چگونه فایل هایمان را درون یک عکس مخفی کنیم؟

maryamis

New Member
اگر فایل هایی روی کامپیوتر خود دارید که برای شما ارزش حیاتی دارند و در عین حال سری محسوب می شوند احتمالاً بدتان نمی آید آن را از دسترس دیگران دور نگه دارید. برای مخفی سازی فایل ها راه های زیادی وجود دارد که یکی از ساده ترین و در عین حال احمقانه ترین آن ها هیدن کردن فایل است که به نظرم توسط یک بچه دبستانی هم قابل کشف است. یک راه دیگر هم این است که برای مخفی سازی اطلاعات خود از روش های رمز گذاری استفاده کنید که البته این روش هم به نرم‌افزارهای خاصی نیاز دارد. راه حل دیگر هم این است که در فایل مورد نظرتان تغییراتی ایجاد کنید که استفاده از آن را برای غیر از خودتان عملاً غیرممکن کند.

البته به یاد داشته باشید که برای دسترسی به فایل های تغییر یافته و کدگذاری شده نیاز است از نرم افزارهای مربوطه استفاده کنید که آن هم خودش داستانی است! چرا که اگر این نرم افزارها از روی کامپیوترتان کشف بشوند همه برنامه ها به هم می ریزد!
یکی از بهترین و در عین حال ساده ترین راه ها برای این کار، پنهان فایل ها پشت عکس است. در این روش شما هر تعدا فایل را که می خواهید می توانید پشت یک عکس پنهان کنید. این راه حل در عین آن که راه حل امنی است، مخصوصاً زمانی به کار می آید که حوصله به گار گیری روش های فنی و پیچیده را ندارید یا ابزار انجام آن در اختیار شما نیست.
روش انجام کار:
برای این کار به برنامه WinRAR نیاز داریم. اگر این برنامه را ندارید از اینجا دانلود کنید.



حالا مرحله به مرحله شیوه کار رو توضیح می دم:
1- فایل هایی را که می خواهید مخفی کنید انتخاب کنید و کلیک راست را بزنید. گزینه Add to Archive را انتخاب کنید و فایل ها را در یک فایل RAR بسته بندی نمایید. یک نام برای این فایل انتخاب کنید. (مثلاً film).
2- یک فولدر درست کنید و این فایل زیپ شده را به همراه یک عکس مناسب که شک برانگیز نباشد در آن بریزید. در مثال ما فولدر مورد نظر اسمش me است.
folder.gif
3- حالا داخل این فولدر عکس مورد نظر (مثلا با نام aks) و نیز فایل زیپ شده ( مثلاً با نام film) را قرار می دهیم. حالا یک فولدر داریم که مطابق شکل زیر محتوی دو فایل است، یکی عکس مورد نظر و یکی فایل زیپ شده.


حالا از منوی Start وارد Run شده و دستور cmd را تایپ کرده و Enter بزنید تا وارد Command Prompt شوید. یک پنجره با خط فرمان برای شما باز می‌شود. مثلا اگر پوشه‌ای که در مرجله یک ساختید در درایو C است تایپ کنید :e و سپس Enter را بزنید. در این مثال اسم پوشه‌ای که ساخته ایم me است. بنا بر این در خط فرمان می نویسیم cd me.



5-حالا نوبت مرحله اصلی است که اتفاقاً خیلی هم ساده است. پس از مراجعه به دایرکتوری مورد نظر، کافی است کد زیر را در CMD وارد کرده و Enter بزنید:
copy /b aks.JPG + film.rar new-aks.jpg
همان طور که مشخص است اسم فرضی فایل عکس مورد نظر aks است و اسم فرضی فایل ذیپ شده film است. اسم عکس جدید هم که ساخته خواهد شد و فایل زیپ شده درون آن پنهان می شود به عنوان مثال new-aks است.




خب حالا کار تمام شده و فایل عکس مورد نظر ساخته شده. به این ترتیب شما با کلیک کردن روی فایل جدید ساخته یک عکس را مشاهده می کنید در حالی که این فایل فقط عکس نیست بلکه محتوای اطلاعات دیگری هم هست که شما درون آن پنهان کردید. اگر می خواهید مخفی‌کاری‌تان خودتان رواتست کنید حجم فایل عکس را چک کنید. قاعدتاً حجم عکس ایجاد شده (ne-aks) یعنی برابر است با حجم فایل عکس قدیمی و فایل زیپ شده.
چطور به محتویات فایل جدید ایجاد شده دسترسی پیدا کنیم؟
دسترسی به محتویات فایل جدید هم خیلی ساده است. فقط کافی است که پسوند فایل عکس جدید ایجاد شده را از jpg به rar تغییر دهید و با کلیک راست و انتخاب گزینه extract files محتویات آن را در فولدری که به همین نام ایجاد می شود مشاهده کنید.

برای این که کار از محکم کاری عیب نمی کند می توانید موقع ساختن فایل rar برای فایلتان پسوورد هم بگذارید که اگر بر فرض این فایل توسط افراد فضول پیدا شد بعد از extract شدن تازه اول مصیبتشان باشد و نیاز به پسوورد داشته باشند. شما می توانید عکس ایجاد شده را در بخشی که ده ها وصدها عکس را در کامپیوترتان ذخیره کردید بگذارید که خیلی شک برانگیز نباشد.
پ.ن: البته روش های پیچیده تری هم برای مخفی کردن فایل ها وجود دارد که چون پیچیده است به آن اشاره نکردم. یکی از این روش ها استفاده از تکنیکی است بنام استگانوگرافی (steganography). در این روش اطلاعات شما در لابلای پیکسل های یک تصویر پنهان سازی می شود. در این شیوه شما می توانید فایل زیپ یا ورد خودتان را رمز گذاری کرده و در یک تصویر پنهان کنید بدون این که تصویر آسیب ببیند و تغییر کند. تنها راه تشخیص این که عکس مورد نظر دستکاری شده و محتوی اطلاعات دیگری نیز هست این است که برای مقایسه به فایل قبلی دسترسی داشته باشید. فقط با مقایسه دو فایل اصلی و تغییر یافته می شود فهمید که فایل جدید با قبلی فرق دارد. در این روش هیچ راهی هم برای استخراج اطلاعات فایل جدید وجود ندارهد مگر این که از همان نرم افزار و رمزی استفاده کنید که اطلاعات به کمک آن ها پنهان شده. برای کسب اطلاعات بیشتر در باره این متد، مطالعه این مقاله احتمالاً بی فایده نیست. البته فراموش نکنید که هیچ کاری نشد ندارد و هر فایلی را بالاخره می شود رمز گشایی کرد؛ به قول معروف دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره!
 

جدیدترین ارسال ها

بالا