گفت‌و‌گو با مديران شركت اسوس

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
3-ok.jpg

سياست اسوس در ايران براي بخش شبكه به اين نحو است كه محصولات شبكه خود را در سايه قطعات PC اين شركت به بازار عرضه مي‌كند. اين به اين معناست كه برند اسوس از طريق قطعات PC بين كاربران ايراني شناخته شده است، حال نوبت به اين رسيده كه از اين شناخت براي عرضه محصولات شبكه بهره بگيريم كه البته تا حد زيادي در اين راه موفق بوده‌ايم.



در مصاحبه با مديران اسوس مطرح شد:
زمان آن رسيده كه كاربران اسوس را برندي با چند رده محصولي بشناسند

محمداميد ناهيد- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
مصاحبه من با مديران اسوس ايران درست روز بعد از سمينار اين شركت در سالن همايش‌هاي صدا و سيما انجام شد. هدف اين سمينار كه با حضور مديران بلندپايه اسوس تايوان برگزار گرديد، جذب مشتريان دولتي و معرفي خدمات اسوس به اين دسته از مشتريان بود. اسوس در اين سمينار به مديران دولتي اعلام كرد كه انعطاف زيادي در عرضه كالا به سازمان‌هاي دولتي، چه در حوزه قيمت و چه در حوزه نوع و يا سفارشي كردن كالا خواهد داشت.

مصاحبه در دفتر اسوس ايران با حضور مفلح – مدير بخش قطعات ايران اسوس، عبادي – مدير بخش نوت‌بوك اسوس در ايران، كارل چو - مدير بخش قطعات آسيا و آفريقاي شمالي اسوس و جورج سو مدير اسوس خاورميانه انجام شد. همچنين خانم پناهي – مدير ماركتينگ اسوس ايران – نيز در جلسه حضور داشتند. در گذشته تقريباً با تمام مديران حاضر در جلسه برخورد داشتم و تنها مدير جديدي كه او را براي اولين بار مي‌ديدم كارل چو بود كه به گفته مديران ايراني اسوس براي اولين به ايران سفر مي‌كرد. حضور يكي از مديران ارشد اسوس در اين رده به ايران، خود نشان از اهميت بازار كشور ما براي اين شركت تايواني دارد. نمي‌توان پنهان كرد كه برند اسوس در بازار ايران در حوزه قطعات PC جزو برندهاي خوش‌نام است ولي چند سالي كه اين نام را روي قطعات ديگري چون لپ‌تاپ نيز در بازار مشاهده مي‌كنيم. ASUS چندي است برنامه‌هاي بسيار بلند پروازانه‌اي براي بخش لپ‌تاپ دارد كه البته موفقيت‌هاي بسيار خوبي نيز در بازار دنيا در اين حوزه به‌دست آورده است.

حال اين شركت به بازارهايي چون بازار ايران براي موفقيت بيشتر چشم دوخته است. علاوه بر بازار لپ‌تاپ، اسوس روي بازار تجهيزات شبكه نيز سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي را انجام داده كه همين امر سوژه اولين سؤال من از مديران اسوس بود. گفتني است اين مصاحبه از مديران خارجي اسوس با نام كوچك آنها ياد مي‌شود، همانطوري كه خودشان با نام كوچك، خود را به ما معرفي كردند.



1_ok.jpg




• محصولات شبكه اسوس در ايران بيشتر با مودم‌هاي ADSL اين شركت شناخته مي‌شوند و كاربران ايراني اسوس را با سرور و يا تجهيزات پيشرفته شبكه كمتر مي‌شناسند. برنامه اسوس براي توسعه اين بخش در بازار ايران چيست؟
كارل – در حال حاضر اسوس در بخش شبكه روي محصولات رده SOHO و SMB به خصوص در حوزه بي‌سيم متمركز شده است. همانطور كه مي‌دانيد در دنيا هر روز علاقه به شبكه‌هاي بي‌سيم بيشتر مي‌شود كه اين خود نشان از اين دارد كه هدف‌گيري ما براي اين بخش از بازار صحيح است.

مفلح – سياست اسوس در ايران براي بخش شبكه به اين نحو است كه محصولات شبكه خود را در سايه قطعات PC اين شركت به بازار عرضه مي‌كند. اين به اين معناست كه برند اسوس از طريق قطعات PC بين كاربران ايراني شناخته شده است، حال نوبت به اين رسيده كه از اين شناخت براي عرضه محصولات شبكه بهره بگيريم كه البته تا حد زيادي در اين راه موفق بوده‌ايم.

جورج – ما مي‌خواهيم كاربران ما را به عنوان يك برند با چند رده محصولي بشناسند و در اين راه برنامه‌هاي تبليغاتي خاصي نيز داريم كه يكي از آنها را آقاي مفلح بيان نمودند. ديگر زمان آن رسيده كه كاربران برند اسوس را نه تنها نشان يك مادربرد و يا كارت گرافيك، كه نشان لپ‌تاپ‌ها و تجهيزات شبكه با كيفيت نيز بدانند.

• بنا به اهميتي كه بازار ايران براي اسوس دارد قطعاً شما بايد روي كاربران ايراني به صورت خاص سرمايه‌گذاري مناسب را انجام دهيد كه اين امر تا حدي انجام شده ولي در حوزه‌هايي هنوز ضعف وجود دارد. به عنوان نمونه روي نت‌بوك‌هاي eeePC شما پورت RJ-11 براي اتصال به خط تلفن براي ارتباط با اينترنت Dial Up وجود ندارد درحالي كه بسياري از ايراني‌ها هنوز از اينترنت Dial Up استفاده مي‌كنند.
جورج – انتظار شما به صورت كلي منطقي است ولي در مورد مثالي كه آورديد بايد به مطالبي اشاره كرد. همواره اسوس سعي مي‌كند تا حد امكان و با درنظر گرفتن فاكتورهاي مختلف مثل قيمت، بيشترين تجهيزات را روي دستگاه‌هاي توليدي خود بگنجاند. نت‌بوك‌ها با توجه به تواني كه دارند در دنيا به عنوان كامپيوتر دوم مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه در ايران هم ما مي‌دانيم اوضاع بيشتر به همين ترتيب است. از سوي ديگر مودم‌هاي Dial Up اكسترنال كوچك و ارزاني در بازار وجود دارند كه مي‌توانند اين كمبود را جبران نمايند.

• برنامه شما براي بازار دولتي ايران كه بازار بزرگي هم محسوب مي‌شود چيست؟
مفلح – بازار دولتي در ايران به دليل ابعاد آن اهميت بسيار زيادي براي اسوس دارد. بخش عمده‌اي از بازار ايران به بخش دولتي اختصاص دارد به همين دليل هم ما برنامه‌هاي ويژه اي براي اين بخش از بازار داريم. در بازار دولتي رقبايي وجود دارند كه بيش از 10 سال در اين قسمت از بازار تجربه دارند و البته ما با شناسايي مشتريان كليدي در بازار دولتي سعي در به‌دست آوردن سهم هستيم. در حال حاضر براي اين بخش از بازار ما روي قطعات PC خود حساب ويژه‌اي باز كرده‌ايم.

• هم اكنون ميزان سهم بازار شما در حوزه‌هاي قطعات مختلف در بازار ايران و دنيا به چه نحوي است؟
مفلح – در حال حاضر در حوزه قطعات PC 42 تا 44 درصد از سهم بازار براي اسوس است.

عابدي - در حوزه لپ‌تاپ در دنيا ما جزو 5 كمپاني اول هستيم و در ايران هم حدود 11 درصد از سهم بازار را در اختيار داريم كه البته اين درصد به سرعت در حال افزايش است.

• چندي پيش در بازار تهران مانيتورهاي اسوس را ديدم كه البته اين حضور ادامه دار نبود. برنامه شما براي عرضه مانيتور در بازار ايران چيست؟
كارل – سال گذشته سهم عرضه مانتيورهاي ما در دنيا در رده نهم جهاني قرار گرفت كه اين نشان از كيفيت خوب مانيتورهاي ما و استقبال كاربران از آنهاست.

مفلح - در ايران ما توليدكنندگان مانيتوري داريم كه كالاهاي خود را با قيمت بسيار رقابتي به بازار عرضه مي‌كنند. اين درحاليست كه ما حدود 16 درصد هزينه براي وارد كردن اين كالا به ايران بايد اضافه پرداخت كنيم. با در نظر گرفتن عوامل مختلف قصد ما اين است كه در سال آينده به صورت جدي روي اين بخش بازار كار كنيم.

• آيا شما با مشكل كالاهاي قاچاق و يا تقلبي در بازار ايران روبرو هستيد؟
مفلح و جورج – در حوزه كالاهاي تقلبي اسوس مشكل چنداني ندارد چراكه تكنولوژي به كار رفته در محصولات اين شركت تا حدي بالاست كه به سادگي قابل تقليد نيست. در حوزه كالاهاي قاچاق هم مشكل خاصي وجود ندارد به جز مودم‌هاي ADSL كه اين امر هم در حال پيگيري است.

آيا بحران جهاني اقتصاد روي فعاليت‌هاو سود عايدي شما تأثيري گذارده است؟
جورج – خير ما همچنان به صورت كاملاً موفق در حال ادامه فعاليت‌ها هستيم و در شرايطي كه سود بسياري از رقباي ما نصف شده، سود ما همچنان ثابت مانده است.

• آيا وجود چند نماينده روي يك محصول، براي شما مشكلي ايجاد نمي‌كند؟
جورج – اين سياست شركت ماست كه در بيشتر بازارها به اين شكل نماينده‌هاي خود را مديريت كنيم و در واقع در اين شيوه از مديريت بازار اسوس بسيار باتجربه است. البته سياست‌هاي ما جلوي رقابت ناسالم ميان نمايندگان را مي‌گيرد و مشكلاتي روي كالاها براي كاربران ايجاد نخواهد شد.




منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا