●● نگاهي به Z Brush 1.5 ●●

Saeid Taheri

Active Member
طراحي Z Sphere
اين يكي ديگر از كپي برداريهاي Metaball نيست، بلكه اين ZSpheres است! يكي از ويژگيهاي ZBrush كه خيلي مورداستفاده قرار ميگيرد، توانايي طراحي تصاوير كامل در يك شبكه است. در نسخه هاي قبلي، تصاوير كامل بايد اغلب بصورت تكه تكه طراحي و در پنجره برنامه ساخته مي شدند. با ZSpheres مي توان با اضافه كردن اشكال كروي متصل به هم و جابجا كردن، درجه بندي و چرخاندن آنها، اشكال پيچيده اي را ساخت. وقتي كه از فرم اين شكل راضي شديد مي توانيد روي آن’پوست‘ (يا يك لايه) بكشيد. در اين فرايند يك جسم شبكه اي ايجاد ميشود كه با شكل طرح كروي منطبق است.

اينها گزينه هايي هستند كه به شما اجازه ميدهند شبكه هاي متعددي را بصورت اشكال باز يا فشرده ايجاد كنيد. وقتي كه از لايه ايجاد شده راضي بوديد ميتوانيد با ابزارهاي ديگر Brush Z كه بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند ( ابزارهاي"Draw Pointer"و"Move" ) به طراحي و تغيير شكل آن بپردازيد. مطابق معمول Pixologic يك سري دروس آموزشي بسيار خوب به شما ارائه ميكند كه نه تنها نحوه استفاده از خصوصيات جديد برنامه را به شما مي گويند بلكه نحوه كاربرد آنها را هم بصورت زنده روي صفحه به شما نشان ميدهند.

ظاهر و ساختار برنامه
بعضي ها از ظاهر و فضاي ZBrush انتقاد كرده اند و بعضي ها هم حتي مي گويند كه كار كردن با آن مشكل است. اين مسآله درست است. وقتي براي اولين بار واردZBrush ميشويد، بعضي صفحات كليد و پالتها ممكن است خيلي پيچيده به نظر بيايند. نسخه 1.5 اين اجازه را به شما ميدهد كه هر وقت خواستيد صفحه كليد كناري را با كليك كردن ماوس و كشيدن آن به بالا يا پايين حركت دهيد.
اين قابليت بويژه براي كساني كه صفحه نمايش كوچك دارند مفيد خواهد بود Pixologic . تعدادي از پيشرفته ترين ويژگيهاي هر صفحه كليد را بصورت مخفي گذاشته است. اين حالت به استفاده كنندگان مبتدي اجازه ميدهد ابتدا با اساسي ترين فرمانهاي برنامه آشنا شوند، اما اگر شما بخواهيد كه تمام ابزارها دم دستتان باشد، اين مسآله كمي آزاردهنده ميشود. قابليت بالا و پايين كشيدن صفحات كليد به استفاده كنندگان حرفه اي تر اجازه ميدهدكه تمام صفحات را باز كنند و آماده استفاده داشته باشند.
يكي ديگر از قابليت ها كه بيشتر جنبه تزييني دارد (و خيلي مفيد نيست) توانايي تغيير رنگ هر قسمت ازفضاي برنامه است. شما ميتوانيد رنگها را مطابق با روحيات خود تغيير دهيد ولي خود من پس از يك ساعت دستكاري و تغييرتنظيمات به اين نتيجه رسيدم كه از همان اول Pixologic بهترين را انتخاب كرده بوده و ديگر هيچ كدام از تغييرات را عوض نخواهم كرد.


نورپردازي كلي و سايه هاي نرم
يكي از قابليت هاي اين برنامه كه من به آن خيلي علاقه دارم، اضافه كردن نورپردازي كلي و سايه هاي نرم است. اين سري گزينه ها به هنرمند توانايي ايجاد تصاويري را ميدهد كه واقعي تر هستند، همراه با بازتابهايي كه رنگ خود را از اشياء اطراف ميگيرند و شرايط نورپردازي دانه دانه كه تقريبآ حالت انعكاس را نشان ميدهد. من قبلآ در سال 2002 يك تصوير با بتا 1.5 درست كردم كه نتيجه نهايي شگفت انگيز بود.

اسپري رنگ
اين قابليت كوچك كه تازه به صفحه Stroke اضافه شده است وقتي با Texture Master Zscript استفاده شود بسيار مفيد ميباشد. اين ويژگي به شما اجازه ميدهد همزمان دو رنگ را اسپري كنيد و يك افكت لكه لكه ايجاد نماييد. اين عمل بويژه براي درست كردن پوست يا مخفي كردن جلوه هاي (افكتهاي) قبلي خيلي سودمند است. در نسخه هاي قبلي مجبور بودم ابتدا با يك قلم آلفاي لكه دار يك بار شكل را رنگ كنم و دوباره همين كار را با رنگ دوم انجام دهم. ابزار اسپري هم زمان كمتري ميبرد و هم ظاهر بهتري به كار ميدهد.

نكته: مساحت پوست اين تصاويرZOMBIE SENSAI با Texture Master و اسپري رنگ انجام شده است.

حالت نمايش چند صفحه اي Polyframe Display Mode
در نسخه 1.23b از طريق منوي اولويت ها (Preferences) ، اين امكان وجود داشت كه شبكه ها را در Wireframe (يا در حالت نقطه اي 'Dots' ) مشاهده كنيد يا به چرخش درآوريد. نسخه 1.5 حالت نمايش چند زمينهْ Polyframe را اضافه كرده كه به استفاده كننده اجازه ميدهد مدل ساخته شده را همراه با لايه پوشش Wireframe ببندد.
از آنجا كه با ZSpheres ميتوانيد شبكه هاي كم تعداد هم ايجاد كنيد، با اين روش مشاهده جديد به راحتي ميتوان توزيع چندضلعي ها را در شبكه بررسي نمود.

نكات ديگر
چند تغيير كوچك هم انجام شده. ويژگي تقارن (Symmetry) از محل اصلي خود در منويTOOL كه زياد دم دست نبود به صفحه TRANSFORM منتقل شده. اين جابجايي خيلي بزرگ نيست ولي از آنجا كه اين ويژگي براي طراحي خيلي كمك ميكند، در بهتر شدن جريان كار مؤثر است.
معمولأ هيچ برنامه اي روي سيستمهاي من خيلي دوام نمي آورد. من ZBrush 1.5 را روي سه دستگاه مختلف نصب كرده ام و هر سه خيلي خوب كار ميكنند. البته همانطور كه ميدانيد، هر چقدر ميزانRAM بالاتر باشد بهتر است! دستگاه اصلي من 1 Gig Athlon با 1.5 Gig of RAM و Ge-Force4 128 Meg T. است. لازم به گفتن نيست كه تصاوير 6-7 لايه اي3000×3000 مشكلي ايجاد نمي كنند. اين برنامه را حتي روي Viao با 1 Gig Duron و 256 Meg RAM و8 Meg Card هم امتحان كرده ام. عملكرد آن خيلي خوب است، اما براي تصاوير بزرگترروي ديسك بيشتر حجم ميگيرد (ZBrush در بالاي صفحه نشان ميدهد كه چقدرRAM در حال استفاده است).

نكات منفي هم دارد؟؟؟
اين مسأله واقعأ يك نقطه ضعف محسوب نميشود، ولي كار با ZBrush با استفاده از ماوس مانند شنا كردن با جوراب است، شدني است ولي غير طبيعي است!
هنوز هم انيميشن نداريد!؟ همينطور كه ZBrush در حال تكامل است، به نظر ميرسد يك روز به طرف انيميشن حركت كند. با ZSpheres جديد، يك هنرمند ميتواند شبكه هاي قابلexport بسازد، به آنها فرم بدهد و شكل نهايي را export كند. پس ميتوان شبكه و بافت و ساخت تصوير را بهLightwave برد و مقدمات انيميشن را فراهم نمود.
ظاهر نا متعارف برنامه ديگر عجيب به نظر نميرسد. صفحه كليدهاي متحرك كاملأ عادي به نظر ميرسند و پيدا كردن پالتها آسان ميباشد. كساني كه براي اولين بار بهZBrush مراجعه ميكنند همان دردسرهايي را دارند كه بقيه با نسخه هاي قبلي داشتند.ZBrush نرم افزار دم دست و خوش قلق براي همه نيست. اين يك ابزار حرفه اي براي هنرمندان است و ويژگيها و ابزارهاي فوق العاده متنوعي دارد كه بعضي از آنها را هنرمندان 3D به خوبي ميشناسند و بعضي از ابزارها هم جديد هستند. ZSpheres كساني را كه بازي ميسازند بسوي خود جلب خواهند كرد.

نتيجه:
ZBrushيك نرم افزار گرافيكي منحصر به فرد است. هم سريع كار ميكند و هم جذاب است و در زمان كوتاه نتيجه كار را به شما ارائه ميكند. اين برنامه بخصوص براي افراد خلاق ساخته شده است و به شما اجازه ميدهد روي كار هنري خود تمركز كنيد و حواستان مشغول ظاهر برنامه نشود. Pixologic ظاهر برنامه را تعويض نكرده است بلكه فقط آن را كارآمدتر نموده، بطوري كه كار با آن خوشايند باشد.
اگر براي اولين بار از برنامه استفاده ميكنيد، ممكن است از تعداد بالاي گزينه هاي منوها كمي وحشت زده شويد، ولي با يك مقدار تمرين و كار با آنها، بزودي اين گزينه ها براي شما جا مي افتند. نسخه هاي ابتدايي ZBrush با يك دفترچه راهنماي Online با فرمت PDF پشتيباني ميشدند. اين مسأله اي است كه بايد در نسخه هاي آينده روي آن كار شود تا استفاده كنندگان بتوانند از يك دفترچه واقعي چاپ شده و جامع سود ببرند. اين نرم افزار به خوبي روي وب پشتيباني ميشود و تعداد زيادي از استفاده كنندگان ZBrush ، در مباحثه Online در Pixologicsشركت ميكنند و نظرات سازنده خود را به ZBrush Central ارائه ميدهند. Zbrush ميتواند به جعبه ابزار حرفه اي و ديجيتال هنرمندان اضافه شود و حتي در نسخه 1.2 هم خيلي محكم و خوش ساخت است. من مطمئن هستم با هر بار ارتقاء، اين برنامه بهتر ميشود و تبديل به يك ابزار خيلي ضروري هم براي تصويرگران 2D و هم براي هنرمندان حرفه اي 3Dميگردد.

جهت دريافت به آدرس http://pixologic.com/index.cgi مراجعه فرماييد.


از : Devilish

سعيد . :wink:
 

ramezani

Member
من هم متشكر سعيد جان.


بلاخره كسي پيدا شد كه اينو ياد بده
 

ALI_TAKHTI

Active Member
اا ببخشيد من اين رو فكر كنم قبلا گزاشته بودم اينجا البته ببخشيد ها جسارت نباشه.
دست شما درد نكنه.
 

ALI_TAKHTI

Active Member
اا ببخشيد من اين رو فكر كنم قبلا گزاشته بودم اينجا البته ببخشيد ها جسارت نباشه.
دست شما درد نكنه.
 

Saeid Taheri

Active Member
3panta گفت:
اا ببخشيد من اين رو فكر كنم قبلا گزاشته بودم اينجا البته ببخشيد ها جسارت نباشه.
دست شما درد نكنه.

3panta عزيز من من چيزي در اين مورد قبلا توي فروم نديده بودم !!! :roll:

به هر حال اگه بوده شرمندم... :oops:

سعيد . :wink:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا