گلکسی کمرا، یک اندرویدی خوش سفر

jahanfoam

Member
x2013-03-13-130922-019-500px-narenji-ir_0.jpg.pagespeed.ic.89DQ9a5ZUR.jpg
[h=1][FONT=B Yekan, tahoma]گلکسی کمرا، یک اندرویدی خوش سفر[/FONT][/h]

سامسونگ امروزه یکی از نام های شناخته شده بازار دوربین های دیجیتال است و البته در بازار تلفن های هوشمند بسیار مشهورتر هم است. حال وقتی قرار باشد کسی این دو حیطه کاری را با هم ادغام کرده و با کمی جادوی هاگوارتزی آنها را با هم درآمیزد، به گمانم جادوگری بهتر از سامسونگ از پس آن بر نخواهد آمد و نتیجه هم محصول خارق العاده ای همچون Galaxy Camera خواهد بود.

البته این اولین دوربین دیجیتال دارای سیستم عامل و حتی اولین دوربین دیجیتال اندرویدی نیست که روانه بازار نمی شود و قبل از این هم نمونه هایی چون Nikon Coolpix S800 یاSC1630 و iM1836 پولاروید را در بازار دیده ایم. اما این نام سامسونگ در بازار تلفن های همراه و تبلت ها و همچنین عرضه گسترده و برنامه تبلیغاتی عظیم این شرکت است که جذابیت خاصی به گلکسی کمرا بخشیده است. اما داستان به همین ها محدود نمی شود و اصل کار خود محصولی است که اکنون در دستان مشتری است.

پس در ادامه مطلب با نارنجی هماره باشید تا بیشتر با این دوربین-تبلت اندرویدی سامسونگ آشنا شده و به بررسی خصوصیات آن بپردازیم.

[h=3]مقدمه[/h]
x2013-03-13-131246-022-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.P3fREmhIY3.jpg
اول بگذارید ببینیم با چه محصولی قرار است روبرو شویم و اصلا این گجت چه چیزی است؟ در واقع گلکسی کمرا یک پیشنهاد وسوسه کننده است. پیشنهادی که تقریبا تمامی قابلیت های یک اسمارت فون سطح بالا (البته به جز مهمترین آنها یعنی تماس تلفنی) را به همراه توانایی های یک دوربین ببین و بگیر سوپر زوم برای تان به ارمغان می آورد.

این گجت را می توان یک نسل جدید در محصولات الکترونیک دانست که شاید یک «دوربین هوشمند ببین و به اشتراک بگذار» (point-and-share smart-camera) یا یک دوربین-تبلت (در مقابل فبلت یا موبایل-تبلت) می تواند باشد. همان طور که گفتیم، Samsung EK-GC100 اولین دوربین اندرویدی بازار نیست، اما به جرات می توان گفت که کاملترین بسته پیشنهادی است که تا کنون به بازار عرضه شده است.

یک غول قدرتمند که سنسور ۱۶ مگاپیکسلی، زوم اپتیکال ۲۱ برابر، امکانات ارتباطی 3G و 4G، وای فای، GPS، نمایشگر لمسی 4.8 اینچی، پردازنده چهار هسته ای و اندروید 4.1 جیلی بیلی تنها گوشه ای از توانمندی های آن هستند.

[h=3]طراحی[/h]
x2013-03-13-125936.jpg.pagespeed.ic.3X2K64YqjM.jpg
گلکسی کمرا یک ابزار واقعا جذاب است. اگر چه ژن طراحی خود را از دوربین های دیجیتال نوظهور سامسونگ به عاریت گرفته، اما صفحه نمایش 4.8 اینچی پشت آن کاملا خاص بوده و مانند هیچ چیزی که تا کنون دیده اید نیست. تقریبا در هیچ دوربین عکاسی دیگری نمی توانید چنین نمایشگر لمسی عظیمی را بیابید که با این کیفیت برای کار با دوربین دم دست تان باشد.

x2013-03-13-130051-015-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.88_niXv3WA.jpg
با ارتفاع تقریبی ۷۰ میلیمتر این دوربین چندان بلند قد به نظر نمی رسد، البته با ضخامت تقریبی ۱۹ میلیمتر (منهای لنز یا بخش دستگیره در سمت راست) با دوربین نسبتا ضخیمی سرو کار داریم. لنز این دوربین هم از نوع ۲۳ میلیمتری بوده و f/2.8-5.9 دارد. این لنز ضخامت دوربین را هنگام بسته بودن تقریبا دوبرابر می کند. ضخامت کلی دوربین هم هنگام باز بودن کامل لنز به صورت زوم 21X تقریبا ۶۸ میلیمتر است.

به دلیل بدنه سبک و لنز سوپر زوم سنگین این دوربین، معمولا نمی توانید آن را روی زمین یا سطح صافی قرار داده و از حالت عکاسی خودکار استفاده کنید و برای این منظور باید یک سه پایه عکاسی به همراه داشته باشید. شاید اگر کمی بدنه ضخیم تر و با عرض کمتر ساخته می شد، هم دوربین خوش دست تر بود و هم این مشکل تا حدی حل می شد.

به جز شیشه های به کار رفته در نمایشگر و لنز، گلکسی کمرا تماما از پلاستیک ساخته شده است. اما با این وجود احساس خوبی را به شما منتقل کرده و بسیار مستحکم ساخته شده است. اگر چه به دلیل شیشه های به کار رفته در لنز سوپر زوم آن این دوربین وزن نسبتا زیادی دارد. ولی به لطف بدنه سبک آن، با یک دست هم می توانید با آن کار کنید، اگر چه این کار چندان راحتی نیست.

جای دست طراحی شده در سمت راست آن مقداری کم عمق بوده و به خوبی در دست جا نمی گیرد که با توجه به وزن دوربین چندان مناسب نیست. اگر چه جنس آن به گونه ای انتخاب شده که دست کاملا روی آن چسبیده و احتمال سُر خوردن را کم می کند.

x2013-03-13-131358-026-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.c0ifqDC1ch.jpg
x2013-03-13-131329-024-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.SDiTs_hmEI.jpg
بر روی این دوربین اندرویدی تنها چهار دکمه تعبیه شده است و بقیه تنظیمات و کارکردها بر عهده نمایشگر لمسی آن سپرده شده است. یک دکمه استندبای، یک دکمه دو مرحله ای شاتر برای عکاسی، چرخک زوم و در در انتها دکمه مکانیکی کناری برای بیرون آوردن فلش داخلی زنون دوربین. دیگر کارها، از جمله گشت و گذار در اندروید یا تنظیمات دوربین همگی توسط نمایشگر لمسی بزرگ گلکسی کمرا انجام می شوند. و چیزی که سامسونگ در هیچ یک از اسمارت فون هایش آن را به درون صفحه لمسی نبرده بود هم، اکنون لمسی شده است: دکمه منو.

درباره نمایشگر هم باید گفت که بسیار عالی بوده و در میان دوربین های موجود در بازار بهترین کیفیت را دارد. یک صفحه 4.8 اینچی از نوع ال سی دی با کیفیت 720p که زاویه دید خوبی داشته و رنگ های بسیار خوب و زنده ای را به نمایش می گذارد.

در مقایسه با اسمارت فون های سامسونگ (از جمله گلکسی اس دوم ، نوت دو) به جرات می توان گفت که گلکسی کمرا کیفیت تصویر بهتری داشته و رنگ ها را بسیار بهتر و طبیعی تر به نمایش می گذارد. رنگ سفید آن هم به واقعیت نزدیک تر بوده و بسیار شفاف تر از اسمارت فون های سامسونگ است. البته این نکته را نباید از یاد برد که در اینجا ما با عکس ها سرو کار داریم و باید هم با رنگ واقعی تر و بهتری روبرو باشیم.

x2013-03-13-131341-025-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.8RfH2WhCGV.jpg
x2013-03-13-131428-028-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.ZcXMeHHLK1.jpg
بخش اصلی پورت های گلکسی کمرا هم در زیر آن قرار گرفته اند. در اینجا شما در کنار باتری ۱۶۵۰ میلی امپری آن می توانید اسلات میکرو سیم کارت را در کنار پورت میکرو HDMI و ورودی کارت حافظه میکرو اس دی را ببینید. البته عدم پشتیبانی از کارت SD معمولی می تواند یک ناامیدی برای بسیاری از عکاسان به حساب آید. اما گلکسی کمرا دارای ۴ گیگابایت حافظه داخلی است که تا حدی نیاز شما را مرتفع می سازد و نزدیک به ۱۰۰۰ عکس ۱۶ مگاپیکسلی را در خود جای خواهد داد.

x2013-03-13,P20131317-023-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.V6s47bSGw-.jpg
برای شارژ دوربین و همچنین انتقال عکس ها از طریق پورت یو اس بی هم، باید به بخش کناری مراجعه کنید و از پورت میکرو USB بهره ببرید که در زیر درپوش پلاستیکی پنهان شده است. کمی بالاتر از این پورت می توانید ورودی 3.5 میلیمتری برای هدفون یا میکروفون را هم ببینید.

[h=3]اپلیکیشن دوربین[/h]
xgalaxy-camera-camera-app-smart-002-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.YzwLL15eeQ.jpg
xgalaxy-camera-camera-app-expert-001-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.OGUSBxOjMT.jpg
یکی از بخش های جذاب این دوربین تنظیمات فراوانی است که سامسونگ در بخش اپلیکیشن عکاسی و فیلمبرداری برای تان تدارک دیده است. در اینجا شما از تنظیمات ساده و خودکار یک دوربین ببین و بگیر یا تنظیمات جزئی و حرفه ای یک دوربین حرفه ای DSLR را در اختیار خواهید داشت.

هنگامی که اپلیکیشن دوربین در حالت Auto باشد، دوربین به صورت خودکار سعی می کند با توجه به محیط شما تمامی تنظیمات از قبیل ایزو، سرعت شاتر، گشادگی روزنه، وایت بالانس و دیگر موارد را کنترل کرده و بهترین عکس را برای تان فراهم آورد. اما این تنها امکان حالت خودکار گلکسی کمرا نیست. بلکه جذابیت آن در حالت Smart mode است که به شما انتخاب های فراوانی می دهد.

در اینجا شما انتخاب های جذابی همچون عکاسی متوالی، شناسایی لبخند، عکاسی سرعتی، عکاسی محیط باز، عکاسی beauty face و گزینه هایی از این قبیل را در اختیار دارید. درست است که برخی از این انتخاب ها انقلابی محسوب نمی شوند. یا اینکه چندان کارایی ممکن است نداشته باشند، اما وقتی آنها را با حالت انتخاب mode سنگین و متنی دیگر دوربین ها مقایسه می کنیم، می بینیم که گلکسی کمرا منوی بسیار جذاب و ساده ای را برای مان به ارمغان آورده که گام بزرگی به جلو محسوب می شود.

البته برخی از این حالات یا Mode های عکاسی هم جذابیت خاص خود را دارند. در حالت beauty face دوربین به صورت خودکار، لکه ها و ایرادهای صورت، مو، محیط اطراف تان را تا حد ممکن تشخیص داده و آنها را برطرف می کند.

در حالت Best Face دوربین در یک بار فشردن دکمه شاتر، پنج عکس پیاپی می گیرد و آنگاه شما بهترین گزینه های ممکن را از میان آنها انتخاب می کنید که می تواند شامل دو یا چند عکس باشد. آنگاه دوربین با ترکیب انتخاب های شما عکس نهایی را آماده می سازد.

در حالت عکس برداری متوالی یا Continuous shot دوربین با یک بار فشار دادن شاتر، طی ۵ ثانیه ۲۰ عکس متوالی را ثبت می کند. این حالت برای زمانی مناسب است که شما می خواهید یک صحنه خاص را در چند عکس پیاپی ثبت کنید. مثلا پرش یک اسکیت باز یا دور درجای یک راننده اتومبیل ماهر یا اینکه وارو زدن یک ژیمناست. برای استفاده از این حالت بهتر است که از کارت های حافظه جانبی پر سرعت Class10 یا بالاتر استفاده کنید.

حالت Landscape برای عکاسی از آسمان آبی، جنگل، صحرا یا دریا مناسب است که رنگ های غنی تر و پر تری دارند.

x2013-03-09-114001-009-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.2wJ9RQL4dt.jpg

سقف بازار ارگ کرمان - indoor mode

x2013-03-09-114110-2-010-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.alKaBpSLY3.jpg

سقف بازار ارگ کرمان - Rich tone mode
در حالت Rich tone هم شما به نوعی عکس های HDR را به سادگی ثبت می کنید. این حالت مناسب زمانی است که شما می خواهید بدون از دست دادن جزئیات از یک شیء تیره با پس زمینه روشن عکاسی کنید. در این حالت دوربین به صورت خودکار چند عکس با میزان نوردهی متفاوت گرفته و آنها را با هم ترکیب می کند.

برای مشاهده عکس در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید.
x2013-03-09-112202-002-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.hjXaRVoqar.jpg

میدان گنجعلی خان - بازار ارگ کرمان
یکی از گزینه های بسیار خوب این دوربین عکاسی Panorama است. دوربین به صورت خودکار تا ۸ عکس را با هم ادغام کرده و یک عکس پانورامای تقریبا ۱۶۰ درجه ای را در اختیارتان می گذارد. برای این کار تنها کافی است که در نقطه شروع دکمه شاتر را یک بار فشار دهید. بدون حرکت دوربین به سمت بالا و پایین، حرکت خود را به سمت چپ یا راست شروع کنید. هر زمان که فریم آبی با پیش نمایش صفحه در یک راستا قرار گیرند، یک عکس به صورت خودکار گرفته شده و این کار تا زمان اتمام هشت عکس یا فشردن دوباره دکمه شاتر ادامه می یابد. سپس عکس ها به طور خودکار با هم ادغام شده و یک عکس پانوراما تشکیل می شود.

با حالت Silhouette می توانید در ساحل و مکان های دیگر که پس زمینه نور نسبتا زیادی دارد اما محیط کمی تاریک است به عکس برداری بپردازید.

مود اکسپرت یا حرفه ای هم گزینه های کامل PASM یا Program و Aperture Priority و Shutter Priority و Manual را در اختیار تان می گذارد تا همانند یک دوربین حرفه ای DSLR به عکاسی بپردازید و کنترل همه چیز را در دست داشته باشید. البته همه این تنظیمات را هم با یک رابط تصویری زیبای لمسی در اختیار دارید که کار با آن به صورت یک چرخک همانند دوربین های حرفه ای است. اما کمی تاخیر در انجام تنظیمات را به همراه خواهد داشت.

بخش دیگری از جذابیت های اپلیکیشن عکاسی این دوربین، افکت های آن هستند که می توانید به صورت زنده آنها را هنگام عکاسی فعال کنید. این افکت ها که هنگام کار به صورت Smart Mode امکان فعال سازی آنها را دارید، می توانند فیلترهای مختلفی همچون سپیا، سیاه و سفید، نگاتیو، نوستالژیک، کمیک، گوتیک، عکس قدیمی و... را بر روی عکس های تان اعمال کنند.

برای عکس گرفتن هم شما تنها متکی به دکمه شاتر فیزیکی گلکسی کمرا نیستید و دو شیوه دیگر را هم در اختیار دارید. می توانید پس از انجام تنظیمات دلخواه درون برنامه عکاسی، از دکمه لمسی عکاسی داخلی آن برای ثبت عکس استفاده کنید. راه دیگر، فعال کردن بخش دستورات صوتی است. این گونه می توانید با دستورات مشخصی به عکاسی و همچنین کنترل بخش های دیگر دوربین بپردازید. در این حالت صدای شما درست مانند یک کنترل از راه دور برای عکاسی های دسته جمعی و عکاسی های با تاخیر عمل خواهد کرد.

[h=3]کیفیت عکاسی[/h]
x2013-03-09-113044-008-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.mQ4TlyNtVB.jpg

چهارسوق مسگرها - بازار ارگ کرمان
همان طور که گفتیم این دوربینی است که از کار با آن لذت خواهید برد و تنظیمات فراوان آن کار را هم راحت کرده اند. اما یکی از نکاتی که باعث می شود کمی دچار تردید شوید، کیفیت عکس در مواقع خاص است. هنگامی که نور کافی وجود دارد، سوژه خوبی را هم انتخاب کرده اید، گلکسی کمرا با عکس های عالی و جزئیات دقیق شما را شگفت زده می کند. اما به محض اینکه کمی هوا تاریک شود، دردسرهای شما با سنسور کوچک این دوربین آغاز خواهند شد.

اگر چه عکس های گرفته شده در نور کم، بر روی صفحه 4.8 اینچی یا هنگام پست در شبکه های اجتماعی کاملا خوب به نظر می رسند. اما هنگامی که آنها را روی کامپیوتر باز کنید،انگار با یک عکس موبایلی سر و کار دارید. به هر حال، بسته به شیوه استفاده شما از عکس ها، این می تواند مشکلی برای تان به شمار نرود. در صورتی که قصد چاپ یک عکس را داشته باشید، این مساله شاید در برخی مواقع دردسر ساز باشد، اما اگر تنها به انتشار آنها در شبکه های اجتماعی و تماشا روی کامپیوتر و قاب عکس دیجیتال فکر می کنید، همین کیفیت کافی و عالی است.

البته برای حل این مشکل تا حدی می توان هنگام عکاسی از مکان های تاریک از ISO های بالاتر استفاده کرد. اما هنگامی که ایزو از ۸۰۰ بالاتر رود، ممکن است میزان نویز هم تا حدی آزار دهنده شود. فلش زنون تعبیه شده روی این دوربین هم تا حد فراوانی به حل مشکل کمک می کند. اما نمی توان به طور کامل به آن متکی بود.

x2013-03-09-112741-2-006-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.MQDgR4hbKN.jpg

کاروانسرای گنجعلیخان - بازار ارگ کرمان
x2013-03-09-112718-2-005-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.eN5Al0wFDO.jpg
دو عکس بالا از فاصله یکسان تنها در حالت بدون زوم و با استفاده از زوم کامل 21X این دوربین گرفته شده اند.

یکی از نقاط قوت گلکسی کمرا سامسونگ در مقایسه با دوربین های ببین و بگیر و کامپکت بازار را می توان لنز زوم اپتیکال آن دانست. به گونه ای که این دوربین را باید بیشتر عضوری از خانواده سوپر زوم ها طبقه بندی کرد. لنز 4.1-86.1 میلیمتری F2.8-5.9 گلکسی کمرا تنها یک لنز با کمی زوم بیشتر نیست. بلکه با قدرت 21X آن فواصل دور هم تقریبا نزدیک می شوند. اگر بخواهیم این لنز را از نظر فاصله کانونی هم ارز و معادل فرمت ۳۵ میلیمتری بگیریم، در واقع با یک لنز 483-23 میلیمتری سرو کار داریم.

این لنز هنگامی که در حالت عادی است زاویه ای بسیار باز داشته و جزو دسته بسیار wide بازار دسته بندی می شود. و البته هنگامی که در بازترین حالت تبدیل به یک تله فوتو F5.9 می شود هم باز می تواند به خوبی با دوربین های زوم بالای مرسوم بازار به رقابت پرداخته و یک دوربین مسافرتی عالی باشد.

همچنین کیفیت ساخت خوب لنز به آن اجازه می دهد که عکس های ماکرو عالی را هم برای تان شکار کرده و با نزدیک شدن به سوژه به ثبت کامل جزئیات با عمق میدان کم بپردازید.

فوکوس خودکار این دوربین در نور کافی، خوب عمل کرده و با بسیاری از دوربین های کامپکت بازار قابل رقابت است. البته هنگامی که زوم دستگاه بالا می رود (‌به خصوص در زوم 21x) کمی کنترل فوکوس طول می کشد.

[h=3]کیفیت فیلمبرداری[/h]
x2013-03-09-112628-2-004-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.BQkdHYjr6Z.jpg
این دوربین با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و کیفیت فول اچ دی 1080p و 720p به فیلم برداری می پردازد. البته این همان چیزی است که اسمارت فون های اندرویدی گرانقیمت هم به خوبی پشتیبانی می کنند. اما تفاوت در توانایی زوم بالا هنگام فیلمبرداری است. اگرچه ایراد کار هم اینجا است که میکروفون آن قابلیت زوم دیجیتال نداشته و کیفیت صدا چندان در فیلمبرداری با زوم بالا رضایت بخش نیست.

البته قابلیت ضبط تصاویر اسلوموشن آن توانسته تا حدی ایرادات را پوشش دهد. شما می توانید با سرعت خارق العاده ۱۲۰ فریم در ثانیه به فیلمبرداری با کیفیت WVGA یا ۷۶۸ در ۵۱۲ پیکسل بپردازید. این کیفیت برای فیلمبرداری با سرعت بالا کاملا مناسب به نظر می رسد. آنگاه فیلم تان را با سرعت ۳۰ فریم برثانیه پخش کنید و یک اسلوموشن با افکت 4X داشته باشید.

[h=3]اندروید[/h]
x2013-03-13,P20132439-033-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.EItmZbAOup.jpg
یکی از گزینه هایی که این دوربین دیجیتال را به گزینه ای قدرتمند و جذاب در میان دیگر ببین و بگیرهای بازار تبدیل می کند، اندورید نصب شده روی آن و قابلیت اتصال دائم آن به اینترنت است. شما می توانید شاهکار های عکاسی تان را بلافاصله پس از خلق در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته یا اینکه نسخه پشتیبانی از آنها را روی سرور دراپ باکس نگهداری کنید. علاوه بر این هرگاه که لازم باشد به سراغ اپلیکیشن های فراوان اندروید و مارکت هایی چون گوگل پلی رفته و از این دوربین همچون یک تبلت کوچک بهره ببرید.

دوربینی با قابلیت اجرای برنامه فقط این نیست که هنگام سفر برای عکاسی بتوانید انگری بردز هم بازی کنید. بلکه اپلیکیشن های بسیار زیادی وجود دارند که می توانید با آنها پتانسیل های عکاسی گسترده ای را به دستگاه تان اضافه کنید.

این دستگاه از اندروید 4.1.2 بهره برده و به خوبی از نمایش زبان فارسی هم پشتیبانی می کند. و همانند اندروید درون تبلت و اسمارت فون ها می توان از تمام قابلیت های اپلیکیشن ها و بازی ها بهره جست. لذا سراغ جزئیات بیشتر در این زمینه نمی رویم و تمرکز را بر بحث دوربین می گذاریم. اما ذکر این نکته ضروری است که نمونه مورد آزمون ما از تایپ فارسی پشتیبانی نمی کرد و نیاز به نصب اپلیکیشن کیبرد جداگانه داشت. البته احتمالا این مشکل هم با عرضه گلکسی کمرا با گارانتی رسمی در ایران حل خواهد شد.

از اپلیکیشن های جذاب مرتبط با عکاسی که بر روی این دستگاه نصب است، می توان به Photo Wizard اشاره کرد که کاربران اسمارت فون و تبلت های جدید سامسونگ حتما با آن آشنا هستند. این اپلیکیشن یک ادیتور عکس و ویدیو است. بخش ویرایش فیلم آن به شما اجازه می دهد صحنه های ویدیو را حذف کرده، چینش آنها را تغییر داده، به ویدیو موسیقی یا متن اضافه کنید.

اپلیکیشن جالب دیگر Paper Artist است که به شما امکان اضافه نمودن افکت ها و فیلترهای جذاب روی عکس های گرفته شده یا عکس های درون گالری را می دهد. در اینجا محدودیت کار تنها خلاقیت شما است. و انتهای کار هم ارسال عکس برای شبکه های اجتماعی و اینستاگرام می تواند باشد.

اشتراک عکس ها در این دوربین می تواند از طریق ارتباط وای فای یا شبکه موبایل 3G/4G انجام گیرد. البته برای این کار باید میکرو سیم کارت مناسبی در دستگاه قرار داده و اینترنت آن را فعال کنید. عکس های تان را هم به راحتی می توانید از طریق ایمیل، گوگل پلاس، دراپ باکس، یا مستقیما با بلوتوث به اشتراک بگذارید. البته با نصب اپلیکیشن، هیچ محدودیتی در اضافه نمودن گزینه های اشتراک گذاری نخواهید داشت.

همان طور که گفتیم شما می توانید با اضافه نمودن اکانت دراپ باکس خود یک نسخه پشتیبان دائمی از عکس های تان بر روی سرویس ابری این شرکت داشته باشید. نکته جالب اینجا است که شما با فعال کردن اکانت دراپ باکس بر روی گلکسی کمرا، ۵۰ گیگابایت فضای رایگان دراپ باکس را برای دو سال هدیه خواهید گرفت. نکته جالب دراپ باکس هم قابلیت Camera Upload آن است که در صورت فعال بودن، به صورت خودکار عکس های شما را به اکانت دراپ باکس آپلود می کند و شما همیشه نسخه پشتیبان تمام عکس های تان را به صورت خودکار در اختیار دارید. و نیازی به انجام کار خاصی برای پشتیبان گیری نیست.

شما همچین می توانید اکانت خود در دیگر سایت های ذخیره سازی ابری را هم به گلکسی کمرا افزوده و عکس های تان را در آنها نگه داری کنید. از این سایت ها می توان به SkyDrive و SugarSync اشاره کرد.

همان طور که گفتیم این دوربین می توان برای شما یک تبلت هم باشد. به این معنی که تمام کارهای یک تبلت اندرویدی را هم انجام می دهد. پس شما لازم نیست تنها به همگام سازی عکس های تان با اکانت کلود بسنده کنید و این مورد را می توانید به همه زندگی آنلاین تان گسترش دهید. یعنی اینکه ایمیل تان (به خصوص جیمیل) بر روی اپلیکیشن ویژه خود تعریف شده و به محض دریافت هر ایمیل شما را با خبر کند. اکانت مسنجرتان آنلاین باشد و گزینه هایی مانند این.

[h=3]سخت افزار و کارایی[/h]
x2013-03-13-131233-021-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.2AePtaIbfM.jpg
پردازنده اصلی و بسیاری از سخت افزار و قطعات بخش «موبایل» این دوربین تقریبا همانند گلکسی اس سوم هستند. یعنی اینکه همانند گلکسی اس سوم کارهایی مانند اجرای اپلیکیشن ها، مرور وب، ارسال ایمیل و... کاملا روان و سریع انجام می شوند. این دوربین دیجیتال به خوبی از پس کار به جای یک اسمارت فون سطح بالای اندرویدی (البته به جز تماس) بر می آید.

سنسور ۱۶ مگاپیکسلی این دوربین ممکن است جذاب به نظر برسد، اما همان گونه که می دانید، اندازه سنسور هم به اندازه مگاپیکسل در کیفیت اهمیت دارد و شاید از آن مهمتر باشد. سنسور گلکسی کمرا یک واحد 1/2.3 اینچی است و همچنین بخش بک لیت آن هم نسبتا کوچک است. در حالی که بسیاری از دوربین های ببین و بگیر امروزی بازار در این بازه قیمت از سنسورهای 1/1.73 اینچی و بزرگتر بهره می برند. در حقیقت سنسور مورد استفاده سامسونگ کمی بزرگتر از سنسور اسمارت فون نوکیا لومیا ۹۲۰ است و در مقابل سنسور نوکیا 808 PureView یک کوتوله محسوب می شود.

به خاطر داشته باشید همانند هر ابزار اندرویدی، هنگام روشن کردن آن، ابتدا سیستم عامل اندروید بالا می آید و آنگاه شما امکان ورود به بخش دوربین را دارید. پس اگر به دنبال عکاسی سریع و شکار لحظه ها هستید، بهتر است که آن را کاملا خاموش نکرده و در حالت استند بای نگه دارید. برای خروج از حالت استند بای تنها کافی است مدت کوتاهی کلید پاور را فشار دهید تا دوربین طی مدت ۳ ثانیه آماده کار شود.

x2013-03-13-131056-020-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.XZryD0CT4d.jpg
باتری ۱۶۵۰ میلی آمپری این دوربین حتی کمی از اسمارت فون گلکسی اس سوم سامسونگ هم کوچک تر است. حال ببینید که با توجه به قابلیت های اندرویدی آن در کنار لنز زومی که باید به حرکت در آید، مصرف آن چگونه خواهد بود. طبق آزمون ها، کارکرد معمول این باتری ثبت ۳۴۰ عکس بدون استفاده از فلش و دیگر امکانات اندرویدی آن است. که البته در صورت استفاده از قابلیت هایی چون ویرایش عکس و ویدیو، آپلود عکس، اینترنت گردی یا جی پی اس، این تعداد تا حد فراوانی کاهش می یابد.

هنگامی که از آن به عنوان یک دوربین عادی استفاده می کردیم و عکس ها به صورت خودکار آپلود می شدند. گه گاهی هم گالری را تماشا کرده یا کمی در اینترنت می گشتیم، لازم بود دو روز یک بار باتری را شارژ کنیم. البته در صورتی که از بخش اندرویدی آن هم مانند یک تبلت بهره ببرید، احتمالا باید همیشه شارژر را به همراه داشته و هر شب دوربین تان را به پریز برق بزنید. در واقع باتری این دوربین کمی ناامید کننده است و اگر می خواهید با آن به سفر رفته یا در گردش بیرون شهر آن را به همراه ببرید، پیشنهاد می کنم هم اکنون یکی دو باتری یدکی هم بخرید.

[h=3]نتیجه گیری[/h]
x2013-03-13-132734-035-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.BGSrpJL6U5.jpg
یک گزینه عالی برای عکاسانی که می خواهند همیشه یک دوربین قبراق دم دست داشته و سریعا عکس های عالی شان را به راحت ترین شکل ممکن به اشتراک بگذارند. در یک کلام، دوربینی همیشه آنلاین با زومی بسیار قدرتمند و کیفیتی عکسی خوب و قابل قبول.

البته جابجایی میان اپلیکیشن دوربین و محیط اندروید و همچین بیرون آمدن از استند بای کمی وقت گیر است که ممکن است این دوربین را برای مشتاقان شکار لحظات کمی کند جلوه دهد. اما زوم عالی، لرزشگیر اپتیکال و پشتیبان گیری خودکار کلود، آن را به یک انتخاب عالی به عنوان دوربین مسافرتی و خانوادگی تبدیل می کند. و در کنار آن می تواند تا حد زیادی نیاز شما به یک تبلت اندرویدی را هم برطرف کند. این دوربین را اکنون می توانید با قیمت یک میلیون پانصد و نود هزار تومان در بازار ایران خریداری کنید.

[h=3]نقاط مثبت:[/h]
- زوم قدرتمند و نمایشگر بزرگ با رنگ های عالی
- کنترل دستی کامل همانند یک دوربین حرفه ای DSLR
- امکان ارتباطی وای فای و 3G/4G
- امکانات اشتراک گذاری کامل
- کیفیت فیلمبرداری خوب فول اچ دی و حالت اسلوموشن با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه
- سیستم لرزش گیر اپتیکال کاملا موثر
- امکان کنترل صوتی

[h=3]نقاط منفی:[/h]
- افزایش نویز تصویر در نور کم و ISO بالا
- عدم امکان مکالمه
- هر بار جابجایی میان اپلیکیشن دوربین و دیگر برنامه ها باعث باز و بسته شدن لنز می شود.
- عمر باتری برای یک دوربین چندان زیاد نیست.
- کوچک بودن سنسور تصویر و کیفیت پایین آن

[h=3]عکس های نمونه[/h]
برای مشاهده هر عکس در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

x2013-03-09112741-2-006-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.CwUV7JiSpj.jpg
x2013-03-09112628-2-004-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.P9vDCJ_W4I.jpg
x2013-03-09113044-008-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic.hCD6EGa-lj.jpg
x2013-03-09114110-2-010-500px-narenji-ir.jpg.pagespeed.ic._nzXJLV3aV.jpg


 

جدیدترین ارسال ها

بالا