یک سوال

Mohsen shf

New Member
می خواهم بدانم روش چاپ بر روی ظرف های پلاستیکی چگونه است .
آیا در رنگ بندی با چاپ بر روی کاغذ متفاوت است ؟
و همچنین نحوه محاسبه اندازه و نوع کادر در ضرف های مخروطی شکل چگونه است ؟ البته نه از طریق اسکن کردن .!
 

ToFaN

Well-Known Member
سلام دوست عزیز
اکثرا چاپ بروی ظروف های پلاستیکی 1 الا 2 رنگ بیشتر نمی باشند البته 3 الا 4 رنگ هم دیدم
به شما فقط سایز اصلی رو میدن که طراحی کنید و شما باید چندین نکات رو رعایت کنید تا بهتر چاپ بشه
اصول چاپ این ها سیلک می باشد
شما نباید از سایه ها و افکت های زیادی استفاده کنید
تا حد امکان از نرم افزارهای وکتوری برای طراحی استفاده کنید تا به کیفیت برتر دست یابید
تا حد امکان ساده و گویا باشد طرحت چونکه بصورت بیضی چاپ میشه باید به اونم توجه کنید
موفق باشید :)
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست عزیز.

در جواب شما باید عرض کنم که روش های مختلفی برای این کار وجود داره، اما قبل از این که من به تشریح این روشها بپردازم بهتره که به اصلی ترین عاملی که تعیین کننده روش چاپ انتخابی ما بر روی این ظرفهاست اشاره کنم.
این عامل هدف کاربردی نام داره و با اینکه عنوانه دهن پر کنیه ولی خیلی ساده است. در یک کلام هدف کاربردی اشاره به استفاده ای که ما قراره از ظروف پلاستیکی داشته باشیم می کنه. اصولا ظروف پلاستیکی یکی از اصلیترین اجسامی هستند که ما از اونها در صنعت بسته بندی استفاده می کنیم. گذشته از انواع و اقسام مختلفی که این ظروف از لحاظ جنس، مواد اولیه ساخت، روش تولید و از همه مهمتر کاربرد دارند نقطه مشترک تمام این ظروف جنبه مصرفی اونهاست. یعنی کلا این ظروف به عنوان موادی حامل و نگهداری کننده عموما علی رغم اینکه هزینه های زیادی برای ساخت اونها صرف می شه، موادی کم عمر هستند که سریع به زباله ( اونهم از نوع واقعا زباله ) تبدیل می شن.
حالا ما به عنوان کسایی که می خوایم از این ظروف استفاده کنیم باید با چنین دیدگاهی به سمت موضوع بریم. دلیلش هم واقعا ابعاد صنعتیه قضیه اس. برای مثال وقتی ما قراره مثلا 500 تا لیوان رو برای صرف قهوه یه مهمونی تهیه کنیم قضیه فرق میکنه با زمانی که برای یک رستوران، 50 هزارتا لیوان برای نوشابه سفارش می دیم. البته شاید بعضی ها بگن بابا ول کن توام لیوان دونه ایی 20 تومنه همش. ولی واقعا اولا باید گفت که لیوانه پلاستیکی دونه ای 8 تومن داریم و دوما دونه ایی 50 تومن هم داریم بعدش هم اینکه قضیه به هدف کاربردی بستگی داره یعنی:
1 . برای چه کاری میخوای؟
2. چند تا میخوای؟
3. چه قد پول داری؟( همه این سه تا بهم ربط دارن)
اما روشها:
من اول روشها رو می گم بعد مساله رو باز تر می کنم
1. روش اسکرین : این روش برای کارهای 2 رنگ با تیراژ های نه چندان بالا ( تا 5000 مثلا) کاربرد داره و دستگاه های ویژه ای هم این کار انجام میدن . عموما اونچه که چاپ میشه مثلا یه آرم یا خطوط بدون سایه روشنه که قراره فقط در حدود 45 درجه دور ظرف بچرخه ( شایدم کمتر) کما اینکه از چاپ اسکرین بیشتر از اینها انتظار می ره و واقعا هم از عهده خیلی کارهای چهار رنگ بسیار ظریف بر می آید ، اما با توجه به اینکه هزار جور جنس پلاستیکی تو مملکت داریم که هزار جور ادا در می آرن و عموما سطح پایین این نوع چاپ بر روی ظروف پلاستیکی در کشور و صد البته شکل ظروف، همون 2 رنگ 3 رنگ ساده بسه! (البته تو همین دو رنگ هم از لحاظ پوشش رنگ عالیه ).
2. روش چاپ تامپو، بالشتکی یا همون پد: این روش یک نوع روش چاپ برجسته غیر مستقیمه. برای طرح های نه چندان پیچیده تک رنگ یا دو رنگ در تیراژ های کم، قیمت پایین و البته کیفیت نسبتا پایین.( کلا کثیف کاری و ضایعات کار هم بالاست و رویه لیوان ها و ظروف کم قیمت این کار و انجام میدن یعنی بزن بروه البته رو لیوان این طوره ).
3 . افست خشک: این روش صنعتی ترین نوع چاپ برای چاپ روی لیوان هست. دستگاه هاش مخصوصه این کار ساخته می شن. تو دنیا چه کارا که با این نوع چاپ روی لیوان نمی کنن. تو ایران هم از زمان فتحعلی شاه چندتایی هست. کلا چاپه برای تیراژ های بالاست .( اکثره کارخونه های پاستوریزه اینجوری چاپ می کنن) هر نوع رنگی رو هم می شه با اون بدست آورد ولی در مجموع چون کسی اینجا زیاد وارد نیست نباید انتظاره چاپ فرش داشته باشیم ( البته اینو می گم که بعدا صداتون در نیاد ولی اینطورا هم نیست) .
این 3 نوع چاپ عمومی ترین روش ها بودن . روش های دیگری هم هستن مثله چاپ لیوان های کاغذی که چاپ افست هستش( اول رو کاغذ چاپ می شه بعد لیوان ساخته می شه ) . یا رویه ظرف نوشابه که کاغذ یا فیلم رو چاپ می کنن و بعد دورش می چسبونن.
اما نکات عمومی طراحی:
- در رابطه با طرح استاندار این کار در همه جایه دنیا طرحهای ساده عموما بدون سایه روشنه با رنگهای اسپات . البته میشه از سایه روشن هم استفاده کرد ولی باید محدودیت روش چاپ رو در نظر گرفت. عموما در این موارد رنگها رو می سازن نه اینکه بصورت تفکیکی عمل کنن پس تعدا رنگ ها کمه و نوعش هم بسته به روش چاپ خاصه.
- حروف نباید ریز باشن
- بسته به جنس، رنگ ظرف های پلاستیکی فرق می کنه که البته رنگه سفیده ولی گاها مات گاها درخشنده است.
از اونجا که این رنگ زمینه بر نحوه دیده شدن رنگ چاپی تاثیر می گذاره باید حواستون به رنگ بندی و نظارت بر کاره چاپ باشه.
- در مورد سایز و اندازه هم زیاد نگران نباشید چون خود چاپخونه ها شما رو راهنمایی می کنن.
- در رابطه با حالت مخروطی این بیشتر در مورد چاپ روی لیوانهای کاغذی وجود داره ولی کلا در رابطه با لیوانها یا ظروفی که قطر دهانه اونها با قطر کف زیاد فرقی نمی کنه نگرانی وجود نداره.
امیدوارم جواب سوال رو گرفته باشی و گر نه باز هم بپرس.
موفق باشی...!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا