۹ نکته طلایی در طراحی و چاپ کاتالوگ که باعث جذب مشتری خواهد شد

narsis1370

New Member
طراحی و چاپ کاتالوگ یکی از مهمترین نیازهای بازاریابی برای معرفی خدمات یا محصولات می باشد.

مسلما برای بهتر دیده شدن و معرفی صحیح و تاثیر گذار برند یا شرکت خود ، نیازمند تبلیغات هوشمند و حرفه ای هستید،تبلیغاتی که بتواند با ویزگی های منحصر به فرد خود ، اهداف و خواسته های شما به صورت واضج و شفاف به مخاصب نشان دهد.

داشتن یک کاتالوگ اختصاصی باعث ماندگاری تبلیغ و معرفی برند شما در ذهن مخاطب خواهد شد بنابراین پیشنهاد میکنیم با یک استراتژی قوی و اصولی سریعا نسبت به طراحی و چاپ کاتالوگ خود اقدام کنید .

در این مقاله به ۹ نکته مهم که شما در زمنیه طراحی موفق یک کاتالوگ یاری میکند ، می پردازیم.

ابتدا مفهمم کاتالوگ را مورد بررسی قرار میدهیم.



کاتالوگ Catalog چیست ؟
کاتالوگ یا کالانما یا به انگلیسی Catalog or Catalogue به مجموعه ای از صفحات گفته میشود که جهت معرفی محصولات یا خدمات یک سازمات یا شرکت طراحی میشوند.به زبان ساده تر کاتالوگ یک کتابچه ای از خدمات یک ارگان یا سازمانی است که قصد ایجاد ارتباط با مصرف کننده دارد و با این کار مشتری را برای گزیشن کالای مورد نیاز خود بهتر و و آسان تر راهنمایی میکند.

اصولا شرکتی که قصد طراحی و چاپ کاتالوگ را دارد ، محصولات مهمی از خود را به گونه ای گردآوری و دسته بندی کرده و در خصوص هر کدام اطلاعات کامل و مفصلی ارائه میدهد تا بتواند اهداف و اطلاعات خود را به مشتری برساند . از این رو طراحی و چاپ کاتالوگ یکی از نیاز های هر شرکت برای رشد کسب و کار و افزایش فروش می باشد و باید نسب به این مساله اهمیت زیادی قائل شد.

در ادامه ۱۰ نکته مهم و اساسی که در طراحی کاتالوگ باید به ان توجه کرد را خدمت شما کاربران محترم متذکر می شوم.

purpose-the-catalog-design-1.jpg


هدف طراحی کاتالوگ
۱- هدف خود را قبل ازشروع طراحی و چاپ کاتالوگ مشخص کنید

برای شروع طرحی و چاپ کاتالوگ باید بدانید که هدف مشتری از سفارش آن چیست و به چه منظوری از آن استفاده خواهد شد. به توضیحات و انتظارات مشتری به خوبی گوش دهید و سبک طراحی خود را براساس نیازهای او انتخاب کنید. بسیاری از مشتریان شما در گذشته هم کاتالوگ داشته اند و دلیل طراحی مجدد ناکارآمد بودن نمونه های قبلی است. دقت داشته باشید که ممکن است مشکل از طرح نبوده باشد بلکه تناسبی بین طراحی کاتالوگ و نیاز مشتری وجود نداشته.

قبل از شروع طراحی یک کاتالوگ حرفه ای بایدهدف مشتری از آن را خوب شناسایی کنید و بدانید به چه منظوری قصد طراحی را دارید. انتظارات و توضیحات مشتری را مد نظر داشته باشید و سبک طراحی را بر اساس نیاز او انتخاب کنید.

شاید بسیاری از مشتریان شما قبلا هم کاتالوگی از محصولات شما داشته باشند وی کی ازدلایلی که باعث شده دوباره نیاز به طراحی کاتالوگ پیدا کنید عدم وجود تناسب بین طراحی یک کاتالوکگ و نیاز مشتری بوده باشد.

۲-برنامه ریزی دقیق و مدون داشته باشید
برای طراحی کاتالوگ خوب یک برنامه دقیق و منظرم داشته باشید وتا این مرحله را با حساسیت کامل پشت سر نگذاشته اید هرکز به فکر طراحی نباشید زیرا اکثر پروژ های موفق دنیا با برنامه ریزی و مدیریت خوب برنامه آغاز شده اند و این امر نیز در طراحی کاتالوگ که پروسه با ظرافت بالایی است نیز صدق میکند.



۳-محتوای مورد نیاز خود را جمع آوری کنید
پس از مشخص شدن هدف و برنامه مدون مرحله بعدی جمع آوری اطلاعات محصول قبل از طراحی می باشد. شما باید یک لیست کامل از محصولاتی که شامل فروش میباشند را جمع آوری کنید و گروه بندی متفاوتی را برای هرکدام لحاظ کنید . به عنوان مثال یک پیراهن را در نظر بگیرید که میتواند در ۴ سایز یا ۴ رنگ مختلف وجود داشته باشد . در ضمن همه این موارد باید برای طراح و کسی که مجری این کار می باشد به طور واضح و شفاف تبیین شده باشد.

Colors-in-the-catalog.jpg


انتخاب رنگ ها در کاتالوگ
۴-رنگ ها را در طراحی متناسب با برند خود انتخاب کنید

یکی از مهمترین بخش های طراحی یک کاتالوگ حرفه ای انتخاب رنگ ها هستند. انسان ها به طرو فطری ارتباط عمیقی با رنگ ها بر قرار میکنند بنابراین رنگ هایی که برای محصولات فیزیکی از جمله کاتالوگ در نظر گرفته می شود ارتباط مستقیمی با روح و احساس مشتریان برقرار میکند. بنابراین نیاز است تا در طراحی کاتالوگ با انواع رنگ ها و نشانه های آنها و تاثیری که خواهند گذاشت ، آشنا بود. اگر در طراحی بروشور از هر نوع رنگی برای بکگراند بهره می بردید اینبار با حساسیت و دقت بالایی در طراحی کاتالوگ عمل کنید و همواره از تاثیر رنگ ها در طراحی کاتالوگ غافل نشوید.

۵-اصول طراحی جلد کاتالوگ و صفحات را جدی بگیرید
جلد کاتالوگ یکی از اساسی ترین عواملی است که نگاه مشتری را به سوی خود جلب می کند. طراحی نوآورانه برای جلد کاتالوگ می تواند درصد موفقیت و جذب مخاطب را افزایش دهد و موجب توجه مخاطب به صفحات داخلی شود.

هنگام طراحی صفحات، جریان چشم را در نظر بگیرید و تعادل و توازن در صفحه ایجاد کنید و از زمینه های شلوغ اجتناب کنید.

اگر می خواهید طرح های خود را برجسته کنید، سعی کنید یکی از تصاویر خود را بر روی صفحه غالب کنید و عکس های کوچکتر را در اطراف آن قرار دهید. این یک روش بسیار ساده است

جلد کاتالوگ یکی از مهمترین گزینه هایی است که در طراحی کاتالوگ باعث جلب نگاه مشتری می شود . یک طراحی خلاقانه و حرفه ای می تواند میزان موفقیت و جذف مخاطب شما را افزایش دهد و باعث ترغیب حس مخاطب نسب به مشاهده صفحات داخلی کاتالوگ نیز شود.

در طراحی جلد کاتالوگ های تبلیغاتی، اصولاً بر اساس سه روش زیر محتوای کاتالوگ را به تصویر تبدیل می کنند:




    • روش انتزاعی(Abstract)
    • روش رمز گونه یا سمبلیک (Symbolic)
    • روش واقع نمایانه(Realistic)
به کارگیری هر یک از روش های فوق به محتوای نهفته در کاتالوگ بستگی دارد. پس پیدا کردن کلمه کلیدی محتوا و ایده پیامی که باید به تصویر رعایت شود بسیار مهم است. از این روست که تبدیل امر خواندنی (کلام) به امر دیدنی (تصویر) بسیار پیچیده بوده و انتخاب نادرست هریک از روش های فوق می تواند اثربخشی را کم نماید.



۶-طراحی با توجه با نیاز مخاصب صورت گیرد
طراحی کاتالوگ را با توجه به شناخت از مخاطبان خود انجام دهید. اگر هدف شما مخاطبان جوان است باید آن را به طور قابل توجهی متفاوت از افرار مسن تر طراحی کنید.

طراحی و چاپ کاتالوگ باید بر اساس نیاز و خواسته مشتری صورت گیرید . اگر هدف شما گروه خاصی از مخاطبان می باشد بنابراین باید نسبت به ان گروه و نیاز های آنها اطلاعات جامعی داشته باشید تا بتوانید پاسخگوی نیاز انها باشید.

۷-از تصاویر با کیفیت و تاثیر گذار استفاده کنید
استفاده از تصاویر جذاب و تاثیر گذار و در عین حال با کیفیت خوب میتواند نقش به سزایی در موفقیت پروزه تبلیغاتی شما ایفا کند. در طراحی کاتالوگ این تصاویر هستند که می توانند اولین ارتباط را با مشتری شما بر قرار کنند و مشتری را تشویق کند تا اطالاعات کاتالوگ را مطالعه کند.

۸-کاغذ مناسب انتخاب کنید
اهمیت کاغذی که در چاپ کاتالوگ انتخاب می شود بیشتری از چیزی است که شما تصور میکنید . ممکن است زمان زیادی صرف طراحی یک کاتالوگ حرفه ای کنید اما اگر از کاغذ خوب و با کیفیت مناسب بهره نبرید مسلما مشتری به آن توجه ای نخواهد کرد .شما باید روی کیفیت و مقاومت کاغد تمرکز کنید زیرا یکی کاتالوگ ممکن است دست به دست انتقال یابد و چه بسا در طول همین انتقال ها مقاومت خود را از دست داده و شکل ظاهری ابتدایی خود را نداشته باشد. یک کاتالوگ با کیفیت ضعیف تاثیر منفی بر مخاطب خواهد گذاشت در صورتی برعکس این قضیه میتواند باعث ترغیب مخاطب به خواندن و احتمالا خرید محصول شود.

۹-به اندازه و تعداد صفحات توجه کنید
یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی کاتالوگ، انتخاب اندازه مناسب است. چنانچه تصاویر و اطلاعات زیادی برای طراحی کاتالوگ وجود ندارند از قطع های کوچک تر استفاده کنید.

تعداد صفحات را مناسب انتخاب کنید. کاتالوگ شما باید به اندازه کافی بلند باشد تا بتواند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را به مشتریان بسپارد، اما به اندازه کافی کوتاه باشد تا مخاطب احساس خستگی نکند ولی به این نکته توجه کنید که در هر دو حالت باید تمام اطلاعات و محصولات مهم در برگرفته شوند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا