یه تاریخچه دیگه

amird

خبرگان انجمن فلش
این مقاله رو از یه سایتی گرفتم که بعد از کلی ویرایش گذاشتم اینجا امیدوارم مفید باشه
این مربوط می شه به قبل از پیدایش فلش
فلش قدرت خود را در زمینه طراحی وب به خوبی نشان داده است و روی استانداردهای طراحی چند سال است که کار کرده است .
فلش از کجا و چطور ؟
فلش از زمانی آغاز شد که شخصی به نام Jonathan Guy آرزو داشت یک طراح حرفه ای شود . وقتی طرح های خانگی برای خود طراحی می کرد Guy احساس بدی داشت زیرا هرگز اطمینان کامل نداشت که آیا می تواند فایل نهایی خود را مشاهده کند؟
آن زمان بود که Apple II وارد زندگی اش شد و Guy شروع به برنامه نویسی کرد و به زودی در این عرصه قدم برداست . Guy توانست در زبان برنا مه نویسی Basic یک بازی بنویسد که از بازی Space Invaders طرح برداری شده بود و در مدت زمان اندکی توانست که یک طراح کاملا متخصص و مجرب شود. از زبان Basic به زبان Pascal روی آورد و با این زبان توانست یک Editor برای کارهای گرافیکی بسازد به نام SuperPoint و به خاطر این برنامه از طرف بخش علمی دبیرستان خود جایزه ای را دریافت کرد.
Guy برنامه نویسی حرفه ای را از دوران دبیرستان شروع کرد زمانی که Apple II او و پدرش با Macintosh تعویض شد Guy و پدرش شروع به برگزاری همایش های گوناگون با استفاده کننده های Macintosh کردند و پدرش به طور مغرورانه از طرح های علمی پسرش در حضور مطرح ترین افراد در زمینه رایانه و Company های طراحی نرم افزار تعریف کرد.
وقتی طرح آنها آغاز شد سازمان دهنده طرح Charlie Jackson بود کسی که برنامه ریزی کرده بود تا شرکت نرم افزاری Macintosh را با نام جدید شرکت نرم افزاری Silicon Beach آغاز کند. با وجود آن که در آن زمان Charlie پول زیادی برای ارائه طرح نداشت برای Guy یک لیندای 10000 دلاری خریداری کرد تا در روی آن برنامه نویسی کند . اولین بازی Macintosh را طراحی کردند که از صدای دیجیتالی و Animation تاریک ( در زمان خودش ) برخوردار بود و برای مدت زمانی فروش فوق العاده داشت.
از بازی تا نقاشی :
وقتی کار روی بازی دوم آغاز شد یک هنر پیشه حرفه ای اجاره شد تا صدای صحنه ها را بازی کند بازی Dark Castle نام داشت
Dark Castle یک نتیجه بزرگ بود . بعد از Dark Castle بازی دیگری با نام Beyond Dark Castle نوشته شد . نوشتن بازی های مختلف قسمتی از کار مهم Guy شد و او تئوانست در بازی های خود Animation و صدای دیجیتال را با هم منطبق کند. سرعت کم بازی ها و نرم افزار ها ( به خاطر Animation پر حجم ) فکر Guy را به خود مشغول کرده بود . بعد از Beyond Dark Castle شخص Guy دوباره به کار کردن روی ورژن 2 برنامه Super Point 2 پرداخت ( برای دنبال کردن طرح های علمی خودش ) Guy شروع به استفاده از روش های طراحی PostScript کرد و بر اثر فارغ التحصیلی از College شروع به کار کردن تمام وقت برای شرکت Silicon Beach کرد و شروع به ایجاد یک گروه برنامه نویسی برای ایجاد برنامه های گرافیکی کرد . برنامه باید در زبان C نوشته می شد ( بهترین زبان موجود آن زمان ) و باید در آن از امکانات شی گرایی هم استفاده می شد ( OOP) تا گسترش برنامه بعدا راحت تر باشد و برنامه باید هم در ویندوز و هم در مکینتاش اجرا می شد.

این فناوری Guy منجر به تولید یک برنامه نقاشی شد که به آن Intellidraw گفته شد.
این برنامه بعدا به وسیله Macromedia خریداری شد و نام آن Macromedia Freehand MX شد که از برنامه های طراحی آن زمان مانند Adobe Illustrator خیلی تواناتر بود .
ویژگی منحصر به فرد Intellidraw این بود که اجازه می داد به طرح های خود انواع ویژگی ها را اضافه کنید. از امکانات دیگر آن کشیدن انواع Chart ها با اطلاعاتی بود که کاربر وارد می کرد ( Dynamic ) .
در این زمان یک برنامه طراحی دیگر هم وارد بازار آمد که به آنSketchPad می گفتند. یک شرکت که Visio نام داشت کوشا بود تا یک محصول بسیار موفق ایجاد کند .
Guy پول بیشتری از کار کردن نیمه وقت و تمام وقت بر روی Intellidraw به دست آورد و تصمیم گرفت از موقعیت خود استفاده کند و یک محصول موفق ایجاد کند تا سود بیشتری کند .
در آن زمان فناوری کامپیوترهای شخصی بسیار موضوع جالب و جدیدی بود ( Pen Computers ) . شرکتی که GO نام داشت برای کامپیوترهای قابل حمل و شخصی سیستم عامل می ساخت .
کامپیوترها کوچک بودند و استفاده کننده ها می توانستند به راحتی آنها را به هر جا حمل کنند و این کار شرکت نرم افزاری Silicon Beach را برای ایجاد سیستم عامل های جدید و شرکت های بزرگ دیگر به فکر انداخت.
با کمک مالی Charlie Jackson شرکت FeutureWave تاسیس شد و در تاریخ ژانویه 1993 تصمیم گرفت تا فقط در زمینه نرم افزار های گرافیکی برای رایانه های شخصی کار کند.
با کمک Robert Tatsumi شخص Guy شروع به ساختن نرم افزاری کرد که کار نقاشی کشیدن روی رایانه را بسیار راحت کرده بود .
شرکت GO وقتی شروع به کار کرد در خرج کردن پول بهتر از بدست آوردن آن عمل می کرد این کار گرچه باعث سوددهی برای این شرکت نمی شد اما توانست توجه شرکت بزرگی همچون AT&T را به خود جلب کند و بعد از مدت کوتاهی در ژانویه 1994 AT&T شرکت GO را خریداری کرد اگر چه با این کار نام شرکت از میان رفت اما دیگر فعالیت ها بسیار قدرتمندتر دنبال می شدند .
تنها شانس برای نجات این بود که نرم افزار بگیرد و روی آن کار کند و آن را به نسخه قابل اجرا در ویندوز و مکینتاش تبدیل کند.
در وسط تابستان 1995 ، FeutureWave نظرات بسیاری از مردم را که می گفتند آنها باید برنامه های خود را به برنامه های Animation ساز تبدیل کنند را دریافت کرد . و این خود راهی شد که این شرکت به سما ایجاد برنامه های انیمیشن ساز گام بردارد .
در آن زمان یک نظریه جدید به وجود آمد که به آن Internet می گفتند و منظره ای را در مقابل چشمان مردم باز می کرد بر اساس این نظریه کار شروع شد و شرکت تصمیم گرفت تا SmartSketchبرنامه ای که قبلا توسط همین شرکت نوشته شده بود را به ابزارanimation ساز تبدیل کند و در آن از کدهای جاوا هم استفاده کنند . کم کم این برنامه از خاطره ها فراموش شد و بنابر این شرکت تصمیم گرفت نام آن را عوض کند که نام جدید آن Cel Animator شد و دوباره برنامه تغییر نام داد و نام Feuture Splash Animator را بر روی آن گماردند.
کار بر روی Splash Animator ادامه یافت در اکتبر سال 1995 شرکت نسبت به برنامه خود بی علاقه شد و امتیاز آن را به John Warnock که در Adobe کار می کرد فروخت.
در تابستان 1996 Splash Animator تغییر یافت و شروع به جلب توجه عموم کرد.
در این زمان شرکت Microsoft روی وب سایت MSN کار می کرد و آنها می خواستند تا در سایت خود از امکانات متحرک سازی استفاده کنند و Future Splash Animator راه حل آنها بود. ماکروسافت از این برنامه برای ایجاد Animation استفاده کرد.
در نوامبر 1996 شرکت نرم افزاری Macromedia به FeutureWave پیشنهاد همکاری داد و این شرکت پیشنهاد را پذیرفت . در دسامبر 1996 شرکت Macromedia شرکت FeutureWave را خرید و نام نرم افزار Feuture Splash Animator را به Macromedia Flash 1 تغییر داد .
فلش تا ورژن 8 توسط شرکت MacroMedia به بازار عرضه می شد اما پس از خریده شدن شرکت MacroMedia توسط شرکت Adobe فلش توسط شرکت بزرگ Adobe به بازار عرضه شده و پشتیبانی می گردد .
حالا Guy که از زبان Basic شروع کرد و فلش را به وجود آورد کجاست ؟
لازم به ذکر است که زبان برنامه نویسی فلش تا فلش 3 لینگو لایت نام داشت که پس از فلش 4 به ActionScript تغییر یافت.
در پایان ورژن های یک ( Feuture Splash Animator ) تا ورژن 4 برنامه فلش را در عکس ها می بینید.
امیدوارم مفید بوده باشه ...
 

جدیدترین ارسال ها

بالا