چگونه شرکت مناسبی برای میزبانی سایتم پیدا کنم؟

modir-bartar

New Member
به طور کلی در ابتدای راه‌اندازی یک سایت جدید ابتدایی‌ترین نیازی که احساس می‌کنیم بحث میزبانی یا Hosting است. همیشه سوالاتی در این زمینه و شبهاتی بوده که میزبانی سایتمان را به چه شرکتی بسپاریم یا از چه راهکاری برای این مسئله استفاده کنیم.

web-hosting-servers.jpg


همانطور که در جریان هستید به طور کلی راهکارهای زیر برای میزبانی سایت‌ها پیش رویمان است:

  • میزبانی اشتراکی
  • سرور مجازی یا VPS
  • سرور اختصاصی یا Dedicated server
حال من ابتدا در مورد این که هر کدام از اینها چه کاربردی دارند صحبت می‌کنم و فاکتورهای مد نظر خودم در بهره‌گیری و انتخاب این سرویس‌ها را برای شما بازگو می‌کنم.

میزبانی اشتراکی
در این حالت شرکتی سروری را راه‌اندازی می‌کند و آن را بر اساس نیاز شما به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌کند و به شما با قیمت مناسبی می‌فروشد. این سرویس، مناسب سایت‌های کوچک تا متوسط است که نه بازدید آنها بسیار زیاد است و نه آنقدری منابع مصرف می‌کنند که نیاز به سخت‌افزار اختصاصی داشته باشند.

به نظر من موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند که یک هاستینگ خوب برای استفاده از سرویس اشتراکی آنها پیدا کنید:

  • امکان انتخاب طرح‌های مختلف بر اساس نیازتان
تا حدودی تیتر گویای این مورد هست؛ سعی کنید بر اساس نیازتان (مثلا میزان فضای میزبانی مورد نظر یا میزان پهنای باند لازم) هزینه کنید. برخی از هاستینگ‌ها طرح‌های کمی دارند و شما برای یک سایت کوچک مجبورید پلن بزرگی بخرید که نه از نظر مالی به صرفه‌ست و نه واقعا به دردتان می‌خورد. مثلا یک ادمین شاید سرجمع ۵۰۰ مگابایت فضا بیشتر نیاز نداشته باشد اما هاستینگ قبلی به ما اجازه مشخص کردن پهنای باند لازممان را نمی‌داد و مجبور بودیم که پلن ۲ گیگابایت فضا را خریداری کنیم.

  • شرکت ثبت شده به صورت قانونی باشد
شاید فکر کنید که این تفکرات قدیمی جایش در وب نیست اما به شما قول می‌دهم که بهتر است اگر از جایی سرویس میزبانی می‌خرید، حتما آن سرویس، شرکت ثبت شده باشد. اینگونه اگر در آینده به مشکل خاصی برخوردید راحت‌تر می‌توانید پیگیری کنید.

  • بکاپ بگیرند!
متاسفانه همین هفته پیش برای یکی از سایت‌های مشتریان مشکلی پیش آمد و تمامی فایل‌های ایشان پاک شد. از هاستینگ پیگیری کردم و به من گفتند که ما اصلا بکاپ نمی‌گیریم. راستش من ترجیح می‌دهم به سراغ سرویسی بروم که بکاپ گرفتن را در اولویت بگذارد نه این که صرفا به خاطر برند بودنش آن انتخابش کنم.

  • هزینه مناسب
راستش سعی کنید برای میزبانی سایتتان مبلغ مناسبی پرداخت کنید. گاهی اوقات شرکت‌ها هزینه‌های خیلی کمی بابت میزبانی یک ساله شما طلب می‌کنند؛ اگر کمی جمع و تفریق کنیم می‌بینیم که مثلا یک سرور معمولی ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان حداقل هزینه می‌برد، اگر این رقم را در ۱۲ ماه سال ضرب کنیم می‌شود ۳.۶۰۰.۰۰۰ تومان. حالا اگر شما سالیانه ۲۰ هزار تومان سرویس میزبانی‌تان را خریده باشید این شرکت حداقل می‌بایست ۱۸۰ سایت دیگر را برروی این سرور معمولی میزبانی کند تا خرج سرورش را بتواند بدهد (فارغ از هزینه‌های نیروهای فنی، سود شرکت و ..) در نتیجه ممکن است دست به Over sell بزند و آنقدری فضای میزبانی روی آن سرور بفروشد که عملا سرعت و در دسترس بودن سایت شما به صفر میل کند.

  • پلن ماهیانه/سه ماهه داشته باشد
راستش از آنجایی که ممکن است هر کسب و کاری بالا و پایین داشته باشد، بهتر است که شما سرویس میزبانی سایتتان را به صورت ماهیانه یا سه ‌ماهه خریداری کنید که اگر احیانا آن شرکت کیفیتش افت کرد بتوانید به راحتی به شرکت دیگری منتقل شوید و هزینه زیادی را از دست ندهید.

سرور مجازی
سرور مجازی مخفف Virtual Private Server است. در این حالت شرکت میزبانی، سروری را اجاره می‌کند و برروی آن مجازی‌سازی مثل VMware نصب می‌کند و به شما بخشی از آن سرور را اجاره می‌دهد. شما مختارید که هر استفاده‌ای که خواستید از آن سرور (بر طبق قوانین) داشته باشید. من خیلی با این مدل سرورها سر و کله نزدم اما فکر می‌کنم نوشتن نکات زیر خالی از لطف نباشد:

  • منابع به صورت اختصاصی تخصیص یافته باشند
زمانی که سرور مجازی می‌گیرید، سعی کنید به دنبال سرویس‌هایی باشید که اصطلاحا به عنوان VDS یا Virtual Dedicated Server می‌فروشند. این سرویس‌ها منابع را به صورت اختصاصی به شما می‌دهند. حال شما استفاده کنید یا نه. اما ممکن است برخی از سرورهای مجازی منابع را به اشتراک بگذارند و شما در سرویستان کاهش سرعت و کیفیت را احساس کنید.

  • امکان Reload و پنل مدیریت تحت وب
اگر بخواهید از سرورتان بکاپ بگیرید یا سیستم عامل آن را مجدا نصب کنید باید به هاستینگ تیکت بزنید و آنها این کار را برای شما انجام دهند، اما اگر آن شرکت پنل خاصی برای این کار داشته باشد می‌توانید از طریق وب این کار را خودتان انجام دهید و نیازی به درگیر کردن پشتیبانی نداشته باشید.

سرور اختصاصی
حتما در مورد دیتاسنتری که از آن سرور اجاره می‌کنید تحقیق کنید. اگر از دیتاسنترهای خارج از کشور سرور می‌خرید حتما چک کنید که آیا با ایرانی بودن شما مشکلی دارند یا خیر. اکثر دیتاسنترهای آمریکایی با ساکنین ایران نمی‌توانند تجارت کنند (طبق قوانین امریکا). اما در مورد دیتاسنترهای داخلی، توصیه می‌کنم تا حتما سری به webhostingtalk بزنید و ببینید که دیگران چه مشکلاتی با این دیتاسنترها داشتند و اگر زمانش را دارید، چند سایت را بیابید که روی اینها میزبانی شدند و آنها را برای مدت کوتاهی بررسی کنید تا دیتاسنتری با کمترین قطعی بیابید. می‌توانید از سرویس‌های مانیتورینگ سرور استفاده کنید و چند سرور مختلف در دیتاسنترهای مختلف را بررسی کنید. به شما قول می‌دهم که هرچه قبل از خرید بیشتر سخت بگیرید، خیالتان راحت‌تر خواهد بود.

data-center.jpg


  • ارائه پنلی برای مدیریت سرور از راه دور
راستش برای خود من چند روز پیش مشکلی پیش آمده بود؛ یکی از سرویس‌های سرور دچار اختلال شده بود و من هم ری‌بوتش کردم اما به کل سرور دیگر بالا نیامد. با پشتیبانی تماس گرفتم و از آنها خواستم که پنلی به من بدهند که بتوانم سرور را خودم کنترل کنم اما گفتند که باید هربار که نیاز داشتید باید به ما بگویید؛ جالب‌ترین بخش ماجرا اینجاست که تیکت فورس‌ماژور ری‌بوت سرور را پس از ۱۴ ساعت پاسخ دادند و ری‌بوت کردند! این روزها حتی یک ساعت در دسترس نبودن یک سرور می‌تواند ضررهای بسیاری وارد کند چه برسد به چند ساعت و چند روز! پس حتما امکانی از سرویس‌دهنده طلب کنید که برای کارهای این‌چنینی چندین ساعت منتظر نمانید.

  • پورت و سخت‌افزار سرور
بهتر است که تخمینی در مورد منابع مورد نیاز بزنید و طبق آن سرور را اجاره کنید. اما حتما در مورد هزینه‌ها و شیوه افزایش سخت‌افزار سرورتان از شرکتی که از آنها سرور اجاره می‌کنید بپرسید. هزینه‌های پهنای‌باند اضافه، RAM اضافه و .. را بررسی کنید تا بتوانید مقایسه بهتری بین شرکت‌های مختلف انجام دهید. در دیتاسنترها در حال حاضر (به طور معمول) دو پورت ۱Gbps و ۱۰۰Mbps ارائه می‌شود. با حدودا چند هزار تومان بیشتر می‌توانید پورت یک گیگ را تهیه کنید. کارت شبکه‌ای که یک گیگابیت داده در ثانیه منتقل می‌کند قطعا بسیار بهتر از آنی است که ۱۰۰ مگابیت اطلاعات رد و بدل می‌کند.

مهم‌ترین نکته! پشتیبانی
فرقی نمی‌کند که می‌خواهید از چه شرکتی سرویس بگیرید یا اصلا چه سرویسی بگیرید؛ مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید پشتیبانی یک شرکت است. طبیعتا زمانی که شما سایت/سایت‌هایتان را به دست یک شرکت می‌سپارید که برای شما میزبانی‌شان کنند، باید آنها در کمترین زمان ممکن در دسترس شما باشند تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانند رفعش کنند. همیشه در مورد نحوه پاسخ‌گویی شرکت‌های مختلف تحقیق و بررسی کنید. هیچ‌گاه به سمت شرکت‌هایی که پشتیبانی در ساعات اداری را پیشنهاد می‌دهند نروید حتی اگر رایگان سرویس دادند! مگر سایت‌های ما فقط در ساعات اداری بازدیدکننده دارد که شما می‌خواهید در ساعات اداری پاسخگوی ما باشید؟
 

modir-bartar

New Member
راه های شروع و انجام سئو بسیار متنوع و گوناگون است اما مهم است که بهترین روش در بهترین زمان انجام پذیرد. می توان این قدم ها و پله ها را به عنوان آغاز کار و مقدمه ایی بر کار سئو تلقی کرد:

به دنبال کلمات کلیدی مرتبط باشید.

با استفاده از نرم افزارهای جستجو کلمه کلیدی٬ یک کلمه و یا دسته ایی از کلمات که به تجارت و برند شما مربوط است را شناسایی کنید و سپس روی کلمه کلیدی مرتبط کار کنید. شناسایی کلمه کلیدی مهم است و به اصطلاح خشت اول کار سئو کلمه کلیدی است اضافه و یا کم کردن حتی یک حرف شما را از آنچه موردنظرتان هست دور می کند. استفاده از کلمه کلیدی مناسب این فرصت را به شما می دهد که دسته های جدید و بخش های تازه در سایت خود بوجود آورید و با استفاده از این دسته ها بتوانید کاربر بیشتری به را سایت خود منتقل کنید. فایده این دسته بندی و بخش کردن اطلاعات سایت این است که کاربران ممکن است به موضوعات شما علاقه مند شوند و لیست اطلاعات شما مورد علاقه آنان باشد. هم چنین کلمه کلیدی را بطور مرتب پیگیری و دنبال کنید. ببنید که الان در چه رتبه ایی قرار دارید و در صفحه چندم جستجو ظاهر می شوید و همین طور سایت های دیگری که در رتبه های نخست قرار دارند را هم بررسی و تحلیل کنید تا متوجه شوید که چه نوع کلمات کلیدی آن ها را به بهبود سئو و صفحه اول آورده است. این کار به شما بسیار کمک می کند تا بتوانید به صدر نزدیک شوید.

تشخیص اینکه چه محتوایی مورد نیاز است و چگونه می توان آن را بهبود بخشید.

آنچه مد نظر کاربران و استفاده کنندگان است باید دستور کار شما قرار گیرد. ساخت و ایجاد محتوای شما باید بر اساس نیاز کاربر باشد چون شما سایت خود و اطلاعات خود را جز برای استفاده آنان طراحی و بهینه سازی نمی کنید و البته یادتون هم که نرفته٬ محتوا پادشاهه! با شناخت نیاز ، آنگاه باید محتوا را بسازید. سعی کنید محتوا طوری باشد تا عمق نیاز کاربر را براورده کند و ارزشمند باشد طوری که خواندن و استفاده از مطلب شما برای او سودمند باشد. جستجوی کاربران هم بسیار مهم است یعنی اینکه جستجو چه کلمات و عباراتی را شامل می شود و اطلاعات سایت شما نیاز کاربر را برطرف کند. شاید شما روی یک کلمه خاص تمرکز کرده اید و کاربران با هم معنی آن کلمه جستجوی خود را انجام می دهند. یا اینکه آنان درباره مشکلات جستجو می کنند و شما فقط روی کلمات کلیدی بعد از حل مشکل کار کرده اید. برای مثال جستجو درباره سرما و یخ زدگی است و شما درباره گرم کردن و … محتوا نوشته اید.

هوشیار باشید که روبوت های گوگل سایت شما را قبول کنند.

برای اینکه کاربران بتوانند به سایت و بلاگ شما بروند و استفاده کنند ابتدا سایت شما باید در دسترس آنها باشد یعنی بتوانند سایت شما را پیدا کنند. محتوایی که شما می سازید هم باید برای کاربر قابل استفاده باشد و در عین حال روبوت ها هم محتوا را قبول کنند. بحث روبوت ها و خزنده ها و اسپایدرها و یا اسم های دیگر بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود. در این جا به بعضی از نکات درباره مقبولیت محتوای شما توسط روبوت اشاره می کنیم:

. کاری کنید که آسان در دسترس باشید: مطمئن شوید که هیچ صفحه ایی وجود ندارد که دریافتش از صفحه اصلی شما برای کاربران مشکل باشد.

. سعی کنید که url شما تا حد امکان کوتاه باشد.

. روبوت ها نوشته هایی که قسمتی از یک تصویر هستند را ایندکس نمی کنند: سعی کنید نوشته ها خارج از تصویر باشند و همین طور در منبع html بصورت نوشته باشد.

. هوشیار باشید که صفحات شما گاهی مورد خزش قرار گیرد: اگر این طور نباشد به این مفهوم است که گوگل درایندکس محتوا شما دچار مشکل شده است.


تمرکز شما روی دریافت لینک باشد تا لایک گرفتن

واضح است که سیگنال های شبکه های اجتماعی بسیار سودمند است اما از تاثیر لینک ها هم غافل نشوید. برای بدست آوردن بک لینک٬ محتوای شما باید ارزش لینک دادن را داشته باشد و غنی و جذب کننده و ناب باشد.

در ضمن بهتر است بدانید یک دامین خوب٬ در خاطره ها می ماند و به راحتی نوشته می شود. اگر دامنه شما بدترکیب و بی اسلوب است آن را تغییر دهید. شاید برای بدست آوردن دامنه مناسب و مربوط به فعالیت و کلمه کلیدی مجبور شوید که هزینه کنید اما ارزش این هزینه کردن را دارد.

اعتبار و مقبولیت خود را در طول زمان با بازاریابی صحیح بدست آورید.

سعی کنید در فعالیت و تجارت خود به عنوان یک حرفه ایی شناخته شوید. حضور در کنفرانس ها و همایش ها که مربوط به تجارت شماست بسیار اثربخش است. اگر بتوانید خود را صاحب سبک و دارای یک فن بخصوص در فعالیت خود نشان دهید همه خواستار همکاری و ارتباط با شما خواهند شد. اگر تازه شروع کرده اید و توانایی حضور در همایش های تخصصی را ندارید از محله و منطقه خود شروع کنید و نشان دهید که در آن موضوع توانایی دارید. با این روش با دوستان و آشنایان فعال در کار و فعالیت خود آشنا می شوید و می توانید با هم همکاری کنید و به یکدیگر مشورت دهید.

اگر به این نکته ها توجه کنید و طبق اصول و روش های تخصصی سئو حرکت کنید می توانید یک سئو قوی ایجاد کنید. فقط فراموش نکنید فعالیت های سئو یک کار زمان بر است.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا