کمک در رابطه با نحوه نورپردازی و ساخت متریال برای ماشین

Mohammad-3d

Member
نکته اول را متوجه نشدم .
یعنی چی HDRI را باز کنم ؟!!
نکته دوم را هم کلا ازش یادم رفته بود و استفاده نمیکردم که مجدد یادآوری شد و ...
خیلی عالی بود .
ممنون بابت توضیحات .
امشب که اون HDRI را دانلود میکنم .
فردا شروع میکنم به تست و ...
هر چی بیشتر بدونم خب بهتره .
من هم که علاقه زیادی به یادگیری مایا دارم . به خصوص در زمینه رندر . چون تو مدلینگ مشکلی ندارم .
فقط رندر یه خورده مشکله که با کمک شما عزیزان دارم کلی نکته یاد میگیرم .
باز هم ممنونم .:rose:

اول مي ري پنجره ي Render Settings و بعد...

t31cvv5hckfni8anx6z5.jpg
 

.:. soroosh .:.

Active Member
مرسی محمد جان .
ببخشید . یه چیزایی قاطی شد .
از اول میگم .
ما دو تا کره نیاز داریم که یکی بزرگتر از دیگری .
یک پلن نیاز داریم برای گرفتن سایه ماشین روی زمین . ( البته بعدا با رندر ocuulusion هم میشه به این سایه رسید )
خب .
یک کره برای ایجاد رفلکت .
یک کره برای ایجاد نور محیط .
حالا اون HDRI که به image based lighting نسبت میدیم نقشش چیه ؟
اون هم خودش باز نورپردازی میکنه ؟!
چطوری این hdri را میخواد اطراف صحنه قرار بده و ... ؟ خودش اتومات ؟!
راستی مشکل کدر شدن نورهام هم فکر کنم متوجه شدم . البته هنوز تست نکردم اما احتمالا به دلیل این بود که باز یادم رفت deafult ligh را غیر فعال کنم .
بازم تست میکنم ببینم چی میشه .
اما هنوز نمیدونم که کره‌ها انداشون نسبت به ماشین مهمه ؟! و یه چیزای دیگه هم یادتون رفت بگید .
البته خودم باید دقت میکردم اما خب میگم برای اون عزیزانی که میان و این تاپیک را میخونن .
مثلا رفلکت اون کره دومی که نور را میسازه باید غیر فعال بشه . ( این هم یکی دیگه از عوامل کدر شدن متریال ماشین بود فکر کنم )
 
آقا يادم رفته بود بگم Visible for Reflection/Refraction كره داخلي رو خاموش كني.
اما چند نا مسئله كه ديدم حتما بايد رعايت كني.
اول اينكه چون BackGrn ت خيلي تاريكه از Pothon Mao بهتره استفاده نكني چون اگه دقت كني ماشينت هنوز يك كمي روشن تر از فضات هستش.
دوم اينكه چرا توي محيطت اصلا سايه نداري.شايد سايه نورها رو روشن نكردي و در ضمن برو به قسمت Final Gather Options و تيك Use radius quality control رو بردار و براي Min Radius مقداري در حدود 0.1 و براي Max Rad مقدار تقريبا بين 0.25 تا 0.5 رو بده.البته زمان رندرت فوق العاده زياد ميشه ولي الان صحنه ات اصلا هيچي سايه نداره كه اگه از FG استفاده كرده باشي حتما دليلش اينه كه مقاديرش رو بالا ست كردي.البته باز هم بايد يك چيزي هايي درست مي شد.
شايد هم از ماده Background COlor استفاده نكردي.حتما بايد يك مكعب روي زمين بزاري و به اون نسبت بدي.

سوم درسته كه منبع نورت با توجه به backGrnd در پشت صحنست اما جلوي تصويرت خيلي تاريكه.دقت داشته باش كه موادي مثل فلزات در تاريكي بهتر از پلاستيك و چوب و ... ديده مي شن.

چهارم اگه از كره داري استفاده مي كني ديگه احتياجي به استفاده از Backgrnd Environment نداري.اون در واقع همين كار ها رو برات اتوماتيك انجام ميده.

پتجم اينكه اگه شما فقط يك نور در صحنه بزاري خود بخود گزينه Enable Default Lights بي اثر ميشه و نيازي به خاموش كردنش نيست.

ببخشيد اگه اول دوم كردم قصدم بيان بهتر بود نه پر حرفي
 
آخرین ویرایش:

.:. soroosh .:.

Active Member
خب با کمی تغییرات این شد .
چندان تغییر نکرد
این ارور را هم منتال میده ؟
RCFG 0.5 warn 542002: angle between normal and geometry normal > 90 degrees

چرا اینقدر تاریک شد ؟
نه رفلکتی رو بدنه ماشین هست و نه ... ؟!
GI هم روشنه .
با اینتنسیتی 16000
و گلوبال ایلومینیشن 50000
حالا چرا ؟!
 

پیوست ها

  • 156.jpg
    156.jpg
    33.8 کیلوبایت · بازدیدها: 4

.:. soroosh .:.

Active Member
یا مثلا این ارور مربوط به چی میشه ؟
آخه من رو سیستم ۳ گیگ رم دارم ولی ...
MSG 0.5 error 011105: cannot start thread 7: Not enough storage is available to process this command.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
این هم با کمی تغییرات و همچنین تغییرات روی رنگ ماشین .
 

پیوست ها

  • 158.jpg
    158.jpg
    40.3 کیلوبایت · بازدیدها: 8
يكي از مزاياي سايه ها اينه كه بيننده Position اشيا رو درك مي كنه.الان اينطور به نظر مي رسه كه ماشينت روي هواست نه روي زمين.

اما اون ارور ه درايو ويندوزت چقدر فضاي خالي داره.بيشتر به كم اومدن Virtual Memory مي خوره.يك چيز ديگه مطمئني كه كره دوم رو براي رفلكت و اولي رو براي GI پارامتر دادي چون ظاهرا اصلا توي صحنه از GI خبري نيست.

راستي يك نكته مهم نورهات رو كه خارج كره ها نگذاشتي.در ضمن از نور Direct هم نبايد استفاده كني اينها رو رعايت كردي.
الان برات يه مثال با همين نور پردازي درست مي كنم.
 
آخرین ویرایش:

.:. soroosh .:.

Active Member
کره بیرونی که الان اون کره‌ای هست که با Image based lighting ایجاد کردم .
کره داخلی هم اون کره‌ای هست که برای رفلکت گذاشتم . ( جابه جا گذاشتم ؟ )
بعد اینکه منظورتون از اینکه میگید برای GI پارامتر دادی چیه ؟!
درایو ویندوز هم حدود ۴۰ گیگ فضای خالی داره .
 
آقا ببخشيد يكي دو روز بود در گير كارهاي خودم بودم.
عرض شود كه جاي كره ها اشتباه گذاشتي ديگه.گفتم كره رفلكت دار رو بيرون بزار.
اما راستش ديشب كه خودم هم امتحان كردم با Use Backgrnd به مشكل خوردم.يادم افتاد كه ماده Use BackGrnd با Mental Ray يكمي مشكل داره و يادمه قبلا اين مشكل رو يك جوري حلش كرده بودم ولي چه جوزي الان يادم نيست.دارم روش كار مي كنم به محض اينكه به نتيجه رسيدم برات مي نويسم.

اما درباره هنگت.اين كاري كه مي گم بكن احتمال زياد درست ميشه.
روي My Computer كليك راست كن و گزينه Properties رو انتخاب كن.بعد از بالا گزينه Advanced رو انتخاب كن. در قسمت Performance گزينه Setting رو بزن.بعد باز Advanced رو انتخاب كن و بعد پايين صفحه Virtual Memory گزينه Change رو بزنو بعد از صفحه ظاهر شده گزينه No Paging File رو بزن.با اين كار كامپيوترت كند تر ميشه اما ديگه پيغام خطا نميده.

راستش رو بخواي ويندوز براي Maya كار كردن اصلا خوب نيست.من رندر ها مو با Linux مي گيرم.ولي از همه بهتر توي فروم ها كه خوندم Max OS هستش.اين ويژگي بسيار خوب ماياست كه روي همه سيستم عاملها نصب مي شه كه نرم افزارهاي ديگه اين قابليت رو ندارند.

فعلا خداحافظ
 
آخرین ویرایش:

.:. soroosh .:.

Active Member
تشکر مسعود جان .
الان دارم رو یه پروژه دیگه کار میکنم .
این که تموم شد مجدد میام رو این ماشین .
جای کره‌ها را هم تغییر دادم .
اون تغییرات روی مموری را هم انجام دادم تا ببینیم چی میشه .
باز هم ممنون .
 

.:. soroosh .:.

Active Member
محمد جان :
این چه اروری هست که مایا خیلی از مواقع به من میده ؟
// Error: *Fatal* (mental ray) : mental ray encountered a fatal error. The system may have become unstable. Please save the scene and exit Maya.


تو پنجره output هم که این و مینویسه :

mental ray: out of memory
MEM 0.7 fatal 031008: can't allocate 793592120 bytes.

یه زره رندر میگیره بعد این ارورها را نشون میده و باید مایا را ببندم و مجدد باز کنم .
 

Mohammad-3d

Member
اول اينكه از مايا 64 بيت در ويستا 64 بيت استفاده كن.چون براي من هم گاهي مواقع از اين ارور ها مي ده كه وقتي تو ويستا امتحان مي كنم در ست مي شه.

برو به آدرس Maya2009\scripts\others و فايل mentalrayUI.mel رو تو نت پد باز كن و مقدار miMemoryLowerLimit رو افزايش بده ببين چي مي شه...
 

.:. soroosh .:.

Active Member
خب این چی هست ؟
منظور از افزایش چقدر هست ؟
مثلا بزارم رو یک گیگ ؟
یا ...
ضمنا تو فروم سی جی تاک نوشته بودن ویستا ۳۰ درصد از سرعت مایا کم میکنه .!!!
بعد هم خب این سیستم من ۶۴ بیتی جواب نمیده :sad:
 

Mohammad-3d

Member
من فكر مي كنم كه توي صحنه ي شما آبجكت يا تكسچر يا hdri يا ... وجود داره كه رم زيادي رو به خودش اختصاص داده براي همين هم ارور مي ده البته اين نظر منه
چون من توي يك نماي خارجي تعداد زيادي درخت ساختم و اونو توي مايا 32 بيت رندر كردم ديدم كه موقع رندر حدود 95 درصد رم رو اشغال كرده و بعد همين اروري كه به شما داد رو به من داد اما وقتي كه توي مايا 64 بيت امتحان كردم ديگه ارور نداد.

حالا شما بريد به منوي Rencler>Rencler Current Frame و روي تنظيماتش كليك كنيد و بعد در قسمت Memory دكمه ي Calculate رو بزنيد شايد درست شد. اگه نشد حجم تكسچراتون يا HDRI رو پايين بياريد
 

.:. soroosh .:.

Active Member
تو صحنه که هیچی ندارم جز همون ماشین .
یه دونه hdri دارم که دو حالت تست کردم .
یکی با حجم ۱۲۵ مگ و دیگری با حجم حدود 9 مگ .
حتی من خیلی از آبجکت‌های ماشینم و حذف کردم اما ...
حالا یه سوالی .
مثلا فرض کنید من یه ماشین دارم .
این ماشین مدلینگ داخلیش هم انجام شده .
حالا من دارم از بیرون ماشین رندر میگیرم .
آیا تو محاسبات رندر و ... مدلهایی که دیده نمیشه و مثلا پشت یه مدل دیگه هست هم تاثیر داره ؟
اون مموری را هم خیلی سیخ کردم .
این سوال و تو سی جی تاک هم پرسیده بودم اما اونا هم فقط گفتن که باید با همون مموری لیمیت ور برم .
یکی گفت بهترین عدد برای این گزینه ۸۰۰ هست اما من که تا حالا با عدد ۸۰۰ نتونستم رندر بگیرم .
باز هم الان میرم تست میکنم .
خیلی جالبه که در همه حال تا یک میزان خاصی فقط رندر میکنه و قطع میشه .
مرسی محمد جان .
 

.:. soroosh .:.

Active Member
واو رندر کرد .
البته تمام متریالهام را حذف کردم .
Hdri را کوچیک کردم .
عکس بکگراند هم حجمش ۴ مگ بود اونم کوچیک کردم شد ۵۰۰ کیلوبایت .
رندر کرد . فقط نمیدونم چرا وسط رندر یه دونه مربع مشکلی داره .
حالا متریال و ... میدم ببینم چی میشه .
 

.:. soroosh .:.

Active Member
به بدنه ماشین متریال دادم . ( car paint )
شیشه‌ها هم هم Mia-x
رندر که میگیرم همون مشکل پیش میاد
 

Mohammad-3d

Member
آیا تو محاسبات رندر و ... مدلهایی که دیده نمیشه و مثلا پشت یه مدل دیگه هست هم تاثیر داره ؟

بستگي به تنظيماتت داره
مثلا اگه مقدار Ray Depth Limit در منبع نورت رو بالا ببري سايه هاي اجسام پشتي هم حساب مي شه يا مثلا اگه مقدار هاي Raytracing در پنجره ي Render Settings رو بالا ببري رفلكتها و رفركتها رو تا چند مرحله حساب مي كنه.

مربع مشكي!!!
مي شه يك عكس بزاري
 

جدیدترین ارسال ها

بالا