♦ مانيتــــور ♦

H.S

Member
روی صفحه LCD ها با ماده ای مات پوشیده شده است كه نور كمتری را نسبت به CRT ها منعكس می كند . یعنی شما بازتاب كمتری خواهید داشت و می توانید تصویر را بهتر ببینید ، خصوصاً وقتی بازتاب نور خورشید روی دیوار پشت مانیتور و یا حتی خود مانیتور می افتد.


این مقاله ما به شما توضیح خواهیم داد كه درباره یك مانیتور LCD باید چه نكاتی را در نظر بگیرید تا انتخاب صحیحی داشته و خریدی را كه مطابق نیازتان نیست انجام ندهید . نكاتی كه توضیح خواهیم داد به شرح زیر است :
• مزایای داشتن یك صفحه نمایش LCD .
• نكاتی كه به هنگام خرید یك صفحه نمایش LCD باید در نظر داشت .
• توضیح درباره خصوصیات و ویژگی های ظاهر ی یك صفحه نمایش LCD .
• معایب و مشكلاتی كه ممكن است با آن ها مواجه شوید .
• راهنمایی های لازم در مورد مشخصات بعضی LCD ها كه به هنگام خرید باید در نظر بگیرید

.
● مزایای داشتن یك صفحه نمایش LCD .
اولا نگران سرمایه گذاری برای خرید چنین كالایی نباشید . LCD ها آینده صفحه نمایش كامپیوتر ها هستند . در سال ۲۰۰۳ شاهد رشد سریع بازار LCD ها پیشرفت تكنولوژی و پایین آمدن قیمت آن ها بودیم . اگر این مساله را با بازار مانیتورهای CRT ( مانیتورهای اشعه كاتدی كه قبل از آمدن LCD ها متداول بود ) مقایسه كنید ، خواهید دید كه تكنولوژی آن ها در طی این چند سال اخیر پیشرفت چندانی نداشته است و حتی در سال ۲۰۰۳ ، قیمت مانیتورهای CRT كاهش قابل ملاحظه ای نداشت.

مهمترین مزایای داشتن یك LCD به شرح زیر است:

• تصویری شفاف تر ، با میزان ناهمگویی خیلی كمتر و گرافیك بسیار بالا .
• برای چشمها خیلی بهتر است زیرا مانیتورهای LCD بر عكس CRT ها اشعه زیادی تولید نمی كنند .
• نداشتن لرزش تصویر كه دلیل اصلی سردرد كاربران كامپیوتر است .
• از نظر اندازه ، مانیتورهای LCD نسبت به CRT ها كوچكتر و فضای كمتری را اشغال می كنند .
• از نظر قیمت ، با وجود اینكه LCD ها گرانتر هستند اما برق كمتری را نسبت به CRT ها مصرف می كنند كه این مساله در دراز مدت باعث صرفه جویی هزینه برق می شود . خصوصاً اگر مانیتور شما معمولاً روشن است همچنین مصرف كمتری انرژی به نفع محیط زیست است .
• روی صفحه LCD ها با ماده ای مات پوشیده شده است كه نور كمتری را نسبت به CRT ها منعكس می كند . یعنی شما بازتاب كمتری خواهید داشت و می توانید تصویر را بهتر ببینید ، خصوصاً وقتی بازتاب نور خورشید روی دیوار پشت مانیتور و یا حتی خود مانیتور می افتد .
• در سال ۲۰۰۳ ( در استرالیا ) بازار فروش مانیتور های LCD ۵/۵۱ درصد و صفحه نمایش های CRT ۵/۴۸ درصد بود . انتظار می رود كه این دو رقم تا پایان سال ۲۰۰۴ فاصله بیشتری از هم پیدا كند . همانطوری كه می بینید داشتن یك مانیتور LCD مزایای بهتری دارد و با توجه به پیشرفت سریع علم ، قیمت و تكنولوژی LCD ها در حد متوسط است . پس هم اكنون بهترین زمانی است كه به جای جعبه تولید اشعه كه بعنوان مانیتور دارید یك LCD جدید به خانه بیاورید

.
●نكاتی كه به هنگام خرید یك صفحه نمایش LCD باید در نظر داشت
.
بهنگام خرید یك صفحه نمایش LCD باید نكات زیر را مد نظر داشته باشید :
۱ ـ نیازتان را مشخص كنید كه به راحتی بدانید به دنبال چه هستید .
۲ ـ تحقیق كنید . چندین مقاله و راهنمای خرید مثل این نمونه بخوانید .
۳ ـ بدانید كه چه چیزی می خرید . به یك فروشگاه بروید و LCD های آنجا را ببینید . خصوصیات هر یك را چك كرده و آن ها را با هم مقایسه كنید . اجازه ندهید فروشندگان به شما كمك كنند زیرا فعلاً شما قصد خرید ندارید و برای نگاه كردن آمده اید . مگر اینكه بدانید آن ها درباره گفته هایشان مدركی دارند .
۴ ـ قیمت ها را در فروشگاه ها و روی سایت اینترنتی با هم مقایسه كنید ، مطمئن شوید كه عامل گارانتی را هم جزء قیمت محاسبه كرده اید زیرا این نكته خود به اندازه خصوصیات صفحه LCD مهم است .
۵ ـ وقتی با در نظر گرفتن موارد بالا به تعداد انگشت شماری مانیتور كه مطابق نیازتان است رسیدید ، نوبت به خواندن بروشورهایی در مورد همان انتخابهاست .
به این ترتیب می توانید ایده كلی نسبت به مانیتوری كه قصد خرید آن را دارید ، داشته باشید .
۶ـ وقتی به اندازه كافی مطمئن شدید ، به فروشگاه بروید و خرید خود را انجام دهید . با وجود اینكه قیمتهای آن لاین ( روی سایت اینترنتی كالایی كه قصد خرید دارید ) بسیار مناسب است ، اما دقت كنید كه اگر مشكلی برای مانیتور شما پیش بیاید ، برگرداندن آن به یك فروشنده آن لاین بسیار سخت است . خرید از یك فروشگاه نزدیك محل خودتان در برگرداندن مانیتور مساله دار ، باعث كم شدن دردسر و صرفه جویی در هزینه پست و ارسال مانیتور به محل دیگر است

.
● پیكسل مرده ( Dead Pixel ) .

فرض كنید صفحه نمایش TFT جدید خود را باز كرده و آن را روشن می كنید و یك نقطه سبز ۲۵ میلیمتری روی صفحه می بینید . از آن جایی كه تازه پول خرج كرده و یك صفحه نمایش مارك دار جدید خریده اید ، فوراً با خود فكر می كنید حتما جنس نامرغوبی خریده ام ، آن را برده و عوض خواهم كرد . مهم نیست .
آنوقت با فروشنده تماس می گیرید و تازه متوجه می شوید كه باید ۳ پیكسل مرده دیگر نیز داشته باشید تا بتوانید مانیتورتان را عوض كنید . كاملاً بی انصافی است در حالیكه شما پول خوبی برای یك مانیتور جدید پرداخت كرده اید . حتی بدتر از آن ، مانیتور شما ممكن است تا زمانی كه ۳ پیكسل مرده دیگر پیدا كند ، از گارانتی خارج شده باشد . متأسفانه این مشكل برای اكثر خریدارانی كه از سیاست پیكسل اطلاعی ندارند اتفاق می افتد . به دنبال تولید كنندگانی كه كمترین آمار سیاست پیكسل مرده را دارند بگردید . بعضی از آن ها در حال كاهش تعداد پیكسل مرده روی صفحه نمایش خود تا میزان صفر هستند . شما باید حداقل دنبال ماركی باشید كه گارانتی ۳۰ روزه برای تعداد صفر پیكسل مرده داشته باشد ، به این ترتیب حداقل اطمینان دارید كه مانیتور خریداری شده ، بدون عیب و نقص است . برای اطلاعات بیشتر درباره پیكسل مرده به بخش معایب داخلی مراجعه كنید

.
●میزان وضوح تصویر یا كنتراست ( Contrast ) .

این میزان در حقیقت معرف قدرت مانیتور شما در نمایش نقاط مختلف رنگی و سایه های سایه و سفید است . برای مثال ، یك TFT با میزان كنتراست ( ۳۰۰:۱ ) ، تصویر مات تری را نسبت به یك TFT به میزان كنتراست ( ۵۰۰:۱ ) ، نمایش می دهد .
هر چه میزان كنتر است افزایش یابد ، مانیتور تصویر واضح تری را نمایش می دهد . در بیشتر مواقع توصیه می شود مانیتوری كه میزان كنتراست آن حداقل ( ۴۰۰:۱ ) و یا بالاتر است ، خریداری كنید

.
● زمان پاسخگویی ( Response Time) .

