گزیده ای از پایگاههای داده وابسته به طراحی بازی

Mahdi_Rashed

Well-Known Member
سلام . توی این پست یک سری توضیحات درباره ی موتورهای نگهداری اطلاعات که به بخش طراحی بازی مربوط میشن میدم .

اول از همه پرکاربردترین نوعهای پایگاهای داده رو نام میبریم .
1 : پایگاه داده ی آماده
2 : پایگاه داده ی تلفیقی
3 : پایگاه داده ی شخصی
4 : پایگاه داده ی باز
5 : دیگر انواع پایگاههای داده


1 : پایگاه داده ی آماده خوب همونجور که از اسمش معلومه قبلاً توسط یک شرکت یا فرد به صورت رایگان , متن باز یا پولی طراحی میشه و در چند نسخه ی مختلف برای کارهای متفاوت که یکیش طراحی بازی هست به بازار میاد . نمونه هاش میشه به همین Access خودمون اشاره کنیم یا G-SQL که برای طراحی بازی ساخته شده . البته از این نوع پایگاهها خیلی کم استفاده میشه چون انعطاف پذیری لازم رو نداره و در بعضی مواقع جواب خواسته های طراح رو نمیده . نمونه ی بازیهایی که با این جور پایگاه های داده طراحی شده 25 to Life هست که با Access پیکربندی شده یا Second که با G-SQL ساخته شده . توی تاریخچه ی این بازی ها میشه گفت که بلافاصله بعد از انتشار بازی کرک یا قفل اون شکسته میشه و Source بازی در اختیار مردم قرار میگیره .

2 : پایگاه داده های تلفیقی مثل پایگاه داده های آماده هستن ولی مخصوص بازی ساخته و روی یک موتور طراحی بازی سوار میشن . مثل UDB مخفف unreal Database که انعطافپذیری فوقالعاده ای داره و از هر نظر قابل ویرایش و توسعه هستش . یا از نوع دیگه میشه به Cry Database نگاه کرد که میتونه حجم عظیمی از اسکریپتهای مولد Emitter ها رو با حجم بسیار پایین ذخیده کنه . پایگاهای دیگه ای هم هستن که روی موتورهای طراحی بازی مثل Oger و Panda 3D Engine سوار شدن و در سطح مناسبی از نظر کیفیت قرار دارن .

3 : پایگاه داده های شخصی حالا چه شخصی برای یک نفر یا شخصی برای یک کمپانی میشه گفت حتی از پایگاه داده های تلفیقی هم بهترن . علتش اینه که توسط یک سری برنامه نویس نوشته میشن که برای یک شرکت مخصوص کار میکنن و اون شرکت میتونه هر وقت خواست یک اسکریپت به پایگاه اضافه کنه و سطح امنیت و فشرده سازیش رو بالا ببره . البته طبیعیه که ساخت این جور پایگاههای داده هزینه و زمان بسیار زیادی میخواد . نمونه ای بارز از این نوع پایگاه داده رو میشه در بازی Call of Duty مشاهده کرد که چون هم Engine و هم Database مختص شرکت Infantry Ward هست در هر ورژن از بازیهای Call of Duty کیفیت اون هم بالا میره بدون اینکه حجم افزایش زیادی پیدا کنه . یا پایگاه داده ای که برای بازی gta 4 نوشته شد که هزینه ی اون 250 هزار دلار بود و توسط 170 برنامه نویس در طول 3 سال نوشته شد .

4 : پایگاه داده های باز دقیقاً شبیه صنعت Open Source هستن که به کاربر ساده یا بازیکن اجازه ی استفاده از عناصر ثبت شده در بازی و حتی اجرای یک دستور به داخل پایگاه رو میده . فکر کنم بهترین نمونه ی پایگاه داده ی باز موتور طراحی بازی Valve Source Engine هست که بازی معروف Counter Strike رو باهاش ساختن . اگر به فایلهای بازی نگاه کنید میبینید که از موسیقی منوی بازی گرفته تا صدای یک پرنده که در یکی از نقشه ها پخش میشه هست و میشه به راحتی ازش استفاده کرد .

5 : از انواع فراوان پایگاه داده ها میشه به پایگاههای کد برگردان اشاره کرد که کدهای رو طی یک مرحله از یک نوع مثل کدهای اسکی به هکس یا از نوع ID7 به زبان C# تبدیل و اجرا میکنن . یا یک نوع دیگه پایگاه داده های External هست که بعد از نصب بازی به صورت یک addon یا Component در رایانه نصب میشه و بازی رو اجرا میکنه که البته زیاد از این نوع استفاده نمیشه مگر د بازیهایی با قفلهای سخت افزاری خیلی قوی .

در کل میشه گفت مهمترین ویژگیهایی که یک پایگاه داده باید داشته باشه به ترتیب سطح امنیتی بالا , انعطاف پذیری کافی , فشرده سازی مناسب و سازگاری با عناصر مورد استفاده در موتور طراحی و خود بازی که البته کمتر پایگاه داده ای در این مورد ضعف داره .

منبع : forum.mrashed.ir
 

جدیدترین ارسال ها

بالا