کار دورنگ و چگونگی تحویل کار به چاپخونه؟

arashs

New Member
برای تحویل کار دورنگ به چاپخونه باید چیجوری عمل کرد؟!
1. کار را در نرم افزار مربوطه با همون دو تا رنگ نهایی که معمولا یکی مشکی و دیگری یک رنگ پانتون هستش می بندیم و تحویل چاپخونه میدیم...
2. کار را با دو رنگ از چهار رنگ اصلی می بندیم، مثلا با مشکی و سایان، و بعد تو چاپخونه اون نمونه رنگ نهایی رو میدیم بسازن و جایگزین رنگ سایان کنن.

به نظر من روش اول اصولی تر هستش، چون اگه اینطور نبود، چرا در نرم افزارهایی مثل ایندیزاین امکانات مدیریت رنگ رو در این سطح می ذاشتن؟
ولی از اون طرف یه کسی که تو کار دو رنگ تجربه داشت به من گفت که همیشه روش دوم رو انجام میده. حالا میخوام بدونم نحوه تحویل کار دورنگ به طور معمول چه شکلیه؟
من دو جای مختلف کارهای مختلفی را با روش اول تحویل دادم. اولی بدون هیچ مشکلی رفت و چاپ شد، ولی چاپجی دومی بهم میگه باید کار را با روش دوم انجام میدادم و کوتاه هم نمیاد!!!!!!!:neutral:
 

lpi

مدیر انجمن اصول چاپ
سلام دوست من
نکته ای که در اینجا برای انتخاب یکی از 2 راهی که شما عنوان کردی وجود داره این هست که چگونه ما در نهایت به 2 زینک برسیم. این مساله به ظاهر جدا از فرآیند طراحی نیست ولی اونچه که مهمه این هست که آیا سیستم تفکیک رنگی که لیتوگرافی یا چاپخونه برای خواندن فایل طرح شما و جدا سازی رنگ ها استفاده می کنه آیا توانایی تبدیل پروفایل رنگی که شما برای طرحت در نظر گرفتی رو بصورت صحیح داره ؟ و بعد هم اینکه اصولا باید دید که روتین کار اونها که در واقع تسلط اون ها رو هم نشون می ده چی هست.
تا جایی که من اطلاع دارم روش دوم رو که شما عنوان کردی بیشتر به سمتش می رن چون واقعا هم شما قصد داری مقدار رنگ ها رو بر رویه 2 تا زینک مشخص کنی که البته وقتی شما اون ها رو رویه 2 زینک و بر اساس رنگ های پروسس (یا همون cmyk ) مشخص می کنی هم مقدار رنگ ها رو مشخص کردی و هم اینکه با توجه به اصل وجود زاویه ترام ها برای روی هم قرار گرفتن صحیح 2 تا رنگ مختلف تعیین کردی که اون 2 رنگ شما نسبت به هم چگونه چاپ بشن.
اما همه این ها به این معنی نیست که روش اول عملی نیست. در روش اول مبنای کار شما باید تعیین 2 تا رنگ باشه. منتها در این روش و در نرم افزاری که در اون طراحی می کنی باید دقیقا نوع رنگ مشخص بشه. به همین خاطر هم یک بخش زیادی از سیستم مدیریت رنگ در نرم افزار های طراحی به مشخص کردن سیستم های رنگ اسپات یا موضعی و اختصاص پیدا کردن.
اما به هر حال با توجه به مطالبی که گفتیم بهترین رویکرد این هست که شما نوع طراحی خودت رو از قبل با روش روتینی که لیتوگرافی یا چاپخونه اعمال می کنه تنظیم کنی تا مشکلی پیش نیاد. (البته می دونم که گاهی سخته).
ولی در کل خیلی نکته خوبی رو مطرح کردی که بالاخره مشخص بشه تکلیف چیه ! اگر من هم احیانا به مطالب دیگه ای برخوردم حتما خبرت می کنم.
موفق باشی
امین زردوزی
 

mehdinasiri

پارس لند گروپ
با اجازه امین جان ما هم چند خطی تجربه عملی خودمون رو بیان کنیم.
این مشکل 2 رنگ یا 3 رنگ بستن فایل بحث جالبی هست من خودم قرار شد برای چهارمین همایش تجارت الکترونیکی سربرگ 2 رنگ بزنم با ترام.کار رو 4 رنگ دادم به امید اینکه لیتوگرافی 2 زینک برای من بگیره اما زنگ زدن که نمیشه از دوستی سوال کردم و به نتیجه رسیدم.
- جواب این گونه بود که شما یک کار رو در حالت CMYK طراحی می کنی.(عکس زیر همان رنگ و ترامی است که من در پاکتم استفاده کرده بودم آبی و مشکی)
- به پالت channels میری و دو رنگی که زینک نمی خواهیم رو پاک می کنیم.
برای کار من که آبی و مشکی بود Yellow , Magenta رو پاک کردم و فقط Black , cyan موندن و در نتیجه 2 زینک گرفتم

عکس شماره 1 کار رو در حالت CMYK می بینی

2cdbe5s.jpg


عکس شماره 2 کار رو 2 رنگ می بینی

23gzs0n.jpg


- برای مشکی مطلق از مشکی فوتوشاپ استفاده نکن می بینی مشکی من مشکی نیست شما از
0 0 0 100 استفاده کن
- کل کار رو طراحی کن بعد 2 رنگ کن چون کارت Flat میشه
- و فایل Tiff تک لایه میدی برای زینک
 

جدیدترین ارسال ها

بالا