با سلام،
روشی که
geo_vahid معرفی کردن در مورد فایلهایی که بعضا بی دلیل حجمشون زیاده اغلب موثره و روش خوبیه ... بعنوان مثال وجود بعضی گزینه ها توی فایل مثل Xref بودن دوربین یا Helper ها و یا بعضی گزینه های موجود تو سیستم کنترلر ها تو انیمیشن Bug هایی ایجاد میکنه و حجم فایل بالا میبره
که با این تکنیک مشکل از بین میره ...
اما در بعضی مواقع مشکلات دیگه ای باعث افزایش حجم فایل میشه ...
1- اگر از ترسیمات اتوکد تو فایل مکس استفاده میکنید بهتره بجای استفاده مستقیم از اون ترسیمات، تمامی موضوعاتی که از اتوکد وارد کردید رو توی یه لایه بزارید و بعد تو یه لایه جدید تمامی ترسیمات رو با ابزار خود مکس بازسازی کنید ( شاید اینکار یکی دو ساعت وقتتون رو بگیره ولی از کلی دردسرهای بعدی جلوگیری میکنه )
و بعد از اتمام ترسیمات تو مکس تمامی محتویات لایه مربوط به ترسیمات اتوکد رو انتخاب کنید و اونها رو پاک کنید و آخر سر هم اون لایه خالی رو پاک کنید
2- بی جهت از تکسچرهای با کیفیت بالا برای صحنه هایی که خیلی رندر با سایز بالا نیاز ندارند استفاده نکنید چون هم در حجم فایل و هم در زمان رندر موثره
3- تا جاییکه امکان داره موضوعات داخل صحنه مخصوصا موضوعاتی که در فاصله بیشتری از دوربین قرار دارند رو با استفاده از Pro optimizer به موضوعاتی با تراکم کمتر تبدیل کنید
4- برای ساخت جزئیات سعی کنید از تکسچر بجای مدلسازی استفاده کنید
5- بعد از اتمام کارتون با مدلها حتما Stack اونها رو Collapse کنید و مدیفایر های اضافی رو حذف کنید
6- درسته که Vray پروکسی کمک شایانی برای استفاده از موضوعات با تراکم بالا مثل مبلمان کلاسیک یا درختها و ماشینها و ... که داخل صحنه قرار دارند میکنه اما مزیت اصلی ویری پروکسی هنگامیه که از اون بصورت Instance داخل صحنتون استفاده کنید
مثلا اگر یه میز غذاخوری 12 نفره بصورت کلاسیک دارین بجای اینکه کل این مجموعه رو به پروکسی تبدیل کنید یکی از صندلی ها رو پروکسی کنید و بعد این پروکسی رو بصورت Instance دور میز تکرار کنید و میز رو هم بصورت مجزا پروکسی کنید و 11 صندلی اضافه اولیه رو پاک کنید
به این شکل نه تنها حجم فایل بصورت چشمگیری کاهش پیدا میکنه بلکه در هنگام رندر هم به رم کمتری نیاز هست و سرعت رندر هم افزایش پیدا میکنه
7- علاوه بر پروکسی ها هر چیز دیگه ای هم که تو صحنه میتونید بصورت Instance استفاده کنید مثل نورها و متریالها و تکسچرها و مدیفایر ها و کنترلر ها و ... خلاصه هر چیزی که امکان استفاده کردن از قابلیت Instance رو داره ( حسابی موثره )
8_ موضوعاتی که در رندر نهاییتون تاثیر ناچیزی دارن یا عملا دیده نمیشند رو از صحنه خذف کنید حتی polygon هایی که نه دیده میشند و نه در رندر موثرند مثل سطوح زیر پایه های صندلی ( در این مورد کمی با دقت عمل کنید که با مشکل Gi leak مواجه نشین )
..... خوب علی الحساب اینا رو انجام بدین ببینید موثره یا نه البته هنگامیکه میخواهید پروژه رو برای مدت طولانی آرشیو کنید میتونید از Prefernces در تب File از گزینه Compress on save استفاده کنید
امیدوارم مفید بوده باشه
موفق باشید