کمک در شوت کردن توپ

hameddaite

Member
سلام دوستان من یه مشکل دارم تو مبحث دینامیک:
من میخوام کاری کنم وقتی یه کاراکتر میخواد یه توپو شوت کنه مقصد توپ رو بتونی خودت تعیین کنی...

من با این روش کار کردم که مثلا اول یه توپ و یه دروازه و یه زمین ساختم و به توپ از منوی fields نیروی gravity رو دادم.
بعد یه جسم رو قرار دادم که بزنه زیر توپ و نامرعی کردمش و به اون از منوی soft/rigid bodies نیروی create passive rigid body رو اعمال کردم که اگه بخوره به توپ ، توپ جابه جا بشه و ما فکر میکنیم که پای کاراکتر توپو شوت میکنه...(عکسهای پیوست رو ببینید)

خوب بعدش یه جسم نامرعی دیگه با سرعت میاد و توپو شوت میکنه....(عکسهای پیوست رو ببینید)


خوب اینطوری هر بار که کله انیمیشنو اجرا میکنم یه توپ یه جا میره و من میخواستم بخوره به دو تا دیرک دروازه....
وقتی ازش ... playblast میگرفتم همش یه جو در میومد و تونستم دیرک دروازه رو جابه جا کنم تا توپ همون جوری که میخواستم بره....
خلاصه کارم تموم شد و رندر گرفتم با کیفیت بالا و 1 ساعت طول کشید منتظر بودم توپ بخوره به دو تا دیرک دروازه دیدم توپ رفت بیرون خیلی اعصابم خورد شد آخه 1 ساعت کار کردم 1 ساعت رندر کرد....


حالا راهی نیست که بشه مقصد توپو تعیین کنی....

البته روش بالا که یه جسم نامرعی بیاد و بزنه زیر توپ ایتکار خودم بود و نمیدونم درسته یا غلط...
اگه غلطه طرز صحیح زدن زیر توپ که طبیعی باشه چیه؟؟؟
(رندر نهایی رو پیوست کردم)
 

پیوست ها

  • ball.1.mp4
    758.9 کیلوبایت · بازدیدها: 58
  • 1.JPG
    1.JPG
    30.1 کیلوبایت · بازدیدها: 5
  • 2.JPG
    2.JPG
    28.1 کیلوبایت · بازدیدها: 4
می تونید مسیری را که میخواید توپ دنبال کنه با کرو بکشید بعدش توپ را به attach to motion patch کنید (از منوی انیمت بود)و حواستون باشه رو start /end بزارید و اونجا بگید انیمیت توپ از کجا شروع بشه بعد واسه این که سرعت توپ در همه ی مسیر مساوی نباشه انتخایش کنید و edit >keys > back simulaiton کنید حالا با ابزار time remap تو تنظیمات مایا 2013 راحت رو سرعت کنترل داشته باشید با اکه مایا 2013 ندارید با همون 2012 اول تو گراف ادیتور reasmeble keys کنید تا key ها کم تر شه بعدش گراف ها را کوچیک و بزرگ کنید تا به سرعت دلخواه برسید اما جز time remap تو مایا 2013 که تو گراف ادیتور هست کنترل سرعتش سخت میشه با گراف ها بخواید بازی کنید
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
ببینید شما یا باید همه چیز رو بسپرید به dynamic یا خودتون برنامه ریزیش کنید، شاسید بشه تا حدی dynamic رو کنترل کرد ولی دقیق دقیق نمیشه ، یعنی شما یه تنظیماتی رو انجام میدین بقیه کار رو میسپرید به خود نرم افزار تنها روشی که باید کار کنید اینه که خودتون توپ رو انیمیت کنید تا هم زمانی که میخواین برسه به دروازه و هر جهتی که میخواین بره هم با مقدار سرعت مورد نظرتون.
فکر نکنم هیچ جا چنین روشی که شما پیش گرفتین رو برای رسیدن به این مقصد پی بگیرن چون اون چیزی که آدم میخواد دقیقا بهش برسه رو به آذم نمیده . تنها روش انیمیت دستیه.

حق یارتون
 

hameddaite

Member
متشکر از پاسخ هاتون ولی آقای hamid_iranmann من با مایا 13 اینو کار کرده بودم و اگه روشی که شما میگید بخوام برم خبلی خیلی بیشتر از روش خودم کار میبره تا بخوای سرعت توپ رو تنظیم کنی و...من میخوام جوری باشه که dynamic همه ی کارارو انجام بره....

آقای bubo3d خوب چجوری من یه تنظیماتی روش انجام بدم که بقیه ی کارو dynamic انجام بده؟؟؟؟
اگه فیلم آموزشی در این مورد دارید که گام به گام توضیح داده باشه عالی میشه....

تو فایلی که پیوست کردم خیلی کم تر از اون وقت برد (برای تنظیم کردن توپ و دیرک) ولی بالااخره با همون روش قبلی خودم شد...
تو آخراش میبینید که توپ یه دفعه یه جای دیگه میره و این به دلیله اینه که 2 بار رندر گرفتم و وسطش قعطش کردم و دوباره گرفتمش که اصلا توپ یه جای دیگه میرفت خوب اینم یه اشکال دیگه...
خوب تو انیمیشن های بزرگ مثله همین انیمیشن قورباغه ی دیوانه که در مورد زمین فوتبال بود چقدر قشنگ میزدن زیر توپ اونا همشو که نمیتونستن یه جا رندر بگیرن (دوربین عوض میشد و ....) تازه هر فریمیش هم چند ساعت رندرش وقت میبرد پس چجوری...
 

پیوست ها

  • bal2l.1.mp4
    1.1 مگایابت · بازدیدها: 12

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
گفتم عزیز که این چیزی که شما میگین تصلا کاربردی نداره
شما باید دستی توپت رو انیمیت کنی. دنبال dynamic نرو اذیتت میکنه اگه هم میخوای dynamic کار کنی خب عزیز چرا رندر میگیری تا کار رو ببینی؟ هی play کن ببین این جسمه ضربه زنندت به کجای توپ بزنه توپ اون مسیری که میخوای رو میره و هی جای جسم ضربه زنندت رو جابجا کن تا به یه نتیجه خوب برسی. قربونسکت :green:

حق یارت
 

hameddaite

Member
مرسی از پاسخت...
از خیر این انیمیت دستی گذشتم همون دینامیک کار میکنم....

یه سوال دیگه دارم؟؟؟؟
میگم تور دروازرو چجوری بسازم که موقعی که توپ میخوره بهش تکون بخوره مثله بازی های کامپیوتری....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
خواهش عزیز
با پارچه بعد بافت تور پارچه رو به صورت Alpha بده بهش
 

hameddaite

Member
خوب آره اینطوری میشه اما چطوری؟؟؟
میتونم لا به لای 80 دی وی دی آموزشی که خریدم دنبال آموزشاش بگردم اما هر کدوم جدا گونه.....
مثلا برای نگه داشتن تور به دیرک بالایی یه آموزش...
برای بافت پارچه به صورت alpha یه آموزش...
تنظیم نرمی پارچه یه آموزش و و و

خوب یه آموزش جمع و جور برای کل اینا نیست لینک بزاری من دان کنم؟؟؟
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
راستستش نه وجد نداره.
واسه لینک کردن vertex های پارچه باید یه شیعی بسازی هر چی بود فرقی نمیکنه ولی یه locator باشه بهتره چون حجمی نمیگیره یه locator بذار وسط دروازت ((البت مکان قرار گیریش فرقی نمیکنه واسه مرکزیت داشتن گفتم وسط)) بعد از نصبن دادن node پارچه به جسمت که به عنوان تور قرارش دادی ((همون پلان که تو چار چوب پشتی دروازه گذاشتیتش مثلا)) بعد vertex هاش نزدیک به دیرک و اونهایی که میخوای وصل به دیرک باشن رو انتخواب کن و توی tab NCloth گزینه create a transform constrain رو بزن. اینجوری دیگه vertex هات تکون نمیخورن عزیز.
 

hameddaite

Member
واقها تشکر از توضیحاتت...

