کم کردن حجم فیل در 3dmax؟

behzad999

Member
با سلام دوستان
من روی یه پروژه دارم کار میکنم که طراحی داخلی هست به صورت کلاسیک ولی با اینکه تقریبا تمام آبجکت هایی که سنگین بودن رو تبدیل به ‍پروکسی کردم . حجم فایلم به 1 گیگ رسیده و وقتی میخوام فایل رو باز کنم نزدیک 20 دقیقه طول میکشه تا فایل رو باز کنه . جالب نگاه کردم Archinteriors_23 هم یه سری کار کلاسیک داره که هم خیلی راحت رندر میشه هم حجم فایلش خیلی کمه و هم خیلی سریع فایلش باز میشه میخواستم بدونم از چه ترفندی استفاده شده که اینقدر فایلش سب هست؟
 

geo_vahid

Member
گاهی به دلایل نامعلوم فایل سنگین میشه. مثلا مواردی بوده که یک فابل با فقط یک box داشتم با حجم 80 مگا بایت. دلیل این امر رو نمیدونم ولی اگر چنین اتفاقی افتاده باشه این کار رو امتحان کن:
روی فلش new بزن و گزینه keep objects رو انتخاب کن. بعد از اتمام محاسبات مجدد save کن و حجم فایل رو چک کن.
 

rmreza

Well-Known Member
سلام
هر وقت از پروکسی استفاده کنید ، یعنی اینکه تری دی مکس از هارد استفاده میکنه و در نتیجه حجم فایل سنگین میشه . بهترین راه برای این کار مدل سازی در محیط ایزوله است . در این حالت تمرکز کار بر روی همون قسمتی است که دارید کار میکنید.(Alt +Q)
موفق باشید .
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

روشی که geo_vahid معرفی کردن در مورد فایلهایی که بعضا بی دلیل حجمشون زیاده اغلب موثره و روش خوبیه ... بعنوان مثال وجود بعضی گزینه ها توی فایل مثل Xref بودن دوربین یا Helper ها و یا بعضی گزینه های موجود تو سیستم کنترلر ها تو انیمیشن Bug هایی ایجاد میکنه و حجم فایل بالا میبره

که با این تکنیک مشکل از بین میره ...

اما در بعضی مواقع مشکلات دیگه ای باعث افزایش حجم فایل میشه ...

1- اگر از ترسیمات اتوکد تو فایل مکس استفاده میکنید بهتره بجای استفاده مستقیم از اون ترسیمات، تمامی موضوعاتی که از اتوکد وارد کردید رو توی یه لایه بزارید و بعد تو یه لایه جدید تمامی ترسیمات رو با ابزار خود مکس بازسازی کنید ( شاید اینکار یکی دو ساعت وقتتون رو بگیره ولی از کلی دردسرهای بعدی جلوگیری میکنه )

و بعد از اتمام ترسیمات تو مکس تمامی محتویات لایه مربوط به ترسیمات اتوکد رو انتخاب کنید و اونها رو پاک کنید و آخر سر هم اون لایه خالی رو پاک کنید

2- بی جهت از تکسچرهای با کیفیت بالا برای صحنه هایی که خیلی رندر با سایز بالا نیاز ندارند استفاده نکنید چون هم در حجم فایل و هم در زمان رندر موثره

3- تا جاییکه امکان داره موضوعات داخل صحنه مخصوصا موضوعاتی که در فاصله بیشتری از دوربین قرار دارند رو با استفاده از Pro optimizer به موضوعاتی با تراکم کمتر تبدیل کنید

4- برای ساخت جزئیات سعی کنید از تکسچر بجای مدلسازی استفاده کنید

5- بعد از اتمام کارتون با مدلها حتما Stack اونها رو Collapse کنید و مدیفایر های اضافی رو حذف کنید

6- درسته که Vray پروکسی کمک شایانی برای استفاده از موضوعات با تراکم بالا مثل مبلمان کلاسیک یا درختها و ماشینها و ... که داخل صحنه قرار دارند میکنه اما مزیت اصلی ویری پروکسی هنگامیه که از اون بصورت Instance داخل صحنتون استفاده کنید

مثلا اگر یه میز غذاخوری 12 نفره بصورت کلاسیک دارین بجای اینکه کل این مجموعه رو به پروکسی تبدیل کنید یکی از صندلی ها رو پروکسی کنید و بعد این پروکسی رو بصورت Instance دور میز تکرار کنید و میز رو هم بصورت مجزا پروکسی کنید و 11 صندلی اضافه اولیه رو پاک کنید

به این شکل نه تنها حجم فایل بصورت چشمگیری کاهش پیدا میکنه بلکه در هنگام رندر هم به رم کمتری نیاز هست و سرعت رندر هم افزایش پیدا میکنه

7- علاوه بر پروکسی ها هر چیز دیگه ای هم که تو صحنه میتونید بصورت Instance استفاده کنید مثل نورها و متریالها و تکسچرها و مدیفایر ها و کنترلر ها و ... خلاصه هر چیزی که امکان استفاده کردن از قابلیت Instance رو داره ( حسابی موثره )

8_ موضوعاتی که در رندر نهاییتون تاثیر ناچیزی دارن یا عملا دیده نمیشند رو از صحنه خذف کنید حتی polygon هایی که نه دیده میشند و نه در رندر موثرند مثل سطوح زیر پایه های صندلی ( در این مورد کمی با دقت عمل کنید که با مشکل Gi leak مواجه نشین )

..... خوب علی الحساب اینا رو انجام بدین ببینید موثره یا نه البته هنگامیکه میخواهید پروژه رو برای مدت طولانی آرشیو کنید میتونید از Prefernces در تب File از گزینه Compress on save استفاده کنید

امیدوارم مفید بوده باشه

موفق باشید
 

behzad999

Member
با سلام و با تشکر از دوستان عزیز بابت راهنماییتون
این سه موضوع رو متوجه نمیشم میشه بیشتر راهنمایی کنین. مرسی

5- بعد از اتمام کارتون با مدلها حتما Stack اونها رو Collapse کنید و مدیفایر های اضافی رو حذف کنید
3- تا جاییکه امکان داره موضوعات داخل صحنه مخصوصا موضوعاتی که در فاصله بیشتری از دوربین قرار دارند رو با استفاده از Pro optimizer به موضوعاتی با تراکم کمتر تبدیل کنید
..... خوب علی الحساب اینا رو انجام بدین ببینید موثره یا نه البته هنگامیکه میخواهید پروژه رو برای مدت طولانی آرشیو کنید میتونید از Prefernces در تب File از گزینه Compress on save استفاده کنید
 

Hidden Dragon

کاربر فعال
با سلام،

1- Collapse کردن Stack به این معنیه که بعنوان مثال برای ساخت یه مدل کنسول که از یه Box شروع شده با اضافه کردن مدیفایر هایی مثل Edit poly و Symmetry و FFD و ... استفاده کنید بعد از اتمام کار مدلسازی اگه با این مدیفایر ها دیگه کاری ندارید حتما روی آخرین مدیفایر داخل لیست راست کلیک کنید و

از گزینه Collapse all استفاده کنید تا تمام مدیفایر ها حذف بشن ... البته اگه میخواهید مستقیما موضوعات رو به Editable poly تبدیل کنید با راست کلیک کردن روی موضوع از داخل Quad menu گزینه Convert to editable poly رو انتخاب کنید با اینکار هم در حقیقت Stack ( پشته ) Collapse میشه

2- در نظر بگیرید که یه سری از مبلها داخل قاب تصویر نهایی نزدیک به دوربین هستند و یه سری از مبلها ته سالن و دور از دوربین و تو کادر رندر چندان با جزئیات دیده نمیشند ... خب تو یه همچین حالتی با اعمال کردن مدیفایر Pro optimizer به موضوع اون رو تا درصد دلخواه Optimize میکنیم و بعد

همون داستان Collapse کردن Stack رو روش پیاده میکنیم ( با اینکار میشه بعضا مدلهایی با چند میلیون پلیگان رو به مدلهایی با چند صد هزار پلیگان تبدیل کرد بدون اینکه لطمه ای به کیفیت رندر بخوره ... البته این موضوع بسته به صحنه و مدل متفاوته )

3- در داخل تنظیمات Preference مکس در تب File گزینه Compress on save وجود داره که با فعال کردنش مکس عمل فشرده سازی رو روی فایلهایی که ذخیره میکنه انجام میده البته با اینکار حجم فایل کم میشه اما اینکار برای آرشیو کردن فایلهایی که فعلا باهاشون کاری نداریم مناسبتره

و در مورد فایلهایی که هنوز به اتمام نرسیده چندان مناسب نیست چون به هنگام باز کردن مجدد فایل کمی زمان لازمه تا فایل مجددا از حالت فشرده خارج بشه

4- تا یادم نرفته این نکته رو هم اضافه کنم که اگه از Turbo Smooth یا Mesh smooth استفاده میکنید حتما این مدیفایر ها رو بعد از Collapse کردن یا Convert کردن مدل به Mash یا Editable poly اعمال کنید و مقدارIteration رو 0 قرار بدید و مقدار Render Iters رو بعد از فعال سازی به میزان دلخواه افزایش بدید ...

موفق باشید
 

*mohamad*

Member
سلام
هر وقت از پروکسی استفاده کنید ، یعنی اینکه تری دی مکس از هارد استفاده میکنه و در نتیجه حجم فایل سنگین میشه . بهترین راه برای این کار مدل سازی در محیط ایزوله است . در این حالت تمرکز کار بر روی همون قسمتی است که دارید کار میکنید.(Alt +Q)
موفق باشید .
مرسی ممنون
 

جدیدترین ارسال ها

بالا