●● درنگي در استوديوي سه بعدي ●●

Saeid Taheri

Active Member
درنگي در استوديوي سه بعدي
تئوري انيميشن

آيا تا به حال اساس ساخت فيلم هاي سينمايي را در برنامه هاي مستند ديده ايد؟ اگر دقت نكرده ايد، توضيح مختصري خواهم داد. هر فيلم، انيميشن و كارتون شامل تعدادي تصوير است كه هر تصوير با تصوير قبلي كمي تفاوت دارد. هنگامي كه اين تصاوير با سرعت متعادل و استاندارد،‌ به طور متوالي پخش مي شود؛ به دليل خطاي ديد انسان،‌ تصو مي كنيم كه يك حركت طبيعي در حال رخ دادن است و فيلم را به طور طبيعي مشاهده مي كنيم. در اصطلاح فيلم سازي ( ونيز در استوديوي سه بعدي) به هر يك از اين تصاوير متوالي (Frame) گفته مي شود.



استوديوي سه بعدي چگونه انيميشن مي سازد؟

اگر بخواهيم مانند فيلم سازان يك انيميشن بسازيم بايد كار بسيار مشكلي را انجام دهيم. زيرا براي براي ساخت يك فيلم 5 ثانيه اي چيزي حدود 100 فريم لازم است. همان طور كه مي دانيد براي ايجاد يك صحنه در استوديو وقت زيادي صرف مي شود، چه برسد به زماني كه بخواهيد 100 تصوير بسازيد!
در اين بين استوديوي سه بعدي داراي قابليت شبيه سازي (Simulation) بين تغييرات مورد نظر در انيميشن است. بدان معني كه اگر شما دو صحنه متفاوت براي استوديو مشخص كنيد و تعداد فريم هاي مابين آن را معين نماييد، اين فريم ها براي تبديل فريم اول به فريم آخر شبيه سازي خواهند شد. در اين مقاله نمونه يك انيميشن را مي سازيم تا اساس اين شبيه سازي را بهتر درك نماييد.

ايجاد صفحه زمين
در صفحه فرمان از آخرين دكمه رسم (Plane ) براي ترسيم يك صفحه مستطيلي و تو پر استفاده مي كنيم. بخش Keyboard Entry را بدين شكل پر كنيد و دكمه Create را بزنيد:
X = 0 , Y = 0 , Z = 0 , Length = 150 , Width = 200


رسم توپ

براي ترسيم يك توپ از فرمان رسم كره (Sphere) در صفحه فرمان استفاده كنيد. در Keyboard Entry مقادير مورد نظر را به صورت زير پر نموده، Create را بزنيد:
X = 0 , Y = 0 , Z = 15 , Radius = 15


نوار انيميشن

در گوشه سمت چپ و پايين پنجره ي استوديوي سه بعدي نواري وجود دارد كه عبارت 0/100 روي آن درج شده است. اصطلاحاً به اين قسمت نوار انيميشن (Animation Bar) گوييم. اين نوار نشان دهنده آن است كه هم اكنون در كدام فريم (Frame) از انيميشن قرار داريم.


هميشه به طور پيش فرض تعداد فريم هاي انيميشن در استوديوي سه بعدي 100 در نظر گرفته مي شود،‌ ولي پس از اين خواهيم آموخت كه چگونه تعداد فريم ها را به دلخواه تغيير دهيم. بنابر اين در حال حاضر در فريم صفر قرار داريم .

تعريف فريم هاي جديد

حال از دكمه هاي كنترل انيميشن روي دكمه Animate كليك كنيد. با زدن دكمه Animate رنگ اين دكمه و رنگ كادر دريچه ديد فعال،‌ قرمز خواهد شد. هر زمان كه اين دكمه فعال باشد، تغييرات انجام شده به عنوان تحولات جار ي انيميشن ذخيره خواهد شد.


اكنون نوار انيميشن را از از فريم صفر به فريم 50 حركت دهيد. براي اين كار كافيست روي آن كليك كرده و به سمت راست درگ نماييد. پس از اين عمل، عبارت روي نوار به 50/100 تغيير خواهد كرد.


با كليك بر روي دكمه Select توپ را انتخاب كنيد. آنگاه روي كليد جابجايي (Move) كليك كنيد تا به رنگ سبز در آيد. سپس روي همان كليد، راست كليك كنيد تا پنجره ي Move 0Transform Type-In باز شود. حالا توپ در راستاي محور Z ها در موقعيت 15 قرار دارد. آن را به اندازه 65 واحد جا به جا كنيد تا در راستاي Z ها در وضعيت 80 قرار گيرد.


در مرحله بعد بدون آنكه پنجره جا به جايي را ببنديد، نوار انيميشن را روي مقدار 100/100 (فريم صدم) قرار دهيد.


در نهايت محل توپ را در راستاي Z ها به مقدار 15 برگردانيد،‌ دكمه Animate را خاموش كنيد و پنجره جا به جايي را ببنديد.


اكنون براي آن كه انيميشن ساخته شده را ملاحظه كنيد كافي است روي دكمه اجرا در دكمه هاي كنترل انيميشن كليك كنيد.

همان طور كه مي بينيد انيميشن ساخته شده فقط در زاويه ديد فعال پخش مي شود. براي اين كه بتوانيم هم زمان آن را در تمام زواياي ديد ببينيد،‌ روي دكمه Time Configuration كليك كرده از پنجره باز شده عبارت Only Active Viewports را غير فعال سازيد.

مروري بر ساخت انيميشن

ببينيم اين انيميشن چگونه ساخته شد. هنگام شاخت انيميشن ابتدا بايد نقاط شروع و پايان آن را در نظر بگيريم. آنگاه نقاطي را كه در آن جا اتفاق جديدي رخ مي دهد مشخص مي كنيم. اين نقاط را مي توان نقاط عطف انيميشن ناميد.
در اين انيميشن به جز شروع و پايان،‌ يك نقطه در ميانه ي 100 فريم يعني فريم پنجاهم مشخص گرديد؛ زيرا در اين فريم جهت حركت توپ عوض مي شود. استوديوي سه بعدي مراحل جا به جايي توپ از فريم صفر تا فريم 50 و از فريم 50 تا فريم 100 را شبيه سازي كرد. بنا براين ما فقط سه فريم از اين مجموعه را ساختيم.

انيميشن هاي تكراري

مشابه عملياتي كه انجام داديم گاهي لازم است انيميشن ساخته شده بطور متوالي پخش شود تا يك صحنه طبيعي بسازد. (مثلاً‌ برخورد دايمي توپ با سطح زمين و بلند شدن آن) بنا براين بهتر است در اين نمونه فريم اول و آخر با هم يكي باشند تا در پخش مداوم آن، وقفه اي ديده نشود.

بر گرفته از مجله كامپيوتر جوان

نويسنده:محمد فرخ زاد
 

ramezani

Member
اي ول

فقط اين آقاي فرخ زاد معلم نيستند ؟

چون همچين مطلبي يك آدم با تجربه را نشان ميدهد
 

جدیدترین ارسال ها

بالا