یک کروماکی تمیز و بدون نقص

یک کروماکی تمیز و بدون نقص
حل مشکل کروماکی با تصاویر دوربینهای DV با کدینگ رنگ 4-1-1 (NTSC) يا 4-2-0 (PAL)
سیستم DV و سیستمهای مشابه با نرخ انتقال و ذخیره سازی 25 Mbps مانند DVCAM و DVCPro یا HDV، نتایج خوبی هنگام بکارگیری برای اجرای کروماکی به بار نمی آورند و این به دلیل کدینگ رنگ 4-1-1 در آنهاست بطوریکه به ازای هر 4 واحد نمونه برداری برای اطلاعات نوری تصویر، فقط از 1 واحد از اطلاعات، برای هر کانال رنگی، نمونه برداری می شود. در تصویر زیر این موضوع به وضوح مشخص شده است:

DV 4-1-1 Sampling
image003.jpg


نمونه برداری روشنایی با ضریب 4
image002.jpg


نمونه برداری رنگ با ضریب 1
image001.jpg


تصویر بالا با یک دوربین DV گرفته شده است. تصویر وسط اطلاعات روشنایی و تصویر پایین اطلاعات رنگ ذخیره شده روی نوار است. همینطور که مشاهده می کنید رزولوشن اطلاعات روشنایی خیلی بیشتر از رزولوشن اطلاعات رنگی است (4 برابر بیشتر). دلیل بکار گیری این تکنیک برای ذخیره سازی تصویر این است که چشم انسان توانایی بیشتری در تشخیص تفاوتهای نوری دارد تا تفاوتهای رنگی. یعنی چشم به نور حساستر است تا رنگ، پس هنگامیکه این دو باهم ترکیب شوند، این موضوع که کیفیت اطلاعات رنگی پایینتر از اطلاعات نوریست، برای چشم قابل تشخیص نخواهد بود.
اما در مورد کروماکی چون فقط با اطلاعات رنگی سروکار داریم قضیه فرق می کند. در کروماکی برای ایجاد یک ماسک تمیز و جداکردن پیش زمینه از پس زمینه، به یک کانال رنگی با رزولوشن بالا نیاز داریم تا در لبه های سوژه تصویر دندانه دندانه نشود که در سیستم DV به دلیل نوع کدینگ رنگ، معمولا این مشکل بوجود می آید.
برای حل مشکل بهترین راه استفاده از یک دوربین با کدینگ رنگ بهتر مثلا 4-2-2 (بتاکم) یا 4-4-4 (RED) می باشد که معمولا تولید و پس تولید با این سیستمها کمی گران تمام می شود.
یک راه خوب هنگام کار با سیستم DV، كپچر تصاویر بصورت آنالوگ (مثلا با استفاده از باکس Liquid و ورودی های Component) بجای استفاده از iLink 1394 است. بر خلاف تصور که دیجیتال همیشه بهتر از آنالوگ عمل می کند، در اینجا چون Capture آنالوگ بصورت یک فیلتر Anti Aliasing عمل می کند، از دندانه دندانه شدن اطراف سوژه جلوگیری میکند.
در صورت عدم دسترسی به یک کارت Capture آنالوگ که ورودی کامپوننت داشته باشد تنها راه باقیمانده Blur (محو) کردن کانالهای رنگی بطور نرم افزاریست. در زیر این راه با استفاده از Premiere و Photoshop توضیح داده شده است.
1- تصاویر را در پریمیر Import کرده و هر پلان را جداگانه با فرمت filmstrip با پسوند flm ، اكسپورت کنید.
2- تصایور Export شده با پسوند flm را در فوتوشاپ باز کنید.
3- مود تصویر را Lab کنید. (منوی Image و قسمت Mode)
4- پالت Channels را باز کنید (از منوی Windows)
5- کانال a را انتخاب کنید.
6- از فیلتر ها، فیلتر Motion Blur را با زاویه 0 و مقدار 4 پیکسل به کانال اعمال کنید.
7- کانال b را انتخاب کرده و فیلتر Motion Blur را با همان تنظیمات به این کانال هم اعمال کنید.
8- مود را دوباره RGB کرده و فایل را ذخیره کنید.
9- فایل را دوباره در پريمير یا افتر، Import کرده و آنرا کروماکی کنید.
اجرای روش فوق گرچه کمی مشکل است، اما عملکرد برخی پلاگینها مثل Key Light یا Video Finesse را مشخص میکند. پس می توانید بجای استفاده از روش فوق از این پلاگینها استفاده کنید. همچنین در After Effects هم از فیلترChannel_Blur و Preset های Keying - blue blur و Keying - green blur برای Blur کردن کانالهای سبز یا آبی میتوانید استفاده کنید.
با تشكر
محسن گلزاريان
[email protected]
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا