گرافیگ 1 و 2 و 3 بعدی

michealwiper

Active Member
یه سوال
میخاستم بهم توضیح بدین که گرافیک 1بعدی چیه و اینکه اصلن همچین چیزی داریم یا فقط 2 بعدی و 3 بعدی داریم
و فرق اینارو بهم بگی من واقعن گیج شدم نمیدونم اینا ینی چی
ممنون میشم کامل بهم توضیح بدین اگه عکسی یا چیزی دیگه هم دارین بهم بگین ممنون میشم
 

MOSTAFA

کاربر فعال
دوست عزیز بهتر بود سوالتون رو توی قسمت سوالات و درخواست ها مطرح میکردید.
اما در مورد سوالتون، از لحاض ریاضی ما سه بعد در فضا داریم، محور Z,Y,X که این محور ها بر هم عمودند. وقتی که گفته میشه فضای سه بعدی منظور این است که فضایی که هر نقطه از اون دارای مختضاتی بر حسب x,y,z داشته باشه. حالا فرض کنیم محور Z (ارتفاع) رو در نظر نگیریم، در این حالت ما یک صفحه داریم مثل صفحه ی کاغذ یا ... که هر نقطه ای در این صفحه مختضاتی بر حسب X,Y داره، بدیعی است که اگه معور Y رو در نظر نگیریم ما یک خط داریم که مختصات نقاط اون بر حسب X هست.
این مفحوم سه بعد در فضا بود، حالا به برسی اثار گرافیکی میپردازیم،
اول از همه باید بگم که طرق این تعریف چیزی به نام اثر تک بعدی و جود خارجی نداره، چون حاصل تک بعد یک خط با خصوصیات وکتوری که فاقد ضخامت هست میباشد. اما در مورد اثار دو بعدی، به جز اثار مجسمه سازی، نقش برجسته، سفالگری و ... که در اونها شما با جسم سه بعدی در فضا کار میکنید، بقیه ی اثار هنری یا غیر هنری تماما ماحیت دو بعدی دارند. یعنی در اون ها از نقطه، خط یا سطح اسفاده شده.
اما منظور از آثار سه بعدی چیه؟ یا اینکه چطوری یه که در ما در یک اثر بعد سوم (عمق) رو میتونیم حس کنیم؟ در واقع هنرمندان با استفاده از خطای دید و قوانینی به نام قوانین پرسپکتیو این حس رو به بیننده القا میکنند که طرح دارای سه بعد و عمق هست.
شاید اکثر ما فکر میکنیم پرسپکتیو فقط به شکل استفاده از نقاط گریز و طراحی واقع گرایانه است، اما باید بگم که این فقط نوعی از پرسپکتیو است، این علم دامنه ی بسیار گسترده ای دارد و به شکل های مختلفی میشه پرسپکتیو رو در اثر به کار برد که از وار شدن به این بحث خودداری میکنم چون خیلی بحث گسترده ای هست و در چند خط نمیگنجه... پس از موضوع اصلی دور نمیشیم و به بحث درباره ی سه بعد در صفحه ی دو بعدی میپردازیم،
با گسترش نرم افزار های سه بعدی یا همون 3D که اصول کار آنها هم بر پایه ی همین علم پرسپکتیو واقع گرایانه است، آثار به ظاهر سه بعدی در زمینه ی گرافیک و خیلی از بخش های دیگه رونق گرفت و امروزه در خیلی از زمینه ها از جمله گرافیک و فیلم سازی و ... نقش به سزایی دارن.
اگه بخاهیم یک جمع بندی بر این مطالب داشته باشیم، باید بگم که چیزی که شما ازش به گرافیک سه بعدی نام میبرید، در واقع همان به کار گیری علم پرسپکتیو و استفاده از خطای دید است...
البته این جور بحث ها دامنه ی گسترده ای دارن که در اینجا نمیگنجه.
امیدوارم تونسته باشم کمکی بکنم
موفق باشید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا