گفت‌وگو با يوجين كسپرسكي، مدير عامل شركت كسپرسكي

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6
y-k.jpg



مدير عامل شركت كسپرسكي در گفت‌وگو با ماهنامه دنياي كامپيوتر و ارتباطات: «متاسفانه مسئولان و دولت‌ها همچنان به مسئله امنيت اينترنت به صورت داخلي و ملي نگاه مي‌كنند، در حالي كه اينترنت مرز نمي‌شناسد.»




خریداران را رد کردیم!
گفت‌وگو با يوجين كسپرسكي، مدير عامل شركت كسپرسكي
محمود اروج‌زاده
يوجين كسپرسكي، دانش آموخته رياضيات و رمزنگاري است. پس از فراغت از تحصيل، و با يافتن نخستين ويروس در كامپيوتر شخصي‌اش، برنامه‌اي براي حذف آن نوشت. در همان زمان يوجين آغاز به جمع‌آوري ويروس‌ها و برنامه‌هاي مرتبط با آنها در يك مجموعه كرد؛ بعدها با تاسيس شركت كسپرسكي توسط او و چند تن از همكارانش در سال 1997، همين مجموعه به پايه بانك اطلاعاتي كسپرسكي بدل شد.
يوجين از سال 2007 تاكنون به عنوان مدير عامل كسپرسكي فعاليت مي‌كند، شوخ و بذله‌گوست، و تقريبا پاسخ هيچ پرسشي را بدون شوخي يا خنده نمي‌گذارد. در پاسخ خبرنگاري كه مي‌پرسد: «شما براي مبادلات مالي خودتان از اينترنت استفاده مي‌كنيد؟» مي‌گويد: «نه! من در روسيه "بي‌نام" هستم، همه مرا مي‌شناسند اما كسي چهره مرا نمي‌بيند چون از ديده شدن در تلويزيون پرهيز مي‌كنم و كارت اعتباري خودم را هم در فروشگاه‌ها ارائه نمي‌كنم. گمان نمي‌كنم بيل گيتس هم با كارتش خريد كند...»
كسپرسكي در گفت‌وگو با دنياي كامپيوتر و ارتباطات، با تاكيد بر رشد شايان توجه وضعيت و فروش شركتش در منطقه خاورميانه، و با تجديد خاطرات سفر كوتاهي كه به تهران داشته، جايگاه ايران را در اين منطقه از دیدگاه خود برجسته عنوان مي‌كند.


• آيا شما در كسپرسكي براي توسعه خودتان به دنبال سرمايه‌گذار هستيد؟
واقعيت اين است كه كسپرسكي شركتي خصوصي است كه سودده بوده و در حال حاضر نيازي به سرمايه‌گذاري ندارد، همينطور ورود به بازار سهام نيز در آن احساس نمي‌شود چون همواره بر مبناي درآمد و سود خود ادامه فعاليت مي‌دهد.

• آيا هيچ پيشنهادي از رقبايتان براي خريد و تملك كسپرسكي داشته‌ايد؟
(با خنده) بله كه داشته‌ام، از شركت‌هاي ضدويروس ديگر كه نام نمي‌برم تقاضاي خريد كسپرسكي را داشتند، اما ما اين تقاضا را رد كرديم!

• گفته مي‌شود كه استخدام هكرها يكي از روش‌هاي متداول شركت‌هاي امنيتي است، شما حاضريد يك هكر را به استخدام خودتان درآوريد؟
نه، اصلا! دلايل متعددي براي اين تصميم داريم. ببينيد اساسا «حمله كردن همواره بسيار راحت‌تر از محافظت كردن است.» از نظر من افراد سه دسته‌اند، گروهي با يافتن يك كيف در خيابان، به دنبال صاحب آن مي‌گردند، دسته دوم كيفي را كه يافته‌اند در جيب خودشان مي‌گذارند، اما گروه سومي هستند كه كيف را از جيب ديگران دزديده و در جيب خودشان مي‌گذارند؛ مجرمين سايبر در واقع گروه سوم هستند. وقتي چنين افرادي يا كساني كه نويسنده ويروس هستند براي كار به ما مراجعه مي‌كنند، بي‌ترديد پاسخ منفي مي‌شنوند.

• با توجه به رشد سريع دسترسي به اينترنت در جهان، شاهد گسترش جرايم در فضاي سايبر هم هستيم، شما براي مقابله با اين موضوع آمادگي داريد؟
بله البته! با افزايش اين جرايم و تهديدات، ما نيز تمهيدات و تكنولوژي‌هاي تازه‌تر به همراه تحليلگران زبردست را داريم كه با اين خطرات مقابله مي‌كنند، و اين موضوع در برنامه‌هاي ما جدي است.

• شما در ارائه‌تان از سايبرتروريسم و خطر گسترش آن صحبت كرديد، و راه‌حل‌هايي هم براي آن برشمرديد، آيا در اين زمينه با دولت يا سازمان‌هاي مسئول بين‌المللي، همكاري و مشاركتي داريد؟
ما در تماس با پليس سايبر در بسياري كشورها مانند روسيه، امريكا و امريكاي لاتين، كشورهاي اروپايي و... ارتباط نزديكي برقرار كرده‌ايم كه در برخي موارد منجر به دستگيري مجرمان هم شده است، ضمن اين كه در صورت نياز به دولت‌ها در اين زمينه مشاوره داده و پليس سايبر را از تجربيات خودمان آگاه مي‌كنيم، و در اين زمينه نهايت تلاش و همكاري را در مقابله با تبهكاران سايبر به عمل مي‌آوريم. اما نكته منفي اينجاست كه متاسفانه مسئولان و دولت‌ها همچنان به مسئله به صورت داخلي و ملي نگاه مي‌كنند، در حالي كه اينترنت مرز نمي‌شناسد.

• با توجه به حملات زیادی که به ویندوز کردید علاقه مندم بدانم روي کامپیوترتان از چه سيستم عاملي استفاده مي‌كند؟
(با خنده) ويندوز اكس‌پي! البته قصد تغيير آن به ويندوز 7 را دارم، و احتمالا در روي نوت‌بوك دومم هم سيستم عامل MAC را نصب خواهم كرد!



منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا