۴ روش برای اینکه مطمئن شوید کسی کامپیوتر شما را نظارت نمی‌کند

sara bahari

New Member
ممکن است برای عده‌ای سوال پیش آمده باشد که آیا این احتمال وجود دارد که کامپیوترشان توسط شخص دیگری زیر نظر قرار گرفته شود یا نه. راه‌های زیادی برای نظارت و سرک کشیدن به کامپیوتر دیگران بدون اینکه آنها خبر داشته باشند وجود دارد، مثلا اگر کسی به روتر وایرلس شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند فعالیت‌های شما را بدون اینکه کامپیوتر شما رو لمس کند زیر نظر بگیرد، بنابراین اگر دوستان شما، یا اعضای خانواده و فامیل شما به روتر وایرلس شما دسترسی دارند، میتوانند جاسوسی شما را بکنند.

همچنین سیستم عامل ویندوز ویژگی‌ای به نام Group Policy یا Local Policy دارد که به مدیران شبکه اجازه ایجاد تغییرات در کامپیوتر را می‌دهد و چون این ویژگی عامل درونی (built-in) است، حتی آنتی ویروس‌ها هم نمیتوانند آنرا شناسایی کنند.

در این مقاله به شما چندین راه آموزش داده میشود تا مطمئن شوید کسی از راه دور نمیتواند سیستم شما را تحت نظر بگیرد. البته بعضی از مواقع اینکار ممکن نیست ولی هنگامیکه شما کنترل سخت افزار را به دست میگیرید، میتوانید جاسوسی را متوقف کنید.

روش اول: اسکن به وسیله آنتی ویروس

اگر چیزی روی سیستم شما نصب و به خوبی مخفی شده باشد، اسکن کامپیوتر با چندین برنامه آنتی ویروس و تروجان میتواند به شما در پیدا کردن آن کمک کند. (البته در بعضی از مواقع این بدافزارها بسیار هوشمند عمل میکنند و باعث گول زدن آنتی ویروس‌ها می‌شوند و خود را در لیست استثنائات آنتی ویروس وارد می‌کنند که در نتیجه از طرف آنتی ویروس شناسایی نمی‌شوند).

kc6gy5kw2lcgql7p9yft.png
اگر بعد از اسکن چیزی پیدا نکردید، قدم بعدی اینست که بقیه قسمت‌های ویندوز را کنترل کنید.

روش دوم: تعمیر یا نصب مجدد ویندوز

همانطور که گفته شد به غیر از نصب نرم افزارهای نظارتی و جاسوسی، راههای متفاوتی برای زیر نظر قرار گرفتن کامپیوتر وجود دارد . در این موارد در صورت نداشتن دانش فنی، شما نمی‌توانید متوجه شوید که نظارت می‌شوید یا نه. اگرچه هنوز هم می‌توانید کارهایی را انجام دهید. در سیستم عامل ویندوز، میتوانید ویندوز را دوباره نصب کنید یا تعمیر (repair install)کنید. در نصب مجدد کلیه فایل‌های اجرایی سیستم و اطلاعات پاک خواهند شد و همه برنامه‌ها را باید از ابتدا نصب کنید. repair install هم مانند نصب مجدد است ولی اطلاعات و برنامه‌های کامپیوتر شما را پاک نخواهد کرد.

8bs34511abm5nu6osglb.png

اگر شما مشکوک هستید به اینکه کسی شما را تحت نظر دارد و جاسوسی شما را می‌کند، پیشنهاد ما نصب مجدد ویندوز است. در این صورت تمام اطلاعات و برنامه‌ها پاک خواهند شد و شما یه ویندوز جدید خواهید داشت که هیچ راهی برای جاسوسی دیگران از بیرون سیستم به آن جود ندارد.

روش سوم: ریست و ایمن کردن روتر وایرلس

یکی دیگر از راه‌هایی جاسوسی، روتر وایرلس میباشد. بیشتر مردم نسبت به روتر وایرلس خود نگران نیستند و اهمیت آنرا نمیدانند، ولی روترهای وایرلس یکی از راحت ترین وسیله هایی است که هک میشود و قابل دسترس بسیاری از مردم حتی بدون انجام هک پیشرفته است میباشد.

برای مثال بسیاری از مردم امنیت شبکه وایرلس خود را بالا می‌برند و فکر می‌کنند که شبکه بسیار ایمن است. بله درست است که کسانی که سعی می‌کنند به شبکه وایرلس متصل شوند، نمی‌توانند اما آیا شما برای صفحه ادمین کنسول روتر وایرلس هم پسورد گذاشته اید یا پسورد Default آنرا عوض کرده اید؟ اگر پسورد صفحه ادمین روتر را عوض نکرده‌اید، هر کسی قادر خواهد بود به تنظیمات روتر دسترسی پیدا کند و آنرا مطابق میل خودش تغییر دهد.

0vc5ac37ovwothap9gph.png

در بسیاری از مواقع، کسانی که می‌خواهند جاسوسی شما را بکنند، افراد نزدیک شما هستند که به وسایل شما مانند کامپیوتر و روتر دسترسی دارند. خوب، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ در اینجا شما باید روتر خود را ریست کنید. معمولا یه دکمه ریست پشت دستگاه روتر قرار دارد که باید ۱۰ الی ۱۵ ثانیه آنرا نگه دارید. بعد از ریست، تمام تنظیماتی که تا کنون انجام داده بودید از بین خواهند رفت و مودم شما به تنظیمات کارخانه برمی‌گردد. بنابراین اگر کسی DNS server یا چیز دیگری را تغییر داده باشد، تنظیماتش پاک میشود.

در مورد روتر وایرلس شما باید ۲ نکته را مد نظر داشته باشید: اول اینکه باید شبکه وایرلس را با استفاده از WPA2 توسط AES یا TKIP ایمن کنید و سپس برای صفحه ادمین روتر خود پسورد بگذارید. اکثر روتر ها نام کاربری و پسوردهای یکسان دارند که باید بلافاصله تعویض شوند.

روش چهارم: استفاده از شبکه‌های مختلف

در بسیاری از مواقع که شخصی جاسوسی شما را می‌کند، داخل همان شبکه‌ای است که شما به آن متصل هستید. برای مثال، شخصی ممکن است برنامه key logger نصب کرده باشد که اطلاعات را به کامپیوتر دیگر در همان شبکه منتقل کند.

در این‌گونه موارد، شما میتوانید از شبکه دیگری استفاده نمایید. برای مثال اگر شما در خانه از شبکه وایرلس استفاده میکنید، شاید بتوانید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را با استفاده از اتصال اینترنت از موبایل (Tethering) بوسیله کابل، به اینترنت دوباره متصل شوید. و یا اگر در محل کار هستید، اتصال شبکه خود را قطع کنید و از همین طریق گوشی خود را با کابل USB به کامپیوتر متصل نمایید و با استفاده از قابلیت Tethering از اینترنت گوشی خود استفاده نمایید.
q3odckcclua5l7lo0li1.jpg

در مجموع، اینکه متوجه شوید توسط چه کسی یا از کجا تحت نظارت قرار گرفته اید، کار بسیار مشکلی است مگر اینکه شما در مسایل کامپیوتری بسیار حرفه ای باشید. اگر هم که حس میکنید که جاسوسی می‌شوید، بهترین کار هم همانطور که گفته شد ریست تمام سیستم و تنظیمات آن میباشد.
منبع: مقالات آموزش خدمات شبکه رادین پارس


 

جدیدترین ارسال ها

بالا