یادگیری طراحی سایت و معرفی بهترین سایت برای یادگیری آن

casperia

New Member
w3schools-for-learning-web-design.png


برای یادگیری طراحی و برنامه نویسی وب سایت یا به عبارتی دیگر، طراحی سایت ابتدا باید HTML بعد CSS بعد JavaScript و بعد یک زبان برنامه نویسی تحت وب مثل PHP یا ASP.NET یاد بگیرید. در انتهای این مطلب از وب سایت کاسپریا، یکی از بهترین وب سایتهای موجود که به صورت رایگان و حرفه ای میتوان طراحی وب را آموخت معرفی خواهد شد؛ این مطلب به نوعی پاسخ به سوالاتی مانند چگونه طراح سایت شویم، چگونه سایت بسازیم، آموزش طراحی سایت، طراح سایت شدن و غیره میباشد. یادگیری طراحی سایت (به صورت حرفه ای) نیازمند تسلط به زبان انگلیسی است چراکه برای یادگیری طراحی سایت کتاب ها و وب سایت های بسیاری وجود دارند ولی همگی به زبان انگلیسی هستند و یادگیری زبان انگلیسی نیازمند مطالعه روزانه و صبر است.



HTML چیست؟
اچ تی ام ال برای ایجاد ساختار وب سایت به کار میرود به عنوان مثال با اچ تی ام ال اجزا و عناصر تشکیل دهنده وب سایت مثل هدر، سایدبار، بخش مطلب و مطالب و فوتر تعریف میشود بعد با CSS به استایل دهی این اجزا تعریف شده در اچ تی ام ال پرداخته میشود.



CSS چیست؟
در بالا کمی درباره سی اس اس توضیح داده شد، زمانی که اجزا سایت با اچ تی ام ال مشخص و تعریف شد سپس باید به استایل و ظواهر آن پرداخت، به عنوان مثل رنگ پس زمینه، نوع و رنگ حاشیه ها، اندازه و موقیعت آن در صفحه، نوع فونت و اندازه آن و غیره باید با سی اس اس کدنویسی و تعریف شود.



JavaScript چیست؟
جاوا اسکریپت را میتوان به عنوان یک زبان برنامه نویسی توصیف کرد، زبانی که کدهای آن در مرورگر کاربری که وب سایت را باز میکند خط به خط اجرا و عمل میکند. تا این اینجا که اچ تی ام ال و سی اس اس توضیح داده شد با یادگیری همین دو زبان میتوانید صفحات ثابت ایجاد کنید، اما اگر نیاز به قابلیت هایی مانند، اعتبار سنجی فرمها، اسلایدشو، ایجکس (بروز رسانی صفحه بدون رفرش) و بسیاری موارد دیگر داشته باشید، این کارها با اچ تی ام ال و سی اس اس قابل انجام نیست، حالا باید از جاوا اسکریپت برای تعریف و برنامه نویسی قابلیتها استفاده کرد.



زبان Server Side چیست؟
زمان سرور ساید یا سمت سرور به زبان برنامه نویسی گفته میشود که کدهای برنامه خط به خط یا لاین به لاین در سرور اجرا و پردازش میشود و کاربر فقط نتیجه پردازش را مشاهده خواهد کرد و نه اصل کدهارا، و این بر خلاف جاوا اسکریپت میباشد که هم کدها در مرورگر شخص کاربر اجرا میشود و هم کاربر امکان مشاهده کدها را نیز دارد.

اما کاربرد زبان برنامه نویسی در ایجاد وب سایت های داینامیک یا به فارسی پویا میباشد، به عنوان مثال طراحی سایتی که کاربر بتواند عضو شود، مطلب ارسال کند، پرداخت آنلاین انجام شود، مدیریت وب سایت این امکان را داشته باشد که کاربران عضو وب سایت را مدیریت کند، دسته بندی مطالب ایجاد کند، فایل آپلود کند، مطلب و پست ارسال کند و اینگونه قابلیتها با زبان سمت سرور مانند PHP قابل اجرا است.



PHP یا ASP.NET؟ کدام را باید یاد گرفت؟
در مورد یادگیری زبان سرور ساید دو گزینه اصلی رو به رو یعنی PHP و ASP.NET موجود است، PHP یک زبان اپن سورس میباشد و ASP.NET متعلق به مایکروسافت است، در مطلبی دیگر این دو زبان را بررسی خواهیم کرد اما برای یادگیری، PHP در الویت است زیرا نزدیک به 75 درصد وب سایت های جهان و ایران با پی اچ پی طراحی و راه اندازی شده اند و با یادگیری این زبان این 75 درصد را از دست نخواهید داد، و دیگر اینکه، سیستم های مدیریت وب سایت مثل وردپرس هم به این زبان کدنویسی شده اند.



کجا HTML, CSS, JavaScript و PHP را میتوان یاد گرفت؟
یکی از بهترین وب سایتهای موجود برای یادگیری طراحی سایت W3Schools.Com میباشد، نکته قابل توجه این مییاشد که تمام موارد بالا مثل یادگیری HTML، CSS، JavaScript و PHP همگی در این وب سایت به صورت گام به گام و به زبان انگلیسی ساده آموزش داده میشود، و نیازی نیست برای یادگیری هر یک به وب سایتهای مختلف مراجعه شود. همچنین برای هر درس مثال های مختلف برای درک بهتر ارائه شده است. البته این وب سایت فقط متن است، و وب سایت های دیگری هم مانند لیندا و تاتس پلاس آموزش های ویدئویی هم ارائه میدهند اما رایگان نیستند.



اصول طراحی
طراحی سایت فقط کدنویسی نیست، بلکه اصول طراحی هم موضوعی حتی مهمتر از کدنویسی میباشد، به این معنی شخص توان ایجاد طرحی با نظم و زیبایی ظاهری متفاوت یا به عبارتی دیگر هارمونی داشته باشد، یعنی انتخاب رنگ صحیح، ایجاد ساختار مناسب موضوع سایت، رعایت فواصل، حذف عناصر اضافی و کم کاربرد و غیره. بعد از یادگیری کدنویسی پیشنهاد میشود یه وب سایت های مختلف مراجعه کرده و اصول و نظمی را که در طراحی های خود به کاربرده اند مشاهده نموده و این اصول را در طراحی های خود پیاده سازی کنید.



جمع بندی
یادگیری طراحی سایت و برنامه نویسی وب در عرض یک هفته یا یک ماه ممکن نیست و برای حرفه ای شدن باید مطالعه دائم و روزانه داشت، و البته به زبان انگلیسی مسلط بود زیرا همه منابع یادگیری، مثل همین وب سایت معرفی شده، به زبان انگلیسی هستند. طراحی سایت نصب وردپرس با یک قالب آماده نیست، بلکه طراح سایت حرفه ای شخصی است که یک وب سایت را از ابتدا بدون استفاده از کدنویسی آماده طراحی و اجرا کند. و انتها توجه شود که یادگیری هر کاری نیازمند مطالعه و مداومت دائم میباشد. همیشه ابتدای شروع یادگیری هر کاری، یادگیری کند پیش میرود ولی با ادامه دادن و مداومت روزانه، یادگیری تسریع خواهد شد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا