گزارش ایلنا از تداوم مديريت غيرقانوني و پرهزينه نماينده دولت در ارتباطات سيار

PhonieX

مدیر انجمن <A href="forum.majidonline.com/forums/6


در حال حاضر نماينده دولت در هيات مديره شركت مخابرات ايران به صورت همزمان مديرعاملي شركت ارتباطات سيار را نيز دراختيار دارد و ضمن مشمول قانون دوشغله بودن برخی هزینه‌های اضافی را هم به شرکت‌های مربوطه تحمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند انتخاب اعضاي هيات مديره شركت مخابرات ايران پس از مرگ ناگهاني مرحوم دكتر سليماني‌پور اغلب توجهات را به خود جلب كرد اما باز هم روند اقدامات غيرقانوني در اين شركت ادامه يافت به طوري‌كه با اخطار برخي نهادهاي مرتبط با اصل 44 و برخي نمايندگان مجلس روبرو شد. لكن در نهايت همان اقدامات و انتصابات صورت گرفته به قوت خود باقي ماند و عملا حركتي در راستاي عمل به قانون صورت نگرفت. بدين ترتيب در حال حاضر نماينده دولت در هيات مديره شركت مخابرات ايران به صورت همزمان مديرعاملي شركت ارتباطات سيار را نيز دراختيار دارد و بدين ترتيب مشمول قانون دوشغله مي‌شود. اما وي همچنان به فعاليت خود در اين شركت ادامه مي‌دهد و طبق روال چند سال اخير به‌رغم رشد درآمدهاي اين شركت، نرخ رشد هزينه‌هاي آن به مراتب بيشتر است. اين روند در صورت‌هاي مالي جديد منتشر شده از عملكرد شش ماهه اين شركت نيز ديده مي‌شود. كاهش 90 ميليارد توماني سود ارتباطات سيار در شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته در حالي رخ مي‌دهد كه درآمد اين شركت در همين دوره نسبت به سال گذشته بيش از 170 ميليارد تومان رشد نشان مي‌دهد.
اين در حالي است كه در ابتداي اين هفته به‌رغم اعلام مديرعامل شركت مخابرات ايران از افزايش 9 درصدي سود خالص اين شركت تا پايان سال نماد اين شركت براي تعديل سود متوقف شد. البته روند تغييرات قيمت سهام در بورس تهران به سبب ارائه ديرهنگام بودجه سال آينده و همچنين سردرگمي برخي از فعالان حقوقي و حقيقي در مورد سرنوشت هدفمند سازي يارانه‌ها مطابق ميل سهامداران پيش نمي‌رود اما سهامداران به خوبي به ياد دارند كه مديران ارشد اين شركت در گذشته بارها از بي‌تاثير بودن هدفمندسازي يارانه‌ها بر فعاليت و سودآوري اين شركت تاكيد داشته‌اند و از آن به عنوان نقطه قوت اين سهم نام مي‌بردند.
اما نگاهي به صورت‌هاي مالي شركت مخابرات نشان مي‌دهد كه ادامه اين روند و عدم توجه به مديريت هزينه به وي‍ژه در شركت ارتباطات سيار سبب كاهش حاشيه سود اين شركت خواهد شد، يكي از موارد پرهزينه در اين شركت كه قبلا نيز مورد توجه برخي كارشناسان و فعالان اين حوزه بوده است بحث پرداخت حق المشاوره و استفاده از مشاوران مختلف است كه رقم آن فقط براي مشاوران حقيقي شركت و برخي افراد نزديك به مجموعه مديريتي آن تا چند صد ميليون تومان ذكر شده است.
خريد يك باب ساختمان با كاربري پاركينگ از شهرداري تهران نيز از ديگر اقدامات پرهزينه مديريت مذكور است كه بابت آن چند ده ميليارد تومان پرداخت شده است اما به گفته برخي كارشناسان فني به هيچ وجه براي اين شركت قابل استفاده نیست به طوري‌كه مناسب سازي آن مستلزم انجام هزينه‌هاي بسيار زيادي است. انجام تبليغات وسيع تلويزيوني در زمينه برند همراه اول و بزرگ‌نمايي‌هاي سطحي از مديرعامل اين شركت در ماه‌هاي اخير در كنار برخي شنيده‌ها از تقويت احتمال زد و بندهاي مالي در ارتباط با انتخاب برند اين شركت به عنوان برند برتر نيز خود حكايت از وجود مشكلات متعدد و بسترسازي براي بهره‌برداري‌هاي شخصي از منافع اين شركت دارد.
در هر صورت به نظر نمي‌رسد كه با ادامه اين روند بتوان چشم اندازهاي ترسيم شده براي شركت مخابرات ايران را محقق كرد چرا كه بر اساس برخي اخبار موجود و با توجه به اشباع بازار از سيم‌كارت‌هاي همراه اول و ايرانسل، انجام سرمايه‌گذاري در ايجاد ظرفيت بيشتر در اين زمينه چندان معقول به نظر نمي‌رسد و اين شركت بايد تمام تلاش خود را براي مهار و كنترل هزينه‌هاي ريز و درشت خود به كار بندد تا بتواند ضمن حفظ بخش بيشتري از درآمد خود به ارتقا كيفيت خدمات خود اقدام كند. اين در حاليست كه به نظر مي‌رسد پس از فوت مرحوم سليماني پور اشخاص مطلع و صاحب نظري در حوزه ارتباطات سيار در تيم مالكان جديد وجود ندارد و به همين دليل مديريت ارتباطات سيار همچنان با انجام هزينه‌هاي گزاف به راه خود ادامه مي‌دهد.






منبع
 

جدیدترین ارسال ها

بالا