دوتا مشکل دیگه دارم...
یکی اینکه اگه توپ یا سرعت زیاد رد شه ازش تور هیچ تکونی نمیخوره ولی اگه با سرعت کم رد بشه اثر میزاره؟؟؟و اینکه توپ کلا از تور رد میکنه چه انیمیت دستی چه دینامیک(منظورم همون میزان تاثیر گذاریشه که توسط یه پارامتر خاص باید تنظیم بشه...)

یکی دیگه اینکه چجوری بافت تور رو درست کنم؟؟؟همون alpha

ممنون میشم اگه پاسخ بدی..:):):)
 
آخرین ویرایش:

rezaoptic

Well-Known Member
بابا مگه خواب نداری این وقت شب اینجا چه میکنی یه خورده به اون کامپیوتر بدبخت استراحت بده.
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
واقها تشکر از توضیحاتت...

دوتا مشکل دیگه دارم...
یکی اینکه اگه توپ یا سرعت زیاد رد شه ازش تور هیچ تکونی نمیخوره ولی اگه با سرعت کم رد بشه اثر میزاره؟؟؟و اینکه توپ کلا از تور رد میکنه چه انیمیت دستی چه دینامیک(منظورم همون میزان تاثیر گذاریشه که توسط یه پارامتر خاص باید تنظیم بشه...)

یکی دیگه اینکه چجوری بافت تور رو درست کنم؟؟؟همون alpha

ممنون میشم اگه پاسخ بدی..:):):)

ببین رد شدن توپ بخاطر اینه که مثلا تو فریم 10 توپ اینوره توره یعنی توی دروازه و نزدیک تور و توی فریم 11 از تور گذشته و اون وره توره ، خوب اینجا چه اتفاقی افتاده؟ cloth چون بین فریم 10 و 11 رو شبیه سازی نکرده اصلا حس نکرده توپ ازش رد شده.
خوب علاجش چیه؟ دو راه داره. یک اینکه تو یا باید جوری توپت رو انیمیت کنی و حرکتش بدی که تو یه فریم خاص با تور بخورد داشته باشه.
دو این که تو پنجره Create nCache option عدد گزینه ی Evaluate every رو اعشاریش کنی مثلا 0.1 یا اگه جواب نداد کمتر. این روش باعش میشه بین هر فریم رو به تعداد زیادی تقسیم کنه و تشخیص بده جسمت بین دو فریم چه حرکتی داشته تا تاثیر بذیریش رو اعمال کنه.
ولی این روش دوم باعش میشه تو کل تایم simulate ـت این کار رو انام بده هم سرعت simulate ـت خیل میاد پایین هم حجم cache ـت بالا میره. به نظر من اگه تو یه فریم خاص توپت رو نزدیک تور کنی بهتر باشه عزیز تا بتونه متوجه بشه که با توپ برخورد داره.

انشا لله که خوب توضیح داده باشم.
حق یارت
 

hameddaite

Member
ممنون از پاسخت
ولی تو تنظیمات Create nCache option گزینه ی Evaluate every وجود نداره....
واینکه من میخوام از دینامیک برای انیمیت استفاده میکنم و انیمیت دستی نیست که تنظیمش یکنم....
تور خیلی شله
تو playblast تور توپ رو نگه میداره من تو محیط مایا خودش play میکردم و فکر میکردم نگه نمیداره....
الان دو مشکل دیگه دارم...

1- تو چانل باکس تنظیمات تور دروازه کدوم پارامتر مربوط به تنظیم مقدار سختی تور هستش (چون اینجوری که الان هست توپ تا هر عمقی از دروازه بره تر هم باهاش کش میاد)....


2- نحوه ی ساختن بافت تور...


آفرییییین
 

پیوست ها

  • 1.JPG
    1.JPG
    137.3 کیلوبایت · بازدیدها: 7
  • 2.JPG
    2.JPG
    152.9 کیلوبایت · بازدیدها: 7
  • 2.mp4
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0
  • 1.mp4
    672.2 کیلوبایت · بازدیدها: 7
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
عزیز خیلی برام عجیبه که چرا برای تو اینجوریه. فقط سه تا گزینه؟ :shock:
اصلا این گزینه ای هم که تو داری واسه من نداره. مایا 2013 رو هم دیدم اون هم مشکلی نداشت.
فقط یه سوال برای اطمینان بیشتر خودم: از منوی بالا nCach بعد هم اون مربع option ـ create new cache رو میزنی دیگه عزیز، آره؟
واسه لخت بودن پارچه هم بگم تور دروازه تغریبا لختیش همینشکلیه چون از تار و پود کمی برخورداره شاید چون کلی میبینیش چنین حسی بهت میده خوب به تور دروازه نگاه کن ولی اگه میخوای کمتر لختی داشته باشه خیلی ساده بگم باید عدد Stretch Resistance و Bend resistance رو بالا ببری تا هم کمتر کش بیاد هم کمتر چروک بخوره البت چروکش رو زیاد کم نکن حس میکنم تغریبا خوبه. البت به نظر من آآآآآآ.
عدد هم نمیگم چون نمیدونم سایز صحنت چقدره چون عدد تو سایزهای مختلف فرق میکنه.

حق یارت
 

hameddaite

Member
آره تمومه گزینه هارو داشت من روی آیکونش تو تب ncache دو کلیک میکردم نه روی مربعه.....

خوب الان خودت نیگا کن با وجودی که گزینه های Stretch Resistance و Bend resistance رو به ترتیب 30 و 7 گذاشتم باز توب رد میکنه با انیمیت دینامیکی....من میخوام تور قدرت اینو داشته باشه که توپ رو نگه داره حالا به هر سرعتی که باشه...مگه تو بازی های واقهی اونظوری شوت میزنن تور پاره میشه؟؟؟نه
حتما یه پارامتری هست که مشخص کنه توپ چقدر فرو بره و تور چقدر سخت باشه آخه پارامترایی که گفتی تا 1000 هم بردمشون باز رد میشد و تورو سوراخ میکرد

یکی دیگه این که بافت cloth رو به تور میدم بعد چجوری یکشونو (تار یا پود ) رو رنگ نامرعی بدم.....

همون انیمیشن قورباغه ی دیوانرو گذاشتم میخوام رفتار توپ و تور همون تور باشه...چطوری؟؟؟(فایل 2 مگی هستش حتما نیگاش کن)
 

پیوست ها

  • darvaze.mp4
    700.9 کیلوبایت · بازدیدها: 14
  • Video+EFX.mp4
    2.3 مگایابت · بازدیدها: 13

hameddaite

Member
کجایی جواب نمیدی آقای bubo3d فقط بگو چطوری توپ تر رو سوراخ نکنه....و بافت تور؟؟
آفرین
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
عزیز فردا یعنی امروز بعد از ظهر بهت میگم چون این حرکتی که میخوای ساده نیست خودم یه ست هایی زدم و چون سرم واسه پروژه ای هم شلوغه شرمنده نمیتونم خوب جواب بدم عزیز
شرمنده
حق یارت
 

hameddaite

Member
خداااااااااااااااااااااااااااا:cry:
یکی به این تاپیک سر بزنه مشکله من رو حل کنه....................................................................:mad:
 

davoodice

Well-Known Member
برای شبیه سازی های با سرعت بالا نیاز به محاسبات بین فریمی هست(علت رد شدن توپ)
شما باید با این پارامتر ها بازی کنی
attachment.php


attachment.php
 

پیوست ها

  • a1.JPG
    a1.JPG
    57.5 کیلوبایت · بازدیدها: 70
  • a2.JPG
    a2.JPG
    49.1 کیلوبایت · بازدیدها: 69

hameddaite

Member
فایده ای نداره مگه چقدر بازی کنم؟؟؟
بابا یعنی هیچ کی تو این فرم به این شلوغی که همه ادعای انیماتوری دارن این موضوع سادرو بلد نیستن؟؟؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا