کاربرد کربنات سدیم در تولید مواد شوینده

sanaz99

Member
کربنات سدیم سبک یا سودا اش که با فرمول مولکولی Na2Co3 شناخته میشود، نوع خاصی از کربنات سدیم است که از نظر چگالی، شکل ظاهری و طرز تهیه با نمونه ی سنگین آن تفاوت دارد. این تفاوت در کنار برخورداری از خاصیت قلیایی، ماده فوق را به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین ترکیبات شیمیایی تبدیل کرده است.

کربنات سدیم به طور طبیعی در برخی معادن موجود است اما به علت کاربردهای فراوان در صنایع گوناگون، تهیه آن به روش صنعتی نیز ضرورت پیدا میکند.


sodium-carbonate-anhydrous-tech-l-r-a-r-g-r-500x500.jpg

کاربرد کربنات سدیم در صنعت مواد شوینده


یکی از صنایعی که به طور جدی و فراگیر مصرف کننده کربنات سدیم سبک میباشد، صنعت تولید مواد شوینده است.

کربنات سدیم، سودا اش یا به قول عموم مردم، جوش شیرین، به علت برخورداری از خواص قلیایی قوی، در از بین بردن آلودگی ها نقش مهمی ایفا مینماید. به همین ترتیب در تولید انواع پودرهای لباسشویی، مواد شوینده، شامپوها، صابون ها و سایر پاک کننده ها، از این ماده استفاده میشود.

یکی دیگر از مهم ترین خواص جوش شیرین قابلیت سفیدکنندگی آن میباشد. جوش شیرین لکه های بر جای مانده بر لباس ها، پارچه ها و... را به خوبی از بین میبرد. این ویژگی نیز کاربرد کربنات سدیم سبک در صنعت مواد شوینده را توجیه مینماید.

این خصیصه سبب شده است تا از سدیم کربنات سبک در تولید خمیردندان ها و انواع سفیدکننده ها نیز استفاده شود.

خاصیت قلیایی سودا اش، در تنظیم میزان سختی آب به مصرف کننده کمک میکند. در نتیجه افزودن آن به ترکیب کلی انواع مواد شوینده، خاصیت پاک کنندگی آن ها را افزایش داده و از آسیب رسیدن به بافت لباس و پوست انسان جلوگیری مینماید.

همچنین کربنات سدیم از خاصیت امولسیون کنندگی برخوردار است. به این معنا که در زدودن اثرات و لکه های چربی، توانایی بالایی داشته و به راحتی این دست آلودگی ها را از بافت پارچه جدا مینماید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا