کار با دیتا بیس در Asp.Net MVC

gildatech

New Member
ado.net2_-1.jpg

برای درک درست آموزش دیتا بیس Asp.Net ابتدا باید این آموزش را مطالعه کنید.

در قسمت قبلی نحوه اتصال به دیتا بیس در Asp.Net MVC را یاد گرفتیم،حالا یاد می گیریم چگونه باید با دیتا بیس کار کنیم.

همانطور که قبلا هم گفتیم ، مسئله ی مهم برای کار با دیتا بیس در Asp.Net این است که ابتدا مدلی که برای این کار در نظر گرفته شده است را درک کنید ، درک اصولی این مدل کار با دیتا بیس را برای شما بسیار راحتتر می کند.

ADO.Net
ado.net2_-300x188.jpg


ADO.Net در واقع همان چهارچوب و مدلی است که برای کار با دیتابیس در Asp.Net در نظر گرفته شده است.به زبان ساده همه ی کلاس ها و ابزار هایی که برای کار با پایگاه داده (دیتا بیس ) نیاز داریم تحت عنوان ADO.Net دسته بندی شده اند.

با دو شیوه متفاوت می توان از ADO.Net استفاده کرد ، Connected یا Disconnected .توضیحات در مورد تفاوت این دو شیوه و برتری ها و کاستی هاشان را در آموزشی دیگر می نوسیم اما در این نوشته از روش Disconnected استفاده می کنیم.

در قسمت قبلی سه مرحله برای کار با دیتا بیس (با روش Disconnected) گفته شد ، مرحله اول اتصال با استفاده از کلاس Connection متناسب با نوع دیتا بیس ( در اینجا SQL Server ) می باشد.برای اتصال به دیتا بیسی از نوع SQL باید از کلاس sqlConnection استفاده کنیم.

پس از اتصال ، می خواهیم اطلاعات داخل دیتابیس را ویرایش کنیم یا مشاهده کنیم.

ویرایش داده های دیتابیس
گام دوم استفاده از آداپتور هاست ، این اشیا ی برنامه نویسی با استفاده از شی کانکشنی که در گام اول ساختیم به دیتا بیس وصل می شوند ، داده ها را میگیرند و در دیتاست می ریزند.قطعه کد زیر را ببینید :

mainaspdbadpt1-300x111.jpg


بخش مشخص شده در عکس ، یک شی از نوع آداپتور ایجاد کردیم و داده ها یی که می خواستیم را از دیتابیس گرفتیم .

نکته : توجه کنید که چون دیتا بیس ما از نوع SQL Server است برای ایجاد آداپتور از کلاس sqlDataAdapter استفاده می کنیم.

همانطور که میبینید ،در زمان ایجاد شی از نوع sqlDataAdapter میتوانیم با یک دستور SQL داه هایی که می خواهیم از دیتا بیس بگیریم را فیلتر کنیم:

SqlDataAdapter ownerregisterSQLAdapter = new SqlDataAdapter(“select * from SaloonsTable”, ownerregisterSQLConnection);

خب در مرحله بعد باید یک دیتاست تعریف کنیم تا اطلاعاتی که اداپتور از دیتابیس گرفته است را در آن بریزیم ، تا بتوانیم ویرایششان کنیم.

در واقع کار ویرایش داده توسط دیتا ست ها (DataSet) انجام می شود.تصویر زیر را ببینید :

mainaspdbadpt2-300x111.jpg


ابتدا با استفاده از کلاس DataSet (که یک بخش از ADO.Net است) یک شی ایجاد میکنیم و در خط بعدی با استفاده از شی آداپتوری که ایجاد کرده بودیم دیتا ست را پر میکنیم.حالا دیتا ست آماده اینست که داده های دیتابیس را روی آن ویرایش کنیم و هر زمان که خواستیم ذخیره کنیم.

توجه کنید که چون از روش Disconnected استفاده میکنیم هر تغییری که روی داده های دیتا ست ایجاد میکنیم روی دیتا بیس ذخیره نمی شود تا زمانی که خودمان دستور نهایی ذخیره را بدهیم.این موضوع را در نوشته ای جداگانه بررسی خواهیم کرد.

در قسمت بعدی داده ها را ویرایش و ذخیره می کنیم .

این مطلب را در گیلدا تک بخوانید ...
 

جدیدترین ارسال ها

بالا