این زمان ، معرف سرعت عكس العمل هر پیكسل روی صفحه نسبت به تغییرات رنگی و یا روشنایی است . به طور كلی صفحه نمایش های با زمان پاسخگویی بالا نسبت به صفحه نمایش های با زمان پاسخگویی پایین بیشتر در معرض بی رنگ شدن هستند .
مهمترین مزیت زمان پاسخگویی پایین این است كه چشمهای شما كمتر تحت فشار قرار می گیرد ، خصوصا وقتی در حال تماشای DVD و یا انجام بازی هستید ( زیرا تنوع رنگی بیشتر است و صحنه ها سریع تر تغییر می كنند ) البته در محیط شركت ، وقتی كاربران فقط به پنجره های ثابت ( بدون تصاویر متحرك ) نگاه می كنند ، این مساله چندان مهم نیست .
برای شركتها ، زمان پاسخگویی LCD ، ۳۵ میلی ثانیه و یا كمتر قابل قبول است برای بازی یا كاربردهای چند رسانه ای ( صوتی ـ تصویری ) مانیتوری با زمان بالاتر از ۲۰ میلی ثانیه نخرید .
البته بهترین زمان پاسخگویی برای این كاربردها ( صوتی ـ تصویری ) ، ۱۶ میلی ثانیه یا پایین تر ، توصیه می شود

.
● روشنایی ( Brightness) .

همانطوری كه از اسم آن پیداست این مورد ، معرف میزان روشنایی كلی مانیتور است و با واحد ( cd/m۲ ) سنجیده می شود كه هر چه میزان آن بالاتر باشد ، كارایی بهتری دارد . مانیتور با میزان روشنایی بالا در نور زیاد ( مثل اتفاق پر نور ) ، بهتر قابل دیدن است . همچنین میزان روشنایی بالا به معنی داشتن تصویری روشن تر به رنگ های سفید و درخشان تر است .
برای خرید مانیتور LCD ، به میزان روشنایی در حد cd/m۲ ۳۰۰ یا بیشتر باشید

.
● زاویه دید ( Viewing Angle ) .

در گذشته یكی از مهمترین معایب صفحه نمایش های LCDاین بود كه شما حتما باید روبروی آن می نشستید تا تصویر واضحی ببینید ، اگر از گوشه های صفحه به آن نگاه می كردید ، رنگ ها تغییر می كردند ( بنفش به نارنجی تبدیل می شد و ... ) با وجود اینكه تكنولوژی LCD ، تا حدی پیشرفت كرده است ، این مشكل هنوز باقی است ، اما كمتر باعث اذیت می شود .
زاویه دید افقی ۱۲۰ درجه به این معنی است كه تصویر به صورت مجازی تغییر شكل نخواهد داد تا زمانیكه چشمهای شما نسبت به صفحه نمایش ، خارج از كمان ۱۲۰ درجه قرار گیرد .
معمولا صفحه LCD ، زاویه دید افقی ( چپ / راست ) بهتری نسبت به زاویه ئدید عمودی ( بالا / پایین ) دارد . در اینجا این مساله بسته به علاقه شخصی شما دارد ، اما واضح است كه زاویه های دید بزرگتر بهتر است

.
● اتصال( Connectivity ) .

برای اتصال كامپیوتر به مانیتور LCD دو روش وجود دارد :
از طریق اتصالات D_Sub ( آنالوگ ) و یا DVI ( دیجیتال ) ، بیشتر LCD ها به صورت استاندارد دارای ورودی D_Sub هستند و شما معمولاً با پرداخت مبلغ جزئی می توانید مدل DVI را نیز تهیه كنید با وجود اینكه ورودی DVI برای داشتن تصویر صاف و بهتر توصیه می شود ، اما اتصال D_Sub نیز مشكلی ایجاد نمی كند .
گر چه گاهی اوقات خطوط موج دارای روی صفحه نمایش ظاهر می شود ( درست مثل اختلال امواج رادیویی روی صفحه تلویزیون ، اما این مشكل به راحتی از طریق منوی پیكربندی صفحه قابل تنظیم است .
شما باید ابتدا خروجی تصویركارت گرافیك سیستم خود را چك كنید تا مطمئن شوید كه آیا LCD مورد نظرتان خروجی كارت را پشتیبانی می كند .
اگر سیستم شما قدیمی است فقط می توانید از اتصالات D_Sub استفاده كنید ، البته اكثر سیستم های جدید هر دو نوع پورت را دارند . ولی اگر مانیتوری بخرید كه هر دو اتصال را پشتیبای كند ، با وجود پرداخت هزینه بیشتر ، آینده نگری بهتری انجام داده ايد.
 

H.S

Member
● وضوح صفحه نمایش ( رزولوشن Resolution ) .

وقتی پای وضوح صفحه نمایش به میان می آید ، مانیتور های LCD نسبت به CRT تفاوت پیدا می كنند . در جایی كه مانیتورهای CRT در خیلی از رزولوشن ها واضح به نظر می رسند ، LCD ها برای رزولوشن یك به یك طراحی شده اند كه به آن رزولوشن محلی گفته می شود .
اگر رزولوشن محلی LCD شما ۷۶۸×۱۰۲۴ است ، یعنی صفحه LCD شما دقیقاً ۱۰۲۴ پیكسل در طول صفحه و ۷۶۸ پیكسل در عرض آن دارد . پس وقتی كه صفحه روی روزلوشن محلی تنظیم است ، هر پیكسل كه سیستم شما به خروجی می فرستد دقیقاً یك پیكسل فیزیكی روی صفحه را به خود اختصاص می دهد . و این باعث شفاف شد تصویر می شود .
وقتی سیستم روی رزولوشن پایین تر از ۴۸۰×۶۴۰ تنظیم است . LCD تصویر را می كشد تا تمام صفحه را پر كند ، درست مثل برنامه نقاشی كه تصویر را می كشد و این باعث محو شدن جزئی تصویر و كدر شدن آن می شود . ( فقط برای رزولوشن پایین تر از روزلوشن محلی (
رزولوشن محلی یك مزیت مهم برای طراحان است ، چون شما می توانید نمایش واقعی یك به یك تصویر یا طراحی را كه روی آن كار می كنید ، داشته باشید . این كار در مانیتور CRT نیز با تنظیم اندازه صفحه و ارتفاع آن ممكن است ولی نمایش تصویر همیشه دقیق نخواهد بود .
بیشتر LCD های ۱۵ اینچ دارای رزولوشن محلی به میزان ۷۶۸×۱۰۲۴ و LCD های ۱۷ اینچ دارای روزلوشن محلی به میزان ۱۰۲۴×۱۲۸۰ می باشند . به خاطر داشته باشید كه رزولوشن بالاتر نیاز به كارت گرافیك قویتری دارد . اگر سیستم قدیمی دارید ، ممكن است كارت گرافیك آن قدرت نمایش رزولوشن بالای LCD را نداشته باشد .


● اندازه ( Size ) .

مانیتورهای LCD به روش متفاوتی نسبت به مانیتورهای CRT اندازه گیری می شود . معمولاً مانیتور CRT از گوشه های خارجی جعبه پلاستیك دور آن اندازه گرفته می شود به جای اینكه از گوشه های واقعی صفحه ای كه تصویر را صفحه نمایش می دهد ، محاسبه شود .
اما LCD ها با اندازه واقعی تصویری كه روی صفحه نمایش می دهند اندازه گیری می شوند . بنابراین وقتی یك LCD ۱۷ اینچ می خرید ، در حقیقت ، یك تصویر با سایز ۱۷ اینچ خواهید داشت .
بعبارت دیگر ، یك CRT ۱۷ اینچ محدوده قابل دید ۴/۱۵ اینچ دارد و این بدان معنی است كه وقتی LCD ۱۵ اینچ می خرید در حقیقت مانیتری با محدوده دید مشابه یك مانیتور ۱۷ اینچ CRT دارید .


● حیله ها در بكار بردن تجهیزات جانبی .

وقتی یك مانیتور LCD ، می خرید مراقب تجهیزات جانبی آن باشید . گاهی اوقات حیله های از طرف تولید كننده برای بازاریابی محصولی نامرغوب انجام می شود . البته این موضوع درباره تمام مانیتورهای موجود در بازار صدق نمی كند .
ولی به خاطر داشته باشید كه قصد شما از خرید LCD ، نمایش تصویر است و كلیه تجهیزات جانبی آن باید در اولویت های بعدی قرار گیرد . مثلاً شما هرگز LCD را فقط به خاطر وصل كردن موس به آن نمی خرید ، بلكه با داشتن تصویر صاف كمك بزرگی به سالم ماندن چشمهایتان خواهید كرد .
البته منظور ما این نیست كه LCD با تجهیزات جانبی نخرید . اما هدف تولید كننده را اضافه كردن این قطعات به مانیتور بدانید . بلندگوهای داخل LCD و یا پورت USB آن سودمند است ( خصوصاً اگر برای شركت خرید می كنید باعث پایین آمدن هزینه ها می شود ) ولی همیشه به خاطر داشته باشید كه اگر با كمبود پورت مواجه شدید ، به راحتی و با هزینه خیلی پایین می توانید آن راتهیه كنید . معمولاً روی مانیتوهای LCD خوب و با كیفیت بالا ، كمتر این تجهیزات جانبی دیده می شود .


● قیمت و كارایی .

وقتی یك مانیتور LCD می خرید ، احتمالاً در طول روز ، مدت زمان بیشتری را روبروی آن صرف خواهید كرد اگر یك مانیتور ارزان قیمت بخرید ، ممكن است كارایی آن پایین بوده و یا حتی بدتر از آن ، به چشمهایتان فشار آورده و باعث صدمه دیدن آنها شود . ارزانی همیشه دلیل بر نامرغوب بودن آن نیست ، اما متأسفانه اكثر اوقات چنین نتیجه ای دارد .
البته بعضی مدل های گران نیز همیشه كیفیت بالای تصویر و یا كارایی خوبی نشان نمی دهد . تحقیق كنید ، بروشور های متعدد را بخوانید بعد تصمیم بگیرید . یادتان باشد مانیتوری می خرید كه اكثر اوقات قرار است به آن نگاه كنید . آیا برای چند دلار كمتر می خواهید بینایی و راحتی خود را فدا كنید ؟


● معایب داخلی .

مانند تمام محصولات ، LCD ها نیز معایب داخلی دارند كه ممكن است با آن ها مواجه شوید . بهتر است با برخی از آن ها قبل از خرید آشنا شوید .


● پیكسل مرده ( Dead Pixel ) .

تا حالا مهمترین مشكل LCD ها ، پیكسل های مرده است . لغت پیكسل مرده به هر پیكسل ساخته شده روی صفحه LCD گفته می شود . این پیكسل ها ممكن است در LCD های نو و یا LCD هایی كه مدت زمانی كار كرده اند ظاهر شود . دو نوع پیكسل مرده وجود دارد :
۱ـ روشن : پیكسل صفحه نمایش همیشه روشن می ماند و ممكن است به صورت یك نقطه سفید ، قرمز روشن ، سبز و یا آبی به نظر بیاید ، با وجود سایز كوچك ، آزار دهنده هستند .
۲ـ خاموش : پیكسل صفحه نمایش همیشه خاموش می ماند . این پیكسل مثل دسته قبل آزار دهنده نیستند ، و به همین علت تا زمانی كه تعداد آن ها به ۵ یا ۶ پیكسل نرسد ، كارخانه آن را عوض نخواهد كرد .
پیكسل های مرده یكی از دلایل بالا بودن قیمت LCD هاست ، زیر تولید كننده باید استانداردهای ساخت را دقیقاً دنبال كند . اگر صفحه ای تولید نشود و استاندارد ایزو ۱۳۴۰۶ را رعایت نكرده باشد ، قابل فروش نخواهد بود .
پیكسل مرده غیر قابل تعمیر است و اگر شما با یكی از آن ها روی صفحه LCD خود مواجه شدید ، تنها روش خلاص شدن از دست آن تعویض مانیتور است . خیلی از مردم گرفتار سیاست پیكسل مرده می شوند ، زیرا نمی دانند چند پیكسل مرده باید داشته باشند تا بتوانند مانیتور خود را عوض كنند .
برای اینكه خیالتان راحت باشد ، همییشه سعی كنید مانیتوری با تعداد صفر پیكسل مرده خریداری كنید . زیرا در این صورت می توانید بلافاصله در صورت دیدن یك پیكسل مرده روی صفحه ، آن را عوض كنید .
اخیرا LCD من یك پیكسل مرده از نوع خاموش پیدا كرده است ، كه به سختی متوجه شدم ( حتی اگر دنبال آن بگردید ، خیلی سخت به چشم می آید ) ، اما خوشبختانه مانیتور من ۳ سال گارانتی صفر پیكسل مرده دارد و می توانم آن را برای تعویض برگردانم . كمتر تولید كننده ای چنین امتیازی را به خریدار می دهد .


● قطعات سفید ( White Patches ) .

یكبار یك تولید كننده معروف دفترچه ای منتشر كرد كه شرحی درباره مشكل قطعات سفید LCD های خود داده بود . این مشكل به صورت یك تكه سفیدی است كه گاهی شبیه ستاره بوده و روی بعضی پیكسل های خاص صفحه ظاهر می شود .
با وجود اینكه من خودم با این مشكل مواجه نشده و یا آن را از نزدیك ندیده ام ، اما بهتر است مانیتوری كه می خرید این مشكل را نداشته باشد .


● لامپ تصویر .

پشت یك مانیتور LCD ، لامپ فلورسنت است . این لامپ ها عمر محدودی دارند ، بیشتر كارخانه ها این لامپ ها را ۳ سال گارانتی می كنند . پس اگر در طول سه سال به مشكلی در این زمینه برخوردید ، می توانید آن را عوض كنید . اما بهتر است به هنگام خرید مطمئن شوید كارخانه لامپ تصویر را گارانتی كرده است .


● روشنایی ناهموار صفحه .

یكی از مشكلات مهم صنعت ساخت LCD ، روشنایی ناهموار صفحه است . یعنی صفحه LCD به صورت كامل و یكدست روشن نمی شود و در بعضی نقاط روشن تر از نقاط دیگر است . امروزه LCD هایی كه این مشكل را دارند كمتر در بازار یافت می شود .
ولی بعضی مدل ها خصوصاً LCD های بزرگتر هنوز این مشكل را دارند . وقتی LCD بزرگ می خرید ، دقت كنید كه لامپ تصویر باید نقاط بیشتری از صفحه را بپوشانید ، بنابراین احتمال اینكه نور صفحه ناهموار باشد بیشتر است . مشخصات پیشنهادی برای خرید LCD با توجه به نیازهای مشتری در ادامه این مقاله برخی مشخصات LCD ها ، بر اساس كاربرد خریدار طبقه بندی شده است ، قبل از خرید ، با توجه به هدفتان در انتخاب نوع LCD دقت كنید ، البته به خاطر داشته باشید كه این طبقه بندی ، فقط به صورت پیشنهادی بوده و ممكن است كاربرد شما چیز دیگری باشد .


● سرگرمی ، بازی و چند رسانه ها ( صوتی ـ تصویری ) .

• هدف : اگر مانیتوری می خواهید كه زمان پاسخگویی سریع داشته و بین بازی و یا تماشای فیلم DVD ، بی رنگ نشود ، مشخصات زیر پیشنهاد می شود :
• زمان پاسخگویی : ms ۱۶ ( میلی ثانیه ) یا پایین تر.
• میزان كنتراست : ۱ : ۴۰۰ یا بالاتر .
• سایز : اختیاری ، هر چه بزرگتر باشد ، تصویر بهتری را نمایش می دهد .
• روشنایی : cd/m۲ ۴۰۰ یا بالاتر .


● شركت های تجاری .

• هدف : اگر برای شركت خود قصد خرید مانیتوری دارید كه ساده بوده و فقط برای نمایش متن و صفحات ثابت و اسناد و مدارك استفاده شود ، مشخصات زیر پیشنهاد می شود :
• زمان پاسخگویی : ms ۳۵ ( میلی ثانیه ) یا پایین تر .
• میزان كنتراست : ۱: ۳۰۰ یا بالاتر .
• سایز : ۱۵ اینچ با صرفه تر است .
• روشنایی : cd/m۲ ۳۵۰ یا بالاتر .


● گرافیك / طراحی صفحات Web .

• هدف : اگر مانیتوری بزرگ می خواهید كه تصاویر را به صورت واضح ، شفاف و با كیفیت بالا نمایش دهد ، مشخصات زیر را پیشنهاد می شود .
• زمان پاسخگویی : ms ۲۵ ( میلی ثانیه ) یا پایین تر ( ms ۱۶ ایده آل است . )
• میزان كنتراست : ۱ : ۵۰۰ یا بالاتر .
• سایز ۱۷ یا ۱۸ اینچ تصویر واقعی با اندازه های دقیق تر نمایش می دهد .
• روشنایی : cd/m۲ ۴۰۰ یا بالاتر .


