یك كارشناس: متولیان اینترنتی باید ساماندهی شوند

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
یك كارشناس حقوق فناوری‌اطلاعات می‌گوید قبل ازاینكه دولت به ساماندهی كاربران بپردازد باید به ساماندهی حاكمان اینترنت بپردازد تا سیاستگزاران این حوزه رسما مشخص شوند.

هیات دولت پنجم آذر ماه امسال به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعملی را از تصویب گذراند كه بر اساس آن تمامی سایتها و وبلاگهای اینترنتی فعال در كشور باید به طور رسمی ثبت شوند.

"حسام ایپكچی" در خصوص ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی افزود وزارت ارشاد یك متولی محتوایی است اما ورود این وزارتخانه به مقوله بهره‌برداری از كل اینترنت، خارج از وظایف این دستگاه و در واقع نوعی ورود به عرصه فعالیت متولیان این امر است.

وی مصوبه هیات وزیران در تاریخ ‪ ۲۹‬مرداد ‪ ۸۵‬را نخستین مورد ورود در مسایل اینترنت خواند.

ایپكچی با اشاره به اینكه اكنون اینترنت ‪ ۹‬متولی دولتی دارد، اظهار داشت علاوه بر وزارت ارشاد و هیات وزیران، كمیسیون تنظیم مقررات، وزارت ارتباطات، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی ‪ ،IT‬شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، وزارت علوم و كارگروه تعیین مصادیق نیز متولی اینترنت هستند.

این كارشناس حقوق فناوری اطلاعات با تاكید بر لزوم تعیین حدود حریم ارتباطی مردم، گفت: "در مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی، به دسترسی آزاد و سالم اشاره شده است كه كاملا صحیح است اما اینكه اگر محتوا برخلاف نظر حاكمان اینترنت باشد، باید مسدود شود، جای تامل دارد."

ایپكچی معتقد است كه هدف از طرح ساماندهی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، در اصل ساماندهی روزنامه‌نگاری الكترونیكی بوده است اما این طرح به قدری عام است كه تمام پایگاه‌های اینترنتی را شامل می‌شود یعنی علاوه بر پایگاه‌هایی كه به صورت الكترونیكی به روزنامه نگاری مشغولند، تمامی سایت‌های دیگر نیز مشمول این طرح می‌شوند و باید اقدام به ثبت سایت خود كنند.

وی در خصوص اینكه عنوان شده كه وبلاگ‌ها اجباری برای ثبت ندارند، گفت تا زمانی كه خود هیات وزیران ثبت وبلاگ‌ها را از این آیین نامه حذف نكند، این موضوع بر طبق قانون پابرجاست.


منبع:winbeta.net
 

جدیدترین ارسال ها

بالا