم.
سپس به مدت حدود 4 ثانیه نور دهی را انجام دادم.
هنگامی که عکس را چاپ کردم دقیقا همان چیزی شد که انتظارش را داشتم در اومد.عمق میدان بسیار عالی شد به طوریکه از ابتدا تا انتهای سالن نور یکنواخت بود.
و اما در مود عکسبرداری از نمایش تاتر.
در این مواقع بهتر است که تا حد امکان از فلاش استفاده نشود.خب در اینجا می بایست که از فیلم هائ با حساسیت 400 استفدا کرد.در مورد عمق میدان هم که توضیحات لازم را دادم.
اگر هن به نور سالن اطمینان زیادی ندارید میتوانید از فیلم های 800 استفاده کنید البته باید دوربین شما امکان عکسبرداری با سرعت ها شاتر بالا را داشته باشد تا در صورتی که نور محیط زیاد است بتوانید ان را کاهش دهید.
در ااین مواقع داشتن یک نورسنج مناسب نیز کمک بسیار زیادی میتواند به عکاس نماید.
با تشکر مججد از همه اساتید و دوستان محترم
 

daydad

Member
واقعا استفاده بردم از تجربه ی استاد عزیز مرزبان ... متشکر.
 

Marzban

Well-Known Member
یکی دو مطلب را فراموش کردم عرض کنم
اول اینکه فیلمی که اون روز مورد استفاده بنده بود فیلم FujiFilm Superia ASA 200 بود که با توجه به این مطلب مجبور بودم که زمان نور دهی را بالا انتخاب کنم و این امر سبب شد تا تعدادی لز مردم که حرکات کوچکی داشتند این حرکات در عکس ثبت شود.ولی چون فاصله کانونی حد اقل بود این مشکل زیاد محسوس نبود.اگر از فیلم ASA 400 استفاده میکردم حتما این مشکل هم قابل حل بود
با تشکرمجدد از همه اساتید عزیز
 
آخرین ویرایش:
دوست عزیز ( مرزبان ) از رهنماییت ممنون و متشکر .
من چند روز پیش وقتی هنوز کسی به این تاپیک جواب نداده بود و من هم عجله داشتم از 1 استاد عکاسی این سوال رو پرسیدم و اون گفت : " از هر حساسیتی که میخواهی استفاده کن . فرقی نمیکنه فقط زمان نوردهی در فیلم هایی که حساسیت بالاتری دارند کمتر هست . اما عیبی که دارند اینه که اگر بخواهی از فیلم حساسیت بالا استفاده کنی اگر بخواهی عکست رو بزرگ چاپ کنی کیفیتش 1 ذره میاد پایین . پس از همون Asa 100 استفاده کن . وقتی میخوای از 3 پایه استفاده کنی موردی نخواهی داشت . ( البته با رعایت اصولش هااااااا ) . "

باز هم از همه متشکر .

موفق باشید .
 

Marzban

Well-Known Member
بله کاملا درسته در حساسیت های بالا به خاطر نوع موادی که در فیلم استفاده می شود کمی کار دچار گرین می شود.خب حالا درسته که شما میتوانید زمان نور دهی را بالاتر ببرید. ولی ممکن است شما در ان لحظه نتوانید از نورد هی بالا استفاده کنید.یعنی سوژه شما دارای حرکت باشد.
آنگاه ممکن است کار خوبی در نیاد
 

جدیدترین ارسال ها

بالا