● كاربرد های عمومی .

• هدف : اگر قصد خرید مانیتوری دارید كه فقط برای خواندن Email ، دیدن صفحات اینترنت ، تایپ اسناد و مدارك و گاهی بازی ورق استفاده كنید . مشخصات زیر پیشنهاد می شود :
• زمان پاسخگویی : ms ۲۵ ( میلی ثانیه ) یا پایین تر .
• میزان كنتراست : ۱: ۳۵۰ یا بالاتر .
• سایز : اختیاری .
• روشنایی : cd/m۲ ۳۵۰ یا بالاتر .
 

NEWVGAc12

Member
چند گزینه گزینه برای خرید مانیتور

LCD (Liquid crystal display اولین بار در سال 1888 ساخته شده که فقط از اون میشد برای نشان دادن اعداد استفاده کرد .(مانند LCD ساعت های مچی).در سال 1964 George H. Heilmeier اولین LCD رنگی رو در آزمایشگاه تولید کرد. در سال 2008 فروش مانیتور های LCD از مانیتور های CRT (Cathode ray tube) پیشی گرفت در حال حاضر مانیتور های LCD به دلیل شفافیت - وزن - مصرف برق - زیبایی - مقدار فضای مورد نیاز و کیفیت بالای تصویر بیشتر از سایر گونه های مانیتور مورد توجه دنیا هستند.
البته شرکت بزرگ در حاضر در رو نصل جدید تری از صفحه نمایش کار می کنند که به مراتب از LCD بحتر است .
plasma screens, DLP, OLED



معمولا برای خرید مانیتورهای LCD مهم ترین گزینه ها اندازه . زمان پاسخ گویی . کیفیت رنگ هست که باید قبل از خرید مانیتور مقدرا نیازتون از مانیتور در این سه گزینه رو مشخص کنید

اندازه :
اگه اندازه واسه شما خیلی مهمه و دوست دارید که زمانی که در حال کار با کامپیوتر هستید کل کار رو در دید داشته باشید میتونید از مانیتور های 21 - 22 - 24 .... یا بزرگتر با ریوزلیشن واید(16:9) استفاده کنید....
در بعضی موارد سوژه مورد نظر شما به حدی بزرگه که حتی توی مانیتور های واید با ریزولیشن های بالا هم جا نمی شه و شما مقداری از اون رو روی صفحه مانیتور ندارید و این باعث پائین اومدن سرعت کار شما میشه . در این موارد میتونید از چند مانیتور به صورت افقی یا عمودی در کنار هم استفاده کنید و دید خودتون از سوژه مورد نظر رو 2 - 3 - 4 یا چنیدین برابر کنید (حالت استاندارد 2 یا 3 برابر)

توی تصویر پائین تعداد نقطه ها و نحوه ی قرار گیری اون ها در کنار هم شبیه سازی شده:
730px-Simulated_LCD.png


مقایسه ریزولیشن ها و aspect ratio های مختلف :

749px-Vector_Video_Standards2.svg.png


توضیحاتی در مورد استفاده چنیدین مانیتور هم زمان بر روی یک کامپیوتر : http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=116483&highlight=newvgac12

زمان پاسخ گویی:
اگه میخواهید از مانیتور LCD برای بازی یا تماشای ویدئو استفاده کیند حتما قبل از خرید به زمان پاسخ گویی اون دقت کنید .این مشخضه در مانیتور های LCD یکی از مهم ترین گزینه هاست که سرعت تغییر رنگ پیکسل ها رو نشون میده و هرمقدار که پائین تر باشه قیمت مانیتور بالا تر میره .. در حال حاضر با توجه به پیشرفت علم و زیادتر شدن استفاده از مانیتور های LCD این گزینه در اکثر مانیتور ها حتی در قیمت های پائین به مقدرا مطلوبی رسیده البته مشکل زمان پاسخ گویی هنوز در مانیتور های با ریزولیشن بالا وجود داره ....

کیفیت رنگ :
به تعداد مراحل رنگ از کمترین حال تا بیشترین حال گفته میشه.
هر مقدار این مراحل بیشتر باشن مانیتور تعداد رنگ های بیشتری رو نمایش میده و تصویر طبیعی تر میشه.
یه مانیتور با کیفیت رنگ خوب باید نزدیکترین تصویر رو رنگ های واقعی شبیه سازی کنه .

مقدار روشنایی:
یکی دیگه از گزینه های مهم برای خرید مانیتور مقدار روشنایی اون هست که باید خیلی در مورد خرید بهش دقت بشه . در حال حاضر بیشتر از 30 شرکت معتبر در دنیا LCD تولید می کنن که از این 30 شرکت در دنیا مانیتور تولید می کنن که متاسفانه اکثر این شرکت ها مانیتور هایی با مقدار روشنایی بیش از حد برای فریب دادن مشتریان تولید می کنن.
مثلا مانیتور های LCD صونی که با نام تجاری Bravia تولید و به بازار ارزه میشن تصویر خیلی براقی دارن ولی رنگ ها رو بصورت طبیعی شبیه سازی نمی کنن و در اکثر موارد رنگ شبیه سازی شده در این مانیتور های این شرکت به مراتب از تصویر واقعی براق تره ولی مانیتور های تولید شده توسط شرکت Dell تصویر رو به صورت واقعی نشان میدن و هیچ تغییری در اون ایجاد نمی کنن (متاسفانه مانیتور های Dell به دلیل قیمت زیاد و کشور سارنده اونها در ایران به ندرت پیدا میشه و هیچ وقت مدل های جدید این برند رو نمی شه تو ایران پیدا کرد.

--------------------
سایر گزینه ها :
البته موارد دیگه هم هستن که در موقع خرید مانیتور باید بهشون دقت کرد مثل کابل وردی . مصرف برق . Refresh Rate. پیکسل های مرده و زاویه دید که همه این موارد در مانیتور های جدید به بحترین حالت های ممکن نزدیک شدن.مثلا :

کابل ورودی :
در حال حاضر اکثر مانیتور ها از کابل های DVI -single یا DVI -Double و یا HDMI استفاده میکنن که در هر سه مورد کیفیت کاملا به یه شکله و هیچ فرقی با هم ندارن.

مصرف برق :
هرچه مانیتور بزرگتر باشه مصرف برق اون پائین تره (مانیتور های LCD چنیدین برابر از مانیتور های CRT کمتر برق مصرف می کنن)


Refresh Rate :
مقدار پردازش هر پیکسل در ثانیه . این مورد با زمان پاسخ گویی نصبت مسقیم داره و باید مقدار هر دوتای اون ها بالا باشه.
پیکسل های مرده :
در خیلی از موارد حتی بعد از خرید مانیتور متوجه می شوید که بعضی از پیکسل ها رنگ مشخصی دارن و همزمان با تصویر تغییر نمی کنن .. مثلا به رنگ قرمز . مشکی ها هر رنگ دیگری هستن و تصویر در اون نقاط اشتباه نمایش داده میشه .به این نقاط پیکسل مرده یا پیکسل گیرکرده گفته میشه...دیده شدن این نقاط در روی مانیتور های موجود در کشور اجتناب ناپذیره

زوایه دید :
به حداکثر زاویه ای گفته میشه که کار بر میتونه در اون زاویه از سطح مانیتور تصویر ور مشاهده کنه . این زاویه در مانیتور های با کیفتی کنونی به بیشتر از 175 درجه رسیده .


--------------
به نظر من مهتر از همه این موارد شرکت سازنده اون هست .
شرکت Samsung , Sony:
همه مانیتور های LCD تولید شده توسط این دو شرکت حتی در دوربین های عکاسی کنتراست بسیار بالایی دارند و در رنگ ها را چندین مرتبه پر رنگ تر نشان می دهند . این مانیتور ها تصاویر را زیبا تر از تصویر اصلی نشان میدهند . ولی یه کاربر حرفه ای همیشه به دنبال دیدن تصویر واقعی است نه قشنگ تر دیدن آن .. برای مثال شما در کامپیتوتر شخصی خودتان پوستر ی را طراحی می کنید که در مانیتور شما رنگهای آن تنظیم شده است ولی اگر آن را چاپ کنید یا در مانیتور های دیگر مشاهده کنید متوجه تغییر رنگ زیادی در آن میشوید که مورد نظر شما نبوده.
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا