۵ نکته مهم برای کسانی که همچنان از ویندوز xp استفاده می کنند

url.png


مایکروسافت بالاخره قلاده سگ خوب و قدیمی خود را به درخت بست کار سگ باوفای خود را یکسره کرد! درست بعد از ۱۳ سال سرویس دهی صادقانه مایکروسافت بالاخره پشتیبانی از ویندوز XP خود را خاتمه داد، به این معنا که دیگر بیش از این نباید نگران مشکلات ناشی از امنیت و همچنین تلاش برای ایمن کردن این ویندوز باشد. مشکل دقیقا اینجاست که عده ی کثیری از مردم به هر طریقی که شده همچنان می خواهند از ویندوز XP استفاده نمایند جالب است بدانید که بسیاری از سیستم اداری و بانکی جهان از جمله دستگاههای عابر بانک موسوم به ATM و سیستم های فدرال و حکومتی و حتی شرکت های بزرگ از این ویندوز بهره می گیرند. بر اساس آماری منتشر شده، بیش از این نیمی از دستگاه های ATM امریکا همچنان از ویندوز XP استفاده می کنند. مشکل اساسی دیگر این است که بسیاری از این نرم افزارهای اداری قابلیت بکار گرفته شدن در ویندوز های جدید تر از جمله ویندوز های سون و ایت (۷ و ۸ ) را ندارند. اما نگران نباشید خوشبختانه برخی راه های محتلف برای استفاده از یک ویندوز XP ایمن تر وجود دارد ، ایمنی در برابر باگ ها و حفره های امنیتی که روزانه ممکن است برای ویندوز XP مشکل ساز شود و مایکروسافت هم دلیلی برای دادن پچ های مربوطه نخواهد داشت.
شرکت های بزرگ و یا تنبل! و حتی سازمانهای حکومتی این مشکل را با پرداخت هزینه و دریافت پشتیبانی انحصاری برطرف می کنند. برای نمونه وزارت خزانه داری ایالات متحده مریکا بدلیل عدم توانایی به انتقال به ویندوز ۷ در سرویس های مالی خود ، بنا به گزارشات واصله ، میلیونها دلار برای دریافت پچ های جدید ، به مایکروسافت پرداخت کرده است. دولت های بریتانیا و هلند نیز هر دو برای دریافت پشتیبانی و حتی توسعه XP به مایکروسافت پرداخت هایی داشتند.
این شرکت ها و حتی حکومت های فدرال سالها برای اینکه چگونه با مرگ ویندوز XP کنار بیایند وقت داشتند و می توانستند ان را مدیریت نمایند و برنامه های جامعی برای آن داشته باشند. اما حالا مجبورند به دنبال لوله کش باشند تا نشت های آن را بگیرد!!! این پشتیبانی ویژه برای کسب و کارهای بزرگ که توافقنامه CSA را پذیرفته اند ارائه می شود. بعنوان شرکت های کوچک و یا اشخاص حقیقی ، شما قادر به دریافت پشتیبانی تمدید شده نیستید. احتمالاً هم شما همچنین چیزی را نمی خواهید چرا که هزینه های اینکار به نظر بسیار بالاست و اگ اقدام به خرید سیستم های جدید کنید به نظر برای شما بهتر باشد!
اما به هر حال اگر تغییر سخت افزاری گزینه فوری و آنی در دسترس پیش روی شما نباشد، ذیلاً پنج مورد نیاز است که در مورد پایان ویندوز XP بدانید:
پایان پشتیبانی به چه معناست؟
هم اکنون هسته اصلی سیستم عامل مایکروسافت برای کسب و کار ویندوز ۸ است. همین عاملی است برای اینکه مایکروسافت به دنبال آن باشد تا اپدیت هایی را برای ویندوز XP عرضه کند. کمک های فنی مایکروسافت بیش از این ادامه نخواهد یافت همچنین دانلود Security Essentials مایکروسافت دیگر در دسترس نخواهد بود. اما هر کسی که این ابزار را نصب کرده باشد همچنان می تواند آپدیت های آنتی ویروس را البته برای مدتی محدود داشته باشد. سخنگوی مایکروسافت در این باره می گوید:
مایکروسافت همچنان آپدیت هایی را از آنتی ویروس و موتور جستجوگر ویروس یاب را تا تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۵ عرضه خواهد کرد
که البته زمان زیادی نیست اما فرصتی است تا به فکر آینده باشید. اما همگام با امنیت ، در بروز رسانی ویندوز XP بروز رسانی های مربوطه به نرم افزارها هم گنجانده می شد ، این اقدام هم با عدم عرضه آپدیت دیگر محقق نخواهد بود پس تغییر سخت افزاری تجهیزات شاید گزینه قابل اعتماد تری باشد.
 
آخرین ویرایش:
۱- مراقب خونریزی قلبی یا هارت بلید باشید:
باگ امنیتی خونریزی قلبی یا همان هارت بلید تاثیری روی دستگاههای ویندوزی ندارد ( تا انجا که در این لحظه این باگ شناخته شده چنینی اثری از آن مشاهده نگردیده است ) اما این باگ به وب سایت هایی که ویندوز XP شما به آنها متصل می شود ، حمله می کند. نبود پچ های امنیتی جدید از ویندوز XP به این معناست که لایه ی جدیدی از آسیب پذیری را متحمل خواهد شد. وب سایتهایی که OpenSSL خود را آپدیت نکرده اند می توانند هدف خوبی برای هارت بلید باشند و باعث شود تا بسیاری از اطلاعات شما به سرقت رود.
۲- نرم افزارهای آنتی ویروس ویندوز XP را پوشش می دهد:
یک جز کوچک اما عالی این است که کاربران ویندوز XP کاملاً بدون یاری دهنده نخواهند ماند چرا مایکروسافت همچنان اجازه دانلود پچ هایی را که قبلاً عرضه کرده است می دهد اما این کافی نیست. نرم افزارهای آنتی ویروس گزینه خوبی برای حفاظت در برابر خطرات امنیتی پیش روست و اگر می خواهید از XP استفاده نمایید بهتر است به فکر استفاده از یکی از انها باشید. آویرا و AVG دو نرم افزار قدرتمند و رایگان هستند که می توانند کمک دهنده باشند. آواست ۲۰۱۴ به عنوان یک نرم افزاررایگان استکه توانسته است ریویوهای خوبی را از کاربران کسب کند درست به مانند کسپراسکی ۲۰۱۴ که پولی است. این انتی ویروس های قابل اعتماد هستند اما به یاد داشته باشید که پشتیبانی آنها از ویندوز XP ممکن است تا سال آینده به پایان برسد. در اکثر مواقع نرم افزارهای پولی دارای قابلیت و ویژگی های بهتر از برادران رایگان خود هستند اما همانطور که گفته شد این راهکاری موقت به حساب می آید.
۳- با نسخه های Embedded چه کنیم؟
دستگاههای ویندوز Embedded به مانند اسکنرهای (اسکنرهای پولی و.. ) ، دستگاههای ATM و دیگر ابزار و دستگاه های اقتصادی نیز از ویندوز XP استفاده می کنند. اما این قبیل ویندوزها دارای پشتیبانی متفاوت از طرف مایکروسافت هستند. پشتیبانی رسمی مایکروسافت از این دستگاه ها در بسیاری جهات همچنان ادامه می یابد و بر طبق گزارش مایکروسافت پشتیبانی برخی از انها تا آپریل ۲۰۱۹ ادامه می یابد.
ویندوز XP Embedded پروفشنال نیز به مانند نسخه اصلی ویندوز XP بازنشسته شده و دیگر آپدیتی برای آن عرضه نمیشود. در طرف دیگر ویندوز XP Embedded سرویس پک ۳ قرار دارد که قرار است تا تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۶ همچنان مورد لطف (!) مایکروسافت واقع شود. ویندوز XP Embedded استاندارد ۲۰۰۹ نیز تا ۸ ژوئن ۲۰۱۹ پشتیبانی خواهد داشت و ویندوز Embedded POS Ready 2009 نیز تا ۹ آپریل ۲۰۱۹ ساپورت خواهند داشت. این ویندوزها بدلیل اینکه در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ عرضه شده اند مدت زمان بیشتری تا بازنشسته شدن فرصت دارند. نکته مهمی که در نسخه های Embedded وجود دارد این است که نباید فریب حرکت و خیز بی س و صدای این نسخه را بخورید و به مانند بسیاری از کاربران ویندوز XP Desktop غافلگیر شوید. پس بهتر است به فکر این باشد تا برای آینده برنامه ای مشخص تدوین کنید.
۴- به جدیدترین نسخه ویندوز خود را آپدیت نمایید:
اگر از کامپیوتر با سخت افزار قدیمی استفاده می کنید و نیازی در آن نمی بینید که کامپیوتر جدید خریداری نمائید، مساله کمی پیچیده تر می شود چرا که لازم است بطور دستی و نه اتوماتیک اقدام به بروز رسانی سیستم عامل کامپیوترتان کنید ولی این هم بدون هزینه نیست حالا چه در استخدام فردی ماهر که به این کار و یا حتی صرف وقت برای آن هر چند که مایکروسافت آموزشی برای آپگرید ( بالا بردن ورژن) ویندوز XP به ویندوز ۸.۱ را در وب سایت خود قرار داده است.
ویندوز ۸.۱ آخرین نسخه ساخته شده توسط این شرکت است اما نباید فراموش کنیم که ویندوز ۸.۱ حداقل به یک گیگابایت رم و حداقل ۱۶ گیگابایت فضا نیاز دارد تا به درستی نصب گردد و این خود مشکل مضاعفی است چرا که بسیاری از دستگاههای قدیمی اصولاً چنین سخت افزاری را ندارند. هر زمان که شما سیستم عامل خود را آپدیت می کنید لازم است تا قبل از آن اقدام به بک آپ گیری از اطلاعات خود نمایید.ویندوز XP در این زمینه باری گر شماست و با ارائه حالت اضطراری بک آپ گیری شما را در وضعیت کنترل شده ای حفظ می کند. اما کلاً بهتر است شخصاً اقدام به ذخیره سازی اطلاعات موجود کنید یا آنها را در فضای بک آپ گیری اینترنتی ذخیره نمایید. اگر همچنان اصرار به استفاده از حالت بک آپ گیری ویندوز دارید باید بدانید که ویندوز پوشه ای با نام Windows.old می سازد و اطلاعات را برای ۲۸ روز در ان ذخیره نگاه می دارد. پس اگر اطلاعاتی را ذخیره نکرده این این بک اپ فابل بازیابی خواهد بود.
۵- نقل مکان به لینوکس
اگر نمی خواهید برای ویندوز و یا مک هزینه کنید می توانید نگاه خود را معطوف به سیستم عامل اپن سورس لینوکس کنید. این سیستم عامل رایگان است اما نیاز به تخصص و فن لازم درباره نحوه عملکرد آن دارید. برای انتقال به لینوکس لازم است که در از تمام اطلاعات خود بک آپ دستی تهیه نمایید. جالب است بدانید که سیستم عامل لینوکس دارای توزیع های مختلف و فراوانی است که طبق آخرین بر آورد به ۵۸ عدد می رسد. این بدان معناست که پیش روی انتخاب های زیادی وجود دارد اما پرکاربردترین این توزیع ها دبیان ، اوبنتو ، فدورا هستند. به توضیحات آمده برای هر توزیع بخوبی توجه کنید تا مطمئن شوید که ان توزیع با سخت افزار شما هماهنگ و سازگار است.


 

جدیدترین ارسال ها

